• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 16:29
Beste Tweakers,

Mijn volgende probleem, ik heb een systeem net inelkaar gezet doe hem aan en hij blijft hangen bij het bios scherm (MSI moederbord druk DEL of ESC etc)

Ik heb het hangen topic doorgenomen en ben begonnen met een gestripte computer.

Enkel proc erop en 1 geheugen reepje, verder geen aansluitingen.
Dan geeft hij 2 biebjes. Nu wil dit aangeven:
2 short
Memory parity error
A memory parity error has occurred in the first 64K of RAM. The RAM IC is probably bad.

Is dit op te lossen of zijn de gehugen reepjes gaar?

Toen ben ik verder gaan kijken of mijn mobo uberhuabt het wel doet. Dus alles eruit alleen processor en moederbord aan, dan geeft hij helemaal geen biebjes. Betekend dit dat het moederbord gewoon stuk is?

Zijn er nog meer punten hoe ik kan testen of het mobo echt kapot is?
Het CMOS ook al gereset het is een volledig nieuwe PC ik ben nog niet eens tot een OS instaleren gekomen.

Graag jullie hulp.

SPECS
MSI P35 NEO-F
Intel Core 2 Duo E8400
Kingston 2GB DDR2 PC 6400 CL5 Dual channel
Sapphire HD4850
Antec Life Sonata III (500W)

- Squeeek !!!

Verwijderd

Zou eerst ander geheugen proberen te lenen bij iemand anders. Als dit niet werkt is de kans groot dat het het moederbord is. Om hier dan zeker van te zijn deze dus ook vervangen. ;)

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-04 16:29
Dat idee had ik al, ik ga het vanavond bekijken, maar ik vond het al zo vreemd dat hij helemaal geen biebjes gaf als ik er niks in had zitten.

Nu heb ik de videokaart er wel in gelaten omdat ik anders geen beeld kan krijgen. Geen videoout op het moederbord. Maar ik neem aan dat niet zoveel uit zal maken of wel?

- Squeeek !!!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:47

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, met zelfde moederbordprocessor en geheugen, maar ik krijg helemaal geen piepjes, ook niet met alleen de processor erin. ik ga proberen geheugen te lenen van iemand en hoop dat t dan duidelijker word

Kalm aan! En rap een beetje!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
ff googlen leverde dit op...

K zou in eerste instantie ander geheugen fixen bij iemand... wat je ook kan doen is je geheugen meenemen naar iemand, en het daar in de pc te stoppen... Als je geheugen het daar wel doet, weet je dat je mobo kapot is en andersom... (moet het geheugen wel compatibel zijn met zijn mobo :P)

Omdat je mobo niet gaat piepen als je er helemaal geen geheugen in doet, zou het ook zo kunnen zijn dat niet het geheugen zelf, maar de controller ervan de boosdoener is...

Je geheugen zou wel met jouw moederbord compatibel moeten zijn...

• BdK9001

BdK9001

ik heb nog even verder gezocht en ben er via cpu-upgrade.com achtergekomen dat de E0 stepping van de e8400 pas ondersteund word vanaf bios 1.8. en laat ik nou net de e0 stepping hebben... dus dat word processor wisselen :S

• BdK9001

BdK9001

vreemd,ik kan op de msi site geen bios downloaden voor dit bordje, ook google heeft tot nu toe geen relaas geboden. toch wel vreemd gezien het al bijna een jaar op de markt is dat er dan geen enkel bios te downloaden is.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, de E0 stepping staat helemaal niet in de cpu support list van dit moederbord. Hier ken ik ook geen bios downloads vinden, probeer anders de live update eens. Het is ook mogelijk dat die 1.8 versie een beta is, die ergens op het web rondzweeft.

March of the Eagles

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:07
Andere CPU erin en deze BIOS even flashen:
http://download1.msi.com....loads/bos_exe/7360v19.zip

Dat is de directe downloadlink naar de 1.9 BIOS voor de P35 Neo. Ik had vorige week precies hetzelfde probleem. Ik snap persoonlijk niet waarom MSI die BIOS niet gewoon op de website heeft staan, alsof iedereen even windows gaat installeren voor een liveupdate tool.

• BdK9001

BdK9001

ja, dat deed t m :) moest wel helemaal van hellevoetsluis naar utrecht en weer terug voor een processor en t blijkt best lastig om te flashen zonder floppydrive, maar hij doet t. heel erg bedankt voor de link

• _JGC_
Volgende keer gewoon deze gebruiken:
http://www.microsoft.com/...iek/usbstickbooten.aspx#6

Het genoemde programma opzoeken, BIOS files op de USB stick gooien en flashen maar. Geen gedoe met diskettes of bootable CDs.

• AHWolf
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:47
Ik ben op zoek naar de nieuwe E0 stepping versie van de 8400. Ik begrijp dat deze dus inmiddels zijn weg gevonden heeft naar winkels in Nederland. Lang niet alle webshops geven informatie over de stepping variant die ze verkopen en bij webshops die dat wel doen is de C0 versie vaak nog op voorraad. Mag ik vragen waar je de nieuwe versie op de kop hebt getikt?

EDIT: @ _JGC_

Bedankt voor de info! die website had ik ook al gevonden maar die webshop dus nog niet. Had al wel wat mailtjes de deur uit gedaan, zonder succes overigens. Laat Cool-Prices nu net in het rijtje webshops vallen waar ik wel eens wat aankopen doe :) Gaan we gelijk werk van maken!

[ Voor 29% gewijzigd door AHWolf op 29-09-2008 19:29 ]

• _JGC_
Ik heb de mijne bij cool-prices.nl gekocht. Je kunt duidelijk aan de buitenkant van de doos zien dat het een E0 stepping is, de betere shop zou je hier specifiek naar kunnen vragen.

Voor overzicht van hoe te herkennen:
http://www.cluboc.net/rev...el/C2D/E8400_E0/index.asp

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zie ook http://processorfinder.in...ProcFam=0&SearchKey=E8400

SLAPL = C0
SLB9J = E0

Bovenstaande kan je terug vinden op de verpakking.

March of the Eagles

Pagina: 1