Toon posts:

Hardware HTPC "puntjes op de i"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een paar weken geleden met succes de "best buy editie HTPC van mei" in elkaar gezet. Aangezien dit de eerste keer is dat ik een PC zelf in elkaar heb gezet, ben ik hier erg trots op. Hij draait super. D'r zijn alleen een paar dingetjes waar ik tegenaan gelopen ben en waarover ik iets meer zekerheid wil hebben. ( of iets kwaad kan of niet)
Aangezien dit volgens mij specifiek geldt voor mijn HTPC, start ik dit topic.

AMD Athlon X2 4850e
Antec Fusion Black 430
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Hauppauge WinTV HVR-2200 -- --
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB)
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Scythe Ninja Mini
Windows vista ultimum

Ik heb de volgende "punten":
- Bij het in elkaar zetten kwam ik erachter dat de antec fusion behuizing 2 power switches heeft. Een voor de standby knop aan de voorkant en 1 voor aan de achterkant. Echter op het moederbord kan maar 1 switch worden aangesloten. Ik heb uiteraard gekozen voor de powerknop aan de voorkant. Maar ik zou toch graag mijn pc echt "uit" willen doen zonder dat ik de stekker er uit hoef te trekken.

- Verder ben ik tot de ontdekking gekomen dat de 24- ATX kabel, maar 23 "draadjes" heeft. Hij mist een GND (ground pin) Mijn vraag: kan dit kwaad?

- Als ik mijn HTPC opstart komt er de melding:
SATA is running in IDE mode. Vervolgens de vraag of ik deze via de BIOS in wil stellen in de AHCI mode of deze melding niet meer weer te geven? Ik heb echt geen idee wat dit betekent en wat verstandig is om in te stellen. Ik wil namelijk niet dat straks de pc het niet meer doet.

- de CPU. Als ik een HD film van 1080p kijk, zit mijn CPU gebruik gemiddeld op 45-50% en schiet af en toe door naar 90% bijna 100% ( bijvoorbeeld bij de vogelscene uit Earth) , maar gaat dan vrij snel terug naar 40. Is dit normaal voor de AMD Athlon X2. Of zou het CPU gebruik lager moeten zijn? Mag het CPU gebruik naar 100 schieten bij deze processor?
Ook zie ik door de film soms strepen/flitsen, ze zijn niet heel opvallend, maar ik zie ze toch wel een beetje. Dit ligt toch waarschijnlijk ook aan de processor?
Ik gebruik coreAVC en ffdshow + AC3 filter. en media player classic.

Zou iemand mij kunnen helpen bij het beantwoorden van mijn vragen/ puntent? Dat zou echt geweldig zijn!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 21:16

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Wat betreft de powerswitch: normaal gesproken sluit je inderdaad alleen de powerswitch aan de voorkant van de behuizing aan op het moederbord. Wanneer je deze gebruikt is je pc inderdaad niet helemaal uit; er blijft wat spanning op het moederbord staan. Dit kan echter geen kwaad. Mocht je hier toch vanaf willen, kun je eventueel een stekkerdoos met schakelaar kopen.

De SATA melding: er zit maar 1 harde schijf in je pc. Op je moederbord is er de mogelijkheid om meerdere harde schijven samen te laten werken (RAID). Dit gebruik je echter niet, je kunt er dus voor kiezen om de melding niet meer weer te laten geven.

CPU: Voor een processor is het geen enkel probleem om op 100% te werken, zolang de koeling maar goed is. Die van mij doet niet anders ;) Een HD film van 1080 is flink werken voor je CPU. Zolang je CPU-gebruik over het algemeen rond de 50% zit, is een piek naar de 100 geen probleem.

Wat je voeding betreft: geen idee of er 23 of 24 draadjes aan horen te zitten. Je zou eens controleren of de voltages op de juiste waarden liggen.

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 13:00
Pazzi schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:14:
Wat betreft de powerswitch: normaal gesproken sluit je inderdaad alleen de powerswitch aan de voorkant van de behuizing aan op het moederbord. Wanneer je deze gebruikt is je pc inderdaad niet helemaal uit; er blijft wat spanning op het moederbord staan. Dit kan echter geen kwaad. Mocht je hier toch vanaf willen, kun je eventueel een stekkerdoos met schakelaar kopen.

De SATA melding: er zit maar 1 harde schijf in je pc. Op je moederbord is er de mogelijkheid om meerdere harde schijven samen te laten werken (RAID). Dit gebruik je echter niet, je kunt er dus voor kiezen om de melding niet meer weer te laten geven.

CPU: Voor een processor is het geen enkel probleem om op 100% te werken, zolang de koeling maar goed is. Die van mij doet niet anders ;) Een HD film van 1080 is flink werken voor je CPU. Zolang je CPU-gebruik over het algemeen rond de 50% zit, is een piek naar de 100 geen probleem.

Wat je voeding betreft: geen idee of er 23 of 24 draadjes aan horen te zitten. Je zou eens controleren of de voltages op de juiste waarden liggen.
Cpu gebruik schakelt hij waarschijnlijk 1 core uit omdat het niet stressend genoeg is en als hij dan op 1 core weer 100% runned gebruikt hij de 2e ook weer. Teminste dat denk ik.

- iRacing profiel | Ryzen 9800x3d | 4070 | 32GB DDR5 | -

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Aangezien alle zwarte draden in de ATX-connector normaal gesproken GND-pinnen zijn, zal eentje te weinig niet veel uitmaken. Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

De melding van je HDD, IDE of AHCI, wil zeggen dat het moederbord heeft gemerkt dat de harddisk in de simpelste vorm draait. Zoals hierboven al werd aangegeven, waarschijnlijk kun je ook nog voor RAID kiezen. AHCI heeft geloof ik o.a. te maken met het hot-swappable zijn van S-ATA. Aangezien je er maar 1 schijf in hebt zitten, denk ik niet dat AHCI interessant is voor je, dus gewoon op IDE laten, en de melding negeren, of aangeven dat de melding niet opnieuw getoond hoeft te worden.

Dat van die switch begrijp ik niet helemaal. Je kan toch normaliter gewoon een powerswitch en een resetswitch aansluiten op je mobo? Er zitten normaal gesproken aansluitingen voor 4 dingen, nl. je powerswitch, resetswitch, HDD/IDE-led, en een power/msg-led.

Wat betreft die CPU load, kan goed kloppen, zoals hierboven ook al wordt aangegeven, niets aan toe te voegen...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54
Je kunt beter gebruik maken van Media Player Classic Home Cinema, deze kan gebruik maken van de hardware ondersteuning van je 780G chipset, waardoor je een veel lagere cpu belasting zou moeten krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Nu weet ik in ieder geval zeker dat mijn HTPC project geslaagd is!

Er zijn 2 powerswitch kabels aanwezig naast een resetswitch, HDD/IDE-led, en een power/msg-led. Een afkomstig van de schakelaar aan de achterzijde van de kast en een van de voorkant. Maar op het moederbord is maar een powerswitch pin aanwezig. ( athans volgens mij)

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 22:17 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Wat ik mij afvraag is, hoe jij een ATX moederbord in ee kast die bedoeld is voor mATX hebt gekregen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Laat maar.

[ Voor 7% gewijzigd door gebruikershaes op 19-09-2008 12:29 ]

Verwijderd

gebruikershaes schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 12:24:
Wat ik mij afvraag is, hoe jij een ATX moederbord in ee kast die bedoeld is voor mATX hebt gekregen?

Of zie ik iets over het hoofd?
Dat mobo is gewoon matx?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Ja zag ik net.. dom dom.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:03:
Je kunt beter gebruik maken van Media Player Classic Home Cinema, deze kan gebruik maken van de hardware ondersteuning van je 780G chipset, waardoor je een veel lagere cpu belasting zou moeten krijgen.
Ik heb zojuist media player classic home cinema 64 bit geinstalleerd. Maar ik kan eerlijk gezegd niet veel verbetering zien. Ter vergelijking heb ik media player classic er nog op laten staan.
Ik heb het idee dat de cinema versie met minder schokken mkv files afspeelt. Maar bij sommige loopt het geluid niet synchroon ( in media player classic loopt dit wel synchroon) Ook speelt de home cinema versie mt2s bestanden vele mate "schokkeriger" af als de classic player. Ligt dit aan de instellingen? Hoe kan ik dit probleem oplossen? Switchen tussen beide spelers voor het afspelen van verschillende extensies lijkt me niet heel handig.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
AHCI voegt bepaalde features toe aan een sata disk zoals hotswappable en NCQ, echter moet je als je AHCI gebruikt wel een driver van je hddcontroller toevoegen tijdens de installatie van windows, als je hem nu verandert van IDE naar AHCI zal de boel waarschijnlijk niet starten omdat de driver er dan niet is.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 11:52:
[...]

Ik heb zojuist media player classic home cinema 64 bit geinstalleerd. Maar ik kan eerlijk gezegd niet veel verbetering zien. Ter vergelijking heb ik media player classic er nog op laten staan.
Ik heb het idee dat de cinema versie met minder schokken mkv files afspeelt. Maar bij sommige loopt het geluid niet synchroon ( in media player classic loopt dit wel synchroon) Ook speelt de home cinema versie mt2s bestanden vele mate "schokkeriger" af als de classic player. Ligt dit aan de instellingen? Hoe kan ik dit probleem oplossen? Switchen tussen beide spelers voor het afspelen van verschillende extensies lijkt me niet heel handig.
De Homecinema versie heeft ingebouwde codecs die de normale MPC versie niet heeft. Daar komt dus het verschil vandaan. Beste wat je kan doen denk ik is alles in MPC-HC uitvinken behalve diegenen waar DXVA achter staat. Alle andere codecs worden dan door de codecs geinstalleerd op je systeem afgespeeld, net zoals MPC gewoon doet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 05:02
Aan je configuratie te zien heb je bijna dezelfde setup als mij ;-) (Ik heb OCZ Spec OPS geheugen, geen tv-kaart en ipv een AMDx2 een Phenom)

En ik heb ook met hetzelfde probleem als jou gestoeid... Wat ik heb gedaan om het beeld lekkerder te laten lopen:

- Laatste Catalyst geinstalleerd van ati.amd.com (versie 8.9)
- Laatste soundcard drivers gedownload van realtek.com (2.4 voor soundcard en HDMI-audio driver versie2.3)
- Vista Aero uitgeschakeld (Belangrijk!!!)
- MediaPlayer Classic HC gedownload van Sourceforge.net

Nu de tweaks om DXVA te kunnen activeren:
op de sourceforge Mpeg2DecFilter.ax en MPCvideodec.ax downloaden en deze in Windows\System32 plaatsen
Daarna met een commandprompt en regsvr32 deze 2 codecs installeren en je PC direct rebooten!

Nu download je op sourceforge.net de nieuwste ffdshow tryouts (Ik heb de variant van clsid) en deze installeer je. Bij de installatie vink je echter 'x264 decoder' uit en de MPEG2 decoder. Na de installatie reboot je uiteraard je PC.

Nadat je PC is gereboot, open je MPC:HC, ga je naar de opties en als rendermethode kies je voor VMR9 (Geeft bij mij het beste resultaat)

Veel plezier met je MediaCenter en misschien heb je er iets aan en loopt je beeld op 1080p su_per!

Nu ben ik bezig met XBMC (maar op 1080p heb ik soms enkele seconden erg rare artifacts?)

• Qubitzz
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik heb bijna dezelfde hardware.
even over je zoektocht naar de ultimate codec instelling...
H264 (blue-ray disks) worden door je moderboard hardwarematig ondersteund. Laat nou bijna 99% van alle HD films die je zo links en rechts binnenhaalt x264 zijn. Heb je geen blueray speler erin heeft het geen zin om gebruik te maken van software dit dit ondersteund. Je zal geen verschil merken. vogelscene zal altijd pieken in cpu belasting.
Ik ben zelf van Ultimate 64bit afgestapt voor mijn media. vista ziet er leuk uit maar vraagt teveel van de processor tenzij je alle opsmucjk uitzet. Dan kan je netzogoed naar Xp gaan vind ik. Tevens zijn voor dit OS snellere updates beschikbaar. Neem alleen maar de ati software....(ccc)

Ik zou zeggen : pleur er lekker XP icm k-lite. Alle grafische dingetjes uitzetten en jouw pc moet dit allemaal vloeiend afspelen.

p.s. ik heb ook die best buy gevolgd, maar daar gaan ze uit van een h264 ipv x264 en die 4850e kan soms moeitje hebben met een "flinke" mkv

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Fanatic_FS schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 13:25:
AHCI voegt bepaalde features toe aan een sata disk zoals hotswappable en NCQ, echter moet je als je AHCI gebruikt wel een driver van je hddcontroller toevoegen tijdens de installatie van windows, als je hem nu verandert van IDE naar AHCI zal de boel waarschijnlijk niet starten omdat de driver er dan niet is.
Klopt. Ik heb 'm meteen bij de eerste boot omgezet en toen pas Vista geïnstalleerd. Als je dat nu gaat veranderen, start ie niet meer. Het zou kunnen als je de Vista DVD er weer instopt en 'm de installatie laat overdoen (erover heen dus) dat ie dan de driver wél installeert. En je behoudt je instellingen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Vraag 1:
http://www.antec.com/ec/s..._details.php?ProdID=08770
punt 12

Ik heb exact dezelfde hardware alleen geen Hauppage maar FloppyDTV.
Goede keuze ;)

Op hardware.info staat trouwens nog een artikel die aangeeeft wat je moet doen t.a.v. codecs.
http://www.hardware.info/...l_video_kijken_op_de_PC/1

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2008 22:03 ]

Verwijderd

mphilipp schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 20:00:
[...]

Klopt. Ik heb 'm meteen bij de eerste boot omgezet en toen pas Vista geïnstalleerd. Als je dat nu gaat veranderen, start ie niet meer. Het zou kunnen als je de Vista DVD er weer instopt en 'm de installatie laat overdoen (erover heen dus) dat ie dan de driver wél installeert. En je behoudt je instellingen.
Je kan het achteraf wel veranderen:

Voordat je, je SATA controler in de BIOS gaat instellen op AHCI moet je eerst even het register in en daar een instelling veranderen.
Vista heeft namelijk de drivers voor AHCI al aan boord.

Dit moet je doen voordat je, je instellingen in de BIOS gaat veranderen:
Ga naar "START" en type in het venster "zoekopdracht starten" "Regedit" deze klik je aan met je rechter muis toets en je kies "Uitvoeren als Administrator", even de UAC goedkeuren en dan openend de regeditor.
Zoek de volgende regel: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci en open deze.
Klik op het rechterdeelvenster op de naam "START" met je rechter muis toets en verander de waarde van ** naar "0" en klik op OK.
Sluit je de regeditor en start je PC opnieuw op en ga de BIOS in (Kijk even in je handleiding van je moederbord hoe dit moet, bij de meeste komt je in de BIOS door op DEL te drukken).
In de BIOS zoek je naar de waarde "IDE NAVITE" en zet deze op "AHCI", druk op "ESC" en op F10.
De PC start nu opnieuw op en als het goed is (Bij mij wel) start vista zonder problemen op, alleen gaat Vista opzoek naar nieuwe drivers, maak je niet druk die zijn gewoon aan boord. Ze heten Msahci.sys. Als alle drivers zijn geladen, wil Vista nog een keer opstarten en na deze nieuw BOOT-UP draait Vista op AHCI.

Meer weten kijk op http://support.microsoft.com/kb/922976

Zelf heb ik eerst wel een backup gemaakt van bestanden die ik graag wil bewaren, maar het was niet nodig.

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

je voeding mist n -5v draadje trouwens, geen gnd.
-5 wordt toch niet meer gebruikt door het moederbord, dus daarom zit het ook niet meer in voedingen ;)

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 15:12

Altaphista

1. check manual, 2. ask

carpetburn schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 15:10:...
Ik ben zelf van Ultimate 64bit afgestapt voor mijn media. vista ziet er leuk uit maar vraagt teveel van de processor tenzij je alle opsmucjk uitzet. Dan kan je netzogoed naar Xp gaan vind ik. Tevens zijn voor dit OS snellere updates beschikbaar. Neem alleen maar de ati software....(ccc)

Ik zou zeggen : pleur er lekker XP icm k-lite. Alle grafische dingetjes uitzetten en jouw pc moet dit allemaal vloeiend afspelen.
...
en welke versie van XP heb je er op staan? Zijn er ook mensen die andere OS'en er op hebben draaien?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Pagina: 1