Ik heb hier een opstelling met 6 HD44780 schermen, allemaal verschillende types.
Dit zijn:
- 2x16 LCD, grote karakters geen backlight
- 2x16 LCD, normale karakters met groene backlight
- 2x16 LCD, normale karakters witte karakters op zwarte achtergrond
- 4x20 LCD, normale karakters, witte karakters op blauwe achtergrond
- 2x16 OLED, normale karakters, groene karakters
- 2x20 VFD, normale karakters
Deze 6 schermen wil ik allemaal met dezelfde attiny aansturen, maar loop tegen een paar problemen op.
Ik heb op dit moment 5 schermen volledig aangesloten (alleen de vfd niet) op de controller op deze manier:
Alle schermen hebben dezelfde data pinnen (doorgelust)
RW en RS zijn ook overal doorgelust.
1 Enable pin per display.
Ik gebruik de lib van Peter Fleury welke prima voldoet (elk display los werkt dan prima).
Volgens mij zou dit moeten werken, maar niet alle displays lijken te werken.
De 2 simpelste displays (de zonder en degene met groene backlight) werken.
De 4x20 heeft het even gedaan tot ik een power cycle deed van alles.
De 2x16 met witte karakters op zwart gaat blanco en geeft zo nu en dan wat vage tekens.
De oled gaat opeens blokken geven (terwijl hij normaal ook geen rij initblokken geeft)
Ik ben vrij veel aan het klooien geweest met de datasnelheid, maar dat lijkt niet heel erg te helpen, ook de microcontroller op afwisselend 1 en 8 mhz lijkt niet veel verschil te maken.
Weet iemand waar dit soort symtomen kunnen komen? Ik zat te denken aan interferentie ofzo, maar zou niet weten hoe ik dit kan testen of oplossen.
Denk dat ik de timing nog verder omlaag moet gooien maar weet niet echt wat ik daar voor speling in kan/mag verwachten...
Dit zijn:
- 2x16 LCD, grote karakters geen backlight
- 2x16 LCD, normale karakters met groene backlight
- 2x16 LCD, normale karakters witte karakters op zwarte achtergrond
- 4x20 LCD, normale karakters, witte karakters op blauwe achtergrond
- 2x16 OLED, normale karakters, groene karakters
- 2x20 VFD, normale karakters
Deze 6 schermen wil ik allemaal met dezelfde attiny aansturen, maar loop tegen een paar problemen op.
Ik heb op dit moment 5 schermen volledig aangesloten (alleen de vfd niet) op de controller op deze manier:
Alle schermen hebben dezelfde data pinnen (doorgelust)
RW en RS zijn ook overal doorgelust.
1 Enable pin per display.
Ik gebruik de lib van Peter Fleury welke prima voldoet (elk display los werkt dan prima).
Volgens mij zou dit moeten werken, maar niet alle displays lijken te werken.
De 2 simpelste displays (de zonder en degene met groene backlight) werken.
De 4x20 heeft het even gedaan tot ik een power cycle deed van alles.
De 2x16 met witte karakters op zwart gaat blanco en geeft zo nu en dan wat vage tekens.
De oled gaat opeens blokken geven (terwijl hij normaal ook geen rij initblokken geeft)
Ik ben vrij veel aan het klooien geweest met de datasnelheid, maar dat lijkt niet heel erg te helpen, ook de microcontroller op afwisselend 1 en 8 mhz lijkt niet veel verschil te maken.
Weet iemand waar dit soort symtomen kunnen komen? Ik zat te denken aan interferentie ofzo, maar zou niet weten hoe ik dit kan testen of oplossen.
Denk dat ik de timing nog verder omlaag moet gooien maar weet niet echt wat ik daar voor speling in kan/mag verwachten...