Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zojuist is bekend gemaakt dat lensenfabrikant Zeiss zijn lenzen beschikbaar stelt voor Canon camera's met een EF mount.

Zie artikel op dpreview:
Afbeeldingslocatie: http://www.berkenbosch.net/got/zeiss.jpg
http://www.dpreview.com/news/0809/08091501Zeissforcanon.asp

Heb ff een screenshot gemaakt aangezien de pagina opeens niet meer werkt 8)7 Hij doet 't weer.

Er zijn natuurlijk wel voordelen, zeker als ze met AF lenzen komen, dan heeft Canon er een concurrent bij en dat zal waarschijnlijk wel goed zijn voor de prijs.

Maar is het nou echt nodig, nog een lenzenfabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Als je ziet wat Zeiss kan maken qua lenzen, dan zeg ik zeker dat een extra lenzenfabrikant op canon mount wel "nodig" is :)
Tamron bijvoorbeeld heeft weinig lenzen die optisch beter zijn dan die van canon, maar vooral goedkoper zijn en dat is de kracht van tamron en vele third party lenzen fabrikanten.
Zeiss gaat niet concurreren op basis van prijs, maar optics en dat kunnen we zeker wel gebruiken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom een nieuw topic en niet gewoon hier (Canon mount topic)?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Opzich mag het best hier blijven staan, kan er algemeen wat meer over Zeiss gepraat worden, ook kleine uitstapjes naar Zeiss glas dat al beschikking is op andere mounts is dan mogelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:48:
Als je ziet wat Zeiss kan maken qua lenzen, dan zeg ik zeker dat een extra lenzenfabrikant op canon mount wel "nodig" is :)
Tamron bijvoorbeeld heeft weinig lenzen die optisch beter zijn dan die van canon, maar vooral goedkoper zijn en dat is de kracht van tamron en vele third party lenzen fabrikanten.
Zeiss gaat niet concurreren op basis van prijs, maar optics en dat kunnen we zeker wel gebruiken :)
Tuurlijk, maar wat ik bedoel: zijn er Zeiss lenzen die beter zijn dan de Canon equivalenten? Want als dit niet het geval is, moeten ze het toch op prijs gaan doen (stel dat een 50mm 1.4 Zeiss en Canon optisch gelijk zijn en de Canon maar een tientje duurder, 90% van de mensen zal dan toch voor de Canon gaan gok ik).

edit: deel van m'n vragen worden al in het Canonmount topic beantwoord :+
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:01:
Opzich mag het best hier blijven staan, kan er algemeen wat meer over Zeiss gepraat worden, ook kleine uitstapjes naar Zeiss glas dat al beschikking is op andere mounts is dan mogelijk :).
Misschien kun je dan even een titelchange doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 15-09-2008 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Done, als jij de startpost aan wil passen met ook wat algemene informatie omtrend Sony en Nikon bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
sOid schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:08:
[...]Tuurlijk, maar wat ik bedoel: zijn er Zeiss lenzen die beter zijn dan de Canon equivalenten?
niet zo zeer beter, maar wel anders. er zijn nu overigens al een hoop Canon gebruikers die een Zeiss lens met een adapter op hun camera zetten...
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:28:
Done, als jij de startpost aan wil passen met ook wat algemene informatie omtrend Sony en Nikon bijvoorbeeld :)
moet je niet een onderscheid maken tussen de ZA (Sony) lenzen enerzijds en de ZF, ZE, ZK en ZS (resp. Nikon, Canon, Pentax en M42) lenzen anderzijds? Die laatste vier hebben allemaal hetzelfde ontwerp, een ander dan het ontwerp van de ZA lenzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Idd de Sony primes wijken kwa ontwerp af. De 85 f/1.4 is nog steeds een planar achtige maar heeft 2 elementen en 2 groepen extra.

Binnen Sony moet je eigenlijk ook onderscheid maken tussen de 16-80 en de rest. De rest komt uit de Cosina fabriek en de 16-80 komt uit een voormalig KM fabriek samen met wat ander mid-end glas van Sony.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
sOid schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:08:
Tuurlijk, maar wat ik bedoel: zijn er Zeiss lenzen die beter zijn dan de Canon equivalenten?
Zeiss en andere Europese lenzen (oa Leica) hebben altijd een andere filosofie gehad dan de japanse makers.

Bij Nikon en Canon ontwerpen ze om het centrum van het beeld zo scherp mogelijk te krijgen, met een acceptabele scherpte daar omheen.

Europese fabrikanten ontwerpen om de scherpte over het hele beeld zo goed en egaal mogelijk te krijgen. Dat kan dus betekenen dat het centrum minder scherp is dan bij een Japanse lens, maar dat het daar buiten dus weer scherper is.

Dus beter is moeilijk te zeggen, in ieder geval wel anders.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
lateef schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:44:
[...]

niet zo zeer beter, maar wel anders. er zijn nu overigens al een hoop Canon gebruikers die een Zeiss lens met een adapter op hun camera zetten...

[...]
moet je niet een onderscheid maken tussen de ZA (Sony) lenzen enerzijds en de ZF, ZE, ZK en ZS (resp. Nikon, Canon, Pentax en M42) lenzen anderzijds? Die laatste vier hebben allemaal hetzelfde ontwerp, een ander dan het ontwerp van de ZA lenzen...
Ik ben eerlijk gezegd niet thuis in Zeiss lenzen, behalve wat ik her en der opvang.
Als jij een Topic start (hoeft niet eens heel uitgebreid, gewoon wat basis dingen) wilt opzetten, graag :)
Ondertussen zal ik dit topic hernoemen naar Zeiss op Nikon, Canon, Pentax en M42 mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Jiriki schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:54:
Zeiss en andere Europese lenzen (oa Leica) hebben altijd een andere filosofie gehad dan de japanse makers.

Bij Nikon en Canon ontwerpen ze om het centrum van het beeld zo scherp mogelijk te krijgen, met een acceptabele scherpte daar omheen.
Dat is niet helemaal waar. Bij het ontwerpen van een lens kan je voor een heleboel eigenschappen gaan, bijvoorbeeld contrast, microcontrast, resolutie, bokeh, flarebestendigheid enz. Canon en Nikon kiezen hier in een over het algemeen vrij gebalanceerde aanpak die per lens verschilt, zo wordt er bij een portretlens soms wat contrast en resolutie ingeleverd voor een prettiger bokeh.

CZ heeft zich puur op maximaal oplossend vermogen, contrast en micro contrast gericht. CZ's zijn doorgaans zeer sterk in microcontrast en het oplossen van fijn detail. Voor goed contrast heb je goede coatings nodig net als bij flare bestendigheid dus dat zit meestal ook wel snor maar waar de ZF, ZE, ZK en ZS lenzen vaak problemen hebben is met bokeh. In deze 50 en 85mm lenzen zijn vrij symmetrisce lens ontwerpen gebruikt die er gevoelig zijn voor onrust in de onscherpte.

De CZ 85 f/1.4 voor Sony lijkt redelijk op de minolta 85 f/1.4 met toevoeging van 1 extra groep in het scherpstel mechanisme en betere coatings. De minolta versie is namelijk bewust minder goed gecoat als toen al mogenlijk was.
(meer hier over: http://tech.groups.yahoo.com/group/Minolta/message/138625)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

sOid schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:44:
Zojuist is bekend gemaakt dat lensenfabrikant Zeiss zijn lenzen beschikbaar stelt voor Canon camera's met een EF mount.

Zie artikel op dpreview:
[afbeelding]
http://www.dpreview.com/news/0809/08091501Zeissforcanon.asp

Heb ff een screenshot gemaakt aangezien de pagina opeens niet meer werkt 8)7 Hij doet 't weer.

Er zijn natuurlijk wel voordelen, zeker als ze met AF lenzen komen, dan heeft Canon er een concurrent bij en dat zal waarschijnlijk wel goed zijn voor de prijs.

Maar is het nou echt nodig, nog een lenzenfabrikant?
Nog een lenzenfabrikant? Zeiss zit toch al een tijdje in de branche hoor :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Jiriki schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:54:
[...]

maar Zeiss en Leica hebben niet dezelfde filosofie. De eigenschappen die jij aan Japanse lenzen toedicht, zijn terug te vinden bij Leica, terwijl Zeiss zich meer richt op scherpte over het hele filmvlak.

De Japanners hebben niet zo'n uitgesproken ontwerpfilosofie en bij hen kan het nogal van lens tot lens verschillen (al is de scherpte van hoek tot hoek niet echt terug te vinden).
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:23:
[...]Ik ben eerlijk gezegd niet thuis in Zeiss lenzen, behalve wat ik her en der opvang.
Als jij een Topic start (hoeft niet eens heel uitgebreid, gewoon wat basis dingen) wilt opzetten, graag :)
Ondertussen zal ik dit topic hernoemen naar Zeiss op Nikon, Canon, Pentax en M42 mount.
Als we dit gewoon Zeiss voor Nikon, Canon, Pentax en M42 noemen, dan kan de discussie over deze lenzen gewoon hier kwijt.

De ZA lenzen kunnen naar mijn idee in een algemeen Sony (lenzen) topic. De Zeiss lenzen van Sony zijn een product van samenwerking tussen Sony en Zeiss, dat geldt voor die andere lenzen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
martijn_tje schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:45:
[...]
CZ heeft zich puur op maximaal oplossend vermogen, contrast en micro contrast gericht. CZ's zijn doorgaans zeer sterk in microcontrast en het oplossen van fijn detail. Voor goed contrast heb je goede coatings nodig net als bij flare bestendigheid dus dat zit meestal ook wel snor maar waar de ZF, ZE, ZK en ZS lenzen vaak problemen hebben is met bokeh. In deze 50 en 85mm lenzen zijn vrij symmetrisce lens ontwerpen gebruikt die er gevoelig zijn voor onrust in de onscherpte.
Deze 1.4 lenzen wel inderdaad, maar de 50/2 en 100/2 zijn weer boterzacht qua bokeh, dus 't gaat ook weer niet voor elke Zeiss op.

Wel een erg coole ontwikkeling die ZE serie, wanneer die 21mm bij z'n contax-yashica broertje in de buurt komt (en met eos mount) is dat een heel mooi lensje!
't blijft een nichemarkt, maar wel een interessante. Wanneer je geen haast hebt is manual focus erg lekker werken, vooral omdat deze lenzen daar voor ontworpen zijn. Je kunt heel precies scherpstellen omdat de focusring een slag van bijna of soms meer dan 360 graden maakt van oneindig tot closeup.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer concurrentie op de objectievenmarkt is altijd goed voor ons consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:57:
[...]

Nog een lenzenfabrikant? Zeiss zit toch al een tijdje in de branche hoor :P
Ik bedoelde ook voor Canon ;)
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:28:
Wil ik best doen maar ik weet de ballen van Zeiss lenzen. Maar ik zal wel eens gaan kijken of ik deze week tijd heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, de Zeiss lenzen voor Nikon mounts zijn niet significant beter dan de Nikon alternatieven, alleen ze missen wel autofocus. Ik zou niet weten waarom dit bij Canon anders zou moeten zijn eigenlijk. Dus wat schiet je er nou echt mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:58:
Trouwens, de Zeiss lenzen voor Nikon mounts zijn niet significant beter dan de Nikon alternatieven, alleen ze missen wel autofocus. Ik zou niet weten waarom dit bij Canon anders zou moeten zijn eigenlijk. Dus wat schiet je er nou echt mee op?
Tja tegenwoordig met al dat AF en fps geweld, wat moet je nog met MF? Een niche markt, en logisch dat Zeiss in de EOS mount gaat; dat is enorme potentiele userbase.
Overigens kan ik MF ten zeerste waarderen ;) het geeft mij een bijna bevrijdend gevoel bij het fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
sOid schreef op maandag 15 september 2008 @ 17:32:

Wil ik best doen maar ik weet de ballen van Zeiss lenzen. Maar ik zal wel eens gaan kijken of ik deze week tijd heb :)
Thanks. Misschien wil Lateef je een klein beetje op weg helpen hierin? :) Moeten jullie maar even via DM overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
zoals al eerder gezegd, is Zeiss wellicht niet significant beter dan Nikon of Canon, maar wel significant anders. dus mensen die liever de tekening van Zeiss hebben, dan van Nikon of Canon schieten hier wel degelijk wat mee op, ze kunnen nu op hun Nikon of Canon Zeiss glas kwijt :)

ik kan me overigens wel voorstellen dat je met een 1ds mkiii of een 5d opvolger van rond de 20 megapixels echt wat hebt aan Zeiss glas; Zeiss is qua oplossend vermogen over het algemeen uitzonderlijk goed.
Nomad schreef op maandag 15 september 2008 @ 18:31:
[...]
Thanks. Misschien wil Lateef je een klein beetje op weg helpen hierin? :) Moeten jullie maar even via DM overleggen.
hier staat op zich al een hele hoop. wanneer de 2.8/21 verkrijgbaar is (in eerste instantie alleen voor Nikon en Pentax), zal die daar ook wel verschijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 06:40

RBH

Waarschijnlijk een heel stomme vraag, maar; Is een 85 1.4 Zeiss nou te vergelijken met een 85 1.2 Canon? :? Zoja; hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RBH schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:27:
Waarschijnlijk een heel stomme vraag, maar; Is een 85 1.4 Zeiss nou te vergelijken met een 85 1.2 Canon? :? Zoja; hoezo?
Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar waarschijnlijk niet. Andere lensconstructie wat weer resulteert in bv. een ander soort bokeh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Laatst online: 06:40

RBH

Erasmo schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:29:
[...]

Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar waarschijnlijk niet. Andere lensconstructie wat weer resulteert in bv. een ander soort bokeh.
Oké, ik las het ergens op internet, maargoed, ik kijk uit naar vergelijkingsfoto's tussen de Zeiss en de 'concurrerende' lenzen van Canon. (Bijv. de Zeiss Canon 85 1.4 en de Canon 85 1.4/1.2?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RBH schreef op maandag 15 september 2008 @ 19:57:
[...]

Oké, ik las het ergens op internet, maargoed, ik kijk uit naar vergelijkingsfoto's tussen de Zeiss en de 'concurrerende' lenzen van Canon. (Bijv. de Zeiss Canon 85 1.4 en de Canon 85 1.4/1.2?)
Zeiss 85:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3098/2810821731_df79a3413e.jpg?v=0

Canon 85:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3083/2438759624_e1e8ce078d.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk deze foto-topics maar eens door; sommige (maar niet alle) Zeiss, Contax en Leitz opnames zijn zo mooi qua tekening, transparantie en kleur:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/586453

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
:9 Die canon is zeker niet slecht maar die Zeiss heeft wat. Doet me vaag denken aan oud Ai glas maar dan met het voordele van de coatings van nu.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

helaas doet de foto gemaakt met de canon niet echt recht aan deze lens; er zijn wel een stuk spectaculairder voorbeelden te vinden.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wijnands schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:18:
[...]

:9 Die canon is zeker niet slecht maar die Zeiss heeft wat. Doet me vaag denken aan oud Ai glas maar dan met het voordele van de coatings van nu.
Zeiss heeft op een of andere manier altijd een supermooi bokeh, het is dan ook zeker de moeite waard om op ebay een oogje open te houden voor een mooi schroefdraadexemplaar.
gratis_vodka schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:35:
helaas doet de foto gemaakt met de canon niet echt recht aan deze lens; er zijn wel een stuk spectaculairder voorbeelden te vinden.
Heb dan ook snel even wat foto's van Flickr afgeplukt ter illustratie :)

• sOid
  • Niet online
Het is wel moeilijker om de focus goed te krijgen met de Zeiss zoals op de tweede foto met dat rennende hondje. De Canon heeft tenminste autofocus en dat is in zo'n geval toch wel vrij handig ;)

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
True. Wil je dat een beetje lekker doen met de camera's van tegenwoordig dan zul je aan een katz matglas moeten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Een merk-eigen matglas werkt ook wel. (EE-S in de 5d bijv, kost ook nog maar eens 3 tientjes)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Ik moet zeggen dat ik bijna ga twijfelen ondanks het prijs van verschil van de Canon EF 50mm F/1.8 en de 50mm F/1.4 van Carl Zeiss..

Maarja voor prijs verschil heb ik wel bijna een 50mm + 85mm van Canon.. keuze is moeilijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Laatst een Zeiss voor 12 pond gekocht op ebay, heerlijke bokeh :9

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/5135nc.jpg

Pagina: 1