externe 3,5inch behuizing Esata + Firewire?

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik wil een behuizing kopen om een 3,5 inch schijf erin om op mijn pc en macbook aan te sluiten. Nu heb ik op mijn pc een Esata aansluiting, en op mijn Macbook een Firewire 400 aansluiting.
Beide de snelste connecties mogelijk op de apparaten.
De disk wil ik NTFS gaan formateren. (NTFS3g onder Leopard)

Ik heb gekeken, echt veel keuze is er niet, weten jullie welke behuizing er te koop is die beide ondersteund. En loont het eigenlijk wel de moeite?

Verwijderd

Chieftec maakt erg degelijk en goedkope behuizingen (heb er zelf onlangs 1 van gekocht). Staan in de PW (zijn maar een paar types).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 14:08 ]

• Dnc1n
Ondersteund geen Firewire zie ik.

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 12:29

Eris

-

http://www.salland.eu/?re...productinfo.php?pid=39861

Ondersteund beide. Hellaas zit er wel afvast een Hardeschrijf in.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Waarom ga je niet voor eSATA en USB? Het verschil in snelheid tussen USB en Firewire is misschien 5MB/s.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dnc1n
Ik lees juist dat onder os x de firewire transfers een stuk sneller zijn. minder belasting van het systeem, stuk hoogere transfersnelheden dan usb 2.0

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
_the_crow_ schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:17:
Waarom ga je niet voor eSATA en USB? Het verschil in snelheid tussen USB en Firewire is misschien 5MB/s.
Het verschil tussen FireWire en USB is wel meer dan alleen 5MB/s verschil. Een FireWire verbinding is veel constanter en kan veel makkelijker hogere snelheden behouden. Daarbij merk ik al een behoorlijk verschil tussen FireWire 400 en het het theoretisch snellere USB 2.0. FireWire 800 laat helemaal niks meer over van USB.

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 14-09-2008 15:32 ]

• Dnc1n
Nee dat is wel jammer dat ik geen firewire400 heb. http://www.barefeats.com/usb2.html Deze review geeft wel duidelijk de verschillen aan.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

_the_crow_ schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:17:
Vergeet niet dat veel apparaten gewoon gebruik maken van de USB bus, wat uiteindelijk de beschikbare bandbreedte veel minder maakt. (webcam ed.)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Frietsaus schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:32:
Het verschil tussen FireWire en USB is wel meer dan alleen 5MB/s verschil. Een FireWire verbinding is veel constanter en kan veel makkelijker hogere snelheden behouden. Daarbij merk ik al een behoorlijk verschil tussen FireWire 400 en het het theoretisch snellere USB 2.0. FireWire 800 laat helemaal niks meer over van USB.
Uiteraard sprak ik, zonder het expliciet te noemen, over FireWire 400. Misschien is de 5MB/s overdreven, maar je loopt met een aansluiting zoals FireWire 400 tegen een grens op van ongeveer 35MB/s. Met USB-apparaten is mijn ervaring dat de snelheid rond de 25-30MB/s ligt. Maar goed, FireWire is sneller, daar kunnen we het over eens zijn. :)
SgtStrider schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:37:
Vergeet niet dat veel apparaten gewoon gebruik maken van de USB bus, wat uiteindelijk de beschikbare bandbreedte veel minder maakt. (webcam ed.)
Daar heb je inderdaad gelijk in ja.

[ Voor 15% gewijzigd door _the_crow_ op 14-09-2008 15:49 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dnc1n
http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=119097 meer relevante vergelijking met mijn systeem.

Verwijderd

Ik probeerde hetzelfde voor elkaar te krijgen een paar maanden terug, ben uitgekomen op een acryan met esata en usb.
Het blijkt niet mogelijk te zijn een sata hdd met firewire behuizing te vinden of
een pata hdd met esata behuizing.
Dat zal wel iets met manier van communiceren te maken hebben.

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
WD Mybook Studio Edition heeft alle opties.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Dnc1n
Klopt compleet met hardeschijf kon ik ze ook vinden, ook van iomega bijvoorbeeld.

edit:
Ik heb wel een Vantec behuizing gevonden die Esata en Firewire heeft, echter die kost 50 euro.
Er moet een 320gb disk in.
Een WD MyBook Home Edition Esata+Firewire + 320gb schijf heb je al voor 84 euro. Een betere optie dus :p Of een grotere, er zit zelfs een hardeschijf gebruik indicator op.

[ Voor 68% gewijzigd door Dnc1n op 14-09-2008 16:51 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6953

Plaatjes zijn niet helemaal duidelijk, maar omschrijving geeft aan SATA hdd -> firewire, usb2 en eSATA. Kost je net geen 30 eur

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik ben blij dat je iets gevonden hebt, maar ik vraag me af of het veel zin heeft wat je doet. NTFS3g blinkt niet echt uit in snelheid, dus de bottleneck ligt eerder daar dan in de USB verbinding.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Dnc1n
hmm mjah daar zat ik ook aan te denken, dan maar een NAS nemen haha? Dan heb je weer andere bottlenecks. Performance van NTFS3g de beta (unstable) bevalt trouwens wel goed. Eventueel kan ik HFS+ nog in windows lezen/schrijven met programmatuur.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Okee. Het is dan ook een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb. Macdrive deed het naar mijn gevoel beter in Windows dan ntfs3g in Mac OS X. Maar Macdrive kost natuurlijk geld :/

Hier stond achterhaalde informatie…

• Dnc1n
http://orionedwards.blogs...ance-picture-paragon.html hier wel een intressante test ervaring met paragon NTFS voor in OS X, de testresultaten in de onderste post zijn ook wel goed te noemen. Nauwelijks trager dan HFS+. Paragon kost ook geld. Zit alleen wel een commercieel kantje aan die post.

[ Voor 8% gewijzigd door Dnc1n op 14-09-2008 20:55 ]

• Dnc1n
pff wat een prijsverschil, een iomega 750gb disk met FireWire800 kost 100 euro, een WD met FireWire800 en Esata is 20 euro duurder. Voor die ene Esata poort. Een kabel komt er ook nog bij. Dure bedoeling wordt het wel :p

Nu heb je de 750gb WD Book Home edition, en de 750gb WD Book Studio edition.
Het enige verschil wat ik kan ontdekken is de kleur en hoe hij geformateerd is.
De Home edition is NTFS geformateerd, en de Studio HFS+.
Verder kan je voor beide disk gewoon de gewenste utilities voor zowel OS X en Windows vinden en gebruiken. zit wel een prijsverschil tussen, maar in weze maakt het toch niet uit welke ik neem?

[ Voor 50% gewijzigd door Dnc1n op 15-09-2008 11:21 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Digistorm schreef op zondag 14 september 2008 @ 20:48:
Okee. Het is dan ook een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb. Macdrive deed het naar mijn gevoel beter in Windows dan ntfs3g in Mac OS X. Maar Macdrive kost natuurlijk geld :/
Ik had dat idee ook, maar nadat mijn eerste HFS+ partitie door MacDrive 7 onherstelbaar vernaggeld is ben ik toch van de native. Liever NTFS via Parallels, of 2 partities (1 HFS+, 1 NTFS).

Verder: bombardeer Apple met feature requests. Volgende Macbook en Mini: een eSATA poort aub! Firewire, hoe technisch elegant ook, is uitstervend. USB is universeler, eSATA is sneller. Bij de iPod heeft Apple Firewire al naar de geschiedenis verwezen, nu de rest nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 15-09-2008 23:06 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Dreamvoid schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:41:
[...]

Verder: bombardeer Apple met feature requests. Volgende Macbook en Mini: een eSATA poort aub! Firewire, hoe technisch elegant ook, is uitstervend. USB is universeler, eSATA is sneller. Bij de iPod heeft Apple Firewire al naar de geschiedenis verwezen, nu de rest nog.
Alhoewel ik het niet met je eens ben (Firewire zit nog steeds op veel videocamera's), is Firewire toch heel erg vernuftig, met Firewire kan je namelijk meerdere schijven aan elkaar koppelen. Niet dat het er sneller op wordt, maar zeker wel handig. eSATA is iig wel een goede opvolger qua snelheid (snelste mogelijkheid voor consumentenschijven, SAS is volgens mij het allersnelst?)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Dnc1n
yepz zo slecht is firewire niet, firewire800 haalt snelheden die tegen de maximale snelheid van de schijf zelf aanzitten. Nog een voordeel is dat firewire ook voor andere doeleinden te gebruiken is, camera's, geluidskaarten etc. Firewire geeft bij de WD my book ook de status aan van hardeschijf gebruik, dat lukt weer niet met esata. Esata is alleen bedoeld voor storage.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dat FireWire niet meer voorkomt op iPods betekent niet dat FireWire aan het uitsterven is. Dat FireWire niet veel gebruikt wordt voor harde schijven is al jaren zo en dat zal ook niet zo snel veranderen zolang USB de standaard is op PC's. Maar FireWire aan het uitsterven? Ik weet niet hoor, volgens mij moet FW3200 nog verschijnen en ik zie juist steeds meer mensen kiezen voor een FireWire schijf omdat deze gewoon vele malen sneller zijn dan USB schijven. :)

• Dnc1n
Om nog even op het onderwerp terug te komen, ik kom nu zelf een waanzinnig mooie behuizing tegen die beide ondersteund:

http://www.chipmunk.nl/Opslag/behuizing.html , waanzinnig mooi design ook nog is!
Pagina: 1