i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Er is meer dan genoeg over geluidskaarten te vinden hier op het forum, bijvoorbeeld hier. Ik heb zelf ook een Logitech Z5500 en heb die vervolgens optisch aangesloten op een Club3D Theatron Agrippa. Deze kan 5.1 geluid uit games realtime encoderen zodat je het digitaal via je optische of coaxiale uitgang naar je 5.1 set kan sturen. Bij veel andere kaarten moet je voor 5.1 geluid in spellen het zaakje analoog aansluiten, en zoals je zelf al hebt gemerkt klinkt dat een stuk minder goed.
Als je kunt bevestigen dat die Auzentech kaart geschikt is voor mijn doeleinden ben ik een tevreden man
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
zoals je schreef heb je de logitech set nu digitaal aangesloten en dat wil zeggen dat je de DAC van de Logitech set gebruikt.
Een andere geluidskaart kopen en dan de Logitech set digitaal aansluiten zal geen enkele verbetering met zich meebrengen.
Een geluidskaart met een goede DAC en dan analoog aansluiten kan mogelijk wat verbetering in geluid verzorgen.
Nou heb ik zelf die set ook wel eens gehoord en moet ik zeggen dat ie erg beroerd klinkt, woofer gaat veel te hoog door de midrange klinkt minder en lijkt wel een boost te hebben in de upper midrange waardoor de audio nogal schreeuwerig klinkt.
Als ik naar andere speakers moet gaan kijken bedoel je zeker een receiver en losse boxen? Dat wordt mij waarschijnlijk te duur en voor de kleine ruimte ook niet echt rendabel denk ik, jammer
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 20:35 ]
Dat valt wel mee hoorSp33dFr34k schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:56:
Ooow, das een domper.
Je zult geen noemenswaardig verschil tussen geluidskaarten met digitale uitgang horen als je films kijkt waarbij de AC3 stream 1 op 1 wordt doorgestuurd naar de Z5500. Je zult wel verschil horen tussen geluidskaarten in games, elke kaart produceerd een ander geluid in het '3d' 5.1 gebeuren in spellen. Hier zijn momenteel de Creative kaarten gewoon het beste in, maar helaas hebben die weer hele andere problemen. Voor film en muziek zijn er betere alternatieven dan een Creative kaart. Ben je voornamelijk aan het gamen dan moet je even op zoek naar een moderne Creative kaart met digitale uitgang.
Dat gezegd hebbende, de kaarten die realtime 5.1 encoding kunnen doen en ook de huidige EAX standaarden (deels) ondersteunen doen het in games vaak bijna even goed als Creative kaarten zelf, maar hebben dan wel het voordeel van een digitale uitgang.
...en waarom?
'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin
De geluidskaart die je nu gebruikt zal hoogstwaarschijnlijk al het signaal dat binnenkomt omzetten naar 48KHz sample rate (=sample rate conversion, google), en goedkope geluidskaarten doen dit vaak op een dusdanig matige manier dat er met een andere geluidskaart nog best wat winst te behalen valt. Ook de Creative geluidskaarten doen dit. Het is de vraag of je het verschil met een andere geluidskaart gaat horen, ligt er maar net aan hoe goed die Asus Soundmax is. Vrijwel alle muziek heeft een sample rate van 44.1KHz, en dat wordt dus omgezet door de geluidskaart. Film is 48KHz, daar zul je dus geen verschil gaan horen, omdat de geluidskaart dat niet hoeft om te zetten.
De Auzentech en Club3D geluidskaarten hebben een optie in de drivers om te schakelen tussen 44.1 en 48KHz, dus als je muziek gaat luisteren zet je 'm op 44.1KHz. Misschien doet de Club3D dit wel automatisch, mijn Auzentech X-Plosion (de normale versie, niet de Cinema) doet dit in ieder geval niet.
En dan het gamen. Dat je gelezen / gehoord hebt dat de Auzentech minder goed is voor games, is waarschijnlijk omdat deze maar tot EAX2 ondersteunt, terwijl de nieuwere Creative kaarten al EAX5 hebben. EAX zorgt voor wat extra effecten in spellen die dit ondersteunen, dus het is aan jezelf om te beslissen of je EAX5 wilt hebben.
Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk slimmer om weer terug naar analoog over te stappen. Waarschijnlijk adviseert niemand me dat dus omdat ik in de startpost aangeef dat ik 'm het liefst digitaal aansluit, sorry..
Het word me in ieder geval wel duidelijk waarom de meeste kaartjes geen digitale uitgang hebben, maar alleen analoog. Als je een dikke receiver oid hebt ben je het beste af met een digitale uitgang, heb je een simpel setje zoals ik kun je het zaakje beter analoog aansluiten. Dat gezegd hebbende, mocht ik de zaak analoog willen aansluiten, welke kaart is dan het beste "allround", daar het bedoelt is voor muziek, film én games?
Is er trouwens ook verschil tussen de analoge zwart/orangje/groen jacks? Ik gebruik de standaard kabels van de Z5500 zelf.
@Guus_: dat ziet er idd uit als een erg mooi kaartje! Helaas voor mij is dit wel boven mijn budget...
@Younes: inderdaad, dat doe je prima. Na het lezen van deze reacties begrijp ik dat gelukkig ook
Nogmaals bedankt voor de reacties, ben er heel wat wijzer door geworden!
Als je daarnaast ook nog de nieuwste EAX wilt hebben, dan is eigenlijk alleen de Auzentech X-FI Prelude 7.1 een optie. Is wel duur, maar dan heb je ook wat.
Waarom zou je geen 48KHz willen gebruiken?FreddyFish schreef op maandag 15 september 2008 @ 03:24:
Je hebt zelf aangegeven een flink positief verschil in muziek te merken wanneer je de set digitaal via coax aansluit. Ik zou dan niet de conclusie trekken dat je met analoog het beste af bent. Je moet alleen zorgen dat je een geluidskaart hebt die jouw muziek niet omzet naar 48KHz als je dat niet wilt. Dan zit je goed met die Auzentech en Club3D.
Als je daarnaast ook nog de nieuwste EAX wilt hebben, dan is eigenlijk alleen de Auzentech X-FI Prelude 7.1 een optie. Is wel duur, maar dan heb je ook wat.
...en waarom?
Bedenk wel dat gebruik van de digitale SPDIF uitgang van een matige geluidskaart nog geen garantie is voor goede kwaliteit muziek. Windows zelf gooit ook nog roet in het eten met o.a. de windows Kmixer. Goede geluidskaarten maken daarom veelal gebruik van Asio drivers die de kmixer kunnen omzeilen.