Aanslingeren TL buizen

Pagina: 1
Acties:

• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-01 15:17
Ik heb een vraag.

Iemand die ik goed ken heeft een autobusje waarin 4, 36 watts tl buizen hangen. Deze tl buizen werken op 230 volt.

Nu is de vraag kunnen deze tl buizen aangesloten worden op een 12 naar 230 volts omvormer?
Zo ja hoeveel vermogen heeft deze trafo nodig? (Ik neem aan dat het aanslingeren van deze tl buizen wel meer als 144 watt kost.)

Is het ook mogelijk om 4 tl buizen op 12 volt aan te sluiten (rechtstreeks op de accu?) En is dit een betere oplossing?

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:42

SA007

Moderator Tweaking
Het aanslingeren kost niet veel vermogen en zal onder die 144W blijven. de paar pieken die je daarbij krijgt vangt zo'n ding wel op.

TL's direct op 12V gaat niet werken in ieder geval.

Zo'm omvormer zal prima werken, al houdt er rekening mee dat een goedkope 150W omvormer misschien niet zo heel goed tegen 150W continue zal kunnen, ondanks dat dat op de doos staat.

• Meijuh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-01 15:17
Ok hier doe ik het voor:) bedankt

Asus EN8800GTS, Asus P5E, Intel E8400, 2x500gb Spinpoint (raid0), Zalman HP 600 watt, cnps 9500 led, creative xfi music, 4x1gb hyperX PC2 8500

Verwijderd

Heb je het over gelijk- of wisselspanning? Lijkt me redelijk essentieel namelijk...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:02:
Heb je het over gelijk- of wisselspanning? Lijkt me redelijk essentieel namelijk...
Euh, AFAIK is een TL buis altijd wisselspanning en een accu...*tromroffel*... gelijkspanning ;) De omvormer zal dan weer zorgen voor de 12 -> 230 en DC -> AC transformatie.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 14-09-2008 14:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Daarom vraag ik het want ik verbaas me erover dat er wisselspanning beschikbaar is in die auto.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:10:
Daarom vraag ik het want ik verbaas me erover dat er wisselspanning beschikbaar is in die auto.
Zo exotisch zijn omvormers toch niet :?

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 14-09-2008 14:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

O sorry, ik was in eerste instantie wat verward door de TS (leek erop alsof de buizen eerder al gewerkt hadden). Maar hje hebt helemaal gelijk hoor :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Zag wel op deze site de volgende waarschuwing:
Kan een omvormer werken met TL verlichting?

Dat is mogelijk. TL verlichting met een gewone ouderwetse starter kan elke omvormer beschadigen. Bij het starten zijn er namelijk inductieve spanningen van een paar duizend Volt. Om dit op te lossen, hoeft u alleen de ingebouwde originele starter van de TL verlichting om te wisselen voor een moderne elektronische TL Starter. Nadat u de nieuwe starter heeft gemonteerd, kunt u gewoon TL verlichting gebruiken met uw omvormer. Verdere voordelen zijn ook, dat het knipperen bij het opstarten en het bekende 50Hz knipperen zijn verdwenen. Het knippervrije starten door een elektronische starter geeft tevens tot een 80% langere levensduur van uw TL verlichting.

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 12:52
SA007 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:37:
Het aanslingeren kost niet veel vermogen en zal onder die 144W blijven. de paar pieken die je daarbij krijgt vangt zo'n ding wel op.

TL's direct op 12V gaat niet werken in ieder geval.

Zo'm omvormer zal prima werken, al houdt er rekening mee dat een goedkope 150W omvormer misschien niet zo heel goed tegen 150W continue zal kunnen, ondanks dat dat op de doos staat.
Er zijn tl buizen op de markt verkrijgbaar die op 12 volt werken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan noodverlichting en schakelkasten.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Neem wel een omvormer die een mooie sinus levert, ik heb eens een tl aangesloten op mijn ups die een soort van pwm golf maakt, de buis deed het wel maar de brom was niet te harden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:17
TRASH_LORD schreef op zondag 14 september 2008 @ 14:29:
[...]

Er zijn tl buizen op de markt verkrijgbaar die op 12 volt werken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan noodverlichting en schakelkasten.
En bv auto looplampen, genoeg TLs op 12V.

Conrad had ooit losse TL aansturing, al waren die geloof ik maar tot 8 watt ofzo.
Maar ook voor grotere vermogens bestaan ze iig:
http://www.solaire.ch/fic...llast-dc-12-24-48v-an.pdf

Verwijderd

ik heb hier al bijna en jaar een 40 watt tl op een 8w evsa'tje draaien uit een noodverlichting :) geeft niet geweldig veel licht maar toch genoeg om het hele bureau te verlichten. dus als je 5v in je auto kan krijgen en aan een paar oude noodverlichtings kan komen zou dat handig kunnen zijn :)
Pagina: 1