Toon posts:

HP dc5000 maakt onnodig veel geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een hp dc5000 smallformfactor pc. Hij maakt een best kabaal. De fan gaat op tijdstippen loeihard draaien terwijl dit naar mijn inziens niet echt nodig is. Bijvoorbeeld als de pc opstart en dus nog helemaal niet warm kan zijn. Heb bios geupdate. Geen verschil helaas.
Weten jullie nog wat hier aan te doen is?
Zelfs bij een koude start gaat ie keihard loeien dus t heeft niet echt met de temperatuur te maken lijkt me. Hoop dat jullie me kunnen helpen...
Ben naar een computerwinkel geweest en die zeiden dat er niet zo standaard een nieuwe fan op kan omdat het zo`n complexe kleine case is.
Tevens me rot gezogd op google en tweakers maar niks over te vinden. Betreft een P4
Nou kwam laatst in me op dat er een programma als qfan bestaat... Loop ik dan geen risico op overhitting of houd de pc er dan nog op tijd mee op om af te koelen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Q-Fan is een feature van Asus moederborden van de laatste 5 jaar. Als jij deze functie ook hebt in je BIOS kan het geen kwaad om deze te gebruiken, maar dat zal wel niet. Merk PC's hebben meestal een uitgeklede BIOS met alleen het broodnodige.
Speedfan is wel zo'n een tooltje om je fans mee te regelen, maar ondersteunt maar enkele borden/controllers.

Kun je de kast niet opentrekken en de fan vervangen door een stille Papst?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De dc5000 heeft een fan met een variabele snelheid die al automatisch geregeld wordt. Dat de fan tijdens een al of niet koude start op volle toeren draait is normaal. Wel zal de fan bij een cold boot na korte tijd moeten terugschakelen.

Goed schoonmaken lijkt me een goede gratis optie.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
De pc is nog even langs de fietsenmaker geweest op jullie advies. We hebben em helemaal schoon geblaast met perslucht. Helaas zat er al niet zo heel veel stof in dus het heeft dan ook niet geholpen.
Hij spint bij het minste gerinkste op naar volle touren. T is van origine een bedrijfspc maar met de herrie dit ding dan produceert valt absoluut niet te werken.
Als ik moet gokken komt er een DBtje of 45 van af. En dat is echt erg hard. Tevens komt er op dat moment zoveel lucht uit de kast dat mn posters bijna van de muur waaiden.
Verder weet ik niet of elke P4 cooler er zomaar oppast vanwege de kleine ruimte.

Wel had ik t met een maatje gister over het volgende; Er gaat 3 draadjes naar de fan. 1 is waarschijnlijk de weerstand. Kan het kwaad om de + en - te laten zitten en de weestandsdraad door te knippen?
Ik weet bijna wel zeker dat de pc dan nog cool genoeg blijft...
Speedfan ga ik vanavond als eerst proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan heeft helaas niet geholpen :(
Wel liet hij me de temps zien. MB en CPU waren goed. Echter was er nog een andere temp waarbij niet aangegeven stond wat voor temp t was. Wel stond er zo`n klein vlammetje bij waarbij ik helaas niet weet waar die temp voor dient :(

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik had dit vorige week met een dell optiplex gx280. fan draaide als een tierelier werd er helemaal gek van.. had soms ook onvoorstelbare vastlopers.. na diep inwendig onderzoek vond ik 3 bolle/lekke elco's op het moederbord. 15 minuten later en een warme soldeerbout draaide alles weer als een zonnetje en heeft de fan niet meer zo hard gedraaid.

wete niet of je er iets mee kan, maar misschien is dit bij jou ook aan de hand

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:38:
Wel liet hij me de temps zien. MB en CPU waren goed. Echter was er nog een andere temp waarbij niet aangegeven stond wat voor temp t was. Wel stond er zo`n klein vlammetje bij waarbij ik helaas niet weet waar die temp voor dient :(
Waarschijnlijk stond er een temperatuur bij van (-)128 graden, die kun je gewoon negeren.

Ik zeg: Zet er een stillere fan in. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:38:
dat vlametje is alleen een sensor die niet op je moederbord aanwezig is..
waar je naar moet kijken is CPU temps..

Wat ik nog niet gelezen heb is wanneer de fan's op max gaan draaien?
Uit mijn ervaaring draaien die krengen alleen als de CPU te warm is. dat kan komen door stof of een brakke sensor.

of een los zitende CPU heat sink (HP vergeet deze wel eens voledig vast te schrieven :+..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

indd, hier op het werk hebben we dat ook wel eens! dan zit die heatsink niet goed genoeg vastgeschroefd(komen ze nieuw uit de doos(hp 5800 en 5700))

tijdens koude boot spinnen ze niet helemaal naar 100% maar wel verheen!

in de bios kun je bij hp, de fanspeed in idle stand wel regelen!
Pagina: 1