2 Vragen, Vcore en Geheugen Timings

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-01 17:50
Hey,

IK heb 2 vragen ivm met mijn systeem.

De eerste. ik heb een C2Duo e6850 die standaard op 3ghz loopt nu op 3.6ghz lopen. Ik heb in het bios de corevoltages op auto laten staan, en alles loopt stabiel? is dit normaal? dat ik naar 3.6 ghz kan gaan zonder voltages te verhogen. coretemp geeft 3.125 volt aan en CPUZ 1.344. Of geeft mijn moederbord zelf meer voltage als dit nodig is? ik heb een Gigabyte P35-ds3-r. De koeler is een Syntch Mugen. En stress temps zijn 55 graden bij orthos.

Mijn tweede vraag, Ik heb OCZ XTC Platinum geheugen PC6400 4x1GB. De geheugenmodules zouden standaard op 4-4-4-15 lopen. bij mij is dit echter 5-5-5-15 standaard in het bios, als ik de timings aanpas kan ik niet booten en probeert hij het bios te herstellen. Hoe kan ik toch de standaard timings verkrijgen?

Verwijderd

De reden dat je CPU nog niet over z'n gat gaat is om de stabiliteit die je moederbord levert qua spanning ( amperage/wattage ). Zolang die goed is hoef je het voltage niet te verhogen nee. Wel als je fouten gaat krijgen, vastlopers, chrashes etc, dan is een tikje verhogen wellicht de oplossing.

Wat betreft je geheugen, op 1.8V leest hij de safe values uit van je SPD. SPD is een voorgeprogrammeerd stukje geheugen op je RAM wat de safe-settings verteld aan je moederbord op 1.8V. Je moet zelf het juiste voltage + timingen instellen, bijv 2.0v op 4-4-4-12 :)

• timofp
Bedankt voor de snelle reply, dat nieuws van de CPU is goed, heb nu in mijn favoriet spel (Armed Assault) 35% prestatiewinst met een 20% overclock. Het spel is ook single core, vandaar wrs.

En dat van de geheugentimings ga ik dan nu zeker eens uittesten :)

EDIT: Het stukje van het geheugen is nu gelukt, hij boot nu wel met deze timings op 2.0volt.

Maar.... om het geheuge voltage aan te passen heb ik auto voltage control moeten uischakelen, en dit geldt dus ook voor de cpu :s

EDIT2: Met de auto voltage kon ik stable draaien op 3.6ghz, nu gaat auto voltage niet meer en nu geraak ik zelfs bij een vcore van 1.4 volt niet stable op 3.6ghz, waar ik op internet toch velen vind die dit wel kunnen en zelfs een groot deel die met standaard voltage aan 3.6ghz gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door timofp op 13-09-2008 14:06 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
EDIT2: Met de auto voltage kon ik stable draaien op 3.6ghz, nu gaat auto voltage niet meer en nu geraak ik zelfs bij een vcore van 1.4 volt niet stable op 3.6ghz, waar ik op internet toch velen vind die dit wel kunnen en zelfs een groot deel die met standaard voltage aan 3.6ghz gaat.
Die 1,4 Volt is dat in het bios of uitgelezen met CPU-z. Je ingestelde voltage kan namelijk een heel stuk lager uitvallen door Vdroop en Vdrop. Dus misschien is het voltage onder load wel een stuk lager. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• timofp
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:10:
[...]

Die 1,4 Volt is dat in het bios of uitgelezen met CPU-z. Je ingestelde voltage kan namelijk een heel stuk lager uitvallen door Vdroop en Vdrop. Dus misschien is het voltage onder load wel een stuk lager. ;)
Ja, dit is dus iets wat ik me ook afvraag, die 1.4v is in bios, ben nu aan het testen met 1.425 in bios.
maar dit zijn de uigelezen voltages

Coretemp: VID 1.3125v (maart dit is gewoon de standaart vcore :s)
CPU-Z: 1.360 ~1.376
Everest: 1.38v

Wat betekent dit nu??

EDIT: ik krijg hem nog niet stabiel op 1.425 volt op 3.6ghz (9x400mhz) is dit normaal? ik ga nu testen op 1.437 volt, maar dit lijkt me al een redelijk hoog voltage voor 3.6ghz of zit ik hier verkeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door timofp op 13-09-2008 14:50 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:39:
[...]

Ja, dit is dus iets wat ik me ook afvraag, die 1.4v is in bios, ben nu aan het testen met 1.425 in bios.
maar dit zijn de uigelezen voltages

Coretemp: VID 1.3125v (maart dit is gewoon de standaart vcore :s)
CPU-Z: 1.360 ~1.376
Everest: 1.38v

Wat betekent dit nu??
Coretemp geeft VID dit is de standaard Vcore van jouw CPU, dit kan bij elke CPU anders zijn ook al is het het zelfde model.
CPU-z leest de Vcore de huidige Vcore uit.
Dit doet Everest ook alleen rond die het waarschijnlijk af naar 2 decimalen achter de komma.
EDIT: ik krijg hem nog niet stabiel op 1.425 volt op 3.6ghz (9x400mhz) is dit normaal? ik ga nu testen op 1.437 volt, maar dit lijkt me al een redelijk hoog voltage voor 3.6ghz of zit ik hier verkeerd?
Ligt het dan misschien niet aan een andere instelling: NB, FSB of geheugen voltage? :)

AMD Nieuwsdiscussie

• timofp
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:09:
[...]

Coretemp geeft VID dit is de standaard Vcore van jouw CPU, dit kan bij elke CPU anders zijn ook al is het het zelfde model.
CPU-z leest de Vcore de huidige Vcore uit.
Dit doet Everest ook alleen rond die het waarschijnlijk af naar 2 decimalen achter de komma.

[...]

Ligt het dan misschien niet aan een andere instelling: NB, FSB of geheugen voltage? :)
Northbridge staat op standaard, geheugen staat op +0.2volt, maar dit is de benodigde voltage om de eigenlijke standaard geheugentimings te krijgen.

Moet ik een van deze voltages aanpassen?

• -The_Mask-
  • Niet online
timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:12:
[...]

Northbridge staat op standaard, geheugen staat op +0.2volt, maar dit is de benodigde voltage om de eigenlijke standaard geheugentimings te krijgen.

Misschien wel? Zul je toch zelf moeten proberen. ;)
Geheugen trouwens wel 1:1 met de FSB.

AMD Nieuwsdiscussie

• timofp
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:15:
[...]

Misschien wel? Zul je toch zelf moeten proberen. ;)
Geheugen trouwens wel 1:1 met de FSB.
Ik ben nu op 1.437 volt, het loopt not stabiel, als dit zo blijft, is dit dan een veilig voltage voor deze frequentie?
Het geheugen loopt 1:1, het loopt nu op 800mhz.

Verwijderd

timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:12:
[...]

Jups, NB voltage omhoog mikken!
Mem kan ook wel op 2.1v ;)

Verwijderd

Volgens mij moeten die platinum reepjes van OCZ op 2,1 v draaien idd..

• timofp
en hoeveel mag de NB dan omhoog? ik zal het geheugen eens op 2.1volt laten draaien, orthos draait nu wel al een dik uur stabiel, maar het kan zijn dat ik mijn cpu voltage omlaag kan doen als ik NB en Geheugen voltage verhoog?

• -The_Mask-
  • Niet online
timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:05:
en hoeveel mag de NB dan omhoog? ik zal het geheugen eens op 2.1volt laten draaien, orthos draait nu wel al een dik uur stabiel, maar het kan zijn dat ik mijn cpu voltage omlaag kan doen als ik NB en Geheugen voltage verhoog?
Waarschijnlijk kan de Vcore dan wel weer omlaag ja. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• timofp
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:08:
[...]

Waarschijnlijk kan de Vcore dan wel weer omlaag ja. ;)
Ok, had dus weer BSOD na 1.5 uur orthos. heb MEM voltage op 2.1v gezet, ik vind wel mijn NB Voltage niet....

EDIT: NB Voltage gevonde, heb NB voltage met 0.1v verhoogd, is dit goed? ik ga nu testen op
FSB 410mhz
NB +0.1v
CPU 1.425 volt
RAM: 2.1v

[ Voor 19% gewijzigd door timofp op 13-09-2008 17:01 ]

Verwijderd

timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:17:
[...]

Ok, had dus weer BSOD na 1.5 uur orthos. heb MEM voltage op 2.1v gezet, ik vind wel mijn NB Voltage niet....

EDIT: NB Voltage gevonde, heb NB voltage met 0.1v verhoogd, is dit goed? ik ga nu testen op
FSB 410mhz
NB +0.1v
CPU 1.425 volt
RAM: 2.1v
Mik dr maar meer bij hoor...
Je NB dan he ;)

• timofp
hij is nog steeds niet stable...

CPU is op 1.425 volt, NB op +0.1 volt.

Is het nu het beste om de cpu meer volt te geve of de NB om het stable te krijge?

ben bang de boel op te blazen :s :p

• -The_Mask-
  • Niet online
timofp schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:10:
hij is nog steeds niet stable...

CPU is op 1.425 volt, NB op +0.1 volt.

Is het nu het beste om de cpu meer volt te geve of de NB om het stable te krijge?

ben bang de boel op te blazen :s :p
CPU zal 1,6 Volt waarschijnlijk wel meer dan een jaar volhouden. Dus opblazen zal tegen vallen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• timofp
-The_Mask- schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:16:
[...]

CPU zal 1,6 Volt waarschijnlijk wel meer dan een jaar volhouden. Dus opblazen zal tegen vallen. ;)
ok, en het mobo, kan dat +0.2 of +0.3 verdragen?
ben nog eens aan het testen met cpu voltage hoger.
Ik crash steeds met BSOD, heb vista x64, dit heeft er toch niets mee te maken eh?

en zijn temps tijdens stressen van 65grade acceptabel? heb Synthc Mugen

Ivm met de temperaturen... de core 0 en core 1 temps die in uitlees via Core Temp, zijn dit de temps die tot 62/72 mogen gaan of de temps die tot 95 mogen gaan?

[ Voor 36% gewijzigd door timofp op 13-09-2008 18:51 ]

Pagina: 1