is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 22:17
Ik heb nu de situatie:

- Tele2 modem in de muur, hierop aangesloten op de lan poort een Sitecom wireless WL153 router.
- Zelfgebouwde mediacenter via lan op WL153.

Dan boven op de 2e verdieping:
- pc met Sitecom wireless network card
- Playstation 3 op wireless ingesteld

Probleem is dat ik regelmatig, vooral in de uren dat veel mensen wakker zijn mijn signaal boven helemaal wegvalt of dat ik 15kb/sec haal.
S'nachts haal ik boven wel 800kb/s. Wanneer ik echter in de drukte op mijn mediacenter test dan kom ik wel op 800kb/s .. volgens tele2 heb ik een sterke verbinding, zij meten 15Mbit verbinding.

Ik denk dat dit komt door storingsgevoelige apparaat bij de buren en dat daardoor een rangeextender mij niet gaat helpen, anders kan ik niet verklaren dat hij in de minder drukke uren wel hoge snelheid haalt en in de drukke uren enkel op kabel. Mijn netwerk is web beveiligd.

Nu wil ik de volgende situatie gaan bouwen maar voordat ik de spullen ga kopen vraag ik me af of dit gaat werken:

Aansluiting muur naar Tele2 modem, vanaf tele2 modem, lan in mediacenter en HomePlug-adapter (http://www.devolo.nl/nl_NL/produkte/dlan/mldlanhshsk.html) naar stopcontact (moet dit eigelijk perse geaard zijn hiervoor? want beneden heb ik geen geaard stopcontact en boven wel).
Boven, HomePlug-adapter naar WL153, vanuit WL153 draadloos signaal naar pc en ps3. Kan eventueel ook bedraad als ik hierdoor anders geen thuisnetwerk kan maken maar liever draadloos omdat ik mijn enige lan poort in mijn pc graag blijf aansluiten op mijn netwerk printer.

Hopelijk is het allemaal duidelijk en kan iemand mij advies geven.

Verwijderd

Prik na de homeplug adapter (boven) een switch in, dan kan je alles lekker bedraad aansluiten (ook je printer op het netwerk), en dan blijf je ook je "thuisnetwerk" behouden.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 16:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dus als ik het goed begrijp heb je bedraad geen enkel probleem en is je WiFi overdag ruk ?

Tja, grote kans dat er idd storende (wifi) apparatuur in de buurt aanstaat.
Wat heb je zelf allemaal geprobeerd ? je AP al op een ander kanaal gezet ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-03 15:36
Ik zou toch zoeken naar een optie om een kabel naar boven te krijgen.
Netwerk via stopcontact is volgens mij niet zo'n beste optie.

Verwijderd

Koffie schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:49:
Wat heb je zelf allemaal geprobeerd ? je AP al op een ander kanaal gezet ?
Het is handig als we weten van de TS:
• Welk kanaal staat zijn AP nu (1, 6 of 11?).
• Wat is de zendsterkte van het AP? Staat deze te zwak of juist te sterk?

Veel mensen denken dat hij (bij uitval) te zwak staat, en zetten het zendvermogen dan omhoog, terwijl dit het probleem alleen maar kan verergeren. Stel je voor dat je in een ruimte staat van 2x2x2 meter, en hier een 1000 watt box inzet welke met vol vermogen muziek speelt, probeer er dan maar iets van te verstaan. Het zelfde effect heb je met wifi, zodra je te sterk zend, dan verstaat de ontvanger er dus niets meer van, omdat je deze "doof schreeuwd".

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
De kans lijkt mij groot dat je met de buren een kanaal deelt. De meeste AP's staan standaard ingesteld op kanaal 6 of 11. Bedenk ook dat de kanalen in wifi gedeeltelijk overlappen. (Heb al een post zien passeren waar dit in detail wordt uitgelegd). Probeer dus eens kanaal 1 dat wordt in mijn ervaring het minst gebruikt.

• b0On
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05-2025
idd waarschijnlijk gewoon kanaal wisselen en het probleem is opgelost

• arjanvr
Ik heb nu mijn WL153 op kanaal 1 gezet, ik had al eens kanaal veranderd maar dat hielp toen niet. Hij stond nu op 11 en mijn tele2 wireless modem stond ook op kanaal 11, die heb ik op 5 gezet. Ik heb nu met die WL153 4 van de 5 bereik streepjes en met tele 2 heb ik er 3. Dit betekend effectief dat ik met mijn Sitecom router behaal volgens speedtest.nl

Download
441.0 KByte/sec (=3528 kbps) (soms iets hoger, soms wat lager uiteraard)
Upload
95.5 KByte/sec (=764 kbps)

zou ik dit nog kunnen verhogen met een accespoint of kan ik ervanuit gaan dat dit het hoogst haalbare is. Zou ik als ik alsnog via stopcontact doe een hogere snelheid halen? mijn verbinding is 20Mbit waarvan bij mijn huis volgens tele2 15Mbit binnenkomt. En moet dit perse via een geaard stopcontact aan de kant van mijn router/modem?

dank voor alle advies tot nu toe..!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:36

allure

Titaan fase 2/3

Dat is wel een beetje weinig voor een 20mbit abbonement.
Wat voor snelheid haal je in die test maar dan bedraad?

• arjanvr
Bedraad haal ik via speedtest.nl ongeveer 800 kb per seconde. Volgens tele2 is dit boven het vereiste minimum.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Lijkt me niet, ik heb een 12Mbit van ziggo en haal rond de 1200 Kbyte/s.
Dan zou jij net iets meer kunnen pakken met 15Mbit.

Deze snelheden haal ik trouwens ook makkelijk wireless.

• arjanvr
Ja ze vonden het ook niet hoog bij de klantenservice maar wel boven het gestelde minimum. De wireless zou dus nog een stuk omhoog moeten kunnen begrijp ik hieruit. Heb ik een slechte router? Of zou een ap veel verschil kunnen maken?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ja, de 1 zweert bij sitecom en de ander vind het verschrikkelijk.
Mijn ervaring is dat het niet zulk heel degelijk spul is.
De vraag is wat jij met je internet wil doen, als je alleen je mail checkt, beetje surft en msnt.
Zou je voldoende hebben aan bijv. een linksys.

Echter Download je veel, dan zou je eens bij een duurder merk/type kunnen kijken.

• arjanvr
Ik doe wel meer dan surfen en email. Redelijk veel op nieuwsgroepen om te downloaden en online spelen via ps3. Welk type zou jij dan kunnen aanraden als zijnde goed merk waar ik prestatie winst op zou kunnen halen?

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Je zou voor de grap eerst eens moeten kijken hoeveel stations er in je omgeving staan.
Met bijv. Netstumbler, daar even kijken welk kanaal ze dan gebruiken.

Je moet ook kijken waar je huidige AP staat? Zit je er dichtbij of juist ver vandaan?
Dat zijn dingen die spelen ook mee.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 16:00

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

allure schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:51:
Lijkt me niet, ik heb een 12Mbit van ziggo en haal rond de 1200 Kbyte/s.
Dan zou jij net iets meer kunnen pakken met 15Mbit.

Deze snelheden haal ik trouwens ook makkelijk wireless.
Hoe kan jij dat nou weten ?
Hij geeft toch aan dat de helpdesk dit boven een gestelde waarde vind ?
De grote vraag is : waar trained zijn modem op.
Ik heb ook een 20Mb abo (lager kun je tegenwoordig amper krijgen) maar train toch echt op iets anders.

Dus : bedraad is er niets mis, al heeft hij een relatief lage download. Draadloos is het dus ruk, echter zou ik afstappen van testjes met speedtest enzo.

Het gaat erom hoe je wireless binnenshuis is, de internet verbinding staat daar los van.

Tijd voor een nieuwe sig..

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Je bedoeld dat de modem de volledige snelheid niet aan kan?
Of niet benut, maar dat is toch vreemd als je een 20Mbit abbonement hebt en maar 8mbit zou krijgen?

[ Voor 46% gewijzigd door allure op 14-09-2008 18:28 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:02

franssie

Save the albatross

allure schreef op zondag 14 september 2008 @ 18:22:
Je bedoeld dat de modem de volledige snelheid niet aan kan?
Of niet benut, maar dat is toch vreemd als je een 20Mbit abbonement hebt en maar 8mbit zou krijgen?
soms is 8mbit het max leverbare - maar kijk nou naar het wireless deel want daar moet de oplossing zitten en dat haalt ie draadloos niet.
(ok - waar traint je modem op in, weet je dat te vinden op de status pagina?).
draden trekken is een (erg goede) oplossing maar die stopcontact dingen schijnen ook wel te werken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@ hierboven: Nee dat is niet vreemd; als je bijvoorbeeld te ver van de centrale woont of het koper is niet helemaal lekker dan krijg je steeds resynchs. Je moet weten idd op welke snelheid je modem intraint en welke noise margin je hebt.
Ik heb bijv ook zo'n 20MBit. en aangezien mijn provider geen rate adaptive cellerate gebruikt, maar profielen zal de verbinding naar 12 MBit intrainen, echter door mijn zeer fluctuerende noisemargin heb ik nog steeds dat mijn verbinding wegvalt (resynch; heel het dsl signaal valt weg en het modem en de DSLAM trainen opnieuw in) dus ipv op ADSL2+ op ADSL2 laten intrainen en weg probleem.

Verwijderd

Noem eens iemand (een echte IT-er) die dat doet? :)
Zou je voldoende hebben aan bijv. een linksys.

Echter Download je veel, dan zou je eens bij een duurder merk/type kunnen kijken.
Based on "what"? Linksys zet ik op veel locaties in (alleen WRT54GL en oude WRT54G's) als routers + wifi en soms ook WDS setups, dit op plaatsen waar ze de gehele dag met veel mensen aan het downloaden zijn (p2p, dus grote/drukke nat table). Zelfs heb ik 7 linksys devices voor wat hack/test/hobby doeleinden, en ik heb tot op heden geen stabielere hardware gevonden (althans, iets wat linux draait).

Voor een groot zakelijke omgeving met 10+ managed AP's, veel SSID's en VLAN's is het handiger om "professioneel" spul te kopen, voor thuis is het overdreven. Zolang mensen maar geen Sitecom, SMC, Edimax, Trust en andere apparatuur kopen, dan is het wel voldoende.

Ik vind wifi verder leuk "speelgoed", maar verder blijf ik via een draadje werken omdat het veel stabieler draait dan wifi. Wifi is leuk om in de tuin te zitten, of om met je GSM wat dingen te prutten, of voor mij als hobbyist om antennes te bouwen en firmware te optimaliseren. Ik heb echt zeer zelden uitval op mijn WRT54GL netwerk (met Tomato en OpenWRT), en dat kan de dure Cisco managed wifi omgeving op mijn werk niet zeggen. ;)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Hehe, moet je maar eens met je bluetooth gaan spelen. Valt ie zo om

• arjanvr
alvast heel erg bedankt voor al het advies, snapte de helft niet maar dat kanaal wisselen had in ieder geval een goede uitwerking maar sinds vandaag krijg ik ineens als snelheid:

31779.2 KByte/sec en upload slechts 94.4 KByte/sec

kan dit wel op een 20Mbit verbinding? meerdere tests gedaan met dezelfde snelheid.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41

lier

MikroTik nerd

arjanvr schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:41:
alvast heel erg bedankt voor al het advies, snapte de helft niet maar dat kanaal wisselen had in ieder geval een goede uitwerking maar sinds vandaag krijg ik ineens als snelheid:

kan dit wel op een 20Mbit verbinding? meerdere tests gedaan met dezelfde snelheid.
Tja...beetje retorische vraag.
Afhankelijk van de snelheid waarmee je modem verbonden is kan het wel of niet.
Ik moet echter nog de eerste provider vinden die ongevraagd/onaangekondigd de snelheid verhoogd... ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Draai ook eens overal TCP Optimizer, dat heeft bij mij altijd voor een wereld van verschil gezorgd :)

The devil is in the details.

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-03 21:45
arjanvr schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 11:41:

ehm nee, dat moet toch echt uit je browser cache komen, er is geen mogelijkheid dat jij zomaar oppeens 300mbit krijgt over een 20mbit telfort adsl modem :P

adsl is toch trouwens capped op 24mbit?

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 12:59
arjanvr schreef op zondag 14 september 2008 @ 17:24:
Ik heb nu mijn WL153 op kanaal 1 gezet, ik had al eens kanaal veranderd maar dat hielp toen niet. Hij stond nu op 11 en mijn tele2 wireless modem stond ook op kanaal 11, die heb ik op 5 gezet.
Heb je nu een WL153 én een draadloos modem ? Als je je tele2 modem verder niet wireless gebruikt dan zou ik die optie uitschakelen.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:29
De Tele2 router heeft geen sterk wlan signaal.
Als je toch al een andere router hebt (Sitecom), zet dan je wireless uit op de Davolink (Tele2 router).
Als je surft naar 192.168.1.1 (login: user/user) kan je in het wireless menu het signaal uitzetten.
Daarmee bespaar je al één bezet kanaal.

Draai eens Netstumbler of Inssider (effe Googlen) en vindt uit welke kanalen bezet zijn in je buurt.
Zet dan je Sitecom wlan signaal op een kanaal dat nog "lucht" heeft.

Als je XP gebruikt is TCP Opitimizer een hulpmiddel om je verbinding te optimaliseren.

Als je de echte snelheid wilt weten, moet je een bin download starten en kijken hoe snel hij download. Bij de Davolink kan je geen intrainwaardes zien. Bin file: http://www2.versatel.nl/100mb.bin

Succes!
Pagina: 1