Toon posts:

Artifacts HP Pavilion DV9000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem wat ik zo duidelijk mogelijk uit zal proberen te leggen;

Vanmiddag startte ik mijn laptop op en bij het bureaublad aangekomen begon de ellende, artifacts. ;(
De artifacts lijken op de artifacts die je krijgt bij defect GPU mem of GPU na een te enthousiaste overclock. (De Geforce 7600Go is niet overclocked)

Ik vermoedde dat de driver brak was dus deze heb ik ge-deinstalleerd met als resultaat dat de artifacts verdwenen waren. Zonder Nvidia driver is de resolutie te laag dus dat was geen optie.
Nieuwere versie geinstalleerd en het probleem was er weer alleen met het verschil dat ik al artifacts kreeg bij het bereiken van het BIOS logo, de laptop wilde ook niet door booten naar windows.
Vista, drivers etc opnieuw geinstalleerd wat ook geen oplossing bood.

Daarna via de helpdesk chat (Ik wilde werkende drivers hebben) een aantal dingen gedaan waaronder:
Bios update
Chipset (945GM) geprobeerd te installeren, wat niet werkte. Kreeg de foutmelding dat de driver niet compatible was met de hardware terwijl er toch echt een 945GM chipset inzit. (Dit probleem heb ik trouwens al vanaf het begin, ik gebruik de drivers aangereikt door de helpdesk)
Hier heeft de helpdesk mij in het verleden ook mee geholpen, destijds moest ik via een aantal omwegen verschillende chipset drivers apart installeren, dit weet ik echter niet meer en ik weet ook niet meer welke drivers het waren of waar ze vandaan komen. Destijds had ik geen last van artifacts overigens, de laptop werkte prima.

Opnieuw Nvidia drivers geinstalleerd maar weer artifacts, nu zelfs zo erg dat na het aan/uitzetten er allemaal verticale lijnen in het Bios scherm lopen icm grijze vlakken die verkleuren naar zwart.
Het frappante is dat als ik de laptop een minuut of 5 uitzet de artifacts verdwijnen en ik weer gewoon in windows kom.

Toen op de site van intel een tooltje gedownload dat de benodigde chipset driver automatisch installeerd en configureert. Nu zou het volgens de zeer behulpzame helpdesk medewerker opgelost kunnen zijn omdat nu de chipset goed geinstalleerd is.
Niet dus want na het installeren van de Nvidia driver weer artifacts. Vista kwam met de melding dat de display driver op zijn bek was gegaan en dat het probleem hersteld was. Nu zit ik al een half uur te typen zonder artifacts. :?

Wat ik me ook voor zou kunnen stellen dat het een temperatuur probleem is aangezien er een redelijk constante periode zit tussen het ontstaan van de artifacts en het tijdstip waarop ik weer kan opstarten zonder problemen. (afkoeling)
Aan de andere kant zou de laptop zichzelf moeten uitschakelen indien een van de componenten te warm word.

Mijn vraag is of deze problemen echt alleen door de drivers veroorzaakt zouden kunnen worden of is het volgens jullie zowieso een hardware/koelings probleem?

Ik heb de volgende Nvidia drivers geinstalleerd: 7.15.11.6743, ook gekregen van de helpdesk.
Heeft iemand suggesties betreffende welke drivers werken?
Ik weet dat proberen de beste methode is maar bijna geen enkele driver is compatible met een Go videokaart.

Bij voorbaat dank.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Probeer eens een linux liveCDtje.

Heb je dan nogsteeds artifacts > videokaart /moederbord kapot.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:53:
Probeer eens een linux liveCDtje.

Heb je dan nogsteeds artifacts > videokaart /moederbord kapot.
De TS geeft aan dat er al artifacts aanwezig zijn in het BIOS scherm, dus het is eigenlijk all aannemelijk dat de videokaart (of het geheugen ervan) hemelen is.

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Meet de temperaturen eens. Bvb. met HWMonitor http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Verwijderd

Topicstarter
De temp van de GPU volgens Ntune is nu 64 graden idle.
Volgens mij is dit veel te hoog of niet?
Wat me opvalt is dat de fan bij het opstarten helemaal niet meer voluit draait, dit was eerder wel zo.
Heb het vermoeden dat het toch temp gerelateerd is, zal morgen eens naar de fan kijken en even 3dmark draaien..

Thnxs voor de reacties zover iig. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 23:20 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Dit is exact hetzelfde probleem als ik een jaar terug had met mijn Asus A6T die ook een GeForce Go 7600 heeft.

Ik denk dat je chip gewoon helemaal kaduk is. 64 graden kan best, volgens mij was die van mij idle ook zo iets en 75 graden in games.

Destijds speelde ik ETQW en kreeg ik na 5 minuten spelen artifacts. Daarna leek het weer goed, tot ik weer een game opstarte en er weer load was. Die laatste keer deed het hem bij mij, daarna was ie helemaal kaduk zodat ik, met dezelfde redenen als jij, niet in Vista kon komen en ook een Ubuntu live CD gaf hetzelfde probleem.

Kijk of je nog garantie kan claimen, wettelijk gezien heb je iets van 3 jaar. Maar dan moet je aankloppen bij de verkoper (dus niet HP zelf) en zul jij moeten bewijzen dat het een productiefout is.

Ik baalde er overigens wel van destijds. Ik had geen garantie omdat ik ranja over mn laptop had gegoten (wonder boven wonder toch gratis mn huidige F3Sc gekregen :D ) en eigenlijk met Riva Tuner stevig wilde downclocken zodat ik hem in ieder geval mogelijk nog voor office kon gebruiken.

Move naar VB
Pagina: 1