Toon posts:

Game TV (LCD of Plasma?), uitgebreide situatie/eisen schets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te overwegen of ik mijn 72 cm breedbeeld CRT wil vervangen door een HD tv ivm mijn PS3 en mijn WII, helaas is mijn kennis over Tv's redelijk laag. Uit het LCD vs. Plasma topic lijken de meningen redelijk ver uit elkaar te liggen, dus ik kom er niet echt uit. Bovendien, als de keuze gemaakt is, welk merk _/-\o_

Mijn wensen, in volgorde van belangrijkheid:

1. Budget 1000 euro. Daar is wat aan te rekken, maar dan moet het wel echt goed gemotiveerd zijn.
2. Ik stream video vanaf PC naar mijn tv. Mijn JVC heeft allemaal nette scaling opties; eventueel wegsnijden van stukjes, allemaal met de hand instelbaar, of als het moet rek ik het bij Anime series wat uit (doe ik niet zo snel bij een echte film). Ik ben dus niet ultra kritisch.
3. Ik console game niet elke week, maar kan ook rustig eens een dagje op de bank een leuk spel spelen. Eigenlijk als ik game doe ik het vaak redelijk lang. Ik denk dat inbranden bij mij dus best een risico is.
4. Ik kijk eigenlijk zelden normaal TV, tenzij het wielrennen is, dat kijk ik erg graag.
5. Internetten etc over de TV ben ik niet zo in geinterreseerd.
9. Ik bezit twee HDMI bronnen (Wii, Ps3) en mijn PC is aangesloten via Composiet. Ik wissel liver niet teveel stekkers ivm levensduur en gepruts. Ik heb geen idee of 2 hmi bronnen überhaupt mogelijk is.
7. Het formaat: 107 diagonaal is echt wel het maximum, dus dat formaat of een tikkie kleiner is wat ik wil.
8. Ik ben geen Audio freak, (redelijk) stereo geluid is voor mij wel afdoende. Ik zet mijn tv ook niet hard, moet een gesprek in de kamer kunnen voeren (60 meter vierkant huiskamer).
9. Het heeft totaal geen haast, dus als er volgend jaar betere modellen komen kan ik prima wachten.

Layout huiskamer:

3 zits bank, 2.5 meter van de TV, ik neem aan dat dat voor inkijkhoek niet spannend is.

Mijn aannames:

- Ik denk aan een LCD ivm inbranden
- 720p is voor gaming het gangbare formaat (???)

Mijn vraagtekens:
- Ik gebruik via mijn PC S-Video. 576i is voor S-video max, ik kan volgens mij ook component aansturen, dit zal het wel waard zijn? De afstand is +/- 7 meter tussen het netwerk en de TV. Maakt het zowiezo uit of je Scart of S-Video pakt?
- Wellicht kan ik ook HDMI aansturen via de PC, alleen vermoed ik dat ik dan een probleem krijg met de bekabeling: Er loopt een buis door de vloer, moet het via een trekveer erdoor prutsen. Component kan ik misschien nog splitsen, maar HDMI niet. Dus die stekker past waarschijnlijk niet. Ik zou toch graag via de buis onder de vloer laten lopen^^. Is het erop en eraf prutsen van een HDMI stekker eigenlijk een optie/lastig?
- Als het LCD wordt, welke technologie is dan waar ik op moet letten? TN? PVA?
- Hebben alle merken uitgebreide scaling mogelijkheden, of zit daar een groot verschil in per merk?
- Is scalen op een LCD lelijker dan op een CRT (ja, scalen is altijd lelijk, ik weet het, maar soms is het niet anders^^)

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02 16:31
Hier kan ik kort in zijn....

Plasma's branden niet meer in bij normaal gebruik.

Plasma's geven natuurlijker en echter beeld. (vind ik)

Dus ik zou voor plasma gaan.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 23:12
3. Ik console game niet elke week, maar kan ook rustig eens een dagje op de bank een leuk spel spelen. Eigenlijk als ik game doe ik het vaak redelijk lang. Ik denk dat inbranden bij mij dus best een risico is.
Ik was hier ook een beetje bang voor door alle verhalen die de rondte gaan. Ik heb nu een half jaar een xbox 360 icm een Panasonic 37PV7 plasma. Vooral games zoals GTA met 'altijd een radar in beeld' zouden probleemgevallen zijn.
In de praktijk heb ik nergens last van, ook na lange speelsessies GTA 4. Sowieso verdwijnt bij GTA 4 die radar vaak genoeg uit beeld, bij een cutscene, een laadscherm, als je op de kaart kijkt, etc...
En zelfs áls je continue die radar in beeld zou hebben staan levert dat hooguit wat 'image retention' op. Dit lijkt op inbranden, maar het trekt vanzelf weer weg en dat kan een plasma prima hebben.

Ik heb sowieso liever een plasma i.v.m. betere inkijkhoek, beter zwart, prijs (voor rond 800 euro heb je al een prima 42" scherm) en 'natuurlijker' beeld. Ook zijn plasma's prima geschikt voor snelle bewegingen, je zit niet met een 'reactietijd', prima voor gaming dus...

Verwijderd

Topicstarter
StealthyPeanut schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:32:

Duidelijk:

- Welk merk/paneel? Welke technologie/technologische kreet moet ik op letten?
- Scaling is bij plasma net zo goed?
- Is plasma ook Full HD (HD ready?)

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:27

mokumouse

LOLstoel User

9. Ik bezit twee HDMI bronnen (Wii, Ps3) en mijn PC is aangesloten via Composiet. Ik wissel liver niet teveel stekkers ivm levensduur en gepruts. Ik heb geen idee of 2 hmi bronnen überhaupt mogelijk is.
volgens mij is de Wii alleen maar component een geen HDMI ;) (Mijn Wii in ieder geval 8)7 ). Ofwel je zoou willen kijken naar een TV met component.

[ Voor 8% gewijzigd door mokumouse op 14-09-2008 14:27 ]

Blaat...

• 2dope
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 21:55
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:22:
[...]

Duidelijk:

- Welk merk/paneel? Welke technologie/technologische kreet moet ik op letten?
- Scaling is bij plasma net zo goed?
- Is plasma ook Full HD (HD ready?)
Om even in te gaan op de bovenstaande posts waar plasma werd aangeraden: de TH-42PX80 / TH37PX80 (resp. 42 en 37 inch) zouden een goede keuze zijn. Beide plasma schermen van Panasonic, HD-Ready en als ik me niet vergis 3 HDMI aansluitingen. Meerdere HDMI bronnen aansluiten is geen probleem, je hebt gewoon HDMI "zenders" 1 2 en 3.

Ik zou zeggen bekijk hem in de winkel, lees de review op hdtvtest.co.uk (highly recommended) en lees de ervaringen in het Panasonic 8-series topic. Full HD met een hogere resolutie lijkt me niet per definitie een vereiste voor je, je geeft ook niet per se te hoeven internetten op je TV (waar LCD weer vaak sterker uit de bus komt) vooral kijkend naar je budget lijkt me bovenstaande een goede keuze.

Prijs 42PX80: rond de €800. De 37 inch variant zal zo'n 100 euro lager liggen gok ik. Succes met je keuze :) .

• StealthyPeanut
De 42PX80 is HD-R en inderdaad een koopje. Ben je echter F-HD geil en heb je veel echt F-HD materiaal, dan kan je misschien kijken naar de 42PZ8. Deze heeft "maar" 2 HDMI aansluitingen, maar heeft wel een contrast van 20.000:1 t.o.v. de 15.000:1 van de 42PX80 en de 42PZ8 is F-HD.

Deze is te koop voor rond de 1000 euro, 200 euro meer maar wel beter beeld, hoewel je dit verschil niet echt heel erg zal merken op een afstand van 2,5 meter of meer.

Plasma zou ik voor Panasonic gaan, heel goede plasma tv's in de maak!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:18
van een 70cm CRT naar een 42" plasma op 2,5 meter afstand????

Ik ben sinds een paar dagen van een 70cm CRT naar een 37" gegaan op ongeveer iets meer dan 3,5 meter en ik moet nog steeds wennen....

Ik zie het plezier er niet in om zo'n megascherm te hebben op een dergelijke afstand.

Ik raad je op 2,5 meter echt 37"inch aan...

wijze woorden

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:33
Zosas schreef op maandag 15 september 2008 @ 08:35:

Ik zie het plezier er niet in om zo'n megascherm te hebben op een dergelijke afstand.
Laat dat nou net de bedoeling zijn van een HD-ready of Full-HD flatscreen.

Zit zelf op 2,5m van een 42" sinds een week en had hiervoor gedurende 7 jaar een 43" rptv-monster (waardoor die 42" plasma zelfs nogal klein uitvalt).

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
De kop zegt "Game TV" maar in je startpost geef je aan dat je toch niet zo veel gamed!?

Als het echt alleen om het gamen gaat, dan zeg ik LCD, geen twijfel mogelijk.

Plasma geeft inderdaad de meest realistische kleuren en de beste zwartwaarden, maar bij gamen is dat van ondergeschikt belang. Een LCD heeft een veel betere lichtopbrengst, is sneller, en heeft geen last van image retention.

Voor <€1000 euro heb je een Samsung 42A656.

(De Plasma-fanboys zullen nu wel weer op springen staan. :P )

Zijn films net zo belangrijk of belangrijker dan is het inderdaad een optie om voor een plasma te gaan kijken. Zelf zit ik ook nog steeds te twijfelen tussen Plasma en LCD.

Ik gebruik mijn TV voor 60 - 70% van de tijd om te gamen, en vooral veel in het weekend overdag, en als ik een dagje niet hoef te werken. In dat geval is LCD overduidelijk in het voordeel.
Maar als ik niet game wil ik 's avonds ook nog wel eens een DVDtje kijken, en dan valt het nadeel van LCD meteen op: Het gebrek aan detail in donkere scenes.

Je zal dus net zoals ik voor jezelf moeten uitmaken wat belangrijker is, maar zoals ik al zei, als het puur voor het gamen zou zijn, dan wint de LCD het zonder meer.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 23:12
Een LCD sneller? Onderbouw dat eens. Alle plasma's zijn 0 ms...

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
yzf1kr schreef op maandag 15 september 2008 @ 21:45:
De kop zegt "Game TV" maar in je startpost geef je aan dat je toch niet zo veel gamed!?

Als het echt alleen om het gamen gaat, dan zeg ik LCD, geen twijfel mogelijk.

Plasma geeft inderdaad de meest realistische kleuren en de beste zwartwaarden, maar bij gamen is dat van ondergeschikt belang. Een LCD heeft een veel betere lichtopbrengst, is sneller, en heeft geen last van image retention.

Voor <€1000 euro heb je een Samsung 42A656.

(De Plasma-fanboys zullen nu wel weer op springen staan. :P )

Zijn films net zo belangrijk of belangrijker dan is het inderdaad een optie om voor een plasma te gaan kijken. Zelf zit ik ook nog steeds te twijfelen tussen Plasma en LCD.

Ik gebruik mijn TV voor 60 - 70% van de tijd om te gamen, en vooral veel in het weekend overdag, en als ik een dagje niet hoef te werken. In dat geval is LCD overduidelijk in het voordeel.
Maar als ik niet game wil ik 's avonds ook nog wel eens een DVDtje kijken, en dan valt het nadeel van LCD meteen op: Het gebrek aan detail in donkere scenes.

Je zal dus net zoals ik voor jezelf moeten uitmaken wat belangrijker is, maar zoals ik al zei, als het puur voor het gamen zou zijn, dan wint de LCD het zonder meer.
Beetje kort door de bocht ,

Tuurlijk zijn er verschillen in techniek, zo is je bewering dat plasma trager dan lcd is iig onjuist.
LCD is een liquid display , de kristalletjes draaien, om zo licht door te geven , tijdens het draaien van deze cristallen zal je altijd een vertraging hebben. Bij plasma werkt dit anders het phosfor wordt ' geelectrocuteert' waardoor het oplicht, dit gaat veel sneller (ms 1< ).

Qua lichtopbrengst heb je gelijk LCD is in potentie veel helderder. Zit je dus in een overbelichte kamer dan kan het er op een plasma dus wat dofj uitzien.

Iets waar ik me persoonlijk aan erger bij LCD meer dan plasma is motion blur, het vaag worden van het beeld, bij snel bewegen (FPS waarbij je de gun snel van links naar rechts beweegt, hier zal je de achtergrond vaag zien worden , lees: uitgeveegd)

Nu heeft plasma indd een wat " natuurlijker verloop van kleuren " maar hier heb je niets aan bij games, intended D65 waarden bijvoorbeeld zijn bij gamen totaal onbelangrijk,

Iets wat misschien wel belangrijk kan zijn bij gamen is de resolutie, 1900x1080 vs 1366x768 (1024x768) . Vooropgesteld dat er maar een handvol games zijn die echt op 1900x1080 draaien.
Is een hogere resolutie indd scherper. Hierbij wel de kant tekening dat je verschil in resolutie op een 37" of 42" scherm amper zal merken op 2,5m > afstand.

Bovendien is een plama van natuure een stuk minderscherp dan een LCD, dit heeft zo zn voor en nadelen. LCD is vaak zo mooi als het signaal, matig totslecht signaal komt heel duidelijk naar voren op een LCD, dit is in mindere mate het geval bij plasma , laatst genoemde is dan ook meer te vergelijken met CRT.

Qua image retention en image burnin , kunnen we ook kort overzijn , de nieuwe plasma's hebben allemaal wel iets van een ' orbit ' functie welke ervoor zorg dat image burn in vrijwel onmogelijk is. image retention kan nog welleens voorkomen maar verdwijnt weer snel.

Persoonlijk zou ik voor een 37/ 42 PX 80 gaan , heel goede koop voor een heel mooi prijsje. Wil je toch voor LCD gaan dan is de bovengenoemde Samsung 656 een goede koop.

Mede dankzij het wegvallen, afgelopen jaren van de nadelen van plasma (excess stroom, IR , burn-in) maakt voor mij iig de keus makkelijk.

• StealthyPeanut
YzF1kr? LCD sneller dan een plasma? Daar verloor je je gelovigheid ;)

Verhaal van Blowfish is correct. Hoewel de resolutie wel belangrijk is, hou je bij een plasma meer lijnen over bij bewegend beeld dan bij een LCD tv. Dus heb je weer scherper en minder blurry beeld bij bewegende beelden -> iets wat nogal vaak voorkomt bij gamen en films :)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
Dat kort door de bocht valt wel mee.

Ik geef het geef gewoon de extremen aan: Gamen = LCD, Films = Plasma.
Het is niet zo dat je niet kan gamen op een plasma, of films kan kijken op een LCD maar ze presteren op die vlakken gewoon minder.

We zijn het eens dat de absolute sterke kanten van Plasma, zwartwaarde en kleurechtheid van ondergeschikt belang zijn bij het gamen.

De zwakke kanten van Plasma zijn er nog steeds (al niet zo sterk als vroeger), image retention is er nog steeds maar de kans op inbranden is tegenwoordig zeer klein. Het verbruik van een 42"PZ85 is nog altijd 20 - 25% hoger dan van een 42" A656 (lees de test hier op tweakers maar), en dan is de lichtopbrengst ook nog een stuk lager, iets wat bij gamen toch wel een groot nadeel is. En je hoeft niet eens zo veel licht in je kamer te hebben om het te merken, TL verlichting is echt niet nodig, gewoon daglicht is al voldoende.

Men snelheid denk ik dat we beide iets ander bedoelen. Je hebt gelijk dat een LCD een lagere dynamische resolutie heeft, iets wat je vooral merkt bij snelle games shooters als COD en snelle racegames. Ga je daarintegen weer dingen als MGS4, GTA4 of een RPG spelen is dat weer minder van belang.
Ik doelde met snelheid van Plasma meer op de Phosphortrail, waardoor je een groene waas over het beeld krijg bij snelle bewegingen. Wbt snelheid is het dus een beetje "gelijkspel".

Daarom adviseer ik iedereen die een scherm koopt puur voor het gamen, want de sterke kanten van plasma komen bij het gamen niet tot zijn recht, je hebt dan alleen nog maar de zwakke kanten over.
StealthyPeanut schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 12:48:
YzF1kr? LCD sneller dan een plasma? Daar verloor je je gelovigheid ;)
:?

Ik ben niet gelovig, dus ik weet niet wat ik kwijt ben.

http://www.vandale.nl/van...ek/?zoekwoord=gelovigheid

[ Voor 8% gewijzigd door yzf1kr op 16-09-2008 14:56 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:33
yzf1kr schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:51:
[...]

Het verbruik van een 42"PZ85 is nog altijd 20 - 25% hoger dan van een 42" A656
En het verbruik van een 42" Samsung HD-ready plasma is 60% hoger dan een Panasonic HD-ready.
Elke televisie is anders.

• BlowFish
  • Laatst online: 16-11-2025
yzf1kr schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 14:51:
[...]

Dat kort door de bocht valt wel mee.

Ik geef het geef gewoon de extremen aan: Gamen = LCD, Films = Plasma.
Het is niet zo dat je niet kan gamen op een plasma, of films kan kijken op een LCD maar ze presteren op die vlakken gewoon minder.

We zijn het eens dat de absolute sterke kanten van Plasma, zwartwaarde en kleurechtheid van ondergeschikt belang zijn bij het gamen.

De zwakke kanten van Plasma zijn er nog steeds (al niet zo sterk als vroeger), image retention is er nog steeds maar de kans op inbranden is tegenwoordig zeer klein. Het verbruik van een 42"PZ85 is nog altijd 20 - 25% hoger dan van een 42" A656 (lees de test hier op tweakers maar), en dan is de lichtopbrengst ook nog een stuk lager, iets wat bij gamen toch wel een groot nadeel is. En je hoeft niet eens zo veel licht in je kamer te hebben om het te merken, TL verlichting is echt niet nodig, gewoon daglicht is al voldoende.

Men snelheid denk ik dat we beide iets ander bedoelen. Je hebt gelijk dat een LCD een lagere dynamische resolutie heeft, iets wat je vooral merkt bij snelle games shooters als COD en snelle racegames. Ga je daarintegen weer dingen als MGS4, GTA4 of een RPG spelen is dat weer minder van belang.
Ik doelde met snelheid van Plasma meer op de Phosphortrail, waardoor je een groene waas over het beeld krijg bij snelle bewegingen. Wbt snelheid is het dus een beetje "gelijkspel".

Daarom adviseer ik iedereen die een scherm koopt puur voor het gamen, want de sterke kanten van plasma komen bij het gamen niet tot zijn recht, je hebt dan alleen nog maar de zwakke kanten over.

[...]

:?

Ik ben niet gelovig, dus ik weet niet wat ik kwijt ben.

http://www.vandale.nl/van...ek/?zoekwoord=gelovigheid
Phosfortrail heeft niets met de snelheid van het paneel te maken. Phosfortrails of ook wel " regenboog effect" genoemd is het verschijnsel dat je gekleurde kant-tekeningen om objecten ziet bij bewegend beeld. (de randen rondom je gun bijvoorbeeld bij een shooter, kleuren geel- groen - paars )

Echter dit is niet voor iedereen zichtbaar, er zijn slechts een klein groepje mensen die vatbaar zijn voor dit verschijnsel, volgens velen veel minder erg dan motiun blur.

En tjah qua stroom verbruik, het zal op de grote panelen niet veel schelen, Plasma is hier misschien in het nadeel, maar wat zijn 3 tientjes op jaarbasis als je meer dan 1000 euro aan een TV uitgeeft.

Verwijderd

StealthyPeanut schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:32:

Precies.
Vriend van me heeft een LCD van JVC.
Ding kost 1200 euro maar GTA IV (PS3) ziet er maar belabbert uit..
Plasma geeft gewoon beter beeld, punt.

Verwijderd

Ik heb 1500 euro in mijn zak, ik heb een Wii en een X360 console waar ik vaak op bezig ben.

Op het moment heb ik een Samsung synchmaster 20" LCD TV..
Schattig, maar ik wil een echt gamebeest wegzetten die ook geen nee zegt tegen HD films.
Geluid uit de TV intereseerd me niet, want ik heb een mooie 7.1 reciever die dat overneemd.

Voor zover ik kan opmaken, lijkt mij plasma het beste, MAAR...
- Image Scaling Lag?
Ik heb gelezen dat vanwege scaling processors het beeld vaak een kleine vertraging op kan lopen.
Een WII werkt namenlijk op 420p en volgens mij zit een X360 ook niet altijd op 1080p,
dus die kunnen bijde temaken krijgen met die probleem.
- Inbranden?
Is dit nou echt een globaal plasma probleem, alleen bij bepaalde merken, of eigenlijk helemaal niet (meer)?
Met mijn X360 kan ik op een zondagmiddag namenlijk met gemak een uur of 6 bezig zijn met een nieuw spel.

Ik zie ook dat iemand eerder aangaf dat bij gamen een zwartwaarde niet zo belangrijk is, maar klopt dat wel?
De X360 lijkt mij toch wel een vrij "donker" gaming platform, veel shooters spelen zich af in donkere levels.
Met mijn huidige samsung LCD TV heb ik echt veel moeite om alles te kunnen zien bij Gears of War,
waar ik regelmatig door duistere levels moet. Soms moet ik zelfs gaan staan om onder een andere hoek naar de TV te kijken om te zien wat ik aan het doen ben. -O-

Verder heb ik nog vragen los van LCD/Plasma.

Hoegroot is tegroot?
Ik zit ongeveer 1.5m van waar het ding zou komen te staan, en heb ook een aantal lage resolutie bronnen zoals mijn Wii en analoge TV. Ik heb ook nog een HTPC staan die dag en nacht gedownloadde TV shows afspeeld, maar dit schijnt dan weer niet zon groot probleem te zijn omdat de PC zelf al zijn spul opschaald naar HDTV? Ik zit er met mijn neus bovenop dus natuurlijk zie ik ieder scheef streepje, maar hoesnel is het TE erg?

Klopt het echt dat een grote (~45") TV makkenlijk gaat lopen met 500w energie consumptie?
Mijn kleine 20" LCD TVtje eet schijnbaar maar 50w, een TV van 4x dit formaat zou dan 10x zoveel energie vreten?

Maargoed, in een samenvatting:
Ik heb 1500 euro (ietsjes meer mag, maar alleen met zinnige reden), ik heb ruimte voor een scherm tot maximaal 46" (fisieke breedte 117cm), en ik wil graag gamen, HD films kijken, en met mijn HTPCtje klooien.

Wat moet ik doen? :?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:24
Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 23:29:

Ik heb 1500 euro (ietsjes meer mag, maar alleen met zinnige reden), ik heb ruimte voor een scherm tot maximaal 46" (fisieke breedte 117cm), en ik wil graag gamen, HD films kijken, en met mijn HTPCtje klooien.

In een winkel eens plasma en lcd vergelijken? Heb ik ook gedaan en daarna een plasma gekocht (ik wist eigenlijk al dat ik plasma zou nemen en geen lcd). Ik heb een Panasonic TH-46PZ80 met daarop een Wii en een Playstation 3 en ik vind het prachtig, met name de Playstation 3.
Overigens zit ik 4,5 meter van de tv. Is 46" niet wat aan de grote kant voor 2.5 meter?

[ Voor 6% gewijzigd door biobak op 20-10-2008 09:12 ]

Verwijderd

Hoi Biobak,

Fijn te horen dat volle 1080p en 420p goed gaan op zon groot plasma scherm. ;)
Geen last van burn-in/picture lag?

En inderdaad, dat vroeg ik me in mijn bericht ook al af. Wanneer is zon TV nou eigenlijk tegroot. :P
46" is alleen het maxium dat ik kan plaatsen, kleiner mag natuurlijk ook, maar het moet in ieder geval een stuk groter dan de 20" die ik nu heb, want dat speeld niet comfortabel genoeg met een console game vind ik.

Zelf dacht ik aan het kleine broertje van wat jij hebt, Biobak. De Panasonic Viera TH-42PZ80 42".
Fisiek past ie prima (1048 x 679 x 99mm) waar ik hem wil hebben, maar ik vind het moeilijk te bepalen of zon scherm prettig is als ik hier iets meer dan een meter vandaan zit.

Er is hier een TV winkel in de buurt die deze TV waarschijnlijk heeft staan in de showroom, maar die winkel is meestal belachenlijk duur, en ik vind het eigenlijk een beetje brutaal om daar alleen maar naartoe te gaan om die man een uur van zn werk te houden en alleen maar te kijken. :') Want volgens pricewatch is de TH42PZ80 bij de winkel hier in de buurt 126 euro duurder. :o

De TH42PZ80 die ik in gedachte heb.

Ps.
Waarom hebben sommige TV's een LAN aansluiting?? 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 12:17 ]

• B.A.L.
  • Laatst online: 06-02 10:17
en ik vind het eigenlijk een beetje brutaal om daar alleen maar naartoe te gaan om die man een uur van zn werk te houden en alleen maar te kijken.
=======================================

Gewoon zeggen dat je puur komt om je te laten informeren en dat je nog niets wilt kopen...dan willen die gasten je graag helpen. Het is tenslotte gewoon hun werl.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 18:25

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:08:
Waarom hebben sommige TV's een LAN aansluiting?? 7(8)7
Meestal:
- Update
- Hotel functie (dwz. browser naar een webpagina)

[This space is for rent]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verkijk je vooral niet op de 3ms van LCD's, dat zegt niets over de inputlag (probeer dat de verkoper maar eens uit te leggen...). Plasma heeft vrijwel geen last van inputlag en dat maakt em denk ik ideaal voor gaming. De mooiere kleuren en zwartwaarden zijn dan mooi meegenomen natuurlijk.

Ik heb een Panasonic 42PZ85 en games (pc, wii) is top op dat ding :) Motion op een plasma is toen ik me bezig hield met de LCD/Plasma discussies nog ongeevenaard en denk dat dit in n paar maanden tijd niet is veranderd.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02 11:24
Ik heb 1500 euro in mijn zak, ik heb een Wii en een X360 console waar ik vaak op bezig ben.

Op het moment heb ik een Samsung synchmaster 20" LCD TV..
Schattig, maar ik wil een echt gamebeest wegzetten die ook geen nee zegt tegen HD films.
Geluid uit de TV intereseerd me niet, want ik heb een mooie 7.1 reciever die dat overneemd.
"
Voor zover ik kan opmaken, lijkt mij plasma het beste, MAAR...
- Image Scaling Lag?
Ik heb gelezen dat vanwege scaling processors het beeld vaak een kleine vertraging op kan lopen.
Een WII werkt namenlijk op 420p en volgens mij zit een X360 ook niet altijd op 1080p,
dus die kunnen bijde temaken krijgen met die probleem.
Nooit van gehoord. :/
- Inbranden?
Is dit nou echt een globaal plasma probleem, alleen bij bepaalde merken, of eigenlijk helemaal niet (meer)?
Met mijn X360 kan ik op een zondagmiddag namenlijk met gemak een uur of 6 bezig zijn met een nieuw spel.
Bij een Plasma moet je de eerste 200 uur oppassen met statische beelden zoals logo's en HUD's. Inbranden doen ze niet, maar ze kunnen wel retentie ondervinden (een soort van tijdelijk inbranden). Na 200 uur zou dit laatste hoogstwaarschijnlijk geen issue meer zijn dat een beetje scrolling of film kijken niet op kan lossen, maar in het begin zal ik niet 6 uur lang hetzelfde spel spelen en de volgende dag weer.
Je kan wel dmv een break-in dvd of op een andere manier met wisselende beelden, je tv dag en nacht aan laten staan zodat je snel aan die 200 uur zit.
Ik zie ook dat iemand eerder aangaf dat bij gamen een zwartwaarde niet zo belangrijk is, maar klopt dat wel?
De X360 lijkt mij toch wel een vrij "donker" gaming platform, veel shooters spelen zich af in donkere levels.
Met mijn huidige samsung LCD TV heb ik echt veel moeite om alles te kunnen zien bij Gears of War,
waar ik regelmatig door duistere levels moet. Soms moet ik zelfs gaan staan om onder een andere hoek naar de TV te kijken om te zien wat ik aan het doen ben. -O-
Heeft dit misschien meer met contrast te maken? Als je beeld donker is dan denk ik dat een hoge zwartwaarde die donkere beelden alleen maar donkerder maakt.
Verder heb ik nog vragen los van LCD/Plasma.

Hoegroot is tegroot?
Ik zit ongeveer 1.5m van waar het ding zou komen te staan, en heb ook een aantal lage resolutie bronnen zoals mijn Wii en analoge TV. Ik heb ook nog een HTPC staan die dag en nacht gedownloadde TV shows afspeeld, maar dit schijnt dan weer niet zon groot probleem te zijn omdat de PC zelf al zijn spul opschaald naar HDTV? Ik zit er met mijn neus bovenop dus natuurlijk zie ik ieder scheef streepje, maar hoesnel is het TE erg?
Ik heb een 50" Plasma. Bij films zitten we op zo'n 4 meter, maar bij gamen dan zet ik graag de fauteuil recht voor de tv en zit dan op zo'n 2 meter. Bij 1,5 meter denk ik dat een Full HD 40/42" dan de beste optie is. Omdat er wel veel informatie op je afkomt zal een heel groot beeld denk ik wel vermoeiender zijn dan een kleiner beeld (een LOTR marathon in een bioscoop trek ik minder goed dan een LOTR marathon thuis op de bank), maar de ervaring is wel een stuk intenser (en daarom ook vermoeiender).

SD materiaal bekijken lijkt mij op een groot scherm minder relaxt. als ik een DVD bekijk (incl upscaling), dan kijk ik die toch liever van een normale afstand dan van heel dichtbij.
Als je toch veel SD materiaal wilt bekijken zou ik toch eerder richting de 37" gaan.
Klopt het echt dat een grote (~45") TV makkenlijk gaat lopen met 500w energie consumptie?
Mijn kleine 20" LCD TVtje eet schijnbaar maar 50w, een TV van 4x dit formaat zou dan 10x zoveel energie vreten?
een 50" Tv is 4x zo groot dan een 26" TV. De beelddiagonaal is welliswaar maar 2x zo groot, maar de oppervlakte is dus 4x zo groot.
een 40" tv is qua oppervlakte dan ook 4x zo groot als je huidige 20" scherm. een 50" zal dan eerder 6 keer zo groot oppervlakte zijn.
Daarnaast verbruikt een Plasma meer dan een LCD, maar zijn de vermelde consumptie waarden van 500w (dan ga je uit van 50" Samsung Plasma's) gebaseerd op maximale vermogens. Bij donkere beelden zal een plasma minder verbruiken, zodat je gemiddeld zo'n 350W verbruikt oid.

Aangezien 46" niet aan te raden is bij een kijkafstand van 1,5 meter, zou ik dus kijken naar een 40"LCD of 42" Plasma, of indien je van plan bent veel SD materiaal te kijken naar 37" Plasma/LCD wat je voorkeur heeft.
Met een budget van 1500 euro, vallen dan helaas de Pioneer Kuro's net buiten je budget, maar kan je voor 800-1200 euro toch een goede full hd vinden.

Star Citizen Referral Code

Verwijderd

Zo, dat is duidelijke taal! :)

Inbreek DVDtje lijkt me wel een goed idee. Ik zal daar eens naar zoeken.

Mijn LCD scherm is niet tedonker, maar de ECHT donkere delen zijn meer grijs, bijna lichtgevend. Het ziet er iig verre van natuurlijk uit.

Ik kan voor films kijken nog n halve meter achteruit, naar 2mtr kijk afstand. SD materiaal is eigenlijk alleen analoge TV en de Wii. Volgens mij valt de HTPC niet echt onder SD omdat die HDTV resolutie pompt? Mischien moet ik de TVshows updaten naar HD versies, dat wel. ;)

Gemiddeld 350w is nog wel te pruimen dan. Ik dacht dat 500w gemiddeld was.

Na die 200u inbreken kan ik wel lekker lang gamen als ik dat wil? Ik heb me vanmiddag alweer betrapt op 3 uur gamen aan 1 stuk. :p

De kuros vallen naar mijn smaak eigenlijk al meteen af. Ze hebben een ongekende pixel kwaliteit, maar ze zijn namenlijk geen van allen full HD, of zelfs maar native 16:9 breedbeeld. Dat breekt ze eigenlijk helemaal af. Ondanks de goede kleuren en zwartbalans blijft zon ding toch maar 1024x786, en dat lijkt me op een lap van +40" onacceptabel.

@nBrew: Ik dacht dat input lag voornamenlijk komt door image processing?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 17:22 ]

• Metaalhoofd
Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:20:
Mijn LCD scherm is niet tedonker, maar de ECHT donkere delen zijn meer grijs, bijna lichtgevend. Het ziet er iig verre van natuurlijk uit.
Kuro's zijn natuurlijk het zwartst, maar ik heb begrepen dat Panasonic's er ook goed mee uit de voeten kunnen
Ik kan voor films kijken nog n halve meter achteruit, naar 2mtr kijk afstand. SD materiaal is eigenlijk alleen analoge TV en de Wii. Volgens mij valt de HTPC niet echt onder SD omdat die HDTV resolutie pompt? Mischien moet ik de TVshows updaten naar HD versies, dat wel. ;)
Ik begrijp weinig van de werking van HTPC's. Mijn pc's zijn minimaal 5 jaar oud :o
Maar stel dat die de resolutie opschroeft dan blijft dat kwalitatief minder gedetailleerd dan echte HD content.
Al zou je naar 2 meter kunnen gaan dan is een 42" full hd wel goed te doen, tenzij je dat natuurlijk te groot vind, maar dat moet je zelf beoordelen in een winkel.
Gemiddeld 350w is nog wel te pruimen dan. Ik dacht dat 500w gemiddeld was.
Bij LCD zijn de opgegeven waarden gemiddelden, omdat deze een constante stroom verbruikt, bij Plasma is het sterk afhankelijk van de content die het laat zien. Donkere beelden kosten minder energie dan lichte beelden, dus de opgegeven waarden bij Plasma zijn dan altijd de pieken gemeten bij hoog contrast/helderheid op volledig witte schermen.
Na die 200u inbreken kan ik wel lekker lang gamen als ik dat wil? Ik heb me vanmiddag alweer betrapt op 3 uur gamen aan 1 stuk. :p
In principe zou je na die 200 uur weinig last van retentie moeten ondervinden. Misschien wel een beetje als je steeds hetzelfde spel speelt maanden achter elkaar, maar als je bijv. ook regelmatig een film kijkt of gewone tv (liefst zonder zwarte balken) dan zou je er geen last meer van moeten hebben.

[quote]Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:20:
De kuros vallen naar mijn smaak eigenlijk al meteen af. Ze hebben een ongekende pixel kwaliteit, maar ze zijn namenlijk geen van allen full HD, of zelfs maar native 16:9 breedbeeld. Dat breekt ze eigenlijk helemaal af. Ondanks de goede kleuren en zwartbalans blijft zon ding toch maar 1024x786, en dat lijkt me op een lap van +40" onacceptabel.
{/quote]

Pioneer gaat zich in de toekomst alleen richten op 50" en grotere plasma schermen. Wat betreft overscan/pixelmapping mbt die 1024x786 weet ik het fijne er niet van (omdat ik geen htpc heb). Ik heb er wisselende verhalen over gelezen, maar bij een kijk afstand van 1,5 tot 2 meter zou ik zowiezo voor full hd gaan als je voor 42" gaat, omdat je anders de afrastering van de pixels gaat zien.

Verwijderd

Dus het idee dat ik met een nachtje lekker fraggen in halo 3 mijn peperdure schermpje verknal,
is maar een waan idee? Ik wil erg graag een ongekend mooi game scherm,
maar ben erg bang dat ik zon plasma ding zal slopen door teveel games. :')

Ik zit nu met plannen om een Panasonic Viera TH-42PZ80 te kopen, maar ik weet niet helemaal zeker of dit de beste game TV zal zijn. Volgens deze review heeft de TV wel een 9/10 rating, maar schijnbaar issie toch niet helemaal lekker met zn kleuren en snelle beelden.

Wat denken jullie ervan?

Verwijderd

Ik ben een beetje gaan kijken naar de verschillende TVs, en onder de plasmas schijnt panasonic het het beste te doen, en van de TH-42PZ80 ben ik een review tegen gekomen waarin ze het volgende zeggen:
The combination of LCD-trouncing blacks, LCD-equalling brightness, almost blur-free motion handling and full high definition screen resolution brought Gran Turismo 5: Prologue to gloriously photorealistic 1080p fruition on the Panasonic TH42PZ80 plasma television. Input lag was non-existent, either measured objectively or assessed subjectively as we hugged the racing lines on the tracks. As with all plasmas, there remained the risk of permanent screenburn, but this could be minimised by taking appropriate precautions and avoiding lengthy non-stop gaming sessions. Phosphor trails/ green flashes might pose a problem for susceptible viewers with high retinal persistence; we did not witness any.
Volgens hun dus een redelijk fijne game TV. Maar... Ik heb ook op een andere site (yahoo answers) gevraagd wat nou de beste TV zou zijn, en daar komt juist weer naarboven dat LCD (meestal samsung) de beste keuze zou zijn...

Dus nu krijg ik van 2 kanten een totaal verschillend advies,
en weet ik echt niet meer wat ik nu moet nemen..
Afbeeldingslocatie: http://www.pieppiep.nl/forum/images/smilies/small/smiley_sos.gif

• Metaalhoofd
Tja. Ik heb gehoord dat LCD last heeft van motion-blur: Bij snel bewegende beelden wordt maar een derde van de beeldlijnen opgebouwd ipv allemaal, waardoor het beeld bij snel bewegende beelden niet scherp is. Dat is een van de voornaamste redenen dat ik voor plasma heb gekozen (en ik vond de kleuren bij plasma mooier), hoewel ik dat zelf niet heb getest.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kleine tip: zet je computer uit.

Nee serieus, zet je computer uit.

Neem je favo game console, maak die los van je TV, rijd er mee naar de winkel en ga een paar TV's proef spelen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

@Metaalhoofd:
Mja, LCD is langsamer omdat de pixels aan>uit>aan moeten, dat idee had ik ook.
Schijnbaar zijn er toch mensen die vinden dat plasma trager is.
Ze raden me een grote samsung aan omdat dat de beste game TV zou zijn,
maar ik heb hier een samsung LCD van 20" staan, en die is echt vervelend om op te gamen (zwart = lichtgevend grijs)

@Chevy454:
Denk je dat ze me zomaar mijn console laten aansluiten daar? O_o
Tis maar een HDMI stekker en een stroomstekker natuurlijk, maar ik weet niet of je zomaar even een vreemd apparaat op zon dure TV mag prikken in de winkel?

Nog even over plasma in et algemeen.
Hoelang is nou eigenlijk TE lang, als het gaat om hetzelfde spel spelen en inbrand gevaar?
Moet ik na n uurtje al stoppen met een spel en wat anders doen, of kan ik rustig van lunch tot avondeten de boel aan puin knallen in bijvoorbeeld Gears of war?

En de break-in, hoe kun je die hetbeste doen? Ik heb hier een sfeer DVD die steeds een half uur van een bepaald uitzicht laat zien (rotsen in zee, draaiende camera boven newyork, openhaard, aquarium), als ik die via mijn HTPC gewoon een week laat lopen, is de TV dan goed ingebroken?

Verwijderd

Denk dat je bij de Mediamarkt e.d. weinig geluk zult hebben inderdaad, maar bij kleinere elektronica zaakjes misschien wel. Ligt natuurlijk maar net aan wie je treft.

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 21:44
Ik overweeg zelf een 46" Samsung UE46b6000 (laagste prijs 1339 op diet moment)

Dit is de nieuwe led tv van samsung, die slechts 3 cm dik is.

Groter als 46" kan ik niet plaatsen omdat ik de tv middels een tv lift achter mijn buro wil laten zakken.

Maximale kijk astand 1.5m. Als een je die hard gamer bent kan het scherm waar op je gamed, nooit te groot zijn.

Ik heb die zelfde samsung al in de huiskamer staan, met alleen de wii er op aan gesloten.

Ik heb er al diverse malen met mijn PS3 en Xbox360 op gegamed en merk niets van vertaging, het beeld is schitterend.

Dus geen input lag en geen audio out of synch, de samsung staat dan wel in de "game mode", maar dat zegt helemaal niets, want heel veel mensen hebben ook 'last' van inputlag op een Dell 3008.

Wel heb ik het idee dat de motion blur erger is als bij mijn Dell 3008fpw, terwijl de samsung een lagere response tijd heeft. Dan kan echter ook komen omdat het bij z'n groot scherm beter op valt.

Binnenkort maar eens een uurtje grid en/of dirt 2 spelen op de samsung voor dat ik definitief mijn 2e ga bestellen.

Volgens mij is wel 1 van de beste keuzes als game tv, maar als iemand anders een beter toestel weet, hoor ik het graag.

Iemand misschien een betere keuze?

[ Voor 84% gewijzigd door Henkus op 11-09-2009 19:26 ]

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Pagina: 1