• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 12:23
Ik ben bezig met een nieuw systeem uit te zoeken. Uiteraard zit ik ook nog met de keuze voor intel of AMD.

Ik gebruik het systeem voor:
65% office en internet werk, waarbij ik veel schermen en programma's tegelijkertijd draai (incl programma's om reatime nieuws bij te houden zoals Bloomberg) en het belangrijk vind dat alles 'meteen' op het scherm staat ipv een lag van 2 sec ofzo.
15% Matlab berekeningen draaien
10% films kijken (HD)
10% games, vaak niet de nieuwste, maar bijvoorbeeld de nieuwe red alert zou leuk zijn...

Eisen voor moederbord & proc:

-drie beeldschermaansluitingen (2x dvi, laatste mag vga of hdmi zijn).
-aanlsuitingen voor een RAID0 + RAID1 opstelling (4 schijven in totaal dus)

wat heb ik nu uitgezocht:
Gigabyte GA-MA78GM S2H + AMD Athlon 64 X2 6400+

Aanvankelijk had ik Asus M3A78-EMH HDMI, maar daarvan is het geluid niet zo goed + kan deze niet overweg met 125 watt procs. Daarnaast overweeg ik nog de overstap naar een AMD Phenom X4 9950.

Twee vragen:
-Wat voor grafische kaart zouden jullie hierbij hangen? HD3450?
-Uiteraard is AMD momenteel niet de beste bang-for-bucks. Zijn er fatsoenlijke alternatieven? En zouden jullie voor de Phenom gaan (overkill of niet?)

Overige systeem:
2x samsung spinpoint F1 320 gb in raid0 voor progs
2x samsung spinpoint F! 750 gb in raid1 voor data
4 gb kingston intern
antec performance p182

Thanks! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Tano op 14-09-2008 16:50 ]

Verwijderd

Ik zou voor die AMD oplossing gaan, is een veel beter platform en kan je straks ook nog upgraden naar 45 nm quad (bij Intel kennen ze het woord upgraden niet).

Grafische kaart onboard kan wat jij wil prima, maar je kan natuurlijk ook een mooi passief gekoeld ATi kaartje nemen.

En ik zou voor 4850e of 5050e (energiezuinig!) gaan en dus volgend jaar upgraden naar 45 nm quad.

(AMD is wel meer bang-for-the-buck hoor)

En kijk qua schijven ook eens naar de F1 640 GB!!

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 14:03 ]

• Tano
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:57:
Ik zou voor die AMD oplossing gaan, is een veel beter platform en kan je straks ook nog upgraden naar 45 nm quad (bij Intel kennen ze het woord upgraden niet).

Grafische kaart onboard kan wat jij wil prima, maar je kan natuurlijk ook een mooi passief gekoeld ATi kaartje nemen.

En ik zou voor 4850e of 5050e (energiezuinig!) gaan en dus volgend jaar upgraden naar 45 nm quad.

Thanks!

-Het onboard kaartje kan het ongetwijfeld aan, maar dan heb ik een aansluiting te weinig, toch?
-Processors zal ik eens bekijken.
-De 640 GB bedoel je voor progs ivm cache?

Verwijderd

Tano schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:03:
Thanks!

-Het onboard kaartje kan het ongetwijfeld aan, maar dan heb ik een aansluiting te weinig, toch?
-Processors zal ik eens bekijken.
-De 640 GB bedoel je voor progs ivm cache?
Nee, 640 GB heeft gewoon 16 MB cache maar prijs/GB/performance is bij deze schijf erg goed.

En als je 3 monitoren wil hebben moet je er i.d.d. even een ATi kaartje bij kopen (HD4xxx serie). Kost allemaal niets meer tegenwoordig.

• Tano
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:05:
[...]

Nee, 640 GB heeft gewoon 16 MB cache maar prijs/GB/performance is bij deze schijf erg goed.
Ja, ik zie het net. Zal het overwegen, maar ziet er op het eerste gezicht inderdaad beter uit. Misschien dat ik dan zelfs voor 4x 640 ga, hoewel ik dan dus de extra cache mis bij een RAID1 opstelling. Heel erg?
En als je 3 monitoren wil hebben moet je er i.d.d. even een ATi kaartje bij kopen (HD4xxx serie). Kost allemaal niets meer tegenwoordig.
Komt goed :), ik zat zelf aan de HD3450 te denken, maar wellicht dat het een 4xxx wordt idd.

Verwijderd

Tano schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:09:
Misschien dat ik dan zelfs voor 4x 640 ga, ...
Dat lijkt me i.d.d. een heel goed plan.

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Een keuze voor een socket 775 mobo lijkt me toch ook niet helemaal uit te sluiten...een C2D 8200 is dezelfde prijsklasse als een amd 6400 alleen iets krachtiger en iets zuiniger.

Intel stapt wel over op een nieuwe socket eind van't jaar..maar is is nog steeds veel keuze in snellere procs (zowel in duals als quads)

Het is nog af te wachten in hoeverre je moederbord (fabrikant) wel een nieuwere bios uitbrengt om de nieuwe AM3 procs van amd te ondersteunen.
Amd is overgens niet altijd even netjes/standvastig geweest in socket..socket 939 was een koude en korte douche voor mij.

De antec case is een leuke case (heb er zelf 2..dus ben niet echt objectief)
stille en (vrij) ruime case...alleen zonde van de knullige plaatsing van de onderste ventilator tussen de HD's en de voeding...je moet je kabels heel goed wegwerken of ze zitten in de schoepen (een roostertje was echt wel aan te raden hier)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Een velociraptor lijkt me ook wel ideaal voor progs aangezien de snelle reactietijd, alleen de verhouding prijs/GB is veel minder.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Tano
Dofke schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:24:
Een keuze voor een socket 775 mobo lijkt me toch ook niet helemaal uit te sluiten...een C2D 8200 is dezelfde prijsklasse als een amd 6400 alleen iets krachtiger en iets zuiniger.

Intel stapt wel over op een nieuwe socket eind van't jaar..maar is is nog steeds veel keuze in snellere procs (zowel in duals als quads)

Het is nog af te wachten in hoeverre je moederbord (fabrikant) wel een nieuwere bios uitbrengt om de nieuwe AM3 procs van amd te ondersteunen.
Amd is overgens niet altijd even netjes/standvastig geweest in socket..socket 939 was een koude en korte douche voor mij.

De antec case is een leuke case (heb er zelf 2..dus ben niet echt objectief)
stille en (vrij) ruime case...alleen zonde van de knullige plaatsing van de onderste ventilator tussen de HD's en de voeding...je moet je kabels heel goed wegwerken of ze zitten in de schoepen (een roostertje was echt wel aan te raden hier)
Met m'n vorige pc heb ik 6 jaar gedaan zonder iets te vervangen, ik ben niet zo van het upgraden. het is een werkpaard voor mij...

Die proc zou ik dan combineren met een Asus P5E. Dan zit ik alleen met het probleem van de monitoren (3 stuks..). Heb je een suggestie?

Overigens bedankt voor je suggestie, zeker het overwegen waard vanwege OC-mogelijkheid.
StefanvanGelder schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:57:
Een velociraptor lijkt me ook wel ideaal voor progs aangezien de snelle reactietijd, alleen de verhouding prijs/GB is veel minder.
Heb ik inderdaad naar gekeken. Wat ik vooral heb gelezen is dat het soms sneller gaat en soms gelijkwaardig is aan de RAID0 setup zoals ik die nu heb staan, maar dat het over het algemeen niet zoveel scheelt. Gezien prijs/GB verhouding kies ik daarom voor de twee samsung-schijven. Als jij echter andere ervaringen/reviews hebt, meer dan welkom!. In ieder geval bedankt! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Tano op 14-09-2008 15:07 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dofke schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:24:

Dat is wel duidelijk hoor iedereen zal ongeveer een bios uitbrengen, is niet zo dat de eerste 45nm socket Am2+ een nieuwe moederbord hebben om op te draaien ze zullen allemaal op de bestaande moederborden moeten draaien, pas vanaf AM3 zal er weer een nieuwe chipset uitkomen.

Anders heeft 45nm am2+ helemaal geen moederbord om op te draaien. :+

Toen we op s939 van D0 naar E3 en E6 stepping gingen hadden we ook geen nieuwe moederborden nodig, nu ook niet. ;)

• Dofke
Tano schreef op zondag 14 september 2008 @ 15:05:
[...]

Die proc zou ik dan combineren met een Asus P5E. Dan zit ik alleen met het probleem van de monitoren (3 stuks..). Heb je een suggestie?
De Asus P5E heeft 2 PCI-e sloten (voor crossfire) je kunt er twee grafische (niet in SLI) kaartjes insteken zodat je 3 schermen kunt aansluiten.

Best ati en nvidia niet mixen...kan driver conflicten veroorzaken...welke kaarten je erinsteekt hangt af van je gamingverwachtingen. (en je budget)

• Tano
Dofke schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:29:
[...]

De Asus P5E heeft 2 PCI-e sloten (voor crossfire) je kunt er twee grafische (niet in SLI) kaartjes insteken zodat je 3 schermen kunt aansluiten.

Best ati en nvidia niet mixen...kan driver conflicten veroorzaken...welke kaarten je erinsteekt hangt af van je gamingverwachtingen. (en je budget)
Ja okay, maar dan is het voordeel van het niet hoeven kopen van twee grafische kaarten tov. iets inleveren aan processor kracht (amd vs intel) weg. Daarmee is heel het AMD-verhaal voor mij begonnen.

Om hier iets over uit te wijden: ik ga met een dual-scherm opstellen normaal werken (echt nodig voor mijn werk) en ik sluit er een tv op aan om filmpjes te kijken (daar is de vga of hdmi aansluiting voor nodig). Voor die laatste aansluiting heb ik dus niet zoveel kracht nodig (genoeg voor HD), waarik op de eerste wat meer om af en toe te kunnen gamen. De Crossfire X opstelling lijkt me daarvoor ideaal.

Weegt het voordeel van een Intel proc dan nog steeds op tegen dit nadeel?

Iig bedankt! :)

extra vraagje: ik ben nog onervaren met RAID. Is het mogelijk om met dit soort moederborden twee raid-configs aan te sturen (zoals ik hier dus heb).

[ Voor 6% gewijzigd door Tano op 14-09-2008 17:40 ]

• Dofke
Nee, je zult een extra pci/pce-e kaartje moeten steken om een extra raid-arry te configureren
(zowel voor de gigabyte als voor de asus)
Die raid 0 + raid 1 opstelling is voor 2hd's in stripe voor snelheid...waarbij deze ook gemirrord worden door 2 (dezelfde) hd's om geen performance verlies te hebben maar toch de volle snelheid gecombineerd met veiligheid.

linkje met meer uitleg:

http://www.tomshardware.c...CALING-CHARTS,1635-4.html

overgens lijken deze borden op je eerste keuze...met als verschil socket 775:
Gigabyte GA-73PVM-S2H
Gigabyte GA-EG45M-DS2H

• Tano
Dofke schreef op zondag 14 september 2008 @ 18:10:
Nee, je zult een extra pci/pce-e kaartje moeten steken om een extra raid-arry te configureren
Die raid 0 + raid 1 opstelling is voor 2hd's in stripe voor snelheid...waarbij deze ook gemirrord worden door 2 (dezelfde) hd's om geen performance verlies te hebben maar toch de volle snelheid gecombineerd met veiligheid.

linkje met meer uitleg:

Gigabyte GA-73PVM-S2H
Gigabyte GA-EG45M-DS2H
En geen crossfire/sli-mogelijkheid met onboard graphics. Die laatste kaart lijkt me overigens het meest vergelijkbaar verder.

Thanks voor al je uitleg, ik ga het komende dagen even rustig bekijken!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 21:55
Mijn pc was ook relaxx

E8400 GHz @ 3,2 GHz
2 X 2 GB DDR 800 (OC 900 MHz)
500 GB Samsung F1 32 MB
Asus EAH3870 512 Mb DDR4

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dofke schreef op zondag 14 september 2008 @ 18:10:

linkje met meer uitleg:

Gigabyte GA-73PVM-S2H
Gigabyte GA-EG45M-DS2H
ik weet niet hoe het zit met een combi van raid 0 en raid 1, maar ik heb hier op mijn p5q-e 2 raid 0 sets van ieder 2 schijven en dat draaot dus als een zonnetje

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een combi van RAID 1 en RAID 0 kan prima (ik had zelf RAID 5 en RAID 0 met een Matrix raid setup, dus in totaal maar 3 disks, liep prima).

1 Ding kan ik je wel aanraden, ga je RAID draaien, kijk dan liever niet naar Samsungdisks. Die dingen willen namelijk nog wel eens spontaan uit de array vallen, daar word je niet vrolijk van.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
Terw_Dan schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:32:
1 Ding kan ik je wel aanraden, ga je RAID draaien, kijk dan liever niet naar Samsungdisks. Die dingen willen namelijk nog wel eens spontaan uit de array vallen, daar word je niet vrolijk van.
Slaat op RAID0 neem ik aan en dat is eigenlijk geen RAID. De R in RAID staat nog altijd voor Redundant. De andere RAID opstellingen zijn juist bedoeld om het systeem door te kunnen laten draaien bij het uitvallen van een schijf. :)

edit:
'Zomaar' uit de array vallen? Hoe kan dat dan? Je bedoeld in ieder geval wat anders dan ik in eerste instantie las.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-09-2008 19:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Raid-0 voor progs
Raid-1 voor data

Ik weet niet of je hiermee bedoeld dat het OS op de raid-0 komt te staan, maar dat zou ik zeker niet doen. Ik heb zelf een PC waarbij de boot-disk (C:) een raid-0 is. Dat werkt een paar maanden lekker, maar dan neemt de snelheid af. En na een jaar is het zelfs trager dan 1 losse disk.

Wil je een snelle boot-disk, die ook snel blijft, neem dan een (veloci)raptor.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Je zou ook nog kunnen kijken naar een x2 5600+ van 89 watt of een x2 5000+ van 65 watt tdp. Er zijn flink wat moederbordjes die een 130 watt wegende 6400+ niet zo prettig vinden (evenmin als een phenom met dat wattage). De X2 5000+ haalt hier zonder vcore verhoging ook al de 3 ghz dus je moet hem iig prima op stocks van 6400+ kunnen laten draaien ;)

Red alert 3 heeft geen hoge grafische eisen maar een beetje power kan nooit kwaad. Gamen op die onboard chip zal echt niet fijn werken heb ik het idee (of je draait alleen maar low resolutie rts'jes) Ik weet niet uit mijn hoofd of het door jouw voorgelgde mobo het ondersteund maar anders zou je een HD3450 of HD3650 van ATI gaan en die in crossfire X laten draaien (mobo onboard graka samen laten werken met je dedicated graka) zodat je sowieso je 3 aansluitingen hebt en net even wat meer kracht dan alleen je onboard chipje ;)

één is geen, twee is één

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:52:
Raid-0 voor progs
Raid-1 voor data

Ik weet niet of je hiermee bedoeld dat het OS op de raid-0 komt te staan, maar dat zou ik zeker niet doen. Ik heb zelf een PC waarbij de boot-disk (C:) een raid-0 is. Dat werkt een paar maanden lekker, maar dan neemt de snelheid af. En na een jaar is het zelfs trager dan 1 losse disk.

Wil je een snelle boot-disk, die ook snel blijft, neem dan een (veloci)raptor.
draai jij een jaar met dezelfde installatie dan? tegen die tijd heb ik mijn os allang opnieuw geinstalleerd, na een half jaar vind ik het al te traag, en dat maakt niet eens uit waar hij op staat

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• KneoK
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:57:

(AMD is wel meer bang-for-the-buck hoor)

Huh ? Dat AMD een goede keuze is ben ik best met je eens, maar wat bedoel je met upgraden kennen ze bij Intel niet ? Ik heb een P5K en kan zowel 65nm als 45nm processoren kwijt, single-, dual- en quadcore.
AMD is lekker upgraden wou je zeggen ? S754, S939, S940, S AM2, S AM2+, S AM3, en dat allemaal om een dualcore op kwijt te kunnen, op latere sockets ook 45nm en nog latere sockets ook quadcore.

Met drie schermen en 4 schijven lijkt me dat het verbruik niet het belangrijkste is, dus de 125W AMD X2 6400+ setup lijkt me overigens een goeie keuze, hou nu rekening met de socket en je kunt altijd nog een quadcore plaatsen. Ik zou kijken of je ergens een van die nieuwere AMD chipsets kunt krijgen voor eventueel Hybrid Crossfire.
Een klein beetje gamen, dan zou ik een klein beetje meer uitgeven aan een videokaart, bij Ati dus ergens rond een 3850/3870 of ietsjes meer een HD4850 en je kunt lekker meekomen. Weet alleen niet of de nieuwere 48xx serie al Hybrid Crossfire ondersteunt.

• Tano
Dank voor alle suggesties!! _/-\o_

Het moederbord dat ik het uitgezocht ondersteund inderdaad Hybrid crossfire. De nieuwste kaarten van Ati voor zover ik weet nog niet, dus je zit in de 3-serie.

Ik wist niet dat RAID-0 voor OS soms problemen geeft. In principe doe ik ook niet veel langer met een instal dan 6 maanden, maar toch is dan een raporthet overwegen waard, ondanks minder gb/$. Iemand andere ervaringen?

Samsung schijven die uit een RAID(1) vallen heb ik nog niet van gehoord, maar ik zal het topic erover eens goed doorlezen. Eventuele suggesties zijn welkom, maar zal ik ook zelf opzoeken.

Energieverbruik is niet prioriteit nr een, simpelweg omdat het stroomverbruik hier is afgekocht. Neemt niet weg dat meer energie verbruiken dan nodig is ook weer niet hoeft... Drie schermen betekent 2 schermen om op te werken (zonder twee schermen voor Bloomberg wordt je simpelweg gestoord) en een TV (met vga en hmdi ingang) om filmpjes te kijken.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
Hybrid crossfire werkt trouwens alleen op Windows Vista, op Windows XP heeft ATI het (nog) niet, maar ik weet ook niet of het er nog wel gaat komen. :)

Sinds Catalsyst 8.8 kan je ook Hybrid Crossfire gebruiken op Windows XP: http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=2428

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap-Jan op 17-09-2008 10:39 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:28
ik doe zelf praktisch hetzelfde met mijn pc(meestal office/surfen, af en toe matlab/hd-films kijken/spelletje spelen/unigraphics(soort autocad)), en een 5000+(niet overgeklokt) met een matige videokaart voldoet daarvoor wel, ik kan in c&c3 alles op max draaien, en hd-films trekt hij ook prima.
mocht het niet snel genoeg zijn dan kan je de 5000+ black edition ook probleemloos redelijk ver overklokken.

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:38
Terw_Dan schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 19:32:
Niks van gemerkt (9 schijven in raid, waarvan 2*samsung 500Gb).

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

KneoK schreef op woensdag 17 september 2008 @ 00:17:
AMD is lekker upgraden wou je zeggen ? S754, S939, S940, S AM2, S AM2+, S AM3, en dat allemaal om een dualcore op kwijt te kunnen...
Aan de andere kant, als je CPU past, werkt hij ook gegarandeerd. Bij So775 kan dat wel eens lelijk tegenvallen. Als je daarbij neemt dat AM2+ backwards compatible is met AM2 en AM3 met AM2+ (en dus ook met AM2), dan is de situatie toch zo dramatisch niet...

Yes, but no.

• Tano
latka schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 00:15:
[...]

Niks van gemerkt (9 schijven in raid, waarvan 2*samsung 500Gb).
Ik moet zeggen dat ik ook niet bijzonder veel negatieve ervaringen vind van Samsungs in RAID's. (wel in het algemeen in het topic, maar dat komt natuurlijk ook omdat ze superpopulair zijn). Alternatieven zijn vaak wel wat duurder... mmm...

Qua proc ga ik zeer waarschijnlijk voor AMD.

Thanks!
Pagina: 1