[2008] Install zonder DVD/CD/USB mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• rappie_nl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Ik heb recent server 2008 binnen gekregen en mijn stofhappende classical poweredge1750 leek mij hiervoor een mooie test box. Maar dit gaat helaas is minder vlot dan ik had gehoopt. Mijn box beschikt namelijk niet over een cd of dvd drive. Dat wist ik natuurlijk van te voren, en had stiekem gehoopt dat het ging lukken met mijn USB key, maar ook dat bleek edele hoop. Voor booten vanaf usb is de 1750 gewoon te oud (wordt niet onder steunt door bios).

Op de box draait/stond nog 2003, dus ik heb vanaf mijn desktop via het netwerk een image naar de box gekopieerd in de hoop dat ik daarmee een upgrade kon uitvoeren. Maar er is helaas geen setup bestand aanwezig, en weinig andere files waarmee ik echte iets kan.

Is er iemand die een sugestie heeft om toch server 2008 te kunnen installeren? Na wat googlen ben ik zelf op twee mogelijkheden uit gekomen. (Aanvulling zijn meer dan welkom).

1.) PXE lijkt een interessante optie. Hier heb ik alleen helemaal geen kaas van gegeten en ben niet helemaal zeker van of dit gaat werken. De 1750 ondersteunt wel PXE. Maar om 2008 te kunnen installeren zal ik ergens WDS op moeten installeren. (toch?) Kan ik WDS gebruik vanaf om 2008 te installeren vanf mijn XP desktop?

2.) Virtualisatie lijkt mij ook een mogelijkheid. Ben er alleen nog niet uit hoe mij dit moet helpen. Hyper-v op 2003 draaien en dan 2008 installeren? (Ik ben clueless).

Input is welkom :)

Verwijderd

Kun je niet gewoon tijdelijk ergens een CD/DVD-drive uit trekken? Een oude brander die je nog hebt liggen of weet ik het.

offtopic:
het is ijdele hoop

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
gewoon ff ergens voor een tientje een dvd-drive op de kop tikken

Verwijderd

Als je een image kopieert dan kan je deze mounten met daemon tools, alleen ben ik bang dat het misgaat na de eerste herstart.

Verder neem ik aan dat je gewoon de i386 (is dat nog hetzelfde op win2k8) kan kopieren naar je server en dan gewoon de setup draaien. Ik heb even geen win2k8 image staan op deze pc, anders had ik het even kunnen controleren, ik zal vanavond even kijken. ik kan me eigenlijk alleen voorstellen als je x64 probeert te installeren op een 32 bits os dat het misgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 13:16 ]

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Maar dat is wel de rede dat ik nu met deze elende zit. Ik had de dvd-r uit mijn laptop gesloopt en daarmee de cdrom vervangen op die box. Moet goed gaan denk je, maar helaas die BIOS herkent die de dvd-rom niet en ik kan er dus niet vanaf booten. Bij het terug plaatsten van de cdrom ben ik niet echt voorzichtig geweest en heb ik m'n laten vallen :( en die is nu dood. (vrolijke boel allemaal).

Ik voel er niet echt iets voor om nu helemaal voor deze test box een nieuwe cdrom te kopen. (een dvd heeft blijkbaar geen zin want die herkent de bios niet, of maak ik nu een verkeerde assumptie?)

Daarom was mijn gedachte er moet toch een manier zijn om server 2008 op die box te krijgen met de middelen die ik en huis heb? (Leptop, desktop, netwerk en die server?)

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:16:
Als je een image kopieert dan kan je deze mounten met daemon tools, alleen ben ik bang dat het misgaat na de eerste herstart.

Verder neem ik aan dat je gewoon de i386 (is dat nog hetzelfde op win2k8) kan kopieren naar je server en dan gewoon de setup draaien. Ik heb even geen win2k8 image staan op deze pc, anders had ik het even kunnen controleren, ik zal vanavond even kijken. ik kan me eigenlijk alleen voorstellen als je x64 probeert te installeren op een 32 bits os dat het misgaat.
Helaas, er is idd geen i386 map met setup file die ik kan gebruiken. De volgede files staan op de server 2008 dvd:
  • autorun.inf
  • bootmgr
  • server.ico
  • diskpart.exe
  • \sources
  • \sources\boot.wim
  • \sources\install.wim
  • \sources\install_Windows Longhorn SERVERENTERPRISE.clg
  • \boot
  • \boot\bcd
  • \boot\bootfix.bin
  • \boot\etfsboot.com
  • \boot\boot.sdi
  • \boot\bootsect.exe
  • \boot\memtest.exe
  • \boot\en-us\
  • \boot\en-us\bootsect.exe.mui
  • \boot\fonts
  • \boot\fonts\wgl4_boot.ttf
Klopt het dan een *.win bestand ook een soort image bestand is dat gebruikt kan worden met bijvoorbeeld WDS?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rappie_nl schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:33:

Klopt het dat een *.win bestand ook een soort image bestand is dat gebruikt kan worden met bijvoorbeeld WDS?
Correct.
Maar:
HyperV is (als je een beetje zoekt op Technet) een 2008-only feature.

Je kan wel op je laptop met XP bijvoorbeeld via Virtual PC of VMware of zelfs een Dualboot met 2003 Server een Windows Deployment Server inrichten om die 1750 mee te installeren.

Nog simpeler en goeiekopie is gewoon een simpele DVD drive op IDE te halen bij de PCshop om de hoek.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 15 september 2008 @ 16:45:
[...]

Nog simpeler en goeiekopie is gewoon een simpele DVD drive op IDE te halen bij de PCshop om de hoek.
De bios herkende mijn vorige laptop dvd drive die ik er had in gebouwd niet. Daardoor kon ik er niet mee booten. Straks koop ik een nieuwe dvd drive en dan werkt die weer niet. Daar ligt mijn twijfel een beetje.

Is HyperV ook niet een stand allone product? Naast dat het ook standaard zit ingebakken in sp1 voor 2008?

[ Voor 1% gewijzigd door rappie_nl op 16-09-2008 02:59 . Reden: typo ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 11:35

pistole

Frutter

HyperV is een rol die je aanzet in 2008 (na installatie).

Kan je de disken van die Dell niet (tijdelijk) in een andere unit hangen om te installeren en daarna terugprikken in de Dell? PXE moet an sich ook wel kunnen, zou je zeggen...

Ik frut, dus ik epibreer

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Had hetzelfde probleem met een poweredge 1750. Van USB opstarten lukte niet.

Heb het volgende gedaan:
- Virtual PC op mijn Vista laptop geinstalleerd
- Virtuele Windows 2008 server geinstalleerd
- virtuele windows 2008 server aan mijn domein toegevoegd. (Voor WDS moet je deployment server in een domein hangen, aangezien ik al een domein controller had draaien, kon ik deze virtuele machine er makkelijk lid van maken. Anders zou je een domaincontroller op die virtuele machine kunnen installeren.
- WDS rol aanzetten
- Windows 2008 DVD inlezen met WDS

- zorgen dan er een DHCP server ergens op het netwerk draait

- PXE booten van de poweredge

- Gaan met de installatie

Hyper-V gaat trouwens niet werken op die poweredge 1750. Je hebt een recente 64-bits cpu nodig voor Hyper-V.

[ Voor 8% gewijzigd door barber op 15-09-2008 21:52 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rappie_nl schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:41:

Is HyperV ook niet een stand allone product? Naast dat het ook standaard zit ingebakken in sp1 voor 2008?
Nee. Maar dat je deze vraag op deze manier stelt maakt wel duidelijk dat je zelf maar bitter weinig hebt uitgezocht wat HyperV is eigenlijk :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rappie_nl

rappie_nl

Gewoon doen

Topicstarter
Thanks, hier ga ik ook mee aan de slag :)
Moet ik hiervoor een apparte DHCP box inzetten? of is mijn dhcp routertje voldoende?
alt-92 schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:50:
Nee. Maar dat je deze vraag op deze manier stelt maakt wel duidelijk dat je zelf maar bitter weinig hebt uitgezocht wat HyperV is eigenlijk :)
Heb er inderdaad bar weinig kaas van gegeten. Ik geloof ook dat ik HyperV en Virtual PC door elkaar aan het halen ben. Heb nog geen kennis gemaakt met virtualisatie. Maar dat zit er aan te komen bij deze 8)

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
rappie_nl schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 03:08:
[...]
Thanks, hier ga ik ook mee aan de slag :)
Moet ik hiervoor een apparte DHCP box inzetten? of is mijn dhcp routertje voldoende?
Dat is voldoende, als je poweredge maar een ip adres krijgt binnen hetzelfde netwerk als je WDS server.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar heb je dan nergens een computer die even een paar uurtjes een cd speler kan missen?
Gedoe met PXE enzo zal wellicht wel werken, maar... ja... het is zo'n gedoe.
Pagina: 1