Toon posts:

Client wil niet meer op domein aanmelden SBS 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig thuis een SBS 2003 server te configureren.
Heb hier 1 client aanhangen met een chello internetverbinding en een D-link router.
Vanmorgen werkte na de installatie van SBS 2003 het aanmelden vanaf de client op het domein prima, alleen exchange niet goed.

Ik heb toen de wizard internet & email gedraait in de hoop het probleem met exchange te verhelpen. Nu kan ik echter met geen mogelijkheid meer aanmelden op het domein.

Ik krijg de melding dat er iets met de SRV van DNS niet goed zou zijn.
De laatste keer dat ik dit heb meegemaakt moest er een herinstallatie aan te pas komen, maar dat is nu niet echt een oplossing, ik wil de oorzaak namelijk erg graag weten en kunnen verhelpen.

De server heeft een vast ip 192.168.0.150

De D-link router heeft ip 192.168.0.1

Bij de wizard geeft ik als dns van de server het ip van de router op (als ik die van de server doe dan krijg ik geen internet)

Nu kun je ook de dns / dhcp in de router uitgooien en die door de server laten beheren maar aangeizen ik ook nog twee laptops op de D-link heb zitten (die wel gewoon internet moeten hebben) lijkt me dat lastig.

Hopelijk kan iemand me helpen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Heel eenvoudig: binnen een domein wil je NOOIT je DNS server naar de router verwijzen.

Wat het zou moeten worden:

DNS client - IP server
DNS server - IP server
Forwarders (in DNS) aanmaken, welke naar de DNS servers van je Internet Service Provider verwijzen.

Met deze instellingen gaat het werken.

Overigens, gebruik deze link om een en ander te configureren (met behulp van CEICW).

[ Voor 18% gewijzigd door lier op 17-09-2008 09:43 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-03 09:01
lier schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:37:
Heel eenvoudig: binnen een domein wil je NOOIT je DNS server naar de router verwijzen.
Tenzij het om een forwarder gaat :)

Let er wel op dat chello wss poort 25 knijpt, en je dus geen mail naar buiten kunt verzenden/ontvangen.

Voor verzenden kun je de smtp-server van Chello nog als smarthost, ontvangen zou je kunnen kijken naar iets als Rollernet.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59
De server heeft een vast ip 192.168.0.150

De D-link router heeft ip 192.168.0.1

Bij de wizard geeft ik als dns van de server het ip van de router op (als ik die van de server doe dan krijg ik geen internet)

Nu kun je ook de dns / dhcp in de router uitgooien en die door de server laten beheren maar aangeizen ik ook nog twee laptops op de D-link heb zitten (die wel gewoon internet moeten hebben) lijkt me dat lastig.

Hopelijk kan iemand me helpen.
Je moet inderdaad niet het IP-adres van je router als DNS-server in je SBS-doos aangeven. Laat hem naar zichzelf wijzen als zijnde DNS-server. In je DHCP-opties definieer je het IP-adres van je router als Gateway (optie 5 zeg ik uit m'n hoofd).
Op deze manier krijgen je cliënts het IP-adres van je router toegewezen als Gateway. Je DNS wordt dan verzorgt door je server.

Verwijderd

Topicstarter
Is al zover gelukt de windows firewall zat ertussen die juist geconfigureerd en nu weer toegang.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:48:
Is al zover gelukt de windows firewall zat ertussen die juist geconfigureerd en nu weer toegang.
Vertel mij dan eens hoe je met je firewall ervoor gezorgd hebt dat het Internet niet meer werkte ? Heb je nu je TCP/IP instellingen gecorrigeerd ?

Ook in je forwarder ga je niet naar de DNS "server" van je routr verwijzen. Is absoluut overbodig met een grotere kans op problemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1