Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Zakelijk VoIP] ISDN + 4 MSN's -> VoIP oplossing

Pagina: 1
Acties:

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:50

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hoihoi,

Ik heb hier een boeiend vraagstuk, waar ik zelf niet genoeg kennis van heb, hoe ik dit zou kunnen inregelen.

Mijn vriendin heeft een bedrijf aan huis. Op dit moment hebben wij een ISDN lijn. Echter, wij zijn van plan om te verhuizen naar duitsland. Onze klanten blijven echter in Nederland en we blijven ook de nederlandse markt bedienen, het huidige nummer wat we dus gebruiken (een MSN nummer voor de ISDN lijn, dus niet het hoofdnummer) willen we dus graag in gebruik houden.

Nu kun je bij de KPN een doorschakeldienst afnemen, echter kost die 39,- per maand, je moet je standaard abo ook aanhouden en je betaald voor het volledige doorgeschakelde gesprek. Daar zitten we natuurlijk niet op te wachten.

Nu kan ik de lijn naar mijn ouders huis verhuizen, waar sowieso ook nog andere bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden.

Het punt is: Wat is de voordeligste manier, dat mensen ons zakelijke nummer kunnen bellen (komt dan bij mijn ouders binnen) dat het doorgestuurd wordt naar duitsland, en dat wij aldaar, tegen minimale gesprekskosten, de boel kunnen afhandelen?

Ik zat zelf te denken aan het nummer migreren naar voip, bij mijn ouders laten binnenkomen, en daar over een VPN (dus adsl abo'tje op de lijn laten) naar ons in duitsland toe, dat we daar dan het gesprek kunnen aannemen. Aangezien we het dan over een VPN doen, lijkt mij dat de klant de reguliere gesprekskosten betaald, en er voor ons geen extra kosten bijkomen, omdat we het gesprek middels een VPN over internet routen. Tot zover mijn gedachte.

Is dit mogelijk? Is er een ander alternatief? Wat heb ik aan hardware nodig om dit in te regelen? (Behalve natuurlijk de meuk voor internetconnectivity en vpn, maar daar kom ik wel uit.)

Aannames zijn fataal.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is, AFAIK, prima mogelijk. Neem een klein PC'tje, knal er Asterisk op en gaan met die banaan ;) Gewoon binnenkomende lijnen VOIP op stampen.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 15-09-2008 14:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Of regel een voip nummer, migreer je kpn nummer er naar toe en dan in duitsland je voip installeren met je nummer. Een kameraad van mij heeft zo in duitsland een telefoonnummer uit Enschede :)

Handig om niet alles te lezen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door MegaTronics op 15-09-2008 14:46 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 15 september 2008 @ 14:44:
Is, AFAIK, prima mogelijk. Neem een klein PC'tje, knal er Asterisk op en gaan met die banaan ;) Gewoon binnenkomende lijnen VOIP op stampen.
Dat Asterisk PC'tje voorzie ik dan van een ISDN kaart, en aan de ethernetkant poept hij er dan mijn 4 nummers uit als voip?

Ik neem aan dat ik op die manier ook gewoon mijn NL nummers tegen NL kosten kan blijven gebruiken om uitgaand te bellen. :) (Over de VPN vanuit duitsland)

Wat doe ik dan met mijn huidige appartuur (ISDN centrale met wat handsets en een analoge fax) ik neem aan dat ik daar niets meer mee kan als ik overstap op voip, of zijn er sort-off convertors voor te krijgen?

[ Voor 30% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 14:58 ]

Aannames zijn fataal.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Wat je apparatuur betreft zou je in je vestiging in duitsland weer van voip naar ISDN kunnen schakelijken naar mijn idee.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Dus ook daar weer een asterisk doos met een ISDN kaart, waar dan weer mijn huidige apparatuur opkomt?

Aannames zijn fataal.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is telefonische bereikbaarheid belangrijk voor dat bedrijf? Die constructie met VPN en voip gaat wel werken, maar hoe betrouwbaar is het? Wat als internet uitvalt, de stroom bij je ouders uitvalt, de asterisk pc vastloopt, etc.
Volgens mij heb je ook wel bedrijven die dergelijke diensten leveren (dus een NL nummer 'hosten' en zodoende kunnen forwarden naar een voip telefoon ergens ter wereld), kost wellicht iets meer, maar wel tikkie betrouwbaarder en je ouders besparen op stroom ;)
Dus ook daar weer een asterisk doos met een ISDN kaart, waar dan weer mijn huidige apparatuur opkomt?
Dat kan idd :)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-09-2008 15:07 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op maandag 15 september 2008 @ 15:06:
Is telefonische bereikbaarheid belangrijk voor dat bedrijf? Die constructie met VPN en voip gaat wel werken, maar hoe betrouwbaar is het? Wat als internet uitvalt, de stroom bij je ouders uitvalt, de asterisk pc vastloopt, etc.
Volgens mij heb je ook wel bedrijven die dergelijke diensten leveren (dus een NL nummer 'hosten' en zodoende kunnen forwarden naar een voip telefoon ergens ter wereld), kost wellicht iets meer, maar wel tikkie betrouwbaarder en je ouders besparen op stroom ;)

[...]

Dat kan idd :)
Ja, precies. Dat is ook van belang. :) Als ik al weer 2 PC's moet neerrossen die 24/7 draaien, dat slurpt ook weer fors wat stroom weg, lastiger weg te werken, etc.(formaat, warmtontwikkeling)

Zelf had ik de hoop iets met een set boxjes (drayteks ofzo) aan beide kanten iig de voip door te kunnen sturen, zodat de hoeveelheid apparatuur (en stroomverbruik) aan mijn ouders kant beperkt blijft. Dat ik dan bij ons nieuwe thuis een box moet inrichten die softwarematig iets afhandeld is niet zo'n issue.

Wat dat betreft is het inderdaad ook kijken naar "the total picture" dus de aan te schaffen apparatuur, maar ook stroomverbruik en dergelijke. :) Als blijkt dat je een dienst af kunt nemen die niet zo duur is, maar die je wel behoorlijk in de aanschafkosten scheelt en permanent stroomverbruik, is dat natuurlijk ook interessant.

In principe is 1 nummer echt belangrijk. (zakelijke nummer) Ons privenummer meenemen zou ook prettig zijn. De fax is niet zo boeiend, dat sterft toch uit, en voor de sporadische fax (we krijgen er nog geen 1 per week) kunnen ze ook wel een keertje naar .de faxen.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 15:17 ]

Aannames zijn fataal.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Of je neemt een van de vele VoIP abonnementen die een ata meeleveren. Daar laat je dan je nummer heen porteren.. en die hang je dan in duitsland achter je ADSL verbinding. Kun je je .nl nummer ook eens meenemen als je op vakantie gaat naar hongkong ofzo :)

Let hierbij wel op, niet alle VoIP abonnementen leveren een ata die meerdere nummers/lijnen aankan. Vaak is het beperkt tot 1 a 2 lijnen. Maar dan kun je wel weer 2 abonnementen afnemen voor die 4 ISDN lijnen. Vaak zit je dan ergens op 2x 10 euro=20 euro.. en dan bel je nog gratis naar nederland ook.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bijvoorbeeld: nummerporteren naar Budgetphone prepaid voor 10 euro per nummer per jaar.
In Duitsland gewoon instellen als VOIP-provider in je Fritzbox of ander ADSL-modem, of een IP-telefoon gebruiken zoals bijvoorbeeld Siemens C470IP.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Owh cool, als ik dat zo lees qua kosten is het helemaal de moeite niet waard (voor die 2 nummers dan) zelf te gaan liggen fröbelen met allerlei hardware en vpn's en dergelijke, kan gewoon zo'n dienst afnemen. Wow, da's helemaal top, dat tientjeswerk liggen we namelijk niet van wakker. ;)

Hebben jullie nog tips van bedrijven waar ik mijn nummers heen kan porteren voor voip? En zijn er dan nog dingen waarbij ik moet letten bij de toekomstige ADSL aanbieder in .de ?

[ Voor 10% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 17:47 ]

Aannames zijn fataal.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik zou het nummer laten porteren door een betrouwbare VOIP provider, en ook via die provider bellen.
Dit kan bijv. www.voipq.nl zijn, of www.belcentrale.nl

eventuele kan budgetphone.nl gebruikt worden, echter is dit meer op particulieren gericht, en betrouwbaarheid is iets lager.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hmm, thanks. :)

En het enige wat ik dan nog nodig heb, zijn wat IP-phones, of moet ik ook nog een extra box hebben (die ATA die eerder langskwam) voordat ik het kan gebruiken?

Aannames zijn fataal.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36
GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:26:
Hmm, thanks. :)

En het enige wat ik dan nog nodig heb, zijn wat IP-phones, of moet ik ook nog een extra box hebben (die ATA die eerder langskwam) voordat ik het kan gebruiken?
Je kunt of IP telefoons nemen, of een kastje wat je normale telefoon omzet naar VOIP. VOIP lijkt me ook de beste oplossing. Dan bel je in Duitsland gewoon met Nederlandse nummers voor minder dan wat KPN vraagt :)

Met Voipq heb ik goede ervaringen, we gebruiken het hier al bijna 2 jaar. Werkt bijna altijd, en als er eens een storing is (laatst een keertje) wordt je goed op de hoogte gehouden. Toendertijd ook naar Belcentrale.nl gekeken, maar die kwamen niet zo betrouwbaar over (konden niet goed antwoord geven op mijn vragen).

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nou, ik ben eruit. :)

Eigenlijk is het plan wat ik zelf bedacht heb, veel te gecompliceerd en te duur ten opzichte van de alternatieven. :)

Het plan van aanpak:

- Ik ga mijn 4 MSN nummers die bij ISDN lijn heb, porteren naar VoipQ voor 10,95 per maand.
- Ik scoor een zwikkie IP telefoons
- Ik ga besparen in mijn belkosten, en op het moment dat de boel naar duitsland verhuist, kan ik gewoon met mijn oude nummers bellen zodra ik daar ADSL geregeld heb. :)

Nou, dan rest de vraag:

Iemand nog nuttige tips voor goede Voip toestellen? Ik denk dat ik 3 toestellen wil (handsets) en als ik .de mijn nieuwe spul aanvraag, zal ik daar ook gelijk voip kiezen, aangezien de meeste telekomtoko's toch van hun analoge lijnen afwillen, en mijn toestellen dan voor beide "nummersets" gebruikt kunnen worden.

Kan ik dan met zo'n voiptoestel ook per toestel kiezen, met welk nummer ik uitgaand wil bellen? Ik neem aan dat je nu losse voip toestellen koopt, en dat die ieder een "basis" hebben, in tegenstelling tot wat ik gewend ben van DECT, waar je één basis hebt en meerdere toestellen op één basis aanmeldt?

Harstikke bedankt voor de uitleg zover lui. :)

Aannames zijn fataal.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:45:

Eigenlijk is het plan wat ik zelf bedacht heb, veel te gecompliceerd en te duur ten opzichte van de alternatieven. :)

Het plan van aanpak:

- Ik ga mijn 4 MSN nummers die bij ISDN lijn heb, porteren naar VoipQ voor 10,95 per maand.
- Ik ga besparen in mijn belkosten, en op het moment dat de boel naar duitsland verhuist, kan ik gewoon met mijn oude nummers bellen zodra ik daar ADSL geregeld heb. :)

Nou, dan rest de vraag:

Iemand nog nuttige tips voor goede Voip toestellen? Ik denk dat ik 3 toestellen wil (handsets) en als ik .de mijn nieuwe spul aanvraag, zal ik daar ook gelijk voip kiezen, aangezien de meeste telekomtoko's toch van hun analoge lijnen afwillen, en mijn toestellen dan voor beide "nummersets" gebruikt kunnen worden.

Kan ik dan met zo'n voiptoestel ook per toestel kiezen, met welk nummer ik uitgaand wil bellen? Ik neem aan dat je nu losse voip toestellen koopt, en dat die ieder een "basis" hebben, in tegenstelling tot wat ik gewend ben van DECT, waar je één basis hebt en meerdere toestellen op één basis aanmeldt?

Harstikke bedankt voor de uitleg zover lui. :)
Heb je adsl? Veel adslmodems hebben twee telefoniepoorten waar je een gewoon telefonietoestel op aan kan sluiten (het modem doet dan het voipgedeelte). Ik denk dat dat goedkoper is dan drie voiptoestellen. Dect kost niks en je kan ook lekker draadloos bellen. Met drie poorten heb ik nog niet gezien eigenlijk maar dan kan je er altijd nog een voiptelefoon of ata bijhangen.

[ Voor 192% gewijzigd door Marzman op 15-09-2008 20:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:45:

Het plan van aanpak:

Klinkt goed.
Ligt er aan wat je wilt. Bedraad of draadloos? Enkel of meerlijns? (zo te zien wil je meerlijns telefoons). Een goede bedraade meerlijns telefoon is een Cisco 7960. Draadloos is meerlijns wat lastiger. Als je een draadloze neemt overigens, ga voor DECT en niet voor WiFi.
Kan ik dan met zo'n voiptoestel ook per toestel kiezen, met welk nummer ik uitgaand wil bellen?
Dat zijn dus meerlijns telefoons. Die doen zich voor als meerdere telefoons bij je SIP-server. Ze hebben dus ook meerdere nummers, en je kunt kiezen met welke lijn je belt. De 7960 die ik eerder noemde kan er 6 aan, en heeft voor elk van die lijnen een knopje om de lijn 'op te nemen' als je uitgaand wilt bellen. (Uiteraard is inkomend een kwestie van de hoorn optillen.) Als je minder dan 6 lijnen hebt toegewezen kun je de resterende knoppen instellen als speeddials.
Ik neem aan dat je nu losse voip toestellen koopt, en dat die ieder een "basis" hebben, in tegenstelling tot wat ik gewend ben van DECT, waar je één basis hebt en meerdere toestellen op één basis aanmeldt?
Alleen draadloze telefoons hebben een basis, en in dit opzicht verschilt voip niet van analoge DECT toestellen. Enige is: met een enkele basis kun je meestal maar een gesprek voeren. Dus je kunt vaak wel meer dan een telefoon toewijzen aan één basisstation, maar dan kan er maar één tegelijk bellen. Dit wordt anders als je een duurder bedrijfssysteem neemt, met een basisstation waarmee elke handset een eigen lijn toegewezen krijgt en er meerdere tegelijk kunnen bellen (meestal tussen de 3 en vanwege de techniek maximaal 11).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:52:
[...]

Heb je adsl? Veel adslmodems hebben twee telefoniepoorten waar je een gewoon telefonietoestel op aan kan sluiten (het modem doet dan het voipgedeelte). Ik denk dat dat goedkoper is dan drie voiptoestellen. Dect kost niks en je kan ook lekker draadloos bellen. Met drie poorten heb ik nog niet gezien eigenlijk maar dan kan je er altijd nog een voiptelefoon of ata bijhangen.
Ja, ik heb zo'n modem. :) Maar als ik overstap wil ik ook gelijk goed over en gebruik kunnen maken van de Voip diensten, zoals online telefoonboek enzo. Tevens heb ik nu allemaal ISDN apparatuur (behalve de fax) dus zou ik sowieso een nieuw basisstation met antwoordapparaat moeten kopen, om mijn handsets (siemens) op aan te kunnen melden. Tevens, omdat ik nu een ISDN basis heb, heeft dat ding 3 antwoordapparaten. (waarvan 2 behoorlijk actief gebruikt worden) dus zou ik ook weer losse analoge antwoordapparaten moeten kopen, of analoge basisstations van siemens waar een antwoordapparaat in zit. (gezien dat de andere handsets ook van Siemens zijn.)

Als er dan toch nieuwe spullen gekocht moeten worden, wil ik wel gelijk op de nieuwste stand van de techniek kopen. :) (aangezien analoog spul er op termijn toch allemaal uitgaat, als het aan de telco's ligt.)

Ik weet dat siemens op voip gebied leuke spullen maakt, nog andere merken die interessant zijn?

[edit]

Cyber, ik ben inderdaad op zoek naar wireless handsets. Desnoods 2 handsets en een desktop toestel. Duidelijk dus dat ik voor dect toestellen moet gaan.

De keuze voor uitgaande lijn is belangrijk, omdat er natuurlijk met die krengen rondgelopen wordt, en als ik een klant wil bellen, wil ik die wel met het zakelijke nummer kunnen bellen en niet ons privé nummer, wat we dus ook gaan aanhouden. :)

Een optie zou zijn per toestel een vast uitgaand nummer toe te wijzen (hebben we nu ook met onze dect wireless handsets, het "boven" toestel belt uit met zakelijk nummer, beneden wireless handset belt uit met privenummer en het vaste toestel (desktop toestel die tevens isdn basis en 3 voudig antwoordapparaat is) belt ook uit met het zakelijke nummer. Ze gaan wel alle 3 op alle nummers over met verschillende ringtones) echter het heeft de voorkeur dat je per toestel kunt kiezen als je uitgaand belt, met welk nummer dit moet gebeuren, zeker als er straks ook nog eens duitse nummers bijkomen. :)

Kortom, het eisenpakket qua bellen:

- minimaal 3 toestellen, waarvan 2 wireless, bij voorkeur alle 3.
- antwoordapparaat waar ik minimaal voor 3 nummers een antwoordapparaat in kan stellen
- keuze voor meerdere uitgaande per nummers per handset. Desnoods alleen op een "vast" (als in, niet draadloos) toestel, echter bij voorkeur op iedere telefoon.

In de praktijk lopen we altijd met die dingen rond, dus is het irritant als je de hele tijd rekening moet houden met "dit toestel heeft dit en dit nummer om uitgaand mee te bellen".

[ Voor 46% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 21:13 ]

Aannames zijn fataal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:02:
[...]

Ik weet dat siemens op voip gebied leuke spullen maakt, nog andere merken die interessant zijn?
Ik heb op kantoor een siemens DECT telefoon (C470IP o.i.d.) en hoewel dat voor thuis best ok is, is 't voor serieus gebruik niet echt alles. De UI is klote als je wilt doorverbinden bijvoorbeeld (maar toegegeven, dit is altijd zo omdat de knopjes en de UI op de hoorn zitten, en je dat dus niet kunt zien of bedienen terwijl je nog spreekt). Maar wat er wel geinig aan is, is dat 'ie zowel SIP als analoge telefonie doet. En als je er nog een tweede handset aan hangt, dat je dus twee gesprekken tegelijk kunt voeren zolang een ervan maar analoog is. (Hij kan ook meerdere SIP-registraties aan trouwens, maar daarmee kun je maar met 1 tegelijk bellen.)

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
In mijn situatie moet iedere handset meerdere "lijnen" kunnen afhandelen. (Stel: ik ben privé aan het bellen, en er komt een zakelijk telefoontje binnen, dat ik dan kan switchen.) Dat is een voordeel waar ik nu aan gewend ben, doordat ik ISDN spul gewend ben, en wordt ook regelmatig gebruikt. :)

Is het met Voip niet net zoals met Dect mogelijk, dat je kiest voor een "dik" desktoptoestel met alle gewenste features (meerdere lijnen, keuze uitgaande lijn mogelijk, meerdere antwoordapparaten) en dat je daar 2 wireless handsets op aanmeld, die dan de "features" van het hoofdtoestel overnemen? (Zoals keuze uitgaande lijn, wisselgesprek en afluisteren antwoordapparaat.)

[ Voor 38% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 21:19 ]

Aannames zijn fataal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat er gebeurt is dat bij een binnenkomend gesprek de telefoon gewoon over gaat zoals een telefoon dat wel vaker doet in z'n leven. Een meerlijnstoestel geeft daarbij op het display aan welke lijn 't was (of doet een truukje met ringtones, etc. dat is afhankelijk van 't toestel). Da's dus heel simpel. De andere kant op moet je even aangeven welke lijn je wilt gaan gebruiken en welke 'default' is.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:18:
Wat er gebeurt is dat bij een binnenkomend gesprek de telefoon gewoon over gaat zoals een telefoon dat wel vaker doet in z'n leven. Een meerlijnstoestel geeft daarbij op het display aan welke lijn 't was (of doet een truukje met ringtones, etc. dat is afhankelijk van 't toestel). Da's dus heel simpel. De andere kant op moet je even aangeven welke lijn je wilt gaan gebruiken en welke 'default' is.
Sorry, ik had er nog een edit achteraan getiept. :P Is het dan ook zo, dat als ik al in gesprek ben, dat ik wisselgesprek functionaliteit heb, ook al kan het toestel maar één lijn aan?

Aannames zijn fataal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:15:
Is het met Voip niet net zoals met Dect mogelijk, dat je kiest voor een "dik" desktoptoestel met alle gewenste features (meerdere lijnen, keuze uitgaande lijn mogelijk, meerdere antwoordapparaten) en dat je daar 2 wireless handsets op aanmeld, die dan de "features" van het hoofdtoestel overnemen? (Zoals keuze uitgaande lijn, wisselgesprek en afluisteren antwoordapparaat.)
Eh, vast wel. Niet naar gekeken, zelf. Ik geloof dat Snom zoiets wel heeft. Moet je dus even voor rondzoeken. Ik heb iets meer toestellen nodig op kantoor dan zo'n setup me kan bieden ;)

Wisselgesprek kan ook prima ja. Moet je wel checken of je telefoon 't ondersteunt. Hele simpele goedkope zijn vaak ontdaan van dergelijke features. Je kunt met een enkellijnse telefoon overigens prima meerdere gesprekken tegelijk voeren-- meestal twee (een in de wacht + nog een, soms geconferenced). Het meerlijnse idee is dat je er meerdere nummers aan kunt toewijzen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2008 21:27 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ah ok, dus meerlijns is puur nodig zodat je kunt kiezen voor welk nummer je uitgaand gebruikt en heeft dus geen invloed op de functionaliteit van wisselgesprek. Echter dan weer wel voor het feit, dat hij niet reageert op meerdere nummers.

Als meerlijns draadloze handsets nu heel duur zijn, zou ik vergelijkbare setup kunnen kiezen als ik nu heb met mijn ISDN spul, ieder toestel een eigen uitgaand nummer. Hoewel, als hij niet meerlijns is, zit hij natuurlijk vast aan één nummer. Als in, als ik aan een handset bijvoorbeeld het zakelijke nummer toeken, gaat dat ding dan natuurlijk niet over op het privé nummer? Hmm, dat zou weer behoorlijk onpraktisch zijn. (moet je alsnog naar een specifieke telefoon toerennen als je gebeld wordt, ipv een willekeurige telefoon op te nemen.)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 21:38 ]

Aannames zijn fataal.

• defusion
  • Niet online
Als je een beetje makkelijk alles wilt instellen wat je wilt zou je naar een beetje goede VoiP PBX kunnen kijken.
een betaalbaar apparaat met veel functies is bijv: de linksys SPA9000

daaraan kun je al een antwoordapparaat koppelen, maar wil je ook dat helemaal digitaal doen kun je er nog een SPA400 aan plakken. Je hebt echter al de voicemail functionaliteit die de provider bied, dus ik zie zelf het voordeel van een antwoordapparaat niet zo.

Ook een ideale combinatie met de telefoons van linksys, die worden dan namelijk automatisch geconfigureerd. Maar werkt ook met andere merken. Ik heb alleen ervaring met de desktopmodellen van linksys. Maar ze verkopen ook draadloos.

Vermijd iig de wifi VoiP telefoons. Omdat ze nog lang niet zo betrouwbaar zijn als dect met een VOIP basisstation.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 15-09-2008 21:43 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Maar wat heb ik dan precies aan een Voip PBX in mijn situatie? Het gaat niet zozeer om zaken door te kunnen verbinden en dergelijke, maar veel meer om het feit dat alle telefoons afgaan op alle telefoonnummers (bij voorkeur met verschillende ringtones voor makkelijke identificatie welk nummer gebeld wordt) en dat ik per telefoon kan kiezen met welk nummer ik uitgaand bel.

Als ik dan zo'n voip PBX ertussen frot, kan ik dat dan wat ik wil, maar dan met "simpele" toestellen? (in plaats van allemaal duurdere meerkanaals toestellen.)

[ Voor 5% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 22:28 ]

Aannames zijn fataal.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Een MSN nummer afzonderlijk migreren naar voip gaat niet altijd probleemloos, vaak alleen icm hoofdnummer.

Wat je wel kan doen is of alle nrs porteren naar voip, of msn nrs richting je ouders porteren. In t 2e geval zet je daar een Patton IAD neer (fritz kan t geloof ik ook), welke alle inkomende ISDN gesprekken naar SIP trapt.
Aan de kantoorkant koop je ook een patton/fritz. Die hebben beide een S0 bus, dus kun je je bestaande ISDN apparatuur behouden.

3e optie is 2 pattons, met (bv) 2x een SN4552 kun je een ISDN bus over IP verlengen, en heb je dus je volledige NL isdn opties beschikbaar op de lokatie in duitsland (en heb je dus een volledige ISDN lijn)

In geval van optie 3 heb je dus alleen je ISDN2 kosten in NL en kost t doorschakelen naar dld niets (gaat over IP). Je kan dan ook uitgaand bellen, nummerweergave, alles, alsof je gewoon op de NT1 in NL aangesloten zit.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 15-09-2008 22:34 ]

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Koop een Fritzbox 7170 hang deze aan de ISDN lijn en neem een SIP account bij een betrouwbare provider. (2 dagen terug getest en dat werkt )

Een Fritzbox kan namelijk een ISDN gesprek aannemen en doorverbinden naar een SIP account. Of eventueel een eigen asterisk machine. Ik weet overigens niet hoever onze buren met breedband zijn.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Qua Voip ben ik er eigenlijk al wel uit, ik porteer gewoon al mijn huidige ISDN nummers (hoofdnummer + 3 MSN nummers) naar een Voip toko, dan ben ik voor 10,95 per maand klaar voor al mijn nummers en heb ik lage gesprekskosten.

Die nummers kan ik dan vervolgens overal waar ik internet heb gebruiken (als ik het goed heb begrepen) mits ik de juiste voip hardware regel. :) De kosten die ik dan maandelijks heb voor mijn telefoonnummers, wegen niet op tegen de aanschaf van allerlei hardware, het aanhouden van isdn abonnementen en dergelijke. :)

Het enige wat nu nog openstaat is de hardwarekeuze. :)

Nu heb ik deze gevonden:

http://gigaset.siemens.co...Pos%253A0,00.html#content

(overigens zou ik die dingen dan in .de kopen, daar kosten ze namelijk maar rond de 100 euro, ipv 160 hiero)

Hier staat dat het toestel multiline is en tot 6 sip profielen ondersteund. In principe kan ik hiermee dus 6 verschillende nummers instellen, die ik dan ook kan kiezen welke ik uitgaand wil gebruiken. Lijkt mij precies wat ik zoek? Tevens heeft het ding een antwoordapparaat heeft, dus als ik er 2 van heb, heb ik ook gelijk een antwoordapparaat voor de zakelijke en privelijn. :) Dus dan ben ik al een end op weg lijkt mij zo, misschien nog een los toestelletje erbij en ik ben klaar. (Denk ik? :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 22:44 ]

Aannames zijn fataal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:27:
Maar wat heb ik dan precies aan een Voip PBX in mijn situatie? Het gaat niet zozeer om zaken door te kunnen verbinden en dergelijke, maar veel meer om het feit dat alle telefoons afgaan op alle telefoonnummers (bij voorkeur met verschillende ringtones voor makkelijke identificatie welk nummer gebeld wordt) en dat ik per telefoon kan kiezen met welk nummer ik uitgaand bel.
Je moet even controleren of je SIP-provider het je toestaat meermaals in te loggen. Als ze je namelijk enkel één SIP-trunk aanbieden heb je een lokale SIP-Proxy (asterisk, freepbx, etc.) nodig.
Als ik dan zo'n voip PBX ertussen frot, kan ik dat dan wat ik wil, maar dan met "simpele" toestellen? (in plaats van allemaal duurdere meerkanaals toestellen.)
Ja, maar met wat moeite. Dan kun je bijvoorbeeld dingen doen als als *1*nummer bellen o.i.d., in plaats van een knop op de telefoon in te drukken. (En uiteraard kun je in je pbx config wel aangeven dat je een bepaalde telefoon met een bepaald nummer uit wilt laten bellen.) Dat is echter niet heel makkelijk om te doen, dus ik raad echt wel aan om meerlijns telefoons te regelen. Siemens Gigaset 475's voldoen al, die kosten een euro of 80.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ik heb net ff gekeken, de Siemens Gigaset S685 scoor ik in duitsland voor 100 euro het stuk, dat vind ik wel mooie telefoons, zit ook gelijk Bluetooth op, altijd handig, (En nieuwe dingen, mits het prijsverschil niet dramatisch is, mogen best fancy zijn. :+ ) zijn multiline, en ondersteunen 6 sip profielen. Tevens hebben die gelijk een antwoordapparaat van 40 mins. (Vind een eigen antwoordapparaat altijd prettiger dan via de provider.)

Daar koop ik er dan 2 van, heb ik gelijk 2 antwoordapparaten (privé en zakelijk) en het schijnt dat ik mijn huidige S45 handsets (die ik nu heb) daar ook op aan kan melden. Die ondersteunen misschien niet alle features, (weet ik niet precies) maar de 2 "main" toestellen iig wel. Dan ben ik dus voor 200 euro (en wat verzendkosten) klaar, en heb ik uiteindelijk 4 draadloze toestellen, waarvan minimaal 2 alles ondersteunen wat ik wil. :)

De isdnlijn met alle 4 de nummers migreren naar Voipq (10,95 per maand) en ik ben klaar lijkt me zo.

Ik moet zeggen, het valt me allemaal nog reuze mee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2008 23:10 ]

Aannames zijn fataal.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

GaMeOvEr schreef op maandag 15 september 2008 @ 22:41:
Nu heb ik deze gevonden:

http://gigaset.siemens.co...Pos%253A0,00.html#content

(overigens zou ik die dingen dan in .de kopen, daar kosten ze namelijk maar rond de 100 euro, ipv 160 hiero)

Hier staat dat het toestel multiline is en tot 6 sip profielen ondersteund. In principe kan ik hiermee dus 6 verschillende nummers instellen, die ik dan ook kan kiezen welke ik uitgaand wil gebruiken. Lijkt mij precies wat ik zoek? Tevens heeft het ding een antwoordapparaat heeft, dus als ik er 2 van heb, heb ik ook gelijk een antwoordapparaat voor de zakelijke en privelijn. :) Dus dan ben ik al een end op weg lijkt mij zo, misschien nog een los toestelletje erbij en ik ben klaar. (Denk ik? :+ )
Deze heeft m'n zus ook, mooi toestel. :9
Ze heeft maar 1 SIP account, dus over switchen kan ik je niets vertellen.

Maar volgens mij valt wel het eea te configureren in de setup van de DECT-set via een handset.
Kan je geen manual downloaden van de Siemens Gigaset website?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
bitshape schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:09:
[...]

Deze heeft m'n zus ook, mooi toestel. :9
Ze heeft maar 1 SIP account, dus over switchen kan ik je niets vertellen.

Maar volgens mij valt wel het eea te configureren in de setup van de DECT-set via een handset.
Kan je geen manual downloaden van de Siemens Gigaset website?
Ja, ondertussen gedownload. ;)

Aannames zijn fataal.

• Stewie!
  • Laatst online: 14:00

Stewie!

Keen must die!

Waarom zet je de nummers over naar zo'n dure toko? Je kan bij bijvoorbeeld 12connect de nummers omzetten en dan betaald je 2 tientjes per jaar. De sip account zet je in je asterisk of linksys SPA of welk systeem je wilt en klaar.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
DaMorpheus schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:44:
Waarom zet je de nummers over naar zo'n dure toko? Je kan bij bijvoorbeeld 12connect de nummers omzetten en dan betaald je 2 tientjes per jaar. De sip account zet je in je asterisk of linksys SPA of welk systeem je wilt en klaar.
Omdat je zeker met bedrijfsnummers iets betere kwaliteit wilt en iets betere bereikbaarheid als het wel mis gaat. Dan begin je dus met een VoiP provider te zoeken die zich richt op de zakelijke markt. Dat is 12connect niet echt als ik het zo zie. De hoofdsite begint al met schreeuwerige berichten voor consumenten en als ik op zakelijk klik krijg ik amper de info die ik als zakelijke klant zou willen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Nijn op 15-09-2008 23:58 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Nou, advies over goeie voip toko's is nog steeds welkom, het is wel de bedoeling dat het een beetje goeie kwaliteitstoko is, aangezien er ook gewoon zakelijke nummers heen moeten. :) Uptime en dergelijke is dus wel belangrijk. :)

edit:

Wat Nijn zegt dus. ;)

Kortom, ik weet nu wat ik aanmoet met mijn lijn en nummers (migreren naar voip toko) en ik weet nu met welke hardware ik uit de voeten kan (Siemens S685 voiptoestellen) dus nu is nog de keuze voor de voip toko open. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 16-09-2008 00:13 ]

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Overigens zie ik bij 12connect dat een geporteerd nummer je 30 euro per jaar kost. Dan is nog de vraag of dat per nummer, of nummerblok is. Als dat per nummer is, zit je dus ook al op 120 euro per jaar, bijna hetzelfde als bij voipq. :)

Overigens, aan de modjes, misschien handig om dit topic te renamen naar "beste voip oplossing migratie isdn -> voip" ofzo. :)

Aannames zijn fataal.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Per nummer. Een nummerblok is een veelvoud van 10 nummers. MSNs zijn willekeurig (maar vaak opvolgend omdat dat nou net zo uitkomt bij 't toewijzen).

Overigens, een bedrijf dat hun oplossingen zo omschrijft:
Het is bij 12Connect niet nodig om een peperdure nieuwe telefooncentrale aan te schaffen. Voor uw huidige bedrijfscentrale(s) kan 12Connect speciale connectoren leveren. Deze hangen dan tussen uw huidige telefooncentrale en de internetmodem/router.
Zou ik niet echt m'n zaken toevertrouwen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Kortom, die laten we lekker zitten. ;)

Aannames zijn fataal.

• defusion
  • Niet online
Als je echt wat meer info over voip toko's wilt zou ik even de mensen van webhostingtalk.nl lastig gaan vallen. Daar kun je ook een aanbieding aanvragen waarin je je situatie geeft, dan krijg je vanzelf een aantal bedrijven die denken te kunnen leveren wat jij wilt. Daarnaast wordt je ook op de hoogte gesteld van eventuele uptime die ze in het verleden hebben behaald, en tegen meerprijs een garantie voor de toekomst (SLA).

Edit:
En nog een provider die ik had gevonden: http://www.xeloq.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 16-09-2008 00:51 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hm, da's wel een goeie tip, ik zal daar ook eens een draadje starten. Middels dit draadje heb ik iig duidelijkheid gekregen wat het handigste is in mijn situatie, en wat ik daarvoor nodig heb, dus ik ben al weer een heel eind op weg. :)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Hm, dat webhostingtalk.nl loopt nu ook niet bepaald storm moet ik zeggen. :P

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Zo, vandaag eens even wat afgebeld.

De volgende bedrijven heb ik vereerd met een telefoontje:

Ik ben begonnen met een uitleg van mijn situatie en wensen. (3 basisstations, 2 basisstations reageren op alle ingestelde nummers, 1 basisstation krijgt één nummer, uitgaande nummerkeuze mogelijk, zien welk nummer belt, en welk nummer van ons gebelt wordt. (Dus zakelijk of privé bijvoorbeeld.)

Voipq:

Ja, is mogelijk. Wel dienen er dan per nummer een extra pbx connectie afgenomen te worden, om op beide toestellen mogelijk te maken dat ze tegelijk overgaan. Het hoofdnummer komt dan bij hun in de pbx, de pbx stuurt dan naar beide toestellen door. Uitgaande nummerkeuze en nummerweergave van gebeld nummer geen probleem, hoewel nummerweergave van gebeld nummer niet helemaal duidelijk was of dat goed gaat werken in combinatie met de door mij bestelde Siemens S685, omdat ze het toestel niet kennen, maar waarschijnlijk wel.

Kostenpunt:

Eenmalige portering voor 4 nummers : 100 euro
Maandelijks: 10,95 per 4 nummers, 2,50 per maand extra voor de extra pbx connectie per pbx connectie.

Het telefoongesprek:

Goed geïnformeerde mensen, die meedenken met de situatie, en duidelijk hun best doen om je zo goed mogelijk te helpen en een prettige afhandeling.

Belcentrale.nl:

De persoon die ik aan de lijn kreeg was technisch niet up to date. Stelde geen enkele vraag over mijn situatie die ik wilde realiseren, terwijl alle anderen dit wel deden, dus hetgeen ik wilde was duidelijk geen standaardsituatie. (Al was het maar omdat ik uitsluitend met draadloze toestellen werk.) Er kwam wel snel een offerte, die niet overzichtelijk was, inhoudelijk niet klopte, en voor het gemak ook maar gelijk de telefoons (waarvan ik zei dat ik die al had) in opgenomen waren. Hier was ik dus snel klaar mee.

Xeloq.nl

Ik heb meerdere malen geprobeerd ze te bellen, maar iedere keer was hun nummer in gesprek, wat ongeveer na 4 secs de ingesprekstoon afgekapt werd. Ok, daar wil ik met mijn zaken dus ook duidelijk niet heen. ;)

Tritel.nl

Ja, mijn wensen zijn mogelijk. Niet duidelijk of ik uiteindelijk het gebelde nummer te zien krijg, geen ervaring met het Siemens S685 toestel. Kon geen uitsluitsel over gegeven worden.

Kostenpunt:

Eenmalige portering : 39 euro per nummer
Eenmalige "configuratie" kosten 15 euro per basis
Maandelijks: 5 euro per basis (schijnbaar werken zij niet met Pbx connecties? Iig qua facturatiemethodiek)

Het telefoongesprek:

Goed geïnformeerde mensen, die meedenken met de situatie, en duidelijk hun best doen om je zo goed mogelijk te helpen en een prettige afhandeling. Kreeg eerst de receptioniste die alles opschreef, en ervoor gezorgt heeft dat iemand opbelde om het met me door te nemen, netjes tarievenlijst en dergelijke gemaild. (Staat namelijk niet veel info op de site zelf.)

Callvoip.nl

Ja, alles wat ik wil is mogelijk. Wel dienen er dan per nummer die ik dubbel geconfigureerd wil, een tweetal extra pbx connecties afgenomen te worden, het "hoofdnummer" komt in de pbx, en de nummers die ik op twee bassisen wil hebben worden in iedere basis geconfigureerd, om op beide toestellen mogelijk te maken dat ze tegelijk overgaan. Het hoofdnummer komt dan bij hun in de pbx, de pbx stuurt dan naar beide toestellen door. Uitgaande nummerkeuze en nummerweergave van gebeld nummer geen probleem, hadden ervaring met het Siemens S685 toestel, nummerweergave van zowel inkomend nummer als gebeld nummer geen enkel probleem. :)

Kostenpunt:

Eenmalige portering : 15 euro per nummer. (60 dus in mijn geval)
Maandelijks: 2,50 per nummer, (10,- dus in mijn situatie) 5,- per jaar extra voor de extra pbx connectie per pbx connectie.) 20,- per jaar dus voor mij, wat mijn totale maandlasten qua abo op 11,60 per maand brengt. Tevens gratis fax-to-email dienst inbegrepen.

Het telefoongesprek:

Goed geïnformeerde mensen, die meedenken met de situatie, en duidelijk hun best doen om je zo goed mogelijk te helpen en een prettige afhandeling. Tevens op de hoogte van de door mijn aangeschafte hardware, die ik schijnbaar goed had uitgekozen voor mijn wensen. Relaxt telefoongesprek, prettigste conversatie van bovenstaande die ik gehad heb. (Wat best wat wil zeggen, want de gesprekken met voipq en tritel waren ook goed en informatief.)

-----------

Callvoip.nl is het dus uiteindelijk geworden, ze zijn in mijn situatie de voordeligste, en hebben ervaringen met de toestellen die ik heb aangeschaft. Zowel voipq als tritel waren beide erg goed qua dienstverlening en meedenken en beide een goede tweede. Als ik callvoip niet had gekozen, was het waarschijnlijk voipq geworden, de desbtreffende medewerker heeft zelfs een S685 uit de doos getrokken in een poging om mijn situatie te testen, helaas lukte dat niet. Echter, gezien mijn ervaringen die ik er tot nu toe mee heb opgedaan, is er geen enkele reden om ze af te raden.

Callvoip was stomweg nog voordeliger, en hebben kennis van mijn toestellen, altijd een pré natuurlijk. :)

Belcentrale.nl vind ik niks. Ik hou niet van gelijk offertes voordat ik uitsluitsel heb gehad over mijn technische vragen, laat staan offertes die inhoudelijk niet kloppen en waar dingen in opgenomen zijn die ik helemaal niet wil hebben. (En dit ook aangegeven heb.)

Wat betreft xeloq.nl , als je zelf al niet bereikbaar bent, tja....

Aannames zijn fataal.

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-11 15:03
Nog even terug bij af, eventueel voor de meelezers die ietssoorgelijks willen : ik heb 3 voip nummers (budgetphone) komen alle drie op mijn frits 7170 binnen. Vanuit mijn Fritz via de SO bus naar een Siemens SX 255 (ISDN Dect "centrale" met de mogelijkheid voor ik dacht 8 handsets, gebruik er nu 5) via de samenwerking tussen de Fritz en de SX kan ik oa in de SX allerlei dingen instellen zoals welk nummer naar welk toestel en bv na 4 keer overgaan doorschakelen naar toestel 2, zelfs antwoord app (3 stuks) zijn in te stellen met tijdsblokken.
De SX is echt een ISDN dect centrale met divese mogelijkheden, een (bijna) complete PABX.
Voor het porteren van je ISDN naar Voip kan je bijna iedere VOIP provider gebruiken mits hij je maar zijn SIP gegevens vrijgeeft, en er zijn ook op tweakers zat voorbeelden te over van mensen die een bestaand nummer hebben geporteerd naar VOIP en die in het buitenland "opnemen"
Belangrijk voor je keuze is denk ik ook je budget, ook voor het uitbellen kan je meerdere Voip providers gebruiken. Ik gebruik bv voor uitbellen naar mobiel op dit moment poivy, goede kwaliteit en 7 ct! voor uitbellen naar een vaste lijn gebruik ik voip Cheap (heb ik nog tig freedays) en ik heb (bijna nooit klachten van mijn vrouw/kinderen of diegene die ik bel, mits ik niet internet verbinding volledig dichttrek met downloaden/uploaden. Nogmaals ligt het dus denk ik ook aan wat je uit wil geven.
Fritz en de combi SX 255 (van de SX is ook een vast toestel te verkrijgen waarop je diverse dect toestelen op aan kan melden)
Ik ben best tevreden over bovenstaande configuratie, werkt goed , goedkoop en heb een groot gebruikersgemak.
PS bedankt voor je terugkoppeling van je keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door Lampie01 op 16-09-2008 22:03 ]

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In de zoektocht naar een GSM toestel waarop ik 2 nummers had kwam ik ook op het VOIP spoor te recht. Er wist mij toen iemand te vertellen dat het echter niet mogelijk was (bij wetgeving verboden) om een regionaal nummer via VOIP op een GSM toestel te ontvangen omdat de lokatie voor de alarmdiensten niet te traceren was. Hoe zit dit in jouw situatie?

2e vraag;
Hoe ga jij uiteindelijk faxen? Gaat dat lukken met jouw normale (ouderwetse) fax over een voip lijn?? Ik wil zoiets nl ook gaan doen. Geen gehannes met mail2fax of andersom.

3e vraag;
Hoe zit het met doorverbinden? Als je bijvoorbeeld de deur uit bent en je het gesprek wilt doorverbinden naar je gsm/voicemail?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• defusion
  • Niet online
jules schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:29:
In de zoektocht naar een GSM toestel waarop ik 2 nummers had kwam ik ook op het VOIP spoor te recht. Er wist mij toen iemand te vertellen dat het echter niet mogelijk was (bij wetgeving verboden) om een regionaal nummer via VOIP op een GSM toestel te ontvangen omdat de lokatie voor de alarmdiensten niet te traceren was. Hoe zit dit in jouw situatie?

2e vraag;
Hoe ga jij uiteindelijk faxen? Gaat dat lukken met jouw normale (ouderwetse) fax over een voip lijn?? Ik wil zoiets nl ook gaan doen. Geen gehannes met mail2fax of andersom.

3e vraag;
Hoe zit het met doorverbinden? Als je bijvoorbeeld de deur uit bent en je het gesprek wilt doorverbinden naar je gsm/voicemail?
je kunt zowieso 112 niet bellen via voip voor zover ik weet, juist om die reden.
echter het ONTVANGEN van een regionaal nummer lijkt me geen probleem, alleen kun je met dat nummer geen 112 bellen.

en mij lijkt doorverbinden een standaard functie van de PBX. dus lijkt me dat dit gewoon in te stellen is. alternatief kan natuurlijk zijn om de telefoon zelf in te stellen op doorverbinden. Dit kan iig wel op mijn linksys SPA941 toestel (en op alle andere SPA9xx modellen voor zover ik weet)

[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 17-09-2008 16:45 ]

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 00:50
Aangezien het hier om een zakelijke aansluiting gaat:
realiseer je wel dat je op deze manier in overtreding bent van de telecom wet, een geografisch nummer mag alleen gebruikt worden wanneer je ook werkelijk op die locatie gevestigd bent. Dat zal nu niet direct problemen opleveren maar stel dat de opta providers in de toekomst gaat opleggen dat adressen moeten worden gecontroleerd kun je zomaar je nummer kwijt raken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jules schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:29:
Faxen via voip kan prima, mits je G.711 gebruikt (dus µ-law of a-law, hier gebruiken we a-law). Dat is namelijk exact dezelfde audiocodec als wereldwijd door digitale telefonienetwerken gebruikt wordt.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Matrix schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:57:
realiseer je wel dat je op deze manier in overtreding bent van de telecom wet, een geografisch nummer mag alleen gebruikt worden wanneer je ook werkelijk op die locatie gevestigd bent. Dat zal nu niet direct problemen opleveren maar stel dat de opta providers in de toekomst gaat opleggen dat adressen moeten worden gecontroleerd kun je zomaar je nummer kwijt raken.
Dat bedoelde ik dus met netnummer in een andere regio ;)

Toch weer jammer dat die partijen waar YC zo lyrisch over was daar weer géén waarschuwingen over gaven. Wat is hun antwoord hier eigenlijk op?
CyBeR schreef op woensdag 17 september 2008 @ 17:13:
[...]

Faxen via voip kan prima, mits je G.711 gebruikt (dus µ-law of a-law, hier gebruiken we a-law). Dat is namelijk exact dezelfde audiocodec als wereldwijd door digitale telefonienetwerken gebruikt wordt.
Even in mijn Fritzboxje gluren. En anders heb ik nog een SpeedTouch 780 die ook kan VOIP-en. Denk dat het eerder ook aan de VOIP provider ligt niet waar?

[edit]G.711 doet ie :Y)
defusion schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:43:
[...]

je kunt zowieso 112 niet bellen via voip voor zover ik weet, juist om die reden.
echter het ONTVANGEN van een regionaal nummer lijkt me geen probleem, alleen kun je met dat nummer geen 112 bellen.

en mij lijkt doorverbinden een standaard functie van de PBX. dus lijkt me dat dit gewoon in te stellen is. alternatief kan natuurlijk zijn om de telefoon zelf in te stellen op doorverbinden. Dit kan iig wel op mijn linksys SPA941 toestel (en op alle andere SPA9xx modellen voor zover ik weet)
Staat me iets van bij dat XS4ALL dat vanuit hun eigen configuratie paneel aan bied. Anyway, ook even gegluurd in m'n Fritzy, en die bied een behoorlijk uitgebreide "Call diversion" en "Call Blocking" aan. * jules is helemaal happy :D. Mijn apparatuur is al helemaal klaar voor mijn toekomstige kantoor :D

[ Voor 27% gewijzigd door jules op 17-09-2008 18:31 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet echt. G.711 is dé standaardcodec. Iedereen ondersteunt dat en als je verbinding het PSTN ook maar aanraakt heb je ermee te maken. Nadeel is dat 't nauwelijks compressed is. Reken inclusief overhead op ongeveer 100kbit per kanaal twee kanten op.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik kan zie ik in m'n fritzbox aanvinken of ik een compressed of uncompressed verbinding op zet, of dat hij het zelf bepaald.

Heb overigens ook al gemerkt dat als ik mijn pijp voor de volle 100% gebruik, up dan wel down, dat voip gesprekken niet zo lekker meer lopen ;).

Maar voor alle duidelijkheid, jij zegt dat mijn Fritzbox 7140 dat VOIP op het G.711 protocol doet wel faxen aan kan?

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
defusion schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:43:
Sinds kort moeten openbare voip-diensten dat wel kunnen, de Opta heeft hier een paar maanden terug nieuwe standpunten over gepubliceerd (zie hier persbericht en document).

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jules schreef op woensdag 17 september 2008 @ 18:35:
Maar voor alle duidelijkheid, jij zegt dat mijn Fritzbox 7140 dat VOIP op het G.711 protocol doet wel faxen aan kan?
Ja. Voor je apparatuur is een fax gewoon een analoge telefoon. Als je een analoge telefoon aan het net van KPN hangt wordt dat al direct bij de telefooncentrale waarop je aangesloten bent gedigitaliseerd. Vervolgens wordt dat op verschillende manieren getransporteerd naar 't eindpunt waar 't eventueel weer analoog gemaakt wordt (of digitaal wordt doorgestuurd in het geval van bijvoorbeeld ISDN.)

Dat is hetzelfde als bij VoIP: je analoge telefoon wordt direct gedigitaliseerd en die data wordt naar het eindpunt getransporteerd. Hoe dat transport gebeurt maakt niet uit (via een IP netwerk, via ISDN, etc.) Hoe dat digitaliseren gebeurt wel, als je compatibel wilt zijn met je eindpunt.

In het geval van het PSTN is daar G.711 wat neer komt op PCM met µ-law of a-law encoding. Bij VoIP zijn er nog wat andere opties zoals G.722 en G.729 die betere compressie en/of betere geluidskwaliteit ondersteunen. Hoe 't zit met G.722 weet ik niet, maar G.729 maakt een faxsignaal iig kapot omdat 't teveel gecomprimeerd is.

Als je op een LAN zit is G.711 dus de perfecte keus in codecs: het is exact hetzelfde als wat aan het PSTN geleverd wordt, dus het enige wat je PBX hoeft te doen is een brug slaan tussen twee transportmiddelen. Als je echter via internet belt is een codec die wat minder bandbreedte vereist al snel beter. Maar dan moet de PBX die 't doorstuurt naar het PSTN dus wat meer werk verrichten: namelijk het bovenstaande plus een vertaling tussen de twee codecs.

Nog een keer voor de duidelijkheid: als KPN jouw telefoongesprek of faxverbinding aanneemt en 't doorstuurt naar een andere centrale, dan is dat in digitale vorm met a-law encoding. Als KPN dat gesprek doorstuurt over de wereld naar bijvoorbeeld AT&T in de VS, idem dito. (In de VS gebruiken ze overigens µ-law, maar de conversie daartussen is de verantwoordelijkheid van het land waar µ-law gebruikt wordt. Overigens is G.726 ook een optie maar ik kan niet vinden wie dat gebruikt, omdat ook dat de gemiddelde fax om zeep helpt.)

Meer info: Wikipedia: G.711

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Matrix schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:57:
Niet helemaal waar. ;) We houden nog een vestiging in nederland voor ons bedrijf, daar zullen de nummers ook opgegeven staan. :) (Dat er daar maar 1 van de 4 nummers komt, is een 2e, maar qua facturatie en adres is het allemaal NL.)

Aannames zijn fataal.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

De fax werkt prima op mijn voip nummer. Enige probleem waar ik tegen aan liep was dat ie niet naar KPN's fax2mail wil versturen.

Anyway, nu ik XS4ALL uiteindelijk op ga zeggen, ben ik enorm benieuwd hoe jij jouw VOIP provider ervaart. Ik wil nl 2 nummers voor op kantoor gaan aanvragen. Een voor voice en een voor fax.

Hoe is de stabiliteit en hoe ervaar je uiteindelijk hun service?

edit: jules in "Zakelijke sip provider."
Denk dat ik mijn huidige XS4ALL only maar naar pack ga downgraden. Moet er volgens mij toch aan als ik mijn mail adres nog eventjes wil behouden.

[ Voor 22% gewijzigd door jules op 25-11-2008 01:03 ]

Pagina: 1