welk windows licentie

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-12-2025
Mijn vader heeft een week geleden een apple gekocht en hij wil nu graag windows xp / vista erop zetten maar het is een beetje onduidelijk wat voor versie van windows xp / vista hij moet kopen.

We waren er al achter gekomen dat als we een upgrade versie kopen het niet gaat werken omdat er uiteraard nog geen windows geinstalleerd is op de apple.

Wat ik me afvroeg is of je op een apple gewoon een OEM versie kan zetten zonder problemen of dat je perse een retail versie moet kopen. De retail versie van windows xp en vista zijn ruim twee keer zo duur als de oem versie dus het zou wel veel geld besparen.

Bij voorbaat bedankt voor de hulp

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Een OEM versie is net zo illegaal als een upgrade versie.
Ja je krijgt ze beiden wel aan de praat, maar het mag niet van MS.

edit:
Een upgrade is alleen te gebruiken als je al een licentie hebt van een voorgaande versie, en deze versie dan ook niet meer in gebruik is.
Een OEM is alleen aan te schaffen met nieuwe hardware. Nou schijn je een oem te kunnen aanschaffen bij aankoop van een muis oid. dus daar valt naar te kijken.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 13-09-2008 13:00 ]

Verwijderd

job schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:57:
Een OEM versie is net zo illegaal als een upgrade versie.
Ja je krijgt ze beiden wel aan de praat, maar het mag niet van MS.
Is niet illegaal, je koopt het keurig in de winkel, stopt de CD in de compu en drukt op het knopje "install". In dit traject wordt geen illegale handeling uitgevoerd dus is jouw stelling onjuist (dit blijkt ook uit het feit dat MS hier absoluut niets tegen zal doen).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 13:01 ]

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:00:
[...]

Is niet illegaal, je koopt het keurig in de winkel en drukt op het knopje "install". Geen illegale handelingen lijkt me (dit blijkt ook uit het feit dat MS hier absoluut niets tegen zal doen).
Uhm, juist ja.. goed argument.
De goedkope prijs van deze versies is omdat je volgens ms recht hebt op korting.
Dus bij een nieuwe hardware, of omdat je al een oudere versie hebt.

Maar een oem of upgrade zal inderdaad probleemloos werken op je pc, maar volgens de voorwaarden is het illegaal. Dat het werkt maakt het nog niet legaal.
Dat ze er niets tegen doen is omdat niet te controleren valt of de gebruiker thuis wel een oude licentie heeft liggen/nieuwe hardware heeft aangeschaft. Niet omdat het legaal is.
Lees eens de voorwaarden door.

[ Voor 43% gewijzigd door job op 13-09-2008 13:04 ]

Verwijderd

Nee, jouw argument is goed. Een fabrikant stopt een papiertje bij zijn produkt waarop staat wat je er niet mee mag doen en jij ziet dat vervolgens als absolute waarheid.

Bij elk apparaat dat je koopt zitten van die papiertjes waar niemand zich aan houdt, waarom dan wel bij MS?

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:04:
[...]

Nee, jouw argument is goed. Een fabrikant stopt een papiertje bij zijn produkt waarop staat wat je er niet mee mag doen en jij ziet dat vervolgens als absolute waarheid.

Bij elk apparaat dat je koopt zitten van die papiertjes waar niemand zich aan houdt, waarom dan wel bij MS?
De voorwaarden die een fabrikant aan zijn eigen product stelt zijn gewoon rechtsgeldig mits ze de wet niet tegenspreken. En zo'n groot bekend bedrijf als microsoft kan niet zomaar ongemerkt onrechtmatige voorwaarden opstellen. Dus ja ik ga er vanuit dat die voorwaarden wettelijk mogen.

En dat men zich niet aan die papiertjes houdt maakt het niet minder illegaal.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 13-09-2008 13:11 ]

Verwijderd

job schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:00:
Dat ze er niets tegen doen is omdat niet te controleren valt of de gebruiker thuis wel een oude licentie heeft liggen/nieuwe hardware heeft aangeschaft. Niet omdat het legaal is.
Microsoft heeft hier geen enkel probleem mee. Met de Windows versies van ~100 euro waar we het hier over hebben (die officieel niet voor bovenstaande situaties bedoeld zijn) zorgen ze er voor dat Windows dominant blijft omdat de wat "handigere" gebruiker (een behoorlijk grote groep tussen Tweaker en n00b in) dit vaak nog wel een acceptabel prijsniveau vindt en dus niet naar alternatieven gaat kijken (die er ooit toch wel een keer gaan komen). Volgens mij worden de Retail versies alleen gekocht door mensen die heel weinig van compu's weten.

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Dat maakt toch allemaal geen fuck uit. :') Je koopt gewoon de OEM versie mooi in de winkel. Kost minder, dus neem je die. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door NickvdB op 13-09-2008 13:20 ]

Verwijderd

NickvdB schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:19:
Dat maakt toch allemaal geen fuck uit. :') Je koopt gewoon de OEM versie mooi in de winkel. Kost minder, dus neem je die. 8)7
Dat het kan betekend niet dat het legaal is :P Zomaar OEM los kopen en installeren op je Mac is niet toegestaan volgens de gebruikersvoorwaarden

En dat jullie op het Apple forum, waar mensen altijd lopen te zeuren dat je Apple niet op je Windows PC mag installeren, hier niks om geven is verder niet relevalt voor de wetgeving ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:40:
En dat jullie op het Apple forum, waar mensen altijd lopen te zeuren dat je Apple niet op je Windows PC mag installeren, hier niks om geven is verder niet relevalt voor de wetgeving ;)
Op het Apple forum mag volgens de laatste stand van zaken ook gepraat worden1 over OSx86 (wat volgens de papiertjes per definitie illegaal is).

1Alleen als er eerst een algemeen topic over OSx86 aangemaakt wordt.

Verwijderd

kortom gewoon oem kopen

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:04
Als je windows installeert moet je aanvinken dat je het eens bent met de algeme voorwaarden.
Ik heb ze niet gelezen maar daar staat vast in dat je de oem versie alleen mag kopen bij een nieuwe pc en alleen mag gebruiken bij die pc. aangezien dat de officieele ms policy is.

Dus het is illegaal om een oem of upgrade te gebruiken op je mac.
Dat er nooit iemand achter zal komen of er aan zal doen staat daar natuurlijk geheel los van.

Dus aan jouw de keus: ja het is illegaal, nee er zal nooit iemand achterkomen.

edit: ed_l, als je ze idd tegelijk koopt bij de zelfde winkel kan ik me geen reden bedenken warom het niet zou mogen, maar anders mag het niet 8)7
retail is alleen legaal als je ook een oudere windows hebt en belooft die niet meer te gebruiken. (en dat geen oem is!)

[ Voor 19% gewijzigd door martijnve op 13-09-2008 14:05 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vraag me af:
de OEM versie of 'system builders' versie mag alleen aangeschaft worden bij een nieuwe computer. Geldt dat dan ook voor een Mac? in dat geval zou het namelijk mogen, mits gelijktijdig aangeschaft.

Wat grizzlybeer, NickvdB en racer13 beweren is verder gewoon illegaal en kan opgevat worden als aanzet tot illegaal gebruik van software, wat niet toegestaan is volgens de GoT policy. Ik zou nog maar eens goed nadenken over de betekenis van een koopovereenkomst.

TS: MS kan je vraag prima over de telefoon beantwoorden, bel ze eens.

edit:
martijnve, de retail versie is dan weer wel legaal, itt wat jij post.

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 13-09-2008 13:55 ]

Verwijderd

Edmin schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:53:
Ik vraag me af:
de OEM versie of 'system builders' versie mag alleen aangeschaft worden bij een nieuwe computer. Geldt dat dan ook voor een Mac? in dat geval zou het namelijk mogen, mits gelijktijdig aangeschaft.
Valt een Mac ook onder het begrip 'computer'? :P
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:45:
[...]

Op het Apple forum mag volgens de laatste stand van zaken ook gepraat worden1 over OSx86 (wat volgens de papiertjes per definitie illegaal is).

1Alleen als er eerst een algemeen topic over OSx86 aangemaakt wordt.
Ahh maar dat is idd niet altijd zo geweest :)

OEM mag je pas kopen als je je hardware aanschaft. Of een muis hier ook onder valt weet ik niet (lijkt me niet, aangezien dat randapparatuur is)

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:56:
[...]

Valt een Mac ook onder het begrip 'computer'? :P

[...]

Ahh maar dat is idd niet altijd zo geweest :)

OEM mag je pas kopen als je je hardware aanschaft. Of een muis hier ook onder valt weet ik niet (lijkt me niet, aangezien dat randapparatuur is)
Het hele probleem met de OEM voorwaarden:

De gestelde voorwaarden heten ook wel koppelverkoop, en dit mag niet...
Dit is ook de reden dat MS hier niets aan doet in europa, krijgen ze namelijk weer eens ruzie met onze Nelie Kroes...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Plopeye schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:01:
[...]

Dit is ook de reden dat MS hier niets aan doet in europa, krijgen ze namelijk weer eens ruzie met onze Nelie Kroes...
Het is geen koppelverkoop. Je kan immers ook de retail versie kopen. Alleen vraag ik me af wanneer het in Nederland verboden is om aan 'koppelverkoop' te doen. DAt is het namelijk niet. In Belgie wel, maar daar hebben wij niets mee te maken *O*

Verwijderd

[...]

Hoezo koppel?
Je krijgt korting als je hardware aanschaft (OEM), schaf je de hardware niet aan dan krijg je geen korting :)

In welk opzicht is dat koppelverkoop? Als ik in de supermarkt product X koop dan krijg ik ook korting bij de aanschafsprijs van een kaartje voor Duinrell.. Koppelverkoop :o :+

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 14:05 ]

Verwijderd

en Apple's iPhone dan (in zowat heel Europa, op België en Italië na voor zover ik weet)?

Koppelverkoop mag in de meeste landen wel. Nelie Kroes haalt gewoon geld bij MS omdat er zoveel zit, zodat ze met die boete's het landbouwbeleid kunnen financieren ipv het door te sluizen aan degenen die zogenaamd nadeel zouden ondervinden van MS's aanpak.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bovendien wordt je niet verplicht tot het aanschaffen van Windows. Dat zou het nl. pas echt koppelverkoop maken. Geen windows? ga dan voor Linux bijv.

Verwijderd

Edmin schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:53:
Wat grizzlybeer, NickvdB en racer13 beweren is verder gewoon illegaal en kan opgevat worden als aanzet tot illegaal gebruik van software, wat niet toegestaan is volgens de GoT policy. Ik zou nog maar eens goed nadenken over de betekenis van een koopovereenkomst.
Het is pas illegaal als het door een rechter getoetst is. Heb jij een link van die rechtszaak?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:12
Dit topic begint inmiddels erg offtopic te raken. Je kunt de informatie die je zoekt vinden in Windows Clients. Een soortgelijk topic openen in dat forum zal ook geen lang leven beschoren zijn. Dus daarom een slotje :)

Met dank aan Dwars, in dit topic kun je relevante informatie vinden: [XP] OEM, mag dat nu wel of niet?.

[ Voor 22% gewijzigd door Hoedje op 13-09-2008 14:14 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.