lagspikes met glasvezel / Linksys WRT54G

Pagina: 1
Acties:

• Tjirp
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
Sinds de laatste reset van mijn router heb ik problemen met grote lag-spikes.
Ik zit wireless met een Belkin N1 wifi kaartje op een linksys WRT54GL aangesloten. de verbinding geeft aan uitstekend te zijn. en als alles werkt dan download ik met een snelheid tot 2mb/s.

klein updateje: ik werk met windows XP en de gewone Windows wireless configuratie. beveiliging van de router staat op WPA

Nu heb ik afgelopen vrijdag mijn router een resetje gegeven (uptime was ~80 dagen). en sinds dien heb ik probleempjes.

Voorbeeld:
bij gebruik van 'Ping google.nl'.
is het geen uitzondering als minimaal 1 van de 4 een time-out geeft. terwijl de andere wel werken met een gemiddelde van 20ms.

Als ik een bestand download:
Download gaat gemiddeld met ~1mb/s (afhankelijk van waar ik download) om de 10-15 seconden gaat die even op 0b/s om daarnaa weer verder te gaan (lagspike?)

Als ik een spelletje speel:
Om de 10-15 seconden valt mijn verbinding blijkbaar weg. haal ik een latency van 5000m/s (hoger gaat die niet) om even later gewoon weer verder te gaan.

ik hoop dat ik het probleem een beetje heb kunnen omschrijven. Verder gebruik ik tomato's als driver voor de router en heb ik geen instellingen gewijzigd(voor de reset deed alles het namelijk prima).

Mijn internet werkt wel, de snelheden zijn ook nog prima, de verbinding is goed. alleen heb ik een lagspike minimaal 1 keer per minuut.

heeft iemand misschien enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Tjirp op 15-09-2008 09:34 ]

Verwijderd

Heb je geen last van een incorrecte verbinding waardoor paketten niet (op tijd) aankomen en lag veroorzaken. Daarnaast, drivers voor je router? :P

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je eens kijken met netlimiter naar je 'netwerkverbinding'?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

Je zou ook kunnen proberen de MTU aan te passen aan je glasvezelverbinding.

Gebruik daarvoor TCPOptimizer
En dan het kopje: "Largest MTU"

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 15-09-2008 09:44 ]

• Tjirp
@fl!pull: drivers voor mijn router >< firmware ;)

verder heb ik het probleem nog nooit gehad hiervoor, en er is geen wijziging geweest behalve een router reset. dus vraag ik mij af of dat het probleem kan zijn.

verder ben ik momenteel op mijn werk (maandag morgen heh;)) rond een uur of 1 zal ik thuis zijn en de gevraagde details uploaden. bedankt voor de snelle replys.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mace schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:43:
Je zou ook kunnen proberen de MTU aan te passen aan je glasvezelverbinding.

Gebruik daarvoor TCPOptimizer
En dan het kopje: "Largest MTU"
Een grotere MTU zal enkel zorgen voor meer variatie (jitter) in je lag.
Als je namelijk een heel groot pakket in een keer naar buiten wil sturen duur het even voordat alle bits een voor een naar buiten zijn gestuurd dit is de zogenaamde serialization delay. Je kan dus beter een heel kleine MTU nemen als je je jitter wil verlagen. Het nadeel is dan wel dat je meer overhead hebt omdat je minder data hebt per header dus verlies van bandbreedte.

• mace

mace

Sapere Aude

TrailBlazer schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:57:
[...]

Een grotere MTU zal enkel zorgen voor meer variatie (jitter) in je lag.
Als je namelijk een heel groot pakket in een keer naar buiten wil sturen duur het even voordat alle bits een voor een naar buiten zijn gestuurd dit is de zogenaamde serialization delay. Je kan dus beter een heel kleine MTU nemen als je je jitter wil verlagen. Het nadeel is dan wel dat je meer overhead hebt omdat je minder data hebt per header dus verlies van bandbreedte.
Ehm, ja, dat snap ik. ;)

Met "Largest MTU" kan je de grootste niet-fragmenterende MTU instellen, dus precies wat je zegt. :>

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Doe eens een test via de draad om eventueel dat deel/router uit te sluiten.
Controleer ook eens met behulp van network stumbler of er andere draadloze netwerken voorkomen op hetzelfde kanaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

mace schreef op maandag 15 september 2008 @ 10:08:
[...]

Ehm, ja, dat snap ik. ;)

Met "Largest MTU" kan je de grootste niet-fragmenterende MTU instellen, dus precies wat je zegt. :>
ok ik dacht dat je de MTU wilder vergroten en dat is zinloos als je last hebt van LAG

• Outerspace

Outerspace

Ik herken dit trouwens wel met het gamen. Dit kwam omdat er telkens naar een nieuw netwerk werd gezocht.

Als je verbinding hebt, typ dan eens in commandpromt: net stop wzcsvc.
Dan zou hij stoppen met het zoeken naar nieuwe netwerken. Mocht de verbinding compleet wegvallen, typ dan net start wzcsvc

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

De WRT54GL heeft ook LAN poortjes: heb je dit ook als je je pc/laptop bedraad aansluit?

Om uit te sluiten dat het in je pc zit: hebben andere pc's/laptops in je netwerk dit ook?

En om uit te sluiten dat het in je wireless instellingen/encryptie zit: al eens geprobeerd om alle beveiliging die je kan vinden uit te zetten (en effectief je netwerk dus tijdelijk helemaal open te gooien) ?

Vicariously I live while the whole world dies

• Tjirp
Sorry voor mijn late reply. dat ten eerste.

ik heb zowel netlimiter als TCP optimizer gedownload. MTU op max gezet (The largest possible non-fragmented packet is 1472 (1500 - 28 ICMP & IP headers). you can set your MTU to 1500)

ook heb ik mijn drivers upgedate. en gebruik nu belkin drivers. en het kanaal van 6 (4 ap's ) naar kanaal 1 (1ap) veranderd.

probleem blijft nog steeds.

Wat ik precies met Netlimiter moet zien weet ik niet. ik weet wel dat als ik "lag" ervaar dat de download snelheid naar 0 valt om een paar seconden later weer verder te gaan.

Iemand nog tips?

• lier

lier

MikroTik nerd

Volgens mij heb je nog steeds geen uitsluitsel gegeven of dit alleen draadloos optreedt. Daarom, maak eens gebruik van een netwerk kabel.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb zelfs 3 tips gegeven om e.e.a. uit te sluiten, zo te zien is er nog niet 1 uitgevoerd ;)

• Tjirp
Vicarious schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:25:
De WRT54GL heeft ook LAN poortjes: heb je dit ook als je je pc/laptop bedraad aansluit?

Om uit te sluiten dat het in je pc zit: hebben andere pc's/laptops in je netwerk dit ook?

En om uit te sluiten dat het in je wireless instellingen/encryptie zit: al eens geprobeerd om alle beveiliging die je kan vinden uit te zetten (en effectief je netwerk dus tijdelijk helemaal open te gooien) ?
1. Nee
2. Ja (ook draadloos)
3. gedaan. werkt ook niet.

• mace

mace

Sapere Aude

Dan ligt het aan de wireless van je router.

Heb je een WRT54G of een GL?

Probeer er eens DD-WRT of Tomato op te zetten. :)
(Als je een G hebt dan heeft DD-WRT een speciale versie daarvoor.)

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 17-09-2008 22:07 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan natuurlijk ook gewoon de officiele versie van linksys nemen en even de nieuwste versie proberen.

• Outerspace

Outerspace

Ook ik doe weer een duitje in de zak die ik al eerder heb gedaan.

Zorg dat je verbinding hebt met het internet.
Typ daarna in commandprompt: net stop wzcsvc (het automatisch zoeken naar netwerken)
Mocht dat niet vlekkeloos werken -> in 'uitvoeren ' services.msc typen. Zoek dan de Wireless Zero Configuration Service op en stop die.

• Tjirp
ik heb de GL versie.
verder gebruik ik al tomato firmware.

Ik zal hetn u even proberen met de net stop command.

• Tjirp
nee, als ik dit gebruik valt de verbinding gewoon na een paar minuuten vollededig uit..

• lier

lier

MikroTik nerd

Tjirp schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:24:
nee, als ik dit gebruik valt de verbinding gewoon na een paar minuuten vollededig uit..
Ik begrijp je verhaal over 6 (4 aps) en 1 (1 ap) niet zo goed...
Je wil namelijk op een kanaal zitten waar niemand anders zit. Probeer eens kanaal 9 (of hoger) en post hier eens wat je ziet met network stumbler.

• Tjirp
lier schreef op zondag 21 september 2008 @ 08:31:
[...]

Ik begrijp je verhaal over 6 (4 aps) en 1 (1 ap) niet zo goed...
Je wil namelijk op een kanaal zitten waar niemand anders zit. Probeer eens kanaal 9 (of hoger) en post hier eens wat je ziet met network stumbler.
wat is network stumbler?

• lier

lier

MikroTik nerd

• Tjirp
dus blijf ik erbij. wat is network stumbler?

Ik kom echt niet uit het programma, ook niet na het nalezen van de wiki's.

daarnaast, wat zouden jullie graag zien dat ik hier post?

• Tjirp
bump.
Pagina: 1