Toon posts:

Studievraagje met betrekking tot geheugen chips

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Guys,

Ik heb wat hulp nodig met een studie/ oefen vraag, het kwartje wil maar niet vallen.

Het gaat om de volgende chip:

Afbeeldingslocatie: http://www.tucc.nl/downloads/chip.jpg

De vraag is als volgt:
Q: Hoeveel geheugen registers bevat deze chip? Hoe breed (in bits) is elk register? Hoeveel byte kan deze chip opslaan?

Voor zover ik kan zien heeft deze chip 4 datalijnen, dus is 4 bit. Ik zie ook dat er een adresbus is van 5 bits. Volgens mijn boek gaat het dan om 32 geheugenregisters van 4 bits.

Dat betekent dan denk ik dat het om 32x4 = 128 bit geheugen gaat.

Wat ik niet kan beredeneren, is hoe ik aan deze tekening kan zien hoeveel geheugenregisters er in zitten, en hoe ik dan vervolgens kan bepalen wat de opslagcapaciteit is. (registerxbit?)

Kan iemand me op weg helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 21:45 ]

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-12 16:36
Volgens mij is iets verkeerd van wat je zegt: adresbus is 6 bits (a0 t/m a5 = 6).

en voor de rest weet ik er niet veel van :P

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-12 12:54
Q: Hoeveel geheugen registers bevat deze chip? Hoe breed (in bits) is elk register? Hoeveel byte kan deze chip opslaan?
Zo te zien is de databus 4 bits breedt (D0 t/m D3) en kan je maximaal 2^6 (A0 t/m A5) aan adressen adresseren. Een byte bestaat uit 8 bits, dus je kan maximaal 2^3 bytes opslaan.

[ Voor 14% gewijzigd door IJnte op 14-09-2008 21:52 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik zie 6 adrespinnen (niet 5). Met een 6 bits adres kun je 2^6=64 locaties adresseren.
De waarde staat/wordt gezet op 4 datapinnen, dus een waarde/register is 4 bits.
Nou moet het wel te doen zijn, he :)
Verder nog een ground, spanning, chip select en read/write pin.

edit: tja, beter is het om niet het hele antwoord kado te geven, maar als iedereen nou een antwoord met onzekerheid of een fout post, komen we daar ook :)

[ Voor 24% gewijzigd door alx op 14-09-2008 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
2^6=64 locaties, dus 64 registers. 64x4 bit, is 256 bit, is 256/8= 32byte opslagcapaciteit.

Klopt het zo een beetje? Zo ja dan is nu het kwartje gevallen :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Je zit in ieder geval fout, dit had in EL gemoeten en we zijn geen helpdesk dus hoe dan ook verboden..

Maar mag deze student HBO Elektro even je docent spreken. Hoe wil je er achter komen hoe groot je register is als je alleen weet welke pinnen je hebt :? Dat is echt te dom voor woorden aangezien die grootte kan afwijken van het aantal te adresseren geheugenlocaties.

Voorbeelden, een Pentium II bijvoorbeeld (en eigenlijk bijna niet 64-bit pentiums) hebben 32-bit registers, echter hebben ze 36 adreslijnen. Ze kunnen dus > 4GB adresseren (PAE) maar het register zelf is 32-bit.

Hetzelfde voor een Phenom bijvoorbeeld. Ik meende dat deze 44-bits of 48-bits adresbus had, maar heeft dus 64-bits grote registers.

Qua registers kan deze chip eigenlijk alles hebben. Ik gok er op dat ie wel minimaal 2 registers heeft van minimaal 6 bits.

Ga je docent even lekker klieren aub 8)

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 14-09-2008 22:14 ]

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Dat dit het verkeerde forum is, huiswerk en wellicht te simpel, ben ik met je eens. Maar daarna scheiden onze wegen :)

Het aantal adreslijnen heeft idd niet te maken met de registergrootte, maar aan het aantal data pinnen kun je gewoon zien hoe breed een register is. Bij een simpele opgave waar verder niets gedefinieerd is, lees/schrijf je per keer 1 register dat dus dn-d0 bits breed is.

Als je het wilt vergelijken met een moderne processor dan moet je deze geheugenchip zien als onderdeel van die processor, n.l. van de registerfile. Niet van main memory.
Pagina: 1