Toon posts:

UTP kabel aansluiten op wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijd een kabel uit de muur steken rechtstreeks mijn modem in.
Omdat dit geen gezicht is wil ik een wandcontactdoos in de muur zetten.
Zodat dit netjes is afgewerkt.

Nadat ik de kabel had doorgeknipt zag ik dat er 8 kleuren waren:

Blauw-wit
Blauw
Groen-wit
Groen
Oranje-wit
Oranje
Bruin-wit
Bruin

normaal zal het van 1 t/m 8 gewoon de kleuren in die gleufjes gedaan moeten worden.

Aangezien ik natuurlijk weer een afwijkende heb is dit niet voor mij het geval.
Bij mij staan er namelijk dit:

Foto 1
http://img378.imageshack.us/img378/5497/mg7379cropgf6.jpg

Foto 2
http://img386.imageshack.us/img386/8281/mg7380cropas1.jpg

Op de 1e foto kan je zien dat ze met 2a en 2b werken. dus ik heb geen idee wat ik nu moet doen..

Wel zie ik dat op de beschrijving van de verpakking van dat ding dit staat:
2a (3) - Oranje
1a (4) - Blauw
1b (5) - Wit/ Blauw
2b (6) - Wit/ Oranje

Ik heb dus al geprobeerd om van 1 t/m 8 die kleuren erin te doen maar dat werkt dus niet.
Er moet dus gewerkt worden met A en B.

Nadat ik de beschrijving heb gevolgd en uitgevoerd zie ik dat ik dan nog bruin en groen overheb (4 draadjes) en weet niet wat ik met die draadjes moet doen!

Kan iemand mij hiermee helpen?

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
volgens mij is de kabel die je hebt doorgeknipt een utp kabel, en de wandkontactdoos een aansluitpunt voor een 4 aderige telefoonkabel? dat lijkt me geen correcte combinatie.

• breekbrood
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12 19:04
Misschien bedoelen ze met 2a en 2b dat je een cross- of een straight link kunt maken?

Straight is de volgorde (niet cross):
1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

Cross is de volgorde:
1: Groen-Wit
2: Groen
3: Oranje-Wit
6: Oranje

Wat de fabrikant van jouw doosje bedoelt snap ik zo snel even niet. Sluit de aders eens aan volgens schema straight en kijk of het werkt. Let op: ik zeg niet dat de nummers bij jou overeenkomen met dit schema!

@Notehoutelade: volgens mij zie ik op het eerste plaatje meer dan 4 contactpunten voor de connector, dus dan is het RJ-45.

[ Voor 5% gewijzigd door breekbrood op 14-09-2008 14:41 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als ik het zo zie wordt alleen over ader 3-4-5-6 gesproken, en dat keer 2 = 8 aansluitpunten.

Kun je aan de andere kant ook kabels monteren of alleen aan die ene kant? In totaal moet je namelijk 16 aansluitpunten hebben (2x 8 aders).

Ik gok dat je nl een ISDN doosje te pakken hebt, die dus niet geschikt is voor ethernet.

Optie is om die ISDN doos te 'tweaken', soms kun je met wat printbaantjes krassen en draadbruggen t geschikt maken voor ethernet: Daarvoor is 1,2, 3 en 6 nodig.
breekbrood schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:41:
@Notehoutelade: volgens mij zie ik op het eerste plaatje meer dan 4 contactpunten voor de connector, dus dan is het RJ-45.
Meer dan 4 is niet direct ethernet... kan ook 2x isdn zijn (= ook 8 aders). Multimeter zal t kunnen uitwijzen

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 14-09-2008 14:44 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie twee 8P8C outlets (RJ-45 is een telefoniestandaard, dat heb je hier niet.) en maar 8 pinnetjes. Is dit niet een ISDN-wcd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal..
ik ga het zo nog even proberen maar wilde nog wel even zeggen dat op het doosje ISDN/ADSL wandcontactdoos is.

Dus is hiervoor geschikt.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:03:
Hallo allemaal..
ik ga het zo nog even proberen maar wilde nog wel even zeggen dat op het doosje ISDN/ADSL wandcontactdoos is.
Die kun je niet gebruiken.
Dus is hiervoor geschikt.
En dat is dus niet zo. Haal een ethernet wandcontactdoos.

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-12 20:30

Quintus

Eg wel! Dus....

Het kan wel maar is niet ideaal. Heb zelf ook wel op een 2 poorts ISDN kastje UTP aangesloten. UTP gebruikt toch maar 4 aders. (Ik meen aders 1,2,3 en 6) Nadeel is wel dat je maar 1 poort dan kunt gebruiken omdat op beide hetzelfde signaal staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Quintus op 14-09-2008 15:12 ]

Unknown

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het kan alleen met modificaties aan de WCD, dus het kan niet met een normale ISDN WCD.

En hoewel 10BASE-T en 100BASE-TX idd alleen aders 1,2,3 en 6 gebruiken is dat niet echt toekomstvast. Gbit gebruikt ze alle 8.

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2008 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Onder ieder getal zitten dus 2 mogelijkheden om de draadjes in te pluggen.
Dus:

1a,1b, 2a,2b,3a,3b,4a,4b,5a,5b,6a,6b,7a,7b,8a,8b,

Dus als ik bijvoorbeeld kleur oranje/wit in 1 wil pluggen.. in welke moet die dan.
in 1a of in 1b?

De beschrijving geeft volgens mij ook alleen weer hoe het moet met ISDN maar niet met ADSL.
Heel vaag die beschrijvingen altijd..

Hoop dat iemand het weet!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer je nu een ethernetaansluiting te maken of een aansluiting voor je telefoonlijn?

Verwijderd

Topicstarter
een ethernetaansluiting..

Telefoonlijn is niet aan de orde.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:56
Even voor de duidelijkheid:

Je hebt ergens in je huis een ADSL modem liggen. Vanaf daar gaat er een kabel (eventueel via een router) naar die muur. Dat is dus een UTP kabel waar een Ethernet signaal op zit. Voorbij je modem heeft het niets meer met ADSL te maken.

Wat jij hebt is een aansluitdoos voor ISDN. Hoeveel schroeven zitten erin? Als ik me niet vergis 8. Dat kan 2 dingen betekenen: Je hebt 2x4 aders (Iedere jack krijgt dus 4 aders) of 1x8 aders. (De jacks staan parallel op elkaar met alle 8 de aders aangesloten). In het laatste geval kun je er nog iets van maken. In het eerste geval moet je gaan modden.

Hoe dan ook, een echte Tweaker komt hier wel uit. Maar als ik het niveau van jouw posts zie denk ik niet dat dit een goed idee is. Zowiezo heb je een wandcontactdoos voor 2 aansluitingen en maar 1 kabel. Dus daar gaat al iets mis.

Ik raad je aan om naar een DHZ zaak te gaan en een wandcontactdoos voor Netwerk/Ethernet te halen. (Soms staat er ook "Computer" op). NIET voor ADSL, PSTN, POTS of ISDN.

Als je perse met deze wandcontactdoos door wilt gaan, kom dan eerst is met een goede overzichtsfoto en een duidelijke omschrijving van welke pins hoe en waar aangesloten zitten. (Dus, wat gaat naar waar)

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 14-09-2008 15:29 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan bespaar je jezelf een heleboel tijd en moeite door een ethernet wandcontactdoosje te kopen. Bijvoorbeeld hier: https://denetwerkwinkel.c..._496_90_72/n/Contactdozen

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Aangezien de winkels vandaag toch dicht zijn kun je vandaag proberen je ISDN doosje alsnog werkend te krijgen.

Mocht het je dus wel lukken je ethernetkabel op dit doosje aan te sluiten dan staat op beide aansluitingen hetzelfde signaal en kun je er maar 1 UTP kabel werkend op aansluiten (10/100 BASE-T)
De kabels die je moet aansluiten zijn de nummers 1,2,3 en 6 onderstaand de bijbehorende kleuren.

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:31:

Nadat ik de kabel had doorgeknipt zag ik dat er 8 kleuren waren:

Blauw-wit
Blauw
Groen-wit
Groen
Oranje-wit
Oranje
Bruin-wit
Bruin

normaal zal het van 1 t/m 8 gewoon de kleuren in die gleufjes gedaan moeten worden.
Niet dus, houdt de volgorde beginnend met Oranje-wit aan.
... KNIP.....

Wel zie ik dat op de beschrijving van de verpakking van dat ding dit staat:
2a (3) - Oranje
1a (4) - Blauw
1b (5) - Wit/ Blauw
2b (6) - Wit/ OranjeI

k heb dus al geprobeerd om van 1 t/m 8 die kleuren erin te doen maar dat werkt dus niet.
Er moet dus gewerkt worden met A en B.

...Knip...
Dat is voor het aansluiten van ISDN dat wil je niet dus moet je daar niet naar kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Quintus op 14-09-2008 15:40 ]

Unknown

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even uitleggen hoe het bij mij in elkaar zit.

Mijn pc staat in de computerkamer en ik heb een UTP kabel getrokken naar de woonkamer waar mijn modem staat. Deze kabel gaat direct in de modem.

Als op de doos ISDN/ADSL staat zou het lijkt mij toch moeten werken?
Dat gekke ding koste 27 euro!!

ben blij met al jullie reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Quintus schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:36:

De kabels die je moet aansluiten zijn de nummers 1,2,3 en 6 onderstaand de bijbehorende kleuren.

Sluit ze dus eens in deze volgorde aan en niet beginnend met blauwwit zoals je eerder postte.
Eerder heb ik al aangegeven dat het geen nummers zijn van 1 t/m 8 maar eigenlijk 1 t/m 16 omdat we A en B hebben..

Dus moet bijvoorbeeld oranje -wit in 1A of 1B?

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Jouw ISDN doos is voor gebruik tussen je Abonneeovernamepunt en het modem. Daar waar het ADSL signaal nog over de telefoonlijn loopt.
Jij wilt het nu gaan gebruiken voor het gedeelte tussen het modem en je PC en daar loopt geen telefoondraad maar UTP kabel. Dat is het wezenlijke verschil.
Voor het gedeelte waar jij het doosje wilt aansluiten zou je eigenlijk een UPT wandcontacdoos moeten hebben. Die voor een tientje wel bij de Doe Het Zelf zaken te verkrijgen zijn .

Unknown

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:41:
[...]

Eerder heb ik al aangegeven dat het geen nummers zijn van 1 t/m 8 maar eigenlijk 1 t/m 16 omdat we A en B hebben..

Begin maar eens met oranje-wit in 1a en dan Oranje in 2a enz

[ Voor 71% gewijzigd door Quintus op 14-09-2008 15:46 ]

Unknown

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:56
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:41:
[...]

Als je goed kijkt, dan zul je waarschijnlijk zien dat zowel 1A als 1B op dezelfde schroef / terminal zitten. Ze zijn dus gewoon doorverbonden. Het maakt dan dus niets uit in welke je je kabel stopt. Dat is handig voor ISDN omdat ISDN in tegenstelling tot Ethernet een bus structuur heeft. Als je hiermee ISDN zou aansluiten, dan zou je je toevoer-kabel op A erin proppen en bij B de kabel voor de volgende wandcontactdoos.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 16:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:38:
Wel als je hem gebruikt voor een ISDN-signaal of een ADSL-signaal, maar dat doe je niet. Jij gebruikt hem om een ethernetsignaal te versturen over een UTP-kabel.
  • ISDN gebruikt 2 aderparen: pin 3, 4, 5, 6 van de RJ-45 stekker
  • Analoge telefonie gebruikt 1 aderpaar: pin 4, 5 van de RJ-45 stekker (meestal worden echter vierpolige RJ-11 stekkers gebruikt)
  • ADSL wordt getransporteerd over de ISDN- of analoge lijn en gebruikt dus ook 1 of 2 aderparen.
  • Ethernet (over UTP-kabel) gebruikt in zijn moderne verschijningsvorm 4 aderparen: pin 1 t/m 8 van de RJ-45 stekker. Tot en met Cat.5 bekabeling kon je ethernet over 2 aderparen aansluiten: pin 1, 2, 3, 6. Je ziet aan de gebruikte pinnen al dat dit anders is dan bij ISDN.
Zie www.okaphone.nl/rj45.shtml voor welke aders je op welke pinnen in de RJ-45 stekker aansluit.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:38:

Nee! Hoe kom je daar toch steeds bij?
Dat gekke ding koste 27 euro!!
Dan heb je er echt veel te veel voor betaald. Een WCD hoeft niet meer dan een euro of drie te kosten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
CyBeR schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:11:
[...]

Nee! Hoe kom je daar toch steeds bij?

[...]

Dan heb je er echt veel te veel voor betaald. Een WCD hoeft niet meer dan een euro of drie te kosten.
naja, goede ethernet wcds zijn duur. Dat zijn ook de dingen die bij de lokale tenten vaak enorm veel kosten itt online. Maar een goede doos red je niet voor 3 eur. Een eenvoudige doos (2xRJ45) kost je 7 eur.. https://denetwerkwinkel.c...96_91_93/products_id/3756

Goede dozen werken vaak met losse RJ45 pluggen van AMP, Panduit enz, en die kosten 5-10 eur per poortje al gemiddeld.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor twee poorten heb je gelijk. Ik rekende voor eentje (en onderdreef lichtelijk, 4 euro is beter.) En dat is Cat. 6 overigens, ik had 't over Cat. 5e. (Zie link boven, 2.20 + 1.76)

Either way: 27 euro voor een ISDN doos is veel te duur.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2008 16:47 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12 16:26

Tomatoman

Fulltime prutser

DJSmiley schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:16:
[...]

naja, goede ethernet wcds zijn duur. Dat zijn ook de dingen die bij de lokale tenten vaak enorm veel kosten itt online. Maar een goede doos red je niet voor 3 eur. Een eenvoudige doos (2xRJ45) kost je 7 eur.. https://denetwerkwinkel.c...96_91_93/products_id/3756
Dat is link naar een opbouwdoos, terwijl de topicstarter een inbouwdoos wil hebben.
Goede dozen werken vaak met losse RJ45 pluggen van AMP, Panduit enz, en die kosten 5-10 eur per poortje al gemiddeld.
En dan komen het inbouwraampje en het afdekraampje er nog bij.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-12 20:58
Ik heb dezelfde wcd en gebruik hem voor mijn ethernetwerk.
Dus hij is wel degelijk te gebruiken voor je "internet".

Achterop het doosje staat hoe je hem moet aansluiten.
Je moet niet letten op 1a of 2a en zo. Dat is voor ISDN lijnen.
Je hebt acht aders uit je kabel en die komen aan één kant vast aan de stekker.
De volgorde van de draadjes staat dus op je doosje...
Pagina: 1