Toon posts:

[Herstel]2.5inch S-ata

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2389/1811476210_9af3228d6c.jpg

Ik heb zo'n schijfje nu in de vriezer liggen. De schijf tikt nog maar een end weg dus de vriezertechniek leek me de juiste laatste redding. Nu is het zo dat deze schijf een body heeft die veel kleiner, smaller en daardoor veels te snel ontdooien kan. Nu is mijn vraag hoe ik deze het beste kan connecten met mijn PC om toch nog een poging te doen voor het redden van de data.

Mijn eerste insteek was om de schijf goed verpakt bevroren en wel aan te sluiten, maar ik vermoed dat dit teniet gedaan wordt binnen 3 minuten. Een idee was om 2 koel-elementen die ook in de vriezer liggen, hiermee de schijf te sandwichen zodat deze toch bevroren blijft. Een ander idee was om een vapochill op de schijf te plaatsen en deze zo koel te houden :P

Heeft iemand anders nog tips? Of moet ik maar gewoon een poging proberen?

Verwijderd

Pc even naar de vriezer verplaatsen en met een (lang) s-ata kabeltje verbinden?

Anders een vapochil er rond en dan nog eens twee koelelementen boven en onder :9

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rampzalige oplossing. Heb geen S-ata kabel die zo lang is laat staan een powercable.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Laptop + externe sata 2 usb converter.

Sitecom CN-330 USB 2.0 to IDE/SATA Combo adapter (voorbeeld).

Maar als je data je echt lief is dan kun je beter een professioneel bedrijf er naar laten kijken. De vraag is hoeveel geld je data je waard is.

[ Voor 41% gewijzigd door Q op 13-09-2008 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja de schijf is niet van mij en er was me gezegd dat het redden ervan een niet al te hoge prioriteit heeft. Immers stonden de meeste gegevens op een 2de pc zeg maar, dus de noodzaak is niet hoog. Het zou wel fijn zijn als ik het leveren kon op een DVD. Een s-ata2 USB controller is opzich wel een oplossing. Met een verlengkabel kan ik dat ding makkelijk in de vriezer stouwen en vanuit daar Plug & Play nog eens aansluiten ook.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Neem iets met een cilinder vorm, een maatbeker bijvoorbeeld. Vul die met koelvloeistof uit bv koelelementen. Neem een lekvrije plastic zak en leg hier je HD in. De zak laat je voorzichtig in de beker zakken, de randen vouw je over de rand heen en plak je aan de buiten zijde vast met tape.

Paar uurtjes in de vriezer en je schijf zou zo een poosje langer koel moeten blijven. Een laptop schijf verbruikt zo tussen de 2 en 4 watt dus dat blijft wel even op temperatuur, in ieder geval langer dan een normale desktop schijf.

Maar maak het jezelf niet al te moeilijk, de kans is groot dat je ook met het invriezen van de schijf er niets meer van af kunt halen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daar ben ik me van bewust. Maar de mogelijke redding zou zijn de vriezermethode. Ik heb al vaker met succes een schijf gered via de vriestechniek, alleen een 2.5inch schijf is kleiner en heeft minder 'body' dan een normale 3.5inch schijf, en komt daarom sneller naar kamertemperatuur.
Pagina: 1