Toon posts:

Welke switch is voor ons geschikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

aangezien ik geen netwerk guru ben vraag ik het op dit forum.

Wij hebben een nieuwe technische dienst waar ruimte is voor 18 laptops te imagen met acronis.

We heb een Qnap 509 Pro 5 TB met load balancing deze moet worden verbonden om de laptops te kunnen imagen.
We hebben nu al 3 maand +- 250 per maand geimaged maar gaat niet snel omdat het per 5 gaat.
De images zijn een vista install

Ik dacht aan deze: http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=3026
of hebben jullie een advies budget €300,-

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wat zijn de eisen aan de switch? Wat voor functionaliteiten moeten erop zitten?

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:18:
Wat zijn de eisen aan de switch? Wat voor functionaliteiten moeten erop zitten?
Gigabit verder zou ik niet weten wat ik moet hebben.
we beschikken als over zo'n 3 com, deze moet natuurlijk wel door verbonden worden, deze gaat naar onze reparatie dienst. Ze zitten dan wel in het zelfde rack

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 20:27 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

nouja, als hij niet manageable hoeft te zijn en je niet hoeft te klooien met VLANS is het een prima switch. Wij hangen ze altijd op bij klantvestigingen. Erg betrouwbaar en ze gaan lang mee.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:21:
nouja, als hij niet manageable hoeft te zijn en je niet hoeft te klooien met VLANS is het een prima switch. Wij hangen ze altijd op bij klantvestigingen. Erg betrouwbaar en ze gaan lang mee.
Ik zag deze vandaag ook nog http://www.dollarshops.eu...555_831/products_id/18445
Alleen heb ik geen kaas gegeten van het instellen van een switch.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn de switchen standaard geschikt voor load balacing met de Qnap nas server?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:24:
[...]

Ik zag deze vandaag ook nog http://www.dollarshops.eu...555_831/products_id/18445
Alleen heb ik geen kaas gegeten van het instellen van een switch.
De procurve is een zeer goede switch, ik heb hem zelf hangen bij mijn bedrijf. Nooit problemen mee. Als je hem niet in wilt stellen hoeft dat niet, alle poorten zitten standaard in hetzelfde LAN. Eventueel kan je nog op de switch een trunkpoort aanmaken waar je je NAS op gooit. Zo heb je een 2gbit verbinding vanaf je nas (hoewel ik het betwijfel dat je die vol gaat trekken).

Verwijderd

Topicstarter
Qnap zegt:
Load-Balancing
Bandwidth aggregation is supported to boost the file transfer speed (works with managed Ethernet switch with 802.3ad configured).
Dan wordt het dus een hp. Is de hp webbased? zodat het voor een network noob nog te doen is?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
volgens de specs levert de QNAS 55mb/s .. een gbit verbinding is ruim genoeg om dat te verdragen, helemaal geen load balancing nodig.

En ja, je dollarshop switch is prima. Wat bij een switch belangrijk is, is de backplane. je wilt graag dat de backplane gelijk is aan het aantal ports x 2 x de bandwidth .. dus 48gbit voor een 24ports gbit switch, en dat heeft ie inderdaad.

Edit1:
En om nog even terug te komen op het imagen .. je NAS is dus het langzaamste van je setup. Het gaat nooit lukken om alle 18 laptopaansluitingen tegelijkertijd te laten imagen. dwz, het gaat wel lukken, maar het gaat traag, want je NAS houdt het allemaal niet bij.

Edit2:
hmm, misschien te snel gepost. Het ding komt zonder schijven, toch? Je kunt er 5 snelle schijven in raid 0 instoppen, dan zou je een theoretisch maximum hebben van 5x de snelheid van een enkele schijf. Theoretisch dus, in de praktijk ligt het lager.

[ Voor 24% gewijzigd door DrClaw op 13-09-2008 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
We hebben de Qnap als test op de zaak, omdat het bedrijf niet goed kon vertellen hoe snel die zou zijn in een netwerk. Welke nas zou nog sneller zijn? onder de 1000 http://www.dollarshops.eu/product_info.php/products_id/5205

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 21:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jmmr deze linksys ondersteund maximaal 15 clients of hebben ze het over 15 aangemaakte users?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
die laatste kan maar 4 schijven aan, maar heeft wel jumbo frame support en dat verhoogt de mogelijke throughput van je netwerk. Voor de rest zijn ze hetzelfde, al denk ik dat de 1U server lawaaiiger is dan het towertje.

er kunnen 15 connecties tegelijk openstaan. Er zit nl een linux op flash op, preconfigured met deze limiet. hoe het towertje is geconfigureerd weet ik ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door DrClaw op 13-09-2008 21:58 ]

• Mishmash
Wat voor image is het? Een Ghost image? Zo ja, dan zou je een Ghostcast server op moeten zetten en via multicast je images uit moeten delen. Theoretisch gezien zou dat sneller moeten gaan aangezien de server het maar 1 keer verstuurd maar door meerdere clients wordt opgepakt.

Ik heb zelf een Linksys NAS staan met 4 schijven erin (in raid-5) en die trok de 100mbit van mijn netwerk helemaal vol (De NSS4000). Webbased management, mooi apparaat.

De HP procurve switch is ook webbased managed en zeer eenvoudig in te stellen. Een trunklijn naar je NAS heb je niet nodig, je trekt de gigabit verbinding nooit helemaal vol.

Tevens raad ik je aan te kijken op www.centralpoint.nl. Deze online store heeft goede prijzen en snelle levering.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een acronis image.
Je maakt met acronis een complete backup van hd. Deze wordt dan als een tib bestand opgeslagen.
Dan stoppen we de acrnos cd in de lege laptop en starten acronis op in dos-mode.
Selecteren via de werkgroep de nas server en pakken de gedeelde tib bestand. De wordt dan uitgepakt door acronis en gelijk gekopieerd. Ook is het mogelijk zonder compressie de image op te slaan.

De linksys kan maar 15 clients tegelijkertijd aan, dit is voor ons te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Edit2:
hmm, misschien te snel gepost. Het ding komt zonder schijven, toch? Je kunt er 5 snelle schijven in raid 0 instoppen, dan zou je een theoretisch maximum hebben van 5x de snelheid van een enkele schijf. Theoretisch dus, in de praktijk ligt het lager.
We hebben er nu 2x samsung f1 1 tb schrijven in gestopt in striping

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

De oplossing moet niet perse in de hardware gezocht worden. Een goed plan kan al veel problemen reduceren. Als ik de topicstart beetje snap, wil je dat 18 laptops tegelijkertijd de image van een "slagschip"-NAS kan trekken. Als elke laptop 100Mbps kan trekken dan zou je aan 2x 1Gbps trunk denken.

Een andere benadering is een ghostcastserver op een laptop, desktop en server draaien. Deze "zendt" zoals een radiozender de image op het netwerk en de laptops die mee willen doen luisteren naar de "uitzending". (kort door de bocht uitleg van multicast) Als elke laptop 400Mbps kan ontvangen, dan moet de ghostcastserver slechts 400Mbps op het netwerk kunnen zetten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
24 poorts gigabit switch van HP / 3com / Cisco moet genoeg zijn.

Wij gebruikte altijd een 3com 24 poort 100mbit ding en hadden een ghost image van xp in 7 min over

Verwijderd

Topicstarter
Voordeel van acronis is dat hij elke netwerk kaart ondersteund, Bij costcast moet ik eerst weer een cd gaan maken met de drivers. Aangezien wij partijen van 30 tot 50 laptops krijgen nieuw en gebruikt wordt het een beste klus met de drivers. En zelf heb ik nog nooi een ghostcastserveropgezet

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:42:
24 poorts gigabit switch van HP / 3com / Cisco moet genoeg zijn.

Wij gebruikte altijd een 3com 24 poort 100mbit ding en hadden een ghost image van xp in 7 min over
Als wij nu met acronis een Dell latidude d800 imagen is deze klaar in 3 min. over ons netwerk.
Dan praten we ook over kleine images bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Als elke laptop 100Mbps kan trekken dan zou je aan 2x 1Gbps trunk denken.
Dit snap ik niet, sorry

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
topickick binnen 24 uur
Als je iets wil toevoegen aan je post, of je hebt als laatst gereageerd in het topic, dan hoef je geen nieuwe reply te maken maar kun je gewoon de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop gebruiken; zodoende schop je je topic niet telkens voor niets omhoog en heb je ook niet dat er 3x een reply van dezelfde poster boven elkaar staat ;)
Hier op GoT, een forum van toch wel een beetje niveau, verwachten we wel van je dat je een beetje eigen initiatief toont en dan dus eerst wat eigen (voor)onderzoek pleegt, je verdiept in de materie etc. en als je dan iets niet (helemaal) snapt, geeft dan op z'n minst duidelijk aan wat je niet snapt. Deze een-regelige replies zijn dus ook niet de bedoeling ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Rob,

idd. misschien een te snelle onnozele reactie van mij, als ik ff had gezocht had ik het wel gevonden.
Het is voor mij ook echt een hele nieuwe wereld en wil het wel graag goed doen zodat we straks snel door kunnen werken (imagen)

Verwijderd

Ben je nou na meer dan een jaar nog aan het klooien met dat netwerk?

De beste investering zou iemand zijn die er wel iets vanaf weet want zo kom je echt niet verder (nofi).

Verwijderd

Topicstarter
nee, we zijn aan het uitbreiden, het vorige draaide super alleen nu doen we er nog meer bij.

Verwijderd

Topicstarter
Meer uitbreiding zou er niet komen, dus ik denk dat we voor de Hp versie gaan. Betreft de nas denk dat we eens moeten kijken naar een linksys of nieuwe netgear 1 u versie die meer als 15 connecties tegelijkertijd aan kan.

tips zijn altijd welkom

Verwijderd

Topicstarter
niemand

• Mishmash
Heb je nou niks geleerd van de opmerking een paar replies hierboven? Topic schoppen binnen 24 uur is niet gewenst..

Doe eens wat onderzoek naar de nieuwe Linksys nas (de 6000), waarschijnlijk kan deze wel meer dan 15 clients tegelijk aan.
Pagina: 1