• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-01 20:42

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Topicstarter
Ik heb onlangs het boek van scott Kelby gekocht en daar word een apart hoofdstuk aan retouchering gewijd en ik heb nooit geweten dat het zo simpel kon zijn om iemand zo om te toveren. Hoe ver gaan jullie met retoucheren? Waar ligt voor jou de grens? bij de tandjes witten of de Love-handels?

Ik ben wel benieuwd hoe ver etisch nog een beetje verantwoord is. Want als fotograaf Creëer je natuurlijk rol modellen en referentiekaders.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Ligt aan het onderwerp en sinds ik last heb van rsi doe ik zo min mogelijk :p Ik hou meestal op bij echte vermageringskuren, dat vind'k een ander uiterste, dan verander je de persoon in kwestie namelijk. Let op: dat is wel alleen bij betaalde shoots, shoots die dus representatief moeten zijn voor het onderwerp, shoots voor mezelf voor mn portfolio bijv daar photoshop ik gerust aan, alles wat me stoort weg, kleiner, of groter ;)

Maar er gaat voor mij veel teveel tijd inzitten, tijd die ik eigenlijk niet achter de computer kan besteden.
Vandaar ook het feit dat ik op het moment een visagiestudie volg, in-cam photoshop :)

[ Voor 62% gewijzigd door Timo op 14-09-2008 23:57 ]

Verwijderd

't is maar wat je wil bereiken. Moet je ietwat volslanke model een diva met een wespentaille zijn, en heb je dat vantevoren al zo bedacht, ga je gang en lang leve de nabewerking!
Ik ben echter een old school retoucheerder, met een penseeltje en scalpel en zo. Retouche is vaak nuttig en handig, maar het beeld vervormen komt in mijn idioom niet voor.

Een kennis van mij had 's een erg mooi closeup portret van een mooie juffrouw zodanig ge-photoshopt dat 't een Barbie-pop werd (alle huid oneffenheden weggesmudged, etc.). Technisch had 'ie 't helemaal goed gedaan, en hij was er trots op (zat een paar uur werk in), maar ik vond 't origineel 10x mooier.

Tandjes witten zou ik bij opdracht-foto's niet zo slecht vinden ('t kan ook aan de lichtinval liggen), maar love handles wegwerken? Zorg dan dat je 't model zo opneemt dat die handles niet opvallen of storen.

• Timo
Ach, en niet iedereen is mooi, en dat is maar goed ook anders zou't toch zo allemaal hetzelfde zijn. Als iemand lovehandle's heeft is hij/zij er altijd wel van bewust. Als ze zichzelf prima vind uitzien, wie ben je als fotograaf dan om't weg te halen :P

@ afterlife, denk niet dat diegene het technisch goed gedaan had als je alles wegsmudged :+ De barbiepoplook is niet echt getuige van technische onderlegdheid qua photoshopgebruik.
Vergelijk de before & afters van bijvoorbeeld Amy Dresser maar eens :)

Verwijderd

fooker schreef op maandag 15 september 2008 @ 00:15:
@ afterlife, denk niet dat diegene het technisch goed gedaan had als je alles wegsmudged :+ De barbiepoplook is niet echt getuige van technische onderlegdheid qua photoshopgebruik.
100% mee eens, en die enthousiaste photoshoppert ondertussen ook. :)
Maar puur technisch had 'ie 't erg goed gedaan. Netjes binnen de lijntjes en zo... ;)

Edit: Kudos for Amy Dresser dat ze die eerste foto op haar site laat staan, en knap staaltje nabewerking, maar ik vind de originele versie beter. Indringender, pakkender.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 00:35 ]

Verwijderd

fooker schreef op zondag 14 september 2008 @ 23:54:
Ligt aan het onderwerp en sinds ik last heb van rsi doe ik zo min mogelijk :p Ik hou meestal op bij echte vermageringskuren, dat vind'k een ander uiterste, dan verander je de persoon in kwestie namelijk. Let op: dat is wel alleen bij betaalde shoots, shoots die dus representatief moeten zijn voor het onderwerp, shoots voor mezelf voor mn portfolio bijv daar photoshop ik gerust aan, alles wat me stoort weg, kleiner, of groter ;)

Maar er gaat voor mij veel teveel tijd inzitten, tijd die ik eigenlijk niet achter de computer kan besteden.
Vandaar ook het feit dat ik op het moment een visagiestudie volg, in-cam photoshop :)
er gaat inderdaad veel tijd inzitten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik had laatst een lezing van een fotograaf die wel digitaal werkte, maar nooit iets bewerkte. Dan ben je eigenlijk dus maar half overgestapt voor mijn idee. Je werkt wel digitaal, maar benut niet alle mogelijkheden van het medium. En dat is gewoon zonde. Natuurlijk gaan sommigen erg ver met bewerken, maar het verkoopt nou eenmaal.. Blijkbaar werkt photoshop dan toch sneller dan het zoeken naar een model met een schone huid en een slank figuur.

• Nomad
  • Laatst online: 15:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

moved fga --> fgw

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 15-09-2008 11:35 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Timo
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:28:
[...]

er gaat inderdaad veel tijd inzitten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Ik had laatst een lezing van een fotograaf die wel digitaal werkte, maar nooit iets bewerkte. Dan ben je eigenlijk dus maar half overgestapt voor mijn idee. Je werkt wel digitaal, maar benut niet alle mogelijkheden van het medium. En dat is gewoon zonde. Natuurlijk gaan sommigen erg ver met bewerken, maar het verkoopt nou eenmaal.. Blijkbaar werkt photoshop dan toch sneller dan het zoeken naar een model met een schone huid en een slank figuur.
Sjah, voor mij is het helaas niet mogelijk om uren te photoshoppen :) Daarom doe ik mij liever de moeite om het vantevoren beter te doen.

Ach en voor de grote opdrachten is altijd iemand in te huren ;) ;)

• Meulugar
  • Laatst online: 26-01 20:42

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Topicstarter
Dit is er dus 1 waarvan ik denk: dat zijn 2 verschillende personen. Daar KAN het model toch nooit blij mee zijn?

http://www.amydresser.com/pages/makeupmag.html

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
De werkelijkheid is relatief, ken jezelf je eigen werkelijkheid toe, en daar houdt 't op.

|>

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Half overstappen valt wel mee, er wordt in de doka ook behoorlijk aan foto's gesleuteld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Retoucheer zelf zo veel als je zelf wilt. Belangrijk is echter wel dat dit in overleg gaat met het model. Niets is zo vervelend als je over enthousiast te werk gaat en het achteraf voor niets is geweest.

Heb een keer op verzoek van het model wat photoshop werk verricht bij wat foto's van een modelshoot. Maar je bent vervolgens langer bezig met shoppen dan dat je er over gedaan hebt om die foto's te maken. Het is niet mijn favoriete bezigheid.

Bij de reportages die ik veel doe moet ik toegeven dat ik wel eens retoucheer. Maar dat is niet meer dan wat vocht plekken wegwerken van drank of heel soms een enkel puistje/wondje. Ik leg het beeld liever vast zoals het is. Scheelt me tijd en sowieso word ik er (nog) niet voor betaald.

En ethisch gezien, tsja. Daar kun je lang over praten. Krijg wel eens tijdens een evenement een vraag van dames of ze geshopt kunnen worden. Maar dat soort dames zijn veelal onzekere mensen. Shoppen om mensen mooier te laten lijken dan anderen, waardoor die anderen weer onzeker worden. En zo blijf je aan de gang. Ik werk er niet aan mee, maar als je de verleiding niet kan weerstaan? Ga lekker je gang ;)
[...]
Sorry, vind ik een ongefundeerd verhaal. In het analoge en begin digitale tijdperk kon je je foto's prima analoog schieten en digitaliseren met een diascanner, waarna je in Photoshop verder ging. Maar desondanks die mogelijkheden van een 10 jaar geleden bleven er ondanks dat nog steeds veel mensen van Photoshop af. Waarom zou je dan opeens wél gebruik moeten gaan maken van Photoshop's retoucheer mogelijkheden als je digitaal gaat schieten? Het is een smaak, c'est ça!
En photoshop hoeft ook niet sneller te werken dan het zoeken naar een model. Bel het juiste modellenbureau op, leg je wensen neer en zij komen met een rijtje geschikte dames aan. Wellicht kost het wat meer, maar dat kan je je weer besparen op de Photoshop retoucheer kosten...

En zoals fooker ook al zei, met de juiste visagie kun je ook al een hoop doen. Gisteren een programma gezien op tv waarbij een dame (43) een nieuwe look aangemeten kreeg. Eerst werd ze beoordeeld op 51 jaar, en na de make-over op 42 jaar. De makeover hielt in dat d'r gebit gewit werd, ze nieuwe kronen kreeg, her en der wat botox in d'r gezicht, betere gezichtsverzorging met cremetjes, beter bijpassend kapsel, andere kleding, voedingsvoorlichting etc etc. Als je je gebit goed bijhoud, cremetjes smeert, goed en gezond eet en je je aan de mode houd, dan is dat stukken goedkoper dan op een dokter afstappen en het hem laten doen voor een slordige 7k euri's :X.

En of het beter verkoopt? Als je iets mooier verkoopt dan dat het daadwerkelijk is, dan gaat het ook eerder weer op z'n retour... Ik beheer liever de technieken vooraf tot in de puntjes ;)

[ Voor 49% gewijzigd door jules op 22-09-2008 13:32 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

jules schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:20:
...dan is dat stukken goedkoper dan op een dokter afstappen en het hem laten doen voor een slordige 7k euri's :X.
Ja, of het op iedere foto digitaal te laten doen, ben je na een paar fotosessies ook wel heel wat geld voor kwijt!

Het vooraf oppoetsen van een model is volgens mij veel efficiënter en natuurlijker dan dat achteraf te laten doen. Je fotograaf is geen visagist en z'n beste gereedschap is volgens mij nog altijd een camera en niet de patch-tool in Photoshop.

Mijn eerste tip zou zijn om de donkere kringen onder de ogen van je model weg te werken. Die geven het gezicht een vermoeide uitstraling en het model lijkt ook ouder. En ten tweede de wenkbrauwen (de omlijsting van het gezicht!) maar dit moet heel subtiel worden gedaan. Geen vrouw wil op een man lijken en zelfs een man kun je nog op Bert (van Ernie) laten lijken. :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

ThunderNet

Flits!

Het makkelijkste om een huid mooi glad te laten lijken is dmv goede verlichting van alle kanten. Dan zijn er geen schaduwen en vallen oneffenheden dus minder op :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1