Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• martennis
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-11 21:06
Hallo daar,

Ik ben zelf weinig bekend met elektronica ed, maar volgens mij is dit het beste forum voor mijn topic.
Here go's..

Ik ben binnenkort van plan een zelfgemaakte soort tablet pc in elkaar te bouwen.
Het is daarbij de bedoeling dat er energiezuinige componenten in komen. Het liefst wil ik een pico-itx of nano-itx mobo erin doen met een pico voedingskabel. Om niet gebonden zijn aan een vaste stroomverziening zou ik graag een laptop accu als voeding willen gebruiken die, net als bij elke laptop, ook opgeladen kan worden terwijl de pc aanstaat..

Nu is mijn vraag: is het uberhaupt mogelijk op de één of andere manier een laptop accu aan te sluiten op een pico-atx voeding en is dit vertrouwd (in de zin dat ik geen mobo opblaas oid)?
En daarop volgend; is het mogelijk dat de accu tegelijkertijd wordt opgeladen terwijl de pc aanstaat?

Ik heb een en ander op google gezocht, maar het enige dat ik ervan kan vinden is een chip die dit kan, maar niet echt een standalone plankje oid.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waarom pak je neit als basis een laptop?
Die mainboards hebben al die meuk er al op zitten, je hebt dan al een scherm, etc.
Alle onderdelen los zijn toch duurder dan een leuke 2e hands laptop hoor.

Mjah, we zijn tweakers, dus:

Als je zelf een dergelijk lader wil maken, het principe is meestal:
- Ga van je 230V naar de laadspanning voor de batterij.
- Maak een circuit waarbij alles kan werken op de spanning tussen batterij leeg em laadspanning.
- Koppel dat aan elkaar.

Verder duw je dus een chipje erin om de spanning/stroom in en uit de accu in de gaten te houden met opladen en ontladen. Hiervoor kan je een standaard chipje kopen of een standaard laptopaccu nemen, die hebben vaak al een dergelijke chip erin.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

En als je li-ions wilt gaan gebruiken (of LiFePO4 of LiPo of andere lithiummeuk) moet je direct een balance charger bouwen, die dingen kunnen absoluut niet tegen laadonbalans. Ze mogen per cel maar tot 4.20V worden geladen (waarbij opladen tot 4.10V een 80% verbetering van de levensduur opbrengt bij minder capaciteit). Als je ze in serie oplaadt, bijvoorbeeld drie cellen tot 12.60V, dan kan het alsnog voorkomen dat één van de cellen tot 4.30V wordt opgeladen en twee tot 4.15V. Eén cel gaat dan finaal kapot exploderen terrorisme bom. Dus moet je iets maken dat elke cel afzonderlijk monitort en er stroom naar levert. En dan wil je ook nog dat elke cel niet een al te grote stroom krijgt, meestal wil je op ongeveer 1/2C laden. Als een cel een capaciteit van 2400 mAh heeft (bijv. de meuk uit niels1's samenkopen-actie) wil je niet veel harder dan met 1.2A laden.

Het is redelijk complex, je gaat er wel een of twee dagen mee aan het stoeien zijn. In principe is het best goed te doen met bijv. een atmega8 (6 adc's is genoeg), maar het blijft piemelen.

• martennis
Reden dat ik geen laptop als basis neem: mobo van de oude is stuk en een nieuwe kost een vermogen.

Een scherm en accu heb ik dus al, echter wil ik nu dus een oplossing vinden/maken zoals jij die voorstelt. Zoals ik in de post al zei: veel ervaring met elektronica heb ik niet, maar misschien dat iemand hier op het forum kan helpen zoeken of ontwerpen.

• DaWaN
  • Laatst online: 08:48

DaWaN

'r you wicked ??

Wil je dan ook dat de accu aan de SMBus komt te hangen zodat je in windows kan zien hoe vol je accu e.d. is ?

Misschien kun je ergens gewoon alle chips vinden voor charge/discharge, simpelweg application circuit nabouwen.

Als je het zelf wilt maken dan zou ik naar een leuke microcontroller gaan kijken met genoeg ADC's en snelle PWM (voor de buck converter).

Wat je dan gaat maken is een buck converter met 3 of 4 (ligt aan hoeveelheid cellen) inschakelbare (vermogens)weerstanden. En uiteraard een referentiespanning (TL431) en en lage weerstand in serie met de accu's met een versterkingscircuit daar achter om de stroom te meten. Eventueel kun je je microcontroller dan ook aan de SMBus hangen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

martennis schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:12:
Reden dat ik geen laptop als basis neem: mobo van de oude is stuk en een nieuwe kost een vermogen.

Een scherm en accu heb ik dus al, echter wil ik nu dus een oplossing vinden/maken zoals jij die voorstelt. Zoals ik in de post al zei: veel ervaring met elektronica heb ik niet, maar misschien dat iemand hier op het forum kan helpen zoeken of ontwerpen.
Je bent er je van bewust dat een laptop scherm niet zomaar te hergebruiken is ?
Laptop LCD aan VGA-kaart

• martennis
@Dawan: ja dat klinkt wel goed inderdaad! heb je enig idee waar ik zulke circuits kan vinden?

@mooseman007: dat topic had ik al gezien inderdaad ;) ga gewoon een poging wagen. Mocht dat niet lukken, dan koop ik ergens een 2e hands schermpje die wat makkelijker om te bouwen is.

• DaWaN
  • Laatst online: 08:48

DaWaN

'r you wicked ??

Voor kant en klare oplossingen kun je b.v.b. even bij Maxim kijken:
http://www.maxim-ic.com/products/power/battery_management/

Wanneer je het zelf wilt gaan maken dan zou ik eens naar een Atmel AVR gaan kijken.
Leuke application note daarover:
http://www.atmel.com/dyn/...rod_documents/doc1659.pdf

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Afhankelijk van hoe draagbaar het moet zijn, kan je voor een heel wat eenvoudiger oplossing kiezen: een 12V loodaccu.
Das een beetje een lomp beestje, maar hij is eenvoudig te gebruiken (zowel laden als ontladen kan niet veel mis gaan), gemakkelijk en redelijk goedkoop verkrijgbaar (UPS reservebatterijen), meestal onderhoudsvrij, en ze hebben niet de neiging met een flinke steekvlam te exploderen als er iets mis gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt naar een zelfbouw oplossing kijken, je kunt ook naar iets uit de modelbouw kijken:

http://www.redrc.net/2008...lti-function-pro-charger/
http://www.redrc.net/2007...ex-multicharger-chargers/

Of iets zoals http://www.mcmodelbouw.nl/?p=101&artikel=159 (geen balancer maar die zijn wel los te koop)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Je kunt je mini-micro-nano whatever itx ding gewoon met een pico psu voeden. Daar kun je dan natuurlijk het makkelijkste idd een loodaccu voor kopen.
Maare, als je al een accu hebt?? In een laptop accu zit het laadgedeelte al.... dus er hoeft alleen maar stroom op... en het laad.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Nah, lang niet altijd. Vaak wil-ie aangestuurd worden via smbus (is een standaard voor) dus je zult er een microcontroller aan moeten hangen. Het enige wat die dingen altijd moeiteloos doen is stroom leveren.
Pagina: 1