Toon posts:

aanzwengend geluid vaio AR71S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een beetje gezocht of hier al wat over staat op tweakers maar heb het niet gevonden.
Gaat om het volgende, ik heb sinds kort de vaio AR71S - 17 inch, prachtig ding trouwens, heel goed scherm, maar je hoort de hele tijd een geluid dat om de paar seconde van harder naar zachter gaat.
Dit is ook als hij helemaal niets doet, ook als het scherm uitgeschakeld is, die heb ik zo staan dat het uitschakeld na een kwartier geen gebruik van de laptop.

Het zal wel iets van de ventilator of de harde schijf zijn, maar hoe kom ik daar achter? En is daar dan eventueel iets aan te doen.
Ondanks dat dat geluid heel zachtjes is, is het toch enorm irritant in een stille kamer.

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden :)

Verwijderd

Topicstarter
Geen deskundige aanwezig hier die dit weet?

Verwijderd

Je hebt qua hardware best wel een zware setup en 17inch blijft een kleine behuizing dus er moet flink gekoeld worden. Ik weet niet hoe oud de laptop is en of je fans onderop schoon zijn. Zelf doe ik mijn scherm vaak dicht aangezien er ook door het toetsenbord zelf lucht word aangezogen, dus zo ook stof. Nicotine is vaak al helemaal een dooddoener.

Verder kan ik je verwijzen naar een artikel, de problemen rondom de laptop gpu's van Nvidia :

nieuws: Nvidia aangeklaagd wegens 'onder de pet houden' gpu-probleem

Het kan zijn dat Sony al een aangepaste BIOS er in heeft zitten die frequenter de GPU koelt om zo de chip heel te laten. Mogelijk kan dat een verklaring zijn van je probleem. Het is namelijk zo dat de GPU serie een casing gebruikt die er kan voor zorgen dat de GPU te heet word en kaduuk gaat. Het kan geen kwaad om met Sony hierover kontakt op te nemen, de vraag is alleen of je een eerlijk antwoord krijgt, als ze inderdaad een aangepaste BIOS voor het probleem gebruiken.

Misschien handig om de vraag via email te stellen zodat je het 1 en ander zwart op wit hebt staan voor in de toekomst. Imo mag/hoeft een gpu in idle niet konstant gekoeld te worden en dat is ook niet standaard voor idle gebruik maar kan inderdaad irritant zijn. Ga je gamen dan weet je op voorhand dat een GPU maximale koeling nodig heeft en is dat ook geen probleem.

Maar om nu te zeggen, dat is de oorzaak dat kan niemand je 100% vertellen maar gezien de vele berichtgevingen over je type GPU ga ik er voorzichtig van uit dat dat het probleem kan zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord :)
De laptop is nog geen 2 weken oud dus stof zal het probleem niet zijn.

Ik ontdekte het pas een paar dagen geleden omdat er daarvoor steeds andere omgevingsgeluiden waren, zoals de tv, pas toen ik hem een paar keer alleen aan had merkte ik het.
Maar het gekke is nou wel, dat nu ik er meer op let, ik merk dat het ook regelmatig is dat hij wel een rustig stabiel geluid heeft, ook als ik er mee bezig ben, daarom is het helemaal zo raar dat hij af en toe zo loeit als hij niks te doen heeft. Beetje vaag dus.
Ik zal dus de komende tijd even echt in de gaten houden of er een lijn in te ontdekken is, wanneer wel en wanneer niet, dan heb ik een beter verhaal te vertellen als ik eventueel naar sony zou mailen of informatie zou vragen in de pcwinkel waar ik hem gekocht heb.

Ik zal het in ieder geval even goed doorlezen wat je over het probleem geschreven hebt, en de link, dank je wel :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:42
Weet je ook waar het vandaan komt?

Het kunnen namelijk fluitende spoelen of condensatoren zijn. Mijn Asus heeft, als je goed luisterd, ook een beetje geluid. Je doet er eigenlijk niks aan aangezien eigenlijk alle apparaten het wel hebben. Helaas is het soms net iets erger...

Verwijderd

Topicstarter
spoelen en condensatoren? Wat doen die in een laptop?

• GENETX
Misschien de spanning regelen?

Een laptop bestaat niet alleen uit wat plastic, een scherm en een dozijn chipjes... Schroef je PC maar open (als je die hebt) dan zie je genoeg condensatoren en spoelen op je moederbord ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik bedoelde is, ik weet niet wat dat zijn ;)
althans, in verband met een laptop.

• GENETX
Dat zijn analoge elektronische componenten. Ik kan wel met moeilijke termen zoals fasehoek beginnen, maar dat lijkt me niet zo handig. Laten we het er maar op houden dat ze er mede voor zorgen dat je chips de juiste spanning krijgen en dit ook stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
aha okee.
Nee is niet echt vast te stellen waar het vandaan komt.

En openschroeven doe ik maar niet, heb ik niet genoeg verstand voor van de laptop om dan te zien wat het allemaal is ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 01:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me trouwens vergist, gister zei ik dat hij het niet altijd doet maar dat kwam omdat ik er naar luisterde terwijl de tv aanstond.
Nu heb ik heel goed geluisterd ;) en je hoort twee geluiden, 1 konstant geluid, dat is een laag geluid, en dat aanzwengende geluid, en dat is nogal hoog.

Is het dan van afstand misschien makkelijker te zeggen wat het zou zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 11:29 ]

• GENETX
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif hebben we niet voor niks...

Probeer gewoon te ontdekken waar het ongeveer wegkomt en kijk of daar iets zit in de laptop (vaak heb je aan de onderkant wel kapjes voor de HDD en geheugen die makkelijk los kunnen.

Bij mijn Asus komt een duidelijk geluid van spoelen/condensatoren gewoon ergens van het moederbord, daar zit echt niks onder behalve een stuk moederbord met wat connectoren voor het expresscardslot.

Verwijderd

Topicstarter
hmzz dat gaat lastig worden voor mij.
Ik denk dat ik dan binnenkort maar even langs de winkel ga waar ik hem gekocht heb en vraag of hun willen kijken of ze kunnen ontdekken waar het vandaan komt, is een winkel waar ze je goed helpen.

Dank weer voor je antwoord :)

Verwijderd

GENETX schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:52:
Weet je ook waar het vandaan komt?

Het kunnen namelijk fluitende spoelen of condensatoren zijn.
Hier een linkje met een dergelijk probleem in een tv en goed plaatje er bij wat spoelen zijn :

Verwijderd in "Tatung lcd tv 32 inch hoge piep in stand..."

Aangezien het een nieuw apparaat is en als je het hinderlijk vind dan zou ik hem omruilen als je toch naar de winkel gaat. Misschien handig om vast het 1 en ander te back uppen :) Heb zelf ook een tv die er vanaf het begin last van had maar dat is vanzelf verdwenen. Had er zelf niet echt last van omdat ik in de slaapkamer toch altijd een hoofdtelefoon gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
hee thanks, word weer wat duidelijker :)
Maar ALS het een spoel zou zijn die die herrie maakt, dan zou dat het probleem van 1 laptop kunnen zijn en dus geen "fout" of probleem van een hele serie, dus dat bijvoorbeeld alle laptops van de vaio AR serie dat hebben?

Ja backups heb ik altijd meerdere malen op verschillende harde schijven staan, dus dat is geen probleem, maar thanks voor het toch even aanhalen :)

• GENETX
In principe "fluit" alle elektronica. Het meeste hoor je alleen niet. De kans is aanwezig dat een nieuwe het ook doet. Dat is niet per definitie een productiefout, maar meer het gebruik van goedkope rommel :+

Verwijderd

Topicstarter
ohw leuk als dat het zou zijn, gebruik van goedkope rommel in een laptop van 1900 euro :s

Ik ga van de week wel effe langs de winkel, kijken wat ze daar te zeggen hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:24:
ohw leuk als dat het zou zijn, gebruik van goedkope rommel in een laptop van 1900 euro :s
Hoeft niet per definitie. Stel dat op de 1000 units die de fabriek verlaten er een x aantal door de keuring komen die gewoon niet goed getest zijn, danwel niet goed door de beoordelers gekeurd is. Dat gebeurd veel. Valt het uit te sluiten ? Denk het wel maar is duurder dus zal een ontwikkelaar die paar die "kuren" vertonen voor lief nemen dan er extra maatregelen tegen te nemen, after all, die salarissen moeten weer ieder jaar omhoog :) Geen excuus maar is nu eenmaal een feit.

• GENETX
Zo hebben veel weerstanden ook een grote afwijking, wil je echt zeker zijn dat een weerstand bv 0,1% afwijking max heeft dan betaal je ook heel veel meer. Daarom houden elektrotechnischi altijd rekening mee met deze afwijking bij het berekenen van de componenten,

Verwijderd

Topicstarter
okee dus kan gebeuren dat er een foute tussendoor sluipt, nou ik hoop meer te horen in de pc winkel, als ik daar geweest ben dan laat ik het hier horen of er duidelijkheid is.

Verwijderd

ik heb het zlefde probleem met mijn AR,
ik heb ook al gehad dat het touchpad niet meer werkte.. dat is nu wel gerepareerd...
maar nu doet de SD kaartlezer het niet meer...
dus moet hem toch weer een keer terug brengen,,
Pagina: 1