ISRA: hoe draadjes aan te sluiten adsl/telefoon

Pagina: 1
Acties:

• tweaktubbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05-2024

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
M'n vader heeft kabelinternet en KPN-telefoonlijn, wil over naar Telfort of Alice (beiden totaalpakket bellen+internet). Nu zit er een vreemde aansluiting die destijds vanaf de bouw eind 20e eeuw er in zat:

Afbeeldingslocatie: http://ringelenstein.tweakdsl.nl/ftp/DSC07866.JPG

Van binnen ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://ringelenstein.tweakdsl.nl/ftp/DSC07868.JPG

Heb op GoT en google achterhaald dat bij dit type onderaan de KPN-kabel binnenkomt, en in dit geval komt de telefoonlijn er bovenuit (in dit geval beetje vreemd gebogen zodat ie onderaan eruitkomt).

Niets is makkelijker dan kopieeren wat bij de buren staat en werkt:

Afbeeldingslocatie: http://ringelenstein.tweakdsl.nl/ftp/DSC07873.JPG
Afbeeldingslocatie: http://ringelenstein.tweakdsl.nl/ftp/DSC07871.JPG

Wikipedia:
Er lopen meestal vier draden naar het IS/RA punt: rood (A-draad), blauw (B-draad), oranje en wit. Vroeger was het nodig dat al deze draden gebruikt werden, maar tegenwoordig worden alleen nog de rode en blauwe ader gebruikt. De oranje en witte draad kunnen worden aangesloten indien de klant een tweede telefoonlijn aanvraagt. Als er zich problemen voordoen met het telefoon adres, dan worden er wel eens andere combinaties gebruikt (bijvoorbeeld oranje en wit voor de eerste telefoonaansluiting in plaats van rood en blauw).
Nou zie ik verschillende kleurtjes, terwijl de bouw+KPN tegelijk is opgeleverd. Aangezien m'n vader wel zeker wil weten dat de overstap technisch gaat lukken, is alle input welkom.

-Is dit een aansluitpunt zoals KPN dat destijds opleverde, of kun je KPN aanspreken op een niet-standaard aansluitpunt; al dan niet gratis te fixen?
-Moet ik inderdaad het draadjeswerk van de buren kopieeren omdat dat zo goed/standaard staat?
-Begrijp ik goed dat voor een splitter alleen de twee aansluitpuntjes rechtsonderaan nodig zijn (dus adsl+telefoonsignaal?)
-en voor telefonie aansluiten op 2 linksbovenin betekent dat je kabels/draden erachter ongewijzigd kunt laten hangen?

Toekomst zou zijn dat splitter bij ons niet nodig is (1 signaal dat in modem gaat, komt ethernetkabel voor internet uit, en telefoonkabeltje). Kun je dan ook bepaalde kleurtjes van de telefoonkabel die uit het modem komt op de 2 puntjes linksbovenaan in het kastje schroeven?

[ Voor 6% gewijzigd door tweaktubbie op 13-09-2008 21:20 ]

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bottom line

als jij maar een lijn hebt kun je er in 99,99% vanuitgaan dat je de splitter op rood en blauw moet aansluiten (van je hoofdkabel)

jou buren hebben volgens mij 2 lijnen, alsik zo kijk
die phone van je burenspiltter loopt wel naar het kassie, maar is verder nergens meer verbonden
oranje/wit is wel ergens mee verbonden

wat betreft het laatste deel van je vraag vraag wat je ziet is niks ander dan een veredelde kroonsteen het hangt er vanuit hoe je de draden aansluit,
in de toekomst met voip moet je idd gewoon zorgen dat rd/bl van je kabel die naar de telefoon gaat verbonden word net je voip modem. maar geen contact maakt met de hoofdlijn

[ Voor 73% gewijzigd door Fish op 13-09-2008 21:28 ]

Iperf

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat daar rechtsonder bij de buren lijkt helemaal nergens mee verbonden.

Jij moet gewoon de plus en de min van de telefoonlijn (zitten met 99,9% zekerheid linksboven aangesloten) op de line van de splitter aansluiten en de dsl op de modem. That's it.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:39:
Dat daar rechtsonder bij de buren lijkt helemaal nergens mee verbonden.

Jij moet gewoon de plus en de min van de telefoonlijn (zitten met 99,9% zekerheid linksboven aangesloten) op de line van de splitter aansluiten en de dsl op de modem. That's it.
Heb ff nagevraagd, er schijnt een alarmkastje ergens te hangen bij de buren, dat verklaart wellicht het optische loze lijntje... Als ik beide reageerders (dank, dank) goed begrijp is het dus niet zo wereldschokkend. JvS, de bedoeling is dat m'n vader geen 'ouderwetse' KPN-lijn meer heeft maar VOIP/VDSL; dus uit het magische IS-RA kastje moet ik dan:

-linksonder rood en blauw aansluit op telefoonkabeltje en plug op IN-connector van modem stoppen

-telefoonlijnkabel die uit modem komt, daarvan rood en blauw aansluiten op huidige kabel die naar telefoons gaat, maar niet aansluiten op een van de schroefpuntjes in het IS-RA kastje?

-en internet uiteraard ethernetkabel uit modem -> pc

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

adsl aansluiten is voor elke consument bedoelt. Er is echt niets wereldschokkends aan. Zolang je maar weet dat het signaal op een plus en een min binnenkomt en je logisch in schema's kan nadenken, is het echt zooooo simpel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok het is erg aannemelijk dat het alarm aan aderpaar 2 hangt (or/wt). omdat deze slecht werkt icm adsl. wordt domweg afgeraden.

je hebt dus straks gewoon.

rd/bl (hoofdkabel) -> splitter
Splitter -> modem
modem-> telefoon

dat kastje is gewoon een 6 voudige kroonsteen om verbindingen te maken. gebruik je fantasie

Iperf

• tweaktubbie

tweaktubbie

Waar is dat knopje voor?

Topicstarter
8) Okee, thnx voor het meedenken! 8)
Ben een softewaren IT'er en niet van de schroefjes :> Normaal heb je tegenwoordig alleen nog stekkertje in contactje stoppen, maar dat lukt bij deze aansluiting niet meer. Ik ga het hiermee proberen, moet lukken!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het beste zou zijn die uitgaande kabel door te knippen en daar twee stekkertjes op krimpen en allebei op je modem aansluiten.
Pagina: 1