• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo allemaal!

Toen ik laatst gauw wegmoest, zette ik m'n pc gauw uit (fout zeg maar, op de knop gedrukt :X). Toen ik terugkwam moest ik even een opdrachtje voor school typen, maar mijn verbazing schetste dat m'n pc niet meer bootte. Het logo van het mobo was te zien, daarna de RAM controle (quickbooting disabled op m'n mobo). Maar nog voordat het Windows XP scherm komt, blijft het beel gewoon zwart. (na de BIOS controle geloof ik). Een LiveCD deed het ook niet, evenals de Windows installatie disc.
Iets flink mis dacht ik dus.
Wat ik al heb geprobeerd:
- LiveCD/installatie disc
- geheugen anders zetten/met 1 reepje
- alle stekkers aangedrukt

Specs:
- MSI P35 Neo2-FR
- Intel Pentium Dual Core E2180
- Kingston ValueRam 2gb (kit van 2*1gb)
- Samsung 160gb hdd
- Sapphire ATi X1950XT
- LiteOn DVD-brandertje
- Tagan TG480U voeding

De graka kan het niet zijn afaik, omdat ik wel gewoon beeld krijg, en het beeld niet standby gaat ofzo. Mobo lijkt me ook sterk aangezien ik nog wel het bios in kan. De voeding ook niet lijkt me omdat wel alle fans gaan draaien etc. Een dvd-brander lijkt me dit ook niet kunnen veroorzaken.

Dan blijven de proc, geheugen en de hdd nog over. De RAM controle van het mobo ziet het geheugen gewoon goed, evenals m'n mobo (Cell Menu). Proc lijkt me ook sterk aangezien er wel iets gebeurd voor ie op zwart slaat.

HDD lijkt me dus het probleem.

Nu wilde ik jullie vragen of jullie weten wat hier mis is, of ik gewoon mijn garantie moet claimen op alles, of op maar 1 specifiek onderdeel. Of misschien hebben jullie dit ook gehad?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Bios reset? Boot je wel van CD of staat in je bios nog iets anders? Staat HD als eerste boot device?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen en alle test uitgevoerd?

• wimjongil
  • Niet online
Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen, en ook uitgevoerd. Kwam niks uit :(
Bios nog niet gereset echter, ga ik zo doen. CD staat als primaire boot device, HD als 2e.

EDIT: Zonet op die knop gedrukt op je cmos te resetten, daarna nog steeds hetzelfde. Het gaat dus als volgt:
1. Het logo van m'n mobo en de keuze om naar het BIOS te gaan.
2. BIOS adapter controlere oid
3. een lage streep flikkeren linksbovenin
4. Zwart beeld

Als ik er een installatie cd instop komt er tussen stap 3 en 4 "press any key to boot from cd". Daarna is hij de hardware aan het monitoren en komt stap 4 :|

Vreselijk irritant, nu S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky uit is |:(

[ Voor 55% gewijzigd door wimjongil op 13-09-2008 13:23 ]

Verwijderd

wimjongil schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:29:
Ik heb de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen, en ook uitgevoerd. Kwam niks uit :(
Vraag ik me toch af als je alles wel geprobeerd hebt. ;)
Als je namelijk alles al gedaan hebt daarin en alle test waren positief is er ook niks kapot lijkt mij. :?

• wimjongil
  • Niet online
Ja klopt, memtest nog niet maar dat komt omdat ik zogauw geen floppy heb. Moet ik maar even gaan bietsen dan -.-
Op GoT was ook niet echt iets te vinden, die zijn gewoon onbeantwoord open gebleven :X

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wimjongil schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:59:

Op GoT was ook niet echt iets te vinden, die zijn gewoon onbeantwoord open gebleven :X
Lijkt me sterk.

Your average LiveLinux CD moet gewoon kunnen booten vanaf de CD/DVD drive als je boot volgorde in de BIOS goed staat.
Het zelfde geldt voor je Windows installatieCD, waar je via de Recovery Console je bootsector mee kan herstellen (bootcfg commando).

Zorg dus eerst dat je een werkende CD boot krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 20:12
Niet stiekum nog een usb stik ergens erin hangen?
offtopic:
Ooit mij overkomen met een laptop, reboot die niet meer u kwam.
Laptop wou van usb booten, maar usb bevatte geen OS/bootloader.
Gevolg zwart scherm en geen enkel reactie.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• wimjongil
  • Niet online
@ alt-92: Een Linux LiveCD doet het op de een of andere manier niet. Moet een mijner broers maar ff vragen of ze er nog 1tje kunnen fikken (die livecd is een fedora 7 ofzo, redelijk oud en daardoor miss bekrast).
Bij de Windows InstallatieCD heb ik nergens de optie om iets te kiezen (behalve press any key to boot from cd :/).
Werkende boot CD's heb ik zat, geen van allen werkt helaas :(

@ nsa1984: nee, ik heb er niks aan hangen.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 22:17
wimjongil schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:25:
Bij de Windows InstallatieCD heb ik nergens de optie om iets te kiezen (behalve press any key to boot from cd :/).
Wat bedoel je nou precies?
1) De windows cd start niet op als je op een toets drukt? Dan kan je eens kijken of je in het bios iets kan instellen dat je usb keyboard in legacy mode kan draaien.
2) Je kan de cd wel opstarten, maar het lukt je niet om windows te herstellen? Loop de installatie-cd door tot na het scherm waar je een keer f8 moet klikken om door te kunnen, en laat de windowsversie herstellen die hij vindt

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Heb je toevallig misschien het genoegen van de installatie van SP3 gehad?
Onlangs voor mijn ouders een pc in elkaar geknutseld, die werkte prima tot SP3 gedownload en geinstalleerd was. Toen kon ik opnieuw beginnen aan de installatie van Windows.

Symptomen hetzelfde, prima bios en memtest, maar als ik windows in wilde kreeg ik niets dan een zwart scherm, geen cursor.

Opnieuw de installatie procedure en nu werkt het prima, maar zonder SP3.

Staat in je BIOS je CDROM/DVDROM wel geselecteerd bij als eerste boot optie? Ook wel handig.

There is no place like 127.0.0.1

• wimjongil
  • Niet online
sewer schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:38:
[...]

Wat bedoel je nou precies?
1) De windows cd start niet op als je op een toets drukt? Dan kan je eens kijken of je in het bios iets kan instellen dat je usb keyboard in legacy mode kan draaien.
De Windows cd start deels op, maar na checking hardware configuration (oid) gaat het beeld zwart |:(

Zometeen memtest dl'en en op een floppy zetten, ik hoop dat er wat uitkomt :|

@ TheMe: Nee, ik had een SP2 installatie erop staan. De boosdoener is dus ws dat ik de pc uitzette door op de knop te drukken (nooit meer doen dus ;)). Het probleem is dus dat ik geen nieuwe windows erop kan zetten, laat staan het laadschermpje van windows zien...

EDIT: Zonet memtest op een floppy gedaan, floppy als primaire bootdevice gezet, rebooten en niks... Gewoon weer een zwart scherm. Iemand enig idee? M'n hdd lijkt mij het logisch eigenlijk, aangezien hij voor de start van windows kapt.

Echt heel vervelend :(

[ Voor 35% gewijzigd door wimjongil op 13-09-2008 16:56 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
M'n hdd lijkt mij het logisch eigenlijk, aangezien hij voor de start van windows kapt.
Als je van iets anders dan je HDD opstart en het wil niet, is het juist niet je HDD. Of zit hier niet de kronkel? Zelf zeg je dat zowel de CD van Windows als Memtest en Linux niet willen booten. Alleen de Windows CD zou uit zichzelf op zoek willen gaan naar een HDD, maar dan nog zou hij gewoon verder moeten gaan als hij niets herkent.

Ik vermoed het geheugen, omdat ik alle 3 de gevallen sprake is van gegevens die in het geheugen geplaatst worden en dat het misgaat wanneer er gelezen moet worden. Kan best zijn dat je mem een opdonder heeft gehad toen jij die power switch indrukte.
Post eens je complete bevindingen. Waar gaat het fout, wat wil niet, of juist wel en wat komt daar uit? In grote lijnen moet je er een soortgelijke PC bijhalen en onderdelen uitwisselen, beide aanslingeren en kijken welke het doet. Dus geheugen uitwisselen met een andere PC en dan beide aanzetten is al een heel goed begin. Doet de ene het wel en de andere niet, dan ben je al een stuk verder. Zo ook met CPU, graka, noem maar op.

[ Voor 24% gewijzigd door Bitage op 13-09-2008 17:15 ]

• wimjongil
  • Niet online
@ Bitage: Wat je zegt over die CD's kan natuurlijk kloppen :) Als het waar is ben ik iig niet al m'n data kwijt :)
Het geheugen zou het idd goed kunnen zijn, maar dat kan ik dus niet testen (geen mensen in m'n nabije omgeving die ook ddr2/pci-e/s775 hebben en dat nog uit hun pc willen/durven te halen :X
Het kan natuurlijk dat er net iets in het geheugen werd geschreven toen ik de pc uitzette, waardoor een fout is ontstaan. Garantie claimen lijkt me dus niet verkeerd ;).

Ik ga een mailtje sturen naar de webshop dus.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Als het waar is ben ik iig niet al m'n data kwijt :)
Ik weet niet of je het al gedaan had, maar een HDD uitwisselen is natuurlijk geen kunst. Veel mobo's hebben nog wel IDE en de wat nieuwere altijd SATA. Uitwisselen en je data veiligstellen is dus iets wat je zo gedaan kunt hebben (als de HDD daadwerkelijk nog OK is).
Het kan natuurlijk dat er net iets in het geheugen werd geschreven toen ik de pc uitzette, waardoor een fout is ontstaan
Mwa, van schrijven lijkt het me sterk, maar het kan best goed zijn dat bij het inrossen van de power-knop je voeding het geheugen heeft geroosterd door er een leuke schok doorheen te jagen. Kan altijd natuurlijk, maar sta open voor andere theorieën O-).

• wimjongil
  • Niet online
@ Bitage: Het probleem is dat m'n maten etc een beetje "huiverig" zijn mbt tot hun hardware uitlenen aan een tweaker -.-
Op het mailtje krijg ik maandag pas reactie, nu eerst even kijken of het geheugen bij de winkel nog in vooraad is :)
Pagina: 1