[XP] CPU Pieken

Pagina: 1
Acties:

• St03mp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04-2022
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik last van, tot nu toe onverklaarbare CPU pieken.

Symptomen:

CPU heeft korten pieken (tussen 1 en 10 sec)
CPU piekt tussen 50 - 100%
Soms pieken beide processors, soms maar eentje
Bij een piek blijft zowel beeld als geluid hangen

Mogelijke oorzaak:

Om te zien door welke software de pieken worden veroorzaakt heb ik Windows Process Explorer geïnstalleerd. In eerste instantie leek Firefox3 het probleem te veroorzaken, maar later kreeg ik ook de pieken zonder FF te hebben gebruikt.
Ik zie ook vaak de pieken veroorzaakt worden door DPC's (deferred procedure call) (zie screenshot)
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/cpu_pieken3.jpg

Waarschijnlijk is mijn geheugen ook geen probleem, want de pieken verschijnen op random momenten. Soms kan ik uren lang heel Adobe Suite gebruiken zonder problemen, soms komen de pieken direct na het inloggen in Windows.

Soms gaan de pieken vanzelf weer weg, maar meestal moet ik rebooten om er vanaf te komen.

Het lijkt me dat dit een softwarematig probleem is, gezien de DPC pieken.
Maar ik kan er m'n vinger nog niet op leggen... hoe kunnen er bijvoorbeel CPU pieken zijn, veroorzaakt door DPC, terwijl ik net ingelogd ben in Windows, en nog high priority software heb opgestart?

Iemand die me hiermee kan helpen..?

Windows XP 64x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Iemand die me hiermee zou kunnen helpen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Juiste drivers van alle hardware? (En de hardware zelf is OK?) <-- ik neem aan dat die high priority werken. (Maar heb me sinds Win2k er niet echt meer in verdiept :o )

Als je een externe USB HDD gebruikt: http://www.tutorials-win.com/SupportXP/Solved-Deferred

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Je kan in Sysinternals Process Explorer ook per running process naar de processorbelasting kijken. Als je eenmaal weet welk process verantwoordelijk is kan je op internet meer specifieke informatie vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

jfeelders schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:58:
Je kan in Sysinternals Process Explorer ook per running process naar de processorbelasting kijken. Als je eenmaal weet welk process verantwoordelijk is kan je op internet meer specifieke informatie vinden...
of dubbel klikken op het proces dat die spikes veroorzaakt, en kijken welke thread er verantwoordelijk voor is. Mocht je windows vista hebben, dan zou een van de sidepannel dingetjes daar wel eens verantwoordelijk voor kunnen zijn.

voor achtergrondinformatie op deze link klikken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
jfeelders schreef op zondag 14 september 2008 @ 22:58:
Volgens mij krijg ik alleen maar 'DPC' te zien, verder niks. Maar de volgende keer als het probleem zich voordoet zal ik het checken. (Ik heb er gelukkig niet dagelijks last van, maar van de andere kant maakt dat het wel lastiger om het probleem op te lossen...)

En voor alle duidelijkheid: ik draai winXP 64x.

@ F_J_K: ik heb al een tijdje geen drivers meer geupdate, dus het lijkt me niet dat er nu opeens een driver probleem optreed. Verder heb ik ook geen externe HDD, wel een telefoon die ik via USB regelmatig aansluit mbv ActivSync. Ik zal eens opletten of het hier iets mee te maken heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik snap niet helemaal wat dit in SA doet; het heeft weinig met externe applicaties te maken? Start eens in safe-mode en kijk eens of het probleem dan ook optreed. Dan heb je de draaiende applicaties in ieder geval grotendeels uitgesloten :)

SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Als je DPC je processor opzuipt (google even naar Deferred Procedure Calls) dan is het misschien wel een onderdeel van je computer wat niet doet wat hij hoort te doen. USB apparatuur oid. Check je device manager naar uitroeptekens en vraagtekens. Kijk welk apparaat het mankement vertoont en eventueel wat het mankement veroorzaakt.

Verder kan ik eigenlijk ook niet meer advies geven dan googlen op DPC fouten.
DPC means Deferred procedure calls - The processor is saying 'I am busy I will do this low priority task later.'

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 16-09-2008 23:45 ]

-_-

• St03mp
ok, duidelijk.
Maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk om te checken welke software door windows wordt beschouwd als high priority, en welke als low priority? (zonder dat dit op dit moment wordt toegepast)
Ik neem aan dat dit op een of andere manier is vastgelegd door windows in een lijst, adhv bijvoorbeeld vaak gebruikte software of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Zojuist deed het probleem zich weer voor. Ik heb toen direct een reboot gedaan in safe mode.
Helaas heb ik daar dus exact hetzelfde probleem...

Voorheen ging het probleem ook meestal weg na een reboot, maar nu niet meer. Meteen na het opstarten komen de cpu pieken. En nu zelfs zo hevig, dat ik een andere pc moest gebruiken om dit te typen... (ook na een tweede reboot in niet-safe-mode) Mijn eigen systeem is opeens praktisch onhandelbaar geworden door de nu veel langere cpu pieken die elkaar steeds sneller opvolgen...

Verder heb ik ook mijn device manager gecheckt, hier worden geen problemen weergegeven.
In ProcessExplorer zijn echt alleen 'DPC' pieken te zien, er wordt dus verder geen specifiek proces weergegeven dat veel cpu opeist.

De Context Switches en Context Switches Delta (in ProcessExplorer) worden verreweg het meeste weergegeven bij 'Hardware Interrupts', daarna volgtSystem Idle Process en dan de DPC's.

Wijst dit alles erop dat dit toch echt een hardware probleem is? En zo ja, kan iemand uit het bovenstaande nog afleiden om welke hardware het specifiek zou kunnen gaan?

Hardware:
Videokaart: Asus 8800GTS 320MB
MSI P35 Platinum
4x 1GB Corsair 800mhz DDR2
C2D 6600, niet oc'ed
4x seagate 250GB sataII 7200rpm in RAID10
Promise TX4310 raid controller

windows vista x64 business

---
Edit: en nu, zonder weer opnieuw te rebooten, zijn de cpu pieken opeens weer verdwenen... :?
Daarom nog maar even een screenshotje gemaakt van mijn ProcessExplorer.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.castelijns/images/cpu_pieken4.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door St03mp op 29-09-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Mij lijkt dat de hardware een probleem veroorzaakt in je systeem, misschien in combo met een brakke driver.

trek als het mogelijk is teminste, de raid controller er eens uit. Koppel tegelijk alle USB apparatuur los en kijk of er in je device manager nog dingen staan met een uitroepteken. Schakel zoveel mogelijk aan onboard meuk in de bios uit (firewire, USB controllers lan en audio). Start de pc op en kijk of je last hebt van cpu-spikes. Zo niet? dan een voor een de onderdelen weer aanzetten of aankoppelen / terugstoppen en kijken waar het fout gaat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
M'n RAID controller eruit trekken zal niet echt lukken... Ook mijn OS draait op raid.

En voor alle duidelijkheid: ik heb geen problemen (vraagtekens, uitroeptekens etc) in mijn device manager. Al die rommel uit gaan zetten in mn BIOS zal dus niet echt gaan helpen, gok ik.

Er zaten ook verder geen dingen aangesloten op mijn USB controllers, firewire etc. Alleen mn muis en keyboard...

En het blijft lastig om te controleren of na reboot het probleem verholpen is, omdat de cpu pieken niet altijd optreden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

en als je de netwerkkabel eens eruit laat, en alle usb apparaten ? dan ook geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
Anoniem: 218213 schreef op maandag 29 september 2008 @ 16:35:
en als je de netwerkkabel eens eruit laat, en alle usb apparaten ? dan ook geen verbetering
nope, helpt niks.
Ook alle drivers ge-update zonder verandering...
Ik kwam mbv google deze tool tegen: RATTV3
Een tool die DPC processen logt, om na te kunnen gaan welke processen veel cpu vreten.

Het werkt helaas niet voor 64-bits systemen...
Uit de RATTV3 info:
Known Issues

* This program doesn't work on 64-bit operating systems or with traces from 64-bit systems
Is er een dergelijke tool die wel geschikt is voor 64 bits systemen?

[ Voor 19% gewijzigd door St03mp op 25-10-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Good old Kernrate doet 't volgens mij wel onder 64bits, daar al mee gewerkt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St03mp
kheb t ff geinstalleerd, maar geen idee wat ik ermee moet doen....

Ik kan een of ander dos- programma starten, waar ik het volgende te zien krijg:
< KERNRATE LOG >
\==============================/
Date: 2008/10/26 Time: 1:18:28
Machine Name: ST03MP
Number of Processors: 2
PROCESSOR_ARCHITECTURE: x86
PROCESSOR_LEVEL: 6
PROCESSOR_REVISION: 0f06
Physical Memory: 4095 MB
Pagefile Total: 5891 MB
Virtual Total: 2047 MB
PageFile1: \??\C:\pagefile.sys, 2046MB
OS Version: 5.2 Build 3790 Service-Pack: 2.0
WinDir: C:\WINDOWS

Kernrate User-Specified Command Line:
C:\Program Files (x86)\KrView\Kernrates\Kernrate_i386_XP.exe

Kernel Profile (PID = 0): Source= Time,
Using Kernrate Default Rate of 25000 events/hit
Starting to collect profile data

***> Press ctrl-c to finish collecting profile data
maar die profile data is vervolgens nergens terug te vinden...
En volgens de userguide van kernrate zou ik ook allerlei commandlines moeten kunnen gebruiken, maar in dit dos-programma kan ik niks intypen.....

En eerlijk gezegd heb ik ook niet meer echt een idee waar ik mee bezig ben

(edit: ik gebruik de x86 versie van kernrate viewer nu, de 64x versie werkt om een of andere reden niet:
"../../Kernrate_ia64_XP.exe is valid, but is for a machine type other then the current machine."

[ Voor 8% gewijzigd door St03mp op 26-10-2008 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148947

Toen mijn HDD aan het falen was, had ik dezelfde symptomen. Het bleek dat de HDD alle interrupts bezet hield en zo het systeem bijna onbruikbaar maakte. Hier kwam ik achter door met Process Explorer van SysInternals het resource verbruik in de gaten te houden (wat jij dus ook doet)... Waarschijnlijk heb je niet correct functionerende hardware in je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Nu zul je toch 1 vooe 1 je hardware moeten gaan loskoppelen.
Je hebt raid, dus deze verwijderen en gewoon installeren, en testen.
Dan zoveel mogelijk hd's verwijderen.
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

St03mp schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 01:21:
kheb t ff geinstalleerd, maar geen idee wat ik ermee moet doen....
[google=how to use kernrate]
[google=debugging kernrate]

om maar wat te noemen... Kernrate is een commandline tool.
Botweg dubbelklikken werkt dus niet, maar je moet 'm vanuit een command prompt aansturen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1