Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

hoofdconnector van voeding bij 3 blokjes bruin

Pagina: 1
Acties:

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 23:40
Mijn systeem:
Moederbord: MSI K8N NEO Socket 754 nforce3 250Gb chipset
CPU: AMD Athlon 64 3000
1GB RAM DDR2 PC3200
GPU: Geforce Ti4200
1x IDE PATA 200GB Western Digital
1x DVD Writer Pioneer
Voeding: Merk? Op de sticker staat: Model LPK12-23. Andere sticker meldt dat hij 420W geeft. Nu ik neem aan toch voldoende sterk met de hardware van hierboven.

Ik had al enige tijd last van het feit dat de pc soms en soms niet van de eerste keer wil opstarten. vb Druk op de powerknop, hoor de pc opstarten en plots valt alles uit. stroom terug even volledig er af , stroomkabel terug in en terug opstarten , (dit kan soms tot 10x gebeuren, vooraleer hij echt door gaat tot in windows)

Tot voor kort had ik geen probleem meer van zodra windows helemaal was opgestart (win xp sp3). Maar dan begonnen ook daar de problemen. Plots (zat in firefox) bevriest de pc, muis zit vast, klavier reageert niet meer, enkel nog de stroomkabel uittrekken (powerknop gaf ook niks) Ok terug opstarten, gaat goed, windows helemaal opgestart en plots zit alles vast.

Afgelopen zondag gaat hij nog een stapje verder. Pc start meteen op (tja vreemd want heb een tijdje gehad dat ik soms tot wel 10x opnieuw moest proberen vooraleer hij volledig wilde opstarten), en (er zit geen lijn in) valt uit, precies alsof iemand de stekker eruit trekt, (de numlock blijft wel branden)

ik heb dan op aanraden van de pcboer, mijn voeding er uit genomen en merk dat de hoofdkabel die aangesloten dient te worden op de ATX 12V van het moederbord bruin verkleurd is bij de volgende blokjes waar de oranje draden (3x) en de bruine draad (1x) inzitten. Op het moederbord komen die overeen met de pinnummers 1 2 en 11, en volgens de handleiding van het moederbord zijn dat deze pins allemaal de 3,3V signalen.

Momenteel zit er een andere voeding in de pc. Voorlopig gaat alles terug goed. Vraag: Had ik gewoonweg pech en een slechte voeding, of zit de fout toch bij het moederbord en heeft deze een kortsluiting veroorzaakt dat de voeding heeft vernield? Zo ja, dan bestaat dus ook de kans dat de nieuwe voeding er vroeg of laat de brui zal geven.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Momenteel zit er een andere voeding in de pc. Voorlopig gaat alles terug goed. Vraag: Had ik gewoonweg pech en een slechte voeding, of zit de fout toch bij het moederbord en heeft deze een kortsluiting veroorzaakt dat de voeding heeft vernield? Zo ja, dan bestaat dus ook de kans dat de nieuwe voeding er vroeg of laat de brui zal geven.
Tja voeding is niet echt een bekend merk. Akyga heb ik voor de rest nog nooit van gehoord, dus probleem zal wel de voeding zijn geweest. Slecht contact zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de bruine puntjes op de ATX stekker op je mobo. Maar als het nu goed werkt zou ik me nergens meer zorgen over maken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik denk dat het probleem echt bij de voeding heeft gelegen ivm te hoge (of te lage) voltages over de lijnen. Bij een nieuwe voeding zal je het probleem niet zo snel hebben, al is dat nooit zeker. Ik zou de volgende keer een A-merk voeding halen voor de zekerheid.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 15:03
Als ik het verhaal zo lees, moet ik gelijk denken aan m'n eigen voeding-probleem (zie topic op GoT: http://gathering.tweakers...message/29510941#29510941).

Ik had ook een computer die steeds slechter startte, en toen ik de voeding ging vervangen (ik dacht al dat de voeding het probleem was), bleek deze ook een paar bruine plekken op de stekker te hebben. Uiteindelijk dacht ik (op basis van de reacties in het bovenstaande topic) dat de stekker van de voeding te warm is geworden, mogelijk door een slecht contact, en dat dit geen problemen zou mogen geven met een nieuwe voeding. Het is nu een half jaar later en de nieuwe voeding draait nog steeds probleemloos...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
Het probleem wordt veroorzaakt door een slecht contact. Ieder contact heeft een bepaade overgangsweerstand maar een slecht contact zorgt voor een grotere weerstand. Een grotere weerstand betekent een grotere spanningsval en dus meer warmteontwikkeling. Door de warme gaat de stekker verkleuren en in het slechtste geval zelfs smelten. En hoe groter de stroom, hoe slechter. :P Meestal wordt het wel veroorzaakt door de stekker van de voeding aangezien die pinnetjes een beetje kunnen open plooien. Controleer wel nog eens of de pinnetjes op de stekker van het moederbord niet zwart zijn door eventueel vonkjes ofzo. Maar aangezien je er vroeg bij was en aangezien je nu een nieuwe voedig hebt, zou ik me geen zorgen meer maken.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:34
Verkeerde topic ;)

[ Voor 175% gewijzigd door D-Three op 15-09-2008 23:14 ]

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 23:40
ok bedankt voor de reacties, de voeding pc draait nog steeds zonder problemen.
Pagina: 1