Toon posts:

Maximum DAB tuner+ contra Revo Mondo DAB adaptor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte audio-experts,

omdat ik de ruis van gewone radio's beu ben, heb ik besloten een DAB-tuner aan te schaffen. Ik heb er twee gevonden die in mijn budget passen;

de Mondo DAB adaptor
Afbeeldingslocatie: http://www.dabtuners.nl/shop/images/Revo%20Mondo%20DAB%20set%20up.jpg
Met als beschrijving: De Revo DAB Digital Radio Adaptor is een eenvoudige manier om DAB (digital audio broadcasting) ontvangst toe te voegen aan uw bestaand hifi audio systeem. Deze DAB Digital Radio Adaptor kan aangesloten worden op elk geluidssysteem welke uitgerust is met stereo RCA input connectoren. Verdere opties: digitale wekker met sluimer functie, groot wit-op-zwartscherm, geborstelde aluminium behuizing, compact design en infra-rood afstandsbediening.

en de Maximum DAB Tuner Plus
Afbeeldingslocatie: http://www.dabtuners.nl/shop/images/Maximum%20Tuner%20Plus.jpg
Met als beschrijving: Maximum introduceert deze DAB "set up box". Sluit deze box aan op uw analoge ingang (ook "phono" ingang mogelijk) van uw HiFi versterker en luister voortaan naar DAB (uitsluitend band-III) uitzendingen. Deze tuner is uitgerust met een klok en alarm functie, 10 voorkeuzemogelijkheden, 2 x 16 karakter display, aansluiting via externe antenne ingang via een F-connector en een afstandbediening om de belangrijkste functies te bedienen. Standaard wordt de DAB Tuner Plus geleverd met een draad antenne. Deze werkt normaal gesproken prima in gebieden vlak bij een DAB zender. Voor optimale ontvangst wordt een externe indoor of outdoor antenne geadviseerd (zie accessoires).

Beide kosten 89 euro. Welke raden jullie mij aan te kopen? Alvast bedankt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:54:
omdat ik de ruis van gewone radio's beu ben, heb ik besloten een DAB-tuner aan te schaffen.
En dus ga je luisteren naar een bij voorbaat al sterk verouderd systeem wat ook nog eens een verbazingwekkende bitrate heeft van 128kb/s Joint Stereo? (MPEG1 layer 2, wat ook niet echt helpt bij zulke lage bitrates)
Welke zenders wil je beluisteren? Houd er rekening mee dat er maar een heel klein aantal zenders in T-DAB uitzenden, en dat aantal zal denk ik niet snel uitbreiden. Sterker nog, in mijn ogen is DAB allang geflopt. Vooral nu DVB-T landelijk al heel behoorlijk is ingeburgerd en qua bekendheid en beschikbaarheid van hardware al vér voorbij T-DAB is, en zal blijven.
(voor de echte nuerds onder ons: ik zeg hier dus niet dat DVB-T een betere achterliggende techniek heeft dan T-DAB)

Ik denk dat je veel meer gebaat bent bij een normale DVB-T (digitenne) ontvanger.
Daarop kan je (vrijwel) alle Radio (en ook TV) zenders ontvangen en de bitrates liggen (soms) hoger dan 128 kbps.
Beide kosten 89 euro. Welke raden jullie mij aan te kopen? Alvast bedankt.
Ik denk dat, mocht je toch voor DAB kiezen, niemand je antwoord kan geven. Deze keuze is geheel subjectief en volledig afhankelijk van jouw eisen en wensen.

[ Voor 31% gewijzigd door remco_k op 15-09-2008 16:39 ]

Alles kan stuk.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Volgens mij is DAB in NL helemaal geflopt (in UK wordt het wel veel gebruikt) en zijn ze volgens mij zelfs van plan de boel af te schaffen. Ik zou er iig niet meer in investeren om nu DAB spullen te kopen. Nu heb je er al weinig aan wegens het bijzonder beperkte zenderaanbod, en ze gaan er ook nog eens mee stoppen.

Ik kan helaas nergens het artikel meer vinden waar er gezinsspeeld werd op het laten vallen van DAB tov een andere standaard, maar ik heb het wel ergens dit jaar gelezen.

[ Voor 21% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 16:13 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn favoriete zenders zijn digitaal te ontvangen. Het nadeel van DVB-T is dat er maandelijkse kosten aan zijn verboden.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:08:
Mijn favoriete zenders zijn digitaal te ontvangen. Het nadeel van DVB-T is dat er maandelijkse kosten aan zijn verboden.
Digitaal te ontvangen of via T-DAB te ontvangen, is een klein definitie verschil wat bij jouw kan leiden tot totale teleurstelling.
Dus, om te voorkomen dat jij onterecht denkt dat jouw zenders uitzenden in T-DAB; welke zenders wil je luisteren?

Ik dacht te weten dat radio ontvangst op DVB-T free to air is.
Bij satelliet (DVB-S) is dat zeker het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 15-09-2008 16:14 ]

Alles kan stuk.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou hier heb je ze dan, alle DAB zenders!

http://portal.omroep.nl/?nav=ugcjaVsHEnCwNjMuQvQjGsGpBtF

Succes he. :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
remco: Ik bedoelde via T-DAB.

• remco_k

remco_k

Oke, maar dan blijft het 'probleem' van de bitrate bestaan. Als ik jouw was zou ik eerst eens even goed luisteren naar T-DAB in een winkel. Toevallig had ik afgelopen weekend ergens een MPEG 1 Layer 2 (MP2) verbinding op 128 kbps. En ik kan je zeggen: nog nooit ben ik met zoveel liefde overgestapt naar MPEG 1 Layer 3 (MP3) op 128kbps. (bitrate kon niet omhoog, dus dan maar een ander protocol).
Ik bedoel: ben je eindelijk van die FM ruis (en andere FM nukken) af, zit je met een brak klinkende MP2 verbinding... Van het ene kwade naar het andere noem ik dat.

Het is kiezen tussen meerdere kwaden.
T-DAB met z'n beperkte bitrate en mogelijk wordt dit in de toekomst ontmanteld. Uitbreiding is ook maar de vraag.
DVB-T met z'n maandelijkse kosten.
DVB-S (o.a.) gratis radio ontvangst, maar schotel nodig.

Edit:
Het is voor thuis toch?
Heb je geen kabelaar die digitale TV (DVB-C) aanbied?

[ Voor 40% gewijzigd door remco_k op 15-09-2008 16:47 ]

Alles kan stuk.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

remco_k schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:42:
[...]

Heb je geen kabelaar die digitale TV (DVB-C) aanbied?
of gewoon radio via de kabel? dat is hier in ieder geval ruisvrij...

• remco_k

remco_k

Firestorm schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:26:
[...]

of gewoon radio via de kabel? dat is hier in ieder geval ruisvrij...
Ruisvrij is relatief.
FM kan onmogelijk ruisvrij zijn, uit m'n hoofd hooguit en SNR van 30 of 40dB. (en daarbij heeft FM icm met de wetgeving in Europa nog een aantal andere grote nadelen die de kwaliteit van het geluid behoorlijk aantast).
Het goedkoopste geluidskaartje van trust heeft een betere SNR. ;)
Digitale distributie kán een signaal zonder enige aantasting in de huiskamer krijgen.
Dat dat nu niet gebeurd (MP2 compressie op 128kbps joint stereo) is een keuze van de leverancier, o.a. genomen vanwege de beschikbare bandbreedte...
Maar in de toekomst, als er meer bandbreedte of betere compressie algoritmen (AAC+ b.v.) worden gebruikt, kan de digitale signaal distributie heel dicht in de buurt van CD-kwaliteit komen.
Maar 1 ding staat vast van de digitale distributie: het is ruisvrij, in tegenstelling tot FM.
En wellicht inmiddels overbodig om te melden: T-DAB wordt, als je het mij vraagt, straks gewoon vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 15-09-2008 19:22 ]

Alles kan stuk.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zou toch eens naar een echte tuner gaan luisteren, dan hoef je echt geen dab.

• remco_k

remco_k

Jur schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:02:
Ik zou toch eens naar een echte tuner gaan luisteren, dan hoef je echt geen dab.
Lees mijn post boven je nog eens, met name over de nadelen van FM.
Geen 'echte tuner' die al die nadelen weg kan poetsen.
Wel ben ik het met je eens dat een echte tuner daadwerkelijk veel, heel veel beter kan klinken dan een willekeurige huis-tuin en keuken tuner.

Maargoed, zo zou je ook het advies kunnen geven om een buiten antenne te plaatsen voor goede/betere ontvangst.

Alles kan stuk.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Mijn tuner heeft een s/n > 72Db in stereo, dit betekent in de praktijk dat je de ruis niet hoort als er gemoduleerd wordt.
Ik kan echt prima luisteren naar Fm sterker nog meestal staat de tuner hier aan en ja zelfs over het kabel signaal ben ik vrij aardig te spreken.
natuurlijk wordt ook ik niet blij van agressieve compressor limiters maar over het algemeen is het vrij goed luisteren helemaal met een buitenantenne.

• remco_k

remco_k

Jur schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:23:
Mijn tuner heeft een s/n > 72Db in stereo, dit betekent in de praktijk dat je de ruis niet hoort als er gemoduleerd wordt.
Een SNR van 72dB is inderdaad wel rete goed. Nooit geweten dat er zulke goede tuners worden gemaakt. Hoewel het wel een twijfelachtig getal is. Ik denk dat die 72dB alleen wordt gehaald als de ontvangst sterkte erg goed is.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie voor jullie raad, maar omdat ik geen lust heb in de weer te gaan met antennes en/of abonnementen, heb ik de Mondo DAB adaptor gekocht.

Verwijderd

die revo mondo niet een internet radio player? zo wordt ie iig verkocht.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 20:01:
die revo mondo niet een internet radio player? zo wordt ie iig verkocht.
Het lijkt me dat als een product de naam:
"Revo DAB Digital Radio Adaptor"
Draagt, dat het dan niet stiekum een internet radio player is.
Revo heeft die dingen wel, de Revo Mondo Wi-Fi. Misschien dat jij je gewoon vergist.

Alles kan stuk.

Pagina: 1