Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Batterijen vervangen door trafo

Pagina: 1
Acties:

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hallo,

Nu ben ik niet zo elektrotechnisch aangelegd en ik heb al wat zitten rekenen en googlen.

Ik heb hier een Cars Racebaan voor mijn zoontje
Afbeeldingslocatie: http://ak.buy.com/db_assets/prod_lrg_images/191/203202191.jpg

Nu gaan hier 3 dikke Alkaline D Cellen in welke na een dagje scheuren wel leeg zijn..
Ik wil dus een aansluiting maken voor een transformator, waar ik nog wel een bosje van heb liggen.
Het voltage snap ik wel, 3 cellen is 4,5Volt wat de trafo ook moet zijn.
maar,
1 cel is 12000 mAh =1,2A
dus 3 cellen is 3,6A lijkt mij
Bereken ik dat goed?
Ik leest ook over D batterijen met verschillende Ampere waarden...
Wat maakt het uit of het aantal ampere iets meer of minder is?
Wat is verstandig? Ik wil niet dat het electromotortje de geest geeft.

Kortom, wat voor trafo moet ik gebruiken voor het vervangen van 3 D Cellen?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat heb je liggen?
Als je inderdaad 4,5 volt trafo hebt die minimaal 3,6 A kan leveren zit je goed.
Kan volgens mij niks fout gaan.
Trafo moet natuurlijk wel dc zijn gelijkstroom dus, ook moet je dat dus goed aansluiten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Een mAh is niet een mA.
Die h geeft aan dat de batterij dus een uur lang 12000 miliampere kan leveren, daarna is die leeg.
of je vraagt 2 uur lang 6000 miliampere, dan is die ook leeg

Als die baan in een uur de batterijen leeg trekt dan weet je dat hij 3.6 ampere vraagt. Doe die baan er 2 uur over, dan heb je met 1.8 ampere al genoeg.
Oftewel met 3.6ampere zit je zeker veilig, maar het is wel overdreven om zo'n adapter te kopen.
Met een zwakkere en dus goedkopere kan je waarschijnlijk ook wel af.

edit:
de electromotor zal niet zomaar de geest geven.
Het aantal amperes wat een adapter maximaal kan geven geeft zoals ik al zeg het maximum aan.
De baan vraagt zelf wat hij nodig heeft. Een sterkere adapter kan dus niet de electromotor opblazen.
Een te zwakke adapter zal er wel voor zorgen dat de adapter stuk gaat.
Te veel voltage geeft wel een probleem, te weinig voltage zal er voor zorgen dat de auto's minder snel rijden.
Ik lees nu ook dat je nog wat adapters hebt liggen, dus dan gaat het prijs argument niet meer op. :)

[ Voor 66% gewijzigd door job op 13-09-2008 12:53 ]

Verwijderd

Ah staat voor ampere/ uur dwz afname van de stroom gedurende 1 uur. 2500mAh is dus een uur 2,5A, althans in theorie en grof samengevat.

Simpel 5volt 1ampere adaptertje moet volstaan lijkt mij. Voor de zekerheid 1 stevige diodes in serie.

Verwijderd

Soldaatje schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:50:
Trafo moet natuurlijk wel dc zijn gelijkstroom dus, ...
Goede tip, ik zou ook voor die DC trafo gaan als je die nog hebt liggen.

Zo niet, gebruik dan een bruggelijkrichter (kost niets). Spanningsval hierover is ~1,4V. Dus wek (effectieve) spanning op van (benodigd + 1,4V).

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Wat ik zou doen is er even een multimeter tussen knutselen. Dan gewoon alle autotjes laten rijden en kijken hoeveel stroom er loopt. Dan er nog 20% bij voor de zekerheid. Dan zit je altijd wel goed.

Grizzlybeer

Aan alleen gelijkrichten heb je niet veel, je moet ook nog afvlakken met een elcotje. Daarbij komt dat met gelijkrichten en afvlakken er 2 regels zijn.

Idc = 0.6x Iac en Vdc = 1.41Vac. Dan gaat er door de diodes nog iets tussen de 1.4 en 2V af, dat is afhankelijk van de stroom die er loopt (zie datasheet).

Dus je kan beter gelijk een DC trafo halen. Als je toch nog gaat gelijkrichten en afvlakken zou ik het gelijk goed doen.7.5/ 8V 3A trafo, gelijkrichtertje van 4x 1n5408 een 16V 4700uF elco en dan nog een lm317 met benodigdheden.

Het zijn wat extra onderdelen, maar als je dan toch bezig bent doe het dan gelijk goed. Als je een kastje zoals deze haalt kan je alles mooi afwerken. Het is kinderspeelgoed dus die paar €€ extra voor een veilige afwerking kan geen kwaad lijkt mij?

[ Voor 5% gewijzigd door bassie op 13-09-2008 13:24 ]

Verwijderd

bassie schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:22:
Aan alleen gelijkrichten heb je niet veel, je moet ook nog afvlakken met een elcotje.
Noem mij 1 reden waarom je het zou moeten afvlakken?

• Super_ik
  • Laatst online: 19-11 20:27

Super_ik

haklust!

sjuk425 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:44:
Hallo,

1 cel is 12000 mAh =1,2A
dus 3 cellen is 3,6A lijkt mij
Bereken ik dat goed?
nope, naast het verhaal van mAh != mA:

cellen is serie, dan moet je voltage optellen, maar niet de amperes
cellen parallel, dan de amperes optellen, maar niet het voltage.

let wel op dat een dc adapter aansluit en niet een ac trafo oid :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dus 3 batterijen in series (op elkaar gestapelt zegmaar) betekent 3x 1,5V en dat is 4.5 Volt.

Ah tellen dan niet op dus dat is gewoon 1.2Ah.

Als 'een dagje scheuren' 4 uur continue gebruik zou betekenen zou een adapter van 4.5V 300mA genoeg zijn.
Meeste universele adapters hebben wel een 4.5V stand en kunnen meestal wel 500mA leveren, dus dat lijkt me geen probleem.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:25:
[...]

Noem mij 1 reden waarom je het zou moeten afvlakken?
Meer vermogen uit de motor.

Met alleen een gelijkrichter geld. Vdc = 0.9 Vdc en Idc = 0.9 Iac, als je als load een weerstand hebt, met een motor ligt dat iets anders.

Verwijderd

Maar bij de Vac heb je het doorgaans over de effectieve spanning.

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:34:
Dus 3 batterijen in series (op elkaar gestapelt zegmaar) betekent 3x 1,5V en dat is 4.5 Volt.

Ah tellen dan niet op dus dat is gewoon 1.2Ah.

Als 'een dagje scheuren' 4 uur continue gebruik zou betekenen zou een adapter van 4.5V 300mA genoeg zijn.
Meeste universele adapters hebben wel een 4.5V stand en kunnen meestal wel 500mA leveren, dus dat lijkt me geen probleem.
Helemaal mee eens maar let er wel op dat je adapter DC dus gelijkspanning afgeeft!!

Verwijderd

Een nul teveel bij de mAh lijkt mij?
Voor de rest veel onzin gelezen, enkel het stukje van SA007 is volledig, duidelijk en simpel uitgelegd.

Een trafo van 4,5 volt DC, en indien een dagje scheuren 4 uur is, is 300mA voldoende.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 13:56 . Reden: dc ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:55:
[...]

Eerder een verschoven komma bij de Ah waarde :P 1200mAh is iets meer dan een AAA cel.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
In principe zitten er in die karretjes gewoon 2 simpele electromotoren. Volgens mij trekken die nooit zoveel stroom (maar goed, dat is een kwestie van meten)

Gezien de vraagstelling van TS denk ik niet dat t raadzaam is om moeilijk te gaan doen met trafo's, gelijkrichten, afvlakken enz.

Snellere en goedkopere optie is om gewoon een 5V adaptor te misbruiken. Worden al geleverd bij USB hubjes van nog geen 20eur, en die zijn meestal iets van 2A (wat denk ik al genoeg is).

Eventueel ben je met 1 extra diode klaar, dan zit je op 5-0.7=4.3 volt, en dat komt heel aardig overeen met de batterijen. Je zou er nog een grote condensator achter kunnen hangen om enigszins de pieken op te vangen.

Dit is ook al eerder geopperd, Verwijderd in "Batterijen vervangen door trafo" , alleen houd iedereen hier @ EL nogal van de die-hard way met halve voedingsontwerpen solderen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 13-09-2008 17:49 ]

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 14:26
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:55:
[...]

Voor de rest veel onzin gelezen, enkel het stukje van SA007 is volledig, duidelijk en simpel uitgelegd.

Een trafo van 4,5 volt DC, en indien een dagje scheuren 4 uur is, is 300mA voldoende.
Het stukje van SA007 is wel volledig, maar D-cellen zijn eerder in 12000mAh (12Ah) dan 1200mAh. Je praat hier dus over stromen van 3+ Ampère (bij 4 uur racen) die je voeding moet kunnen leveren.

Verwijderd

TheSeb schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:44:
[...]

Het stukje van SA007 is wel volledig, maar D-cellen zijn eerder in 12000mAh (12Ah) dan 1200mAh. Je praat hier dus over stromen van 3+ Ampère (bij 4 uur racen) die je voeding moet kunnen leveren.
Racen doet hij waarschijnlijk met 2 autotjes ;). Dus zekers de helft. Maar een flinke 'veiligheids' marge is wel aan te raden.

• sjuk425
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties,

Heb vandaag na het lezen van de berichten toch maar een nieuwe (uiteraard DC) schakelbare trafo gekocht die op 4,5Volt 1200mA kan leveren. voor 9,95.

Werkt perfect!

Dat in serie de amperes niet optellen wist ik dus niet...

Het is trouwens geen traditionele racebaan met 2 auto's en met van die paddles.
Het is een baan waarbij 1 auto tegelijk kan racen, deze wordt bij de start door 2 continu draaiende rubber wielen geperst en daarbij zeg maar gelanceerd.

Ik merk ook wel dat als ik de trafo op 3 volt zet, het te langzaam gaat en de auto niet weer bij de start uitkomt voor een volgende ronde.

De gewone racebaan is voor mijn zoontje van 4 veel te ingewikkeld :P

iig bedankt!
Pagina: 1