[LCD TV] Philips 26PF9956/12 na 3 jaar defect

Pagina: 1
Acties:

• Fear-factoR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2022
Tot voor kort had ik een 26PF9956/12 (3 jaar oud, 1030 euro na 200 euro retour).
Afbeeldingslocatie: http://www.recommendedbuys.co.uk/images/philips26pf9956.gif
1,5 maand geleden heeft het hier en daar flink geonweerd, bij mij ging in huis tijdens 1 van die onweersbuien op een gegeven moment het licht een seconde iets zachter om daarna weer normale sterkte aan te nemen.
Nadien vertoonde mijn tv het volgende defect, eerst zwarte horizontale flikkerende strepen die vervolgens overgaan in een langzaam bevriezend beeld om uiteindelijk alleen een soort van aura van verticale gekleurde lijnen over te laten. De tv uitdoen en opnieuw aanzetten werkte niet, lang afkoelen was de enige oplossing. Maar na 15 á 30 min kijken kwam het defect net zo hard weer terug.

Natuurlijk was de winkel (online) waar ik de tv gekocht had verdwenen, dus kwam ik bij Philips zelf terecht. Zij stuurden mij door naar CE-repair uit Dordrecht, zij hebben de tv opgehaald en in onderzoek genomen.
Jammer genoeg zat er niet zo veel vaart achter, na enkele malen bellen kreeg ik de bevestiging dat het lcd paneel defect is en dat CE-repair een verzoek tot omruiling had ingediend bij Philips.
Vorige week kreeg ik eindelijk (na een maand) een aanbod van Philips (ik moest wederom zelf bellen naar CE-repair).
Tevens is het vervelend dat CE-repair niet kan vaststellen dat het defect is ontstaan door bliksem of piekbelasting, dus naar mijn verzekering heb ik geen verhaal.

Ik kan tegen bijbetaling van €275,- (incl. onderzoekskosten van €48,-) een 26PFL5403D/10 krijgen.
Daar heb ik natuurlijk niet gelijk ja op gezegd, de winkelprijs van dit model is ongeveer €500,- qua verzekerde waarde schiet ik er dan aardig bij in.
In wezen verkoopt Philips mij gewoon een tv tegen inkoopprijs, terwijl ik flink moet dokken...
Bovendien als ik nu gedwongen word om een nieuw model te kopen wil ik nog wel eens verder kijken of er tegen geringe bijbetaling iets beters te krijgen is, bijvoorbeeld een HD model.

Mijn oog is gevallen op de 37PFL5603H (grofweg €750,-) of de 32PFL9603H (grofweg €1050,-), welke model zouden jullie kiezen?
Ik heb inmiddels direct gebeld met Philips en aangegeven dat ik het niet eens ben met het aanbod dat nu staat. Ik heb gezegd dat ik interesse heb in de 32PFL9603H en daar graag een prijs voor wil hebben, over de 37PFL5603H wil ik maandag bellen.

Wat vinden jullie van het aanbod, en wat zouden jullie doen?

Verwijderd

Het eerste "probleem" zit hem denk ik in de stap naar Philips. Als je van mening bent dat het door de bliksem inslag gekomen is, wat natuurlijk gezien je omschrijving voor de hand liggend was, had je naar je verzekeraar moeten stappen. Zij bepalen vervolgens wat er moet gebeuren, contact met Philips of een door hun erkend bedrijf, dit verschilt per verzekeraar.

Misschien dus nog even contact met je verzekeraar opnemen wat te doen....

Het vast stellen of iets wel of niet door (indirecte) bliksem inslag komt is en blijft altijd lastig, doorgaans wordt daarom niet alleen naar de schade gekeken maar ook naar de klachten rondom jou adres en naar knmi registratie van onweer. Of er dus meer schade is gemeld ten gevolg van "geregistreed" onweer.

Vervolgens is de andere vraag hoe goed je tv verzekerd is / was. Veel verzekeringen dekken wel enige schade door piek belasting, maar vaak niet de exacte waarde. Voor bijv. een tv staat er vaak een max bedrag, ongeacht type / merk / formaat tv. Persoonlijk heb ik daarom mijn digitale spiegel reflex camera niet onder de normale inboedel verzekering gezet maar apart als "kostbaarheid" verzekerd. Niet alleen zijn meer vormen van schade gedekt, ook is hij op die wijze voor de juiste prijs gedekt en niet voor de standaard voor een camera genoteerde waarde.

Als ik alleen naar het model kijk zou ik kiezen voor de 9603H ipv de 5603H, maar gezien het formaat verschil 32" vs. 37" kan het een persoonlijke voorkeur zijn om toch voor de ander te kiezen.
Ik persoonlijk zou toch voor de 32PFL9603H gaan, de betere kwaliteit van de 9603 serie is voor mij bepalend, en dan niet zo zeer de "digitale opties" maar het paneel en de aansturing etc. (zoals in het Philips topic te vinden).

• SixCore
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-12-2020
Verwijderd schreef op maandag 15 september 2008 @ 13:58:
Als ik alleen naar het model kijk zou ik kiezen voor de 9603H ipv de 5603H, maar gezien het formaat verschil 32" vs. 37" kan het een persoonlijke voorkeur zijn om toch voor de ander te kiezen.
Ik persoonlijk zou toch voor de 32PFL9603H gaan, de betere kwaliteit van de 9603 serie is voor mij bepalend, en dan niet zo zeer de "digitale opties" maar het paneel en de aansturing etc. (zoals in het Philips topic te vinden).
Weinig aan toe te voegen. Voor wat mijn advies voor de modelkeuze: Je kunt beter gaan voor een iets kleinere maat EN een goede kwaliteit dan een grotere die wat minder is.
Ik heb ook enige tijd geleden een 42PFL7962 gehad, maar was achteraf gezien maar wat blij dat ik deze door een defect kon omruilen voor een 37PFL9632. Beide TV's waren toen even duur, maar qua beeld een wereld van verschil. De 7962 was echt miserabel tov de 9632.

• Fear-factoR
Een beetje een late reactie, maar ik wil toch nog even reageren.

@Calvin_Hobbes, ik heb contact gehad met mijn verzekeraar (Centraal Beheer), zij gaan af op het schade rapport van CE-repair. Als CE-repair niet vaststelt dat het om bliksemschade gaat kan CB er niets mee doen... Dus dat is vette pech.
Ik heb overigens wel bij enkele buren gecheckt of er sprake was van schade, niets natuurlijk...

Van Philips heb ik inmiddels te horen gekregen dat zij officieel nog geen H modellen leveren in Nederland (pas vanaf volgend jaar). Dus ik zit helaas vast aan een D model.
Ik heb van CE-repair een prijsopgaaf voor beide toestellen gehad, €650,- voor de 5603D en €1100,- voor de 9603D.
Ik ben in een winkel gaan kijken naar de beeldkwaliteit, beide modellen liggen niet zo heel ver uit elkaar.
Ik neem aan dat de contrast ratio veel uitmaakt. De 5603 stond naast een model met een contrast ratio van 7500:1, hier was een aanzienlijk verschil te zien. De 44000:1 voor de 5603 en 55000:1 voor de 9603 leken veel minder uit elkaar te liggen.
Ik heb uiteindelijk de 37PFL5603D gekozen, aangezien de prijs van de 9603 me iets te gortig werd.

Verwijderd

Dat prijs verschil is inderdaad erg groot, moet er wel bij zeggen dat beide prijzen erg hoog zijn. Via internet zijn beide D modellen nl. voor het zelfde geld, en zelfs minder, te krijgen.

Helaas is het met dergelijke verzekeringen altijd lastig.
Wat je nog zou kunnen doen is je beroepen op de "technische" levensduur van een tv.
Je mag er als consument vanuit gaan dat een tv langer dan 3 jaar meegaat. 10 jaar zou toch eigenlijk wel als normaal geacht mogen worden.
Als je wat zoekt op internet, wellicht al bij consuwijzer.nl (of zo iets) zul je zien dat je er al diverse keren met succes actie is ondernemen in zsoort gelijke gevallen.
In een voorbeeld geval dat ik zelf ten tijde van problemen met mijn aurea ben tegen gekomen heeft iemand og een groot deel van het aankoop bedrag terug gekregen omdat de tv meer maals kapot gegaan was en reparatie niet meer mogelijk was. Ik meen toen dat de tv ook iets van 3 jaar oud was. toen werd nog 7/10 van de aankoopprijs retour gegeven.

Het is moeilijk en vergt veel doorzettings vermogen maar het lijkt me toch dat je er meer uit kan halen dan een tv voor de prijs zoals die ook via internet te krijgen is.

• Fear-factoR
Jup, ik heb gezien dat die modellen via internet te krijgen zijn voor vrijwel dezelfde prijs.
Ik kan mijn huidige tv laten vernietigen door CE-repair en zelf een TV kopen, maar dan moet ik weer 50 euro onderzoekkosten betalen.
Dus tov het aanbod van Philips schiet ik er dan met het door mij gekozen model 150 euro bij in...

De technische levensduur is een verhaal dat je hebt richting de winkel waar je de tv gekocht hebt.
Helaas ben ik dus iemand die zijn vorige tv via zo'n internetwinkel (prijzenkoning.nl) heeft gekocht... die winkel is namelijk verdwenen/failliet...
Dus koop ik liever mijn TV direct van Philips, met volledige garantie.
Ik heb overigens meerdere malen contact proberen te krijgen met de afdeling van Philips die over dit soort gevallen beslist, maar via de Philips helpdesk en CE-repair word ik gewoonweg niet doorverbonden...

Verwijderd

Ik zou als ik jou was toch nog eens contact met de helpdesk van Philips opnemen. Oké, de technische levensduur is in eerste instantie iets van de winkel, maar zodra die er niet meer is lijkt me toch dat de fabrikant er iets meer tegenover hoort te stellen dan de prijs van een webshop als vervanging.

• Fear-factoR
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:28:
Ik zou als ik jou was toch nog eens contact met de helpdesk van Philips opnemen. Oké, de technische levensduur is in eerste instantie iets van de winkel, maar zodra die er niet meer is lijkt me toch dat de fabrikant er iets meer tegenover hoort te stellen dan de prijs van een webshop als vervanging.
Tja, de helpdesk van Philips verwijst me gewoon weer naar CE-repair, want alles behoort via CE-repair te lopen... Een andere manier is niet via protocol... :/
Waarschijnlijk rekent Philips zelf op basis van winkel adviesprijzen, en dan is 650 euro waarschijnlijk (in de ogen van Philips) heel schappelijk.
Ik had het bod natuurlijk wederom kunnen afwijzen, maar ik ben het hele gezever een beetje zat... Ik zit al 2 maanden naar een 14 inch crt scherm te turen, dat ben ik wel een beetje zat...
Ik val gewoon precies tussen de wal en het schip met m'n "slimme" aanschaf via internet.
De volgende keer koop ik gewoon in de winkel, alleen hoop ik dat de volgende keer over een jaar of 10 is.

• blownelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-12-2021
Hallo,

ik heb niet volledige topic gelezen, 1 tip kan ik u geven zorg ervoor dat je uw tv terugkrijgt als je elders een
nieuwe koop.
Ik geloof er niks van dat het panel defect is, als je panel defect dan zal hij koud ook niet opstarten.

Dus volgens mij is die perfect te herstellen. Maar niet door een sukkelfirma die op bord niveau service doet.
Pagina: 1