Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6 HD44780 displays aan 1 tiny2313

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb hier een opstelling met 6 HD44780 schermen, allemaal verschillende types.
Dit zijn:
- 2x16 LCD, grote karakters geen backlight
- 2x16 LCD, normale karakters met groene backlight
- 2x16 LCD, normale karakters witte karakters op zwarte achtergrond
- 4x20 LCD, normale karakters, witte karakters op blauwe achtergrond
- 2x16 OLED, normale karakters, groene karakters
- 2x20 VFD, normale karakters

Deze 6 schermen wil ik allemaal met dezelfde attiny aansturen, maar loop tegen een paar problemen op.

Ik heb op dit moment 5 schermen volledig aangesloten (alleen de vfd niet) op de controller op deze manier:

Alle schermen hebben dezelfde data pinnen (doorgelust)
RW en RS zijn ook overal doorgelust.
1 Enable pin per display.

Ik gebruik de lib van Peter Fleury welke prima voldoet (elk display los werkt dan prima).

Volgens mij zou dit moeten werken, maar niet alle displays lijken te werken.
De 2 simpelste displays (de zonder en degene met groene backlight) werken.
De 4x20 heeft het even gedaan tot ik een power cycle deed van alles.
De 2x16 met witte karakters op zwart gaat blanco en geeft zo nu en dan wat vage tekens.
De oled gaat opeens blokken geven (terwijl hij normaal ook geen rij initblokken geeft)

Ik ben vrij veel aan het klooien geweest met de datasnelheid, maar dat lijkt niet heel erg te helpen, ook de microcontroller op afwisselend 1 en 8 mhz lijkt niet veel verschil te maken.

Weet iemand waar dit soort symtomen kunnen komen? Ik zat te denken aan interferentie ofzo, maar zou niet weten hoe ik dit kan testen of oplossen.
Denk dat ik de timing nog verder omlaag moet gooien maar weet niet echt wat ik daar voor speling in kan/mag verwachten...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
De hd44780 heeft naar mijn ervaring last van een voeding die langzaam op komt, ook als je grote elco's hebt en je schakelt de voeding snel uit en aan valt er niets meer mee te beginnen, de enige remedie is dan de spanning volledig weghalen om het ding goed te resetten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Dat heb ik al vaak zat gedaan, ben zeker een power cycle of 30? verder.

Het vreemde vind ik dat het niet zo is dat ze allemaal niet of allemaal wel werken, maar een paar niet en een paar wel.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De snelheid van die HD44780 chipjes kan nogal variëren, het lijkt erop dat de initialisatie nogal moeilijk verloopt. Gebruikt je library genoeg delay, of zit ie de busy-flag zit te checken en zodra de eerste LCD aangeeft dat ie klaar stoomt ie al door?
Ik zou eens proberen of je extra delay's kan in de library steken, en zien of het zo werkt. Wat je ook eens kan doen, maar wel wellicht langer gaat duren, is de LCD's één na één initialiseren.

Ten laatste, de datasnelheden zijn niet zo hoog dus het lijkt me sterk, maar mss zit er wat reflectie op je lijnen? Even scoop op hangen om te zien hoeveel het nog op blokgolven lijkt.
SA007 schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:47:
...Het vreemde vind ik dat het niet zo is dat ze allemaal niet of allemaal wel werken, maar een paar niet en een paar wel.
Dat is een goed teken, je zit blijkbaar op het randje van de een of andere spec te werken, dus er dicht bij een werkende oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 15-09-2008 18:52 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik doe alle displays een voor 1 aansturen. Op het moment ondersteund de code maar 1 display zelfs en staat de rest leuk te wachten op init. Alleen de OLED lijkt zich daar niet zoveel van aan te trekken, maar das een ander probleem.

Ik ga 's meten hoe stabiel alles is.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het zou verder nog kunnen wezen dat je de uitgangen van de Tiny te capacitief belast, waardoor bijvoorbeeld het enable-signaal hoog word voordat de datalijnen goed gesettled zijn. In dat geval kan je eens proberen om voor het omhooggooien van de enable een delay te zetten. Het lijkt me zowiezo een goed idee om alle signalen eens aan de scoop te knopen, om te kijken of ze nog wel enigszins blokvormig zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een boerenverstandsvraagje. Heb je de datalijnen echt 1:1 doorgelust of zitten er buffers tussen? Ik kan me voorstellen dat 6 ingangen opdezelfde datalijnen zonder buffer wat rare storingen gaan geven. De HD44780 is wel een mooie standaard, maar er zit nogal wat variatie in kwaliteit, dus de ene kan misschien heel mooi binnen specs werken met een ruime tollerantie, terwijl een ander echt strak aangestuurd moet worden. Die laatste zal met wat storingen op de datalijnen al makkelijk gaan flippen.

Ik neem aan dat je voeding genoeg oempf heeft om de 6 display's onder wisselende belasting toch van een strakke spanning te blijven voorzien? Eventueel kan je elk display een kleine condensator (10 of 100nF) geven om wat ruis kwijt te raken die de controllers misschien beïnvloed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 11:31

Atmoz

Techno!!

deepbass909 schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:54:
Even een boerenverstandsvraagje. Heb je de datalijnen echt 1:1 doorgelust of zitten er buffers tussen? Ik kan me voorstellen dat 6 ingangen opdezelfde datalijnen zonder buffer wat rare storingen gaan geven. De HD44780 is wel een mooie standaard, maar er zit nogal wat variatie in kwaliteit, dus de ene kan misschien heel mooi binnen specs werken met een ruime tollerantie, terwijl een ander echt strak aangestuurd moet worden. Die laatste zal met wat storingen op de datalijnen al makkelijk gaan flippen.

Ik neem aan dat je voeding genoeg oempf heeft om de 6 display's onder wisselende belasting toch van een strakke spanning te blijven voorzien? Eventueel kan je elk display een kleine condensator (10 of 100nF) geven om wat ruis kwijt te raken die de controllers misschien beïnvloed.
Precies! Daar heb ik bij mij ook last van (3x dezelfde 2x16 LCD's aansturen).
Gaat gewoon niet omdat ik alle data lijnen aan elkaar heb hangen (verkeerde impedantie ofzo :?). Dus als de TS dit ook heeft kan het daar zeker aan liggen.

Wat zou je kunnen gebruiken om goed te bufferen?
Pagina: 1