Ik heb (na wat uurtjes 'studie' op internet) nog steeds moeite met het begrijpen van de X Windows System structuur.
Klopt het ongeveer zo?
Een desktop environment =
X Display Manager +
X Window Manager +
Tools en progs +
Protocollen om een gelijkwaardig uiterlijk na te streven (plaatsing van knoppen e.d.)
Kortom: een D.E. verzorgt de grafische weergave (GUI) via de X-server?
Als ik mijn PC (met daarop bijvoorbeeld Ubuntu) opstart wordt in de volgende volgorde opgestart:
a. BIOS
b. MBR
c. GRUB
d. Kernel + ???
e. X server
Zodra ik nu het login scherm te zien krijg, zit ik nog niet in mijn desktop environment (toch?). Nu type ik mijn gebruikersnaam + wachtwoord waarna de daadwerkelijke Desktop Environment via de X-server wordt opgestart. Het inlogscherm wordt dus puur en alleen door de X-server gestart en is onafhankelijk van de geïnstalleerde Desktop Environment(s)
...Klopt dit allemaal (een beetje)...?
Zo nee, leg uit a.u.b.
Verder nog wat vraagjes:
Klopt het ongeveer zo?
- "X Window System" is een manier om input (muis+tobo) en output (monitor) te verwerken en vorm te geven.
- Als je gebruik wilt maken van het "X Windows System" moet je een X-server draaien.
- De X-server staat tussen de hardware in- en output en een desktop environment (dus bv GNOME) in. Dit maakt de X-server dus een soort 'relais' of doorgeefluik voor in- en output.
Een desktop environment =
X Display Manager +
X Window Manager +
Tools en progs +
Protocollen om een gelijkwaardig uiterlijk na te streven (plaatsing van knoppen e.d.)
Kortom: een D.E. verzorgt de grafische weergave (GUI) via de X-server?
Als ik mijn PC (met daarop bijvoorbeeld Ubuntu) opstart wordt in de volgende volgorde opgestart:
a. BIOS
b. MBR
c. GRUB
d. Kernel + ???
e. X server
Zodra ik nu het login scherm te zien krijg, zit ik nog niet in mijn desktop environment (toch?). Nu type ik mijn gebruikersnaam + wachtwoord waarna de daadwerkelijke Desktop Environment via de X-server wordt opgestart. Het inlogscherm wordt dus puur en alleen door de X-server gestart en is onafhankelijk van de geïnstalleerde Desktop Environment(s)
...Klopt dit allemaal (een beetje)...?
Zo nee, leg uit a.u.b.
Verder nog wat vraagjes:
- Is X Windows System platform onafhankelijk? Met andere woorden, zou je in theorie een X server op windows kunnen draaien? Of draait het alleen op UNIX varianten?
- Maakt een X-server nu verbinding met een Display Manager? En welke plaats neemt hierin de Window Manager in? Of is de Window manager onderdeel van de Display Manager?
- Als mijn PC een X-server aan het draaien is, zou het in theorie (en in de praktijk) dus mogelijk moeten zijn meerdere Display Managers en dus meerdere Desktop Environments tegelijkertijd moeten kunnen draaien. Als ik twee schermen aansluit kan dit volgens mij ook. Nu heb ik dus 2 D.E.'s, maar nog steeds maar één X-server draaien. Klopt het dat het daarom onmogelijk is om doormiddel van twee tobo+muis combinaties elke D.E. afzonderlijk aan te sturen? Voor mijn 'gevoel' zouden hiervoor twee X-servers actief moeten zijn.
- Als ik op CTRL + ALT + BACKSPACE druk sluit de X-server af, en dus mijn D.E. Wat gebeurt er op dat moment met alle geopende programma's? Ben ik die kwijt of blijven die draaien op de achtergrond? Wat is het verschil in CTRL + ALT + BACKSPACE en een soft-reset van mijn computer (met andere woorden: wat blijft er in het geheugen achter als ik alleen de X-server reset? Alleen de Kernel of ook andere zaken?)
- In hoeverre is een programma van GNOME (bijvoorbeeld Rhythmbox) verweven met de D.E.? Communiceert bijv. Rhythmbox altijd via de X-server of ook rechtstreeks met kernel (dus zonder tussenkomst van de D.E. en X-server)