[p4p800] Intel of Promise controller?

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Beste Tweakers,

Asus p4p800-e Deluxe edition. Met Intel 865PE + Ich5r chipset. En de Promise PDC30378 controller voor multi raid. Daar hangen 2 schijven aan

Maxtor 6Y160M0 (160gb, 7200 rpm sata)
Samsung SP1213c (120gb, 7200 rpm sata)

Ik wil geen raid draaien.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op een clean install en wil ik xp helemaal gaan instaleren volgens de tweakguide van Korous Ghazi. Ik wil dus elke instelling perfect hebben.

Weet alleen niet welke controller ik nu het beste kan gebruiken, intel of promise? Zelf heb ik dit gevonden : http://www.techsupportfor...ies-promise-ide-mode.html

Daar wordt geschreven : A WORD OF WARNING: I do not recommend running your O/S on the Promise chip, whether in IDE mode or not! However, the PCI controllers on these mobos are a great place to keep your long-term data storage, so consider that if you are planning a multi-drive system.

Dus waarschijnlijk gewoon intel gebruiken? Of denkt iemand daar anders over. En wat zijn dan de beste bios instellingen Enhanced mode / compatible? En dan [P-Ata+S-ATA] / [S-ATA] OF [P-ATA] ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je P-ATA of S-ATA moet pakken hangt natuurlijk helemaal af van de schijven die je er allemaal aan wilt knopen.

Ik zou zeggen, probeer de controllers gewoon uit. Installeer het spul en benchmark ze beide. Vervolgens pak je de snelste.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Heb hetzelfde mobo en gebruik dit op dezelfde mannier
Werkt gewoon goed. Snelheid die ik erop haal was ook gewoon goed. Ik deed dit gebruiken omdat de normale SATA poort instabiel was deze flipte erg vaak en was hij de gehele hdd schijf kwijt.

Wat ik wel ded is het promise menu op 1 sec zetten dit is lang zat en dat scheelt in booten. Standaard was dit 10 a 15Sec geloof...

• Twanjo
Terw_Dan schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 10:10:
Of je P-ATA of S-ATA moet pakken hangt natuurlijk helemaal af van de schijven die je er allemaal aan wilt knopen.
De bovengenoemde schijven.
Cave_Boy schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 10:13:
Heb hetzelfde mobo en gebruik dit op dezelfde mannier
Niet helemaal duidelijk, maar denk dus dat je de promise controller hebt gebruikt? Wat eigenlijk mijn belangrijkste vraag was , als ik de intel gebruik, moet ik dan nog andere drivers inladen tijdens de xp install (F6) ? Of is dat niet nodig als je non-raid gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Twanjo op 13-09-2008 10:42 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Ik gebruik inderdaad de Promise.
De Intel heb ik ook gedaan eens was met Windows XP cd en dacht geen SP er nog op. Ik moest toen drivers erbij doen. Best kans dat als er SP1,2 of 3 erop staat dit niet nodig is.

Snelheid was niet echt een verschil bij mij trouwens.

En als je als IDE gaat instellen dan heb je bij de Promise trouwens wel een driver nodig en bij de Intel zou kunnen van niet met een neiuwere cd van Windows XP... Vista zit het wel ingebakken. maar ook de Promise dus ja...

[ Voor 29% gewijzigd door Cave_Boy op 13-09-2008 10:48 ]

• Twanjo
Bedoel je als IDE , non-raid? Ik ben niet zo thuis in dit zaken daarom dat ik het vraag. Weet wel het verschil tussen sata en ide. Maar komt het er op neer dat als je sata schijven niet raid aansluit je eigenlijk gewoon ide hebt, of hoe werkt dat in jip en janneke taal?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Cave_Boy schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 10:47:

De Intel heb ik ook gedaan eens was met Windows XP cd en dacht geen SP er nog op. Ik moest toen drivers erbij doen. Best kans dat als er SP1,2 of 3 erop staat dit niet nodig is.
Dat zul je evengoed moeten doen. ICHxx intel chipsets in SATA mode worden niet native ondersteund.
Twanjo schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:42:
Bedoel je als IDE , non-raid? Ik ben niet zo thuis in dit zaken daarom dat ik het vraag. Weet wel het verschil tussen sata en ide. Maar komt het er op neer dat als je sata schijven niet raid aansluit je eigenlijk gewoon ide hebt, of hoe werkt dat in jip en janneke taal?
IDE is zeg maar de 40/80 aderige kabel van vroegah ;)
Serial ATA disken hebben die smalle kabels.

De diverse hardware FAQ's kunnen je verder bijscholen wat de verschillen en dergelijke zijn.

Nu is het wel zo dat je de SATA Controller op oudere borden (zoals een P4P800) kan dwingen in 'legacy' IDE mode te draaien zodat je prehistorische Windows versies als '98 erop kan installeren.

Als je er XP of nieuwer spul op gaat zetten is dat niet de meest geschikte keuze, dus laat 'm lekker op SATA mode draaien (zie je moederbord manual).

(de reden dat die Promise afgeraden wordt is omdat deze nou niet bepaald de meest vooruitstrevende prestaties haalt, het is een omgebouwde 378-controller die al verouderd was bij het uitkomen van dit bord. Die ICH zit op de snellere Southbridge, de Promise op de PCI bus en daardoor haalt ie nooit de beste bandbreedte)

[ Voor 64% gewijzigd door alt-92 op 13-09-2008 14:53 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Twanjo
alt-92 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:41:
[...]

Dat zul je evengoed moeten doen. ICHxx intel chipsets in SATA mode worden niet native ondersteund.
[...]
Heb deze pc de eerste maal niet zelf geinstaleerd, misschien heb ik die driver wel ooit ge-update. Hoe kan ik zien of de disks op dit moment in sata staan? En welke driver moet ik nu installeren bij de xp install. Op de asus site staan alleen de drivers:

-(Raid) Intel(R) Application Accelerator RAID Edition 3.5R for Windows 2000/XP

-(Ide) Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003
-(Ide) Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)

En wat zijn dan de beste bios instellingen Enhanced mode / compatible? En dan [P-Ata+S-ATA] / [S-ATA] OF [P-ATA]?

bedankt voor de info tot nu toe :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kleine opmerking: IDE is zowel P-ATA als S-ATA. IDE staat voor Integrated Drive Electronics, dat kan dus zowel P-ATA als S-ATA zijn. De P staat voor parralel en de S natuurlijk voor serieel. Misschien is het interessant om dit eens te lezen: Wikipedia: Integrated Drive Electronics

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
alt-92 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:41:
[...]

Juist wel, dat is het mooie van Intel chipsets. Pas als je ze in AHCI of RAID mode zet heb je een driver nodig, anders niet.
[...]

IDE is zeg maar de 40/80 aderige kabel van vroegah ;)
Serial ATA disken hebben die smalle kabels.

De diverse hardware FAQ's kunnen je verder bijscholen wat de verschillen en dergelijke zijn.

Nu is het wel zo dat je de SATA Controller op oudere borden (zoals een P4P800) kan dwingen in 'legacy' IDE mode te draaien zodat je prehistorische Windows versies als '98 erop kan installeren.
De Native/Compatible (of Legacy) instelling bij dit soort bordjes heeft ook te maken met de IRQ instellingen, bij Legacy kan de S-ATA geemuleerd worden als Prim of Sec IDE controller, dus netjes op IRQ 14 of 15, hierbij vervalt één p-ata aansluiting. Bij Native kunnen de beide p-ata poorten en s-ata actief zijn, waardoor er één op een afwijkend IRQ terecht komt. Dit maakt voor XP niet uit.
Als je er XP of nieuwer spul op gaat zetten is dat niet de meest geschikte keuze, dus laat 'm lekker op SATA mode draaien (zie je moederbord manual).
Dat is een hele goede, want in de manual staat gewoon in dat ie bij 2k/XP Native mode kan gebruiken, snap niet dat de TS daar twee topics voor moet openen.
(de reden dat die Promise afgeraden wordt is omdat deze nou niet bepaald de meest vooruitstrevende prestaties haalt, het is een omgebouwde 378-controller die al verouderd was bij het uitkomen van dit bord. Die ICH zit op de snellere Southbridge, de Promise op de PCI bus en daardoor haalt ie nooit de beste bandbreedte)
Inderdaad, bij Intel denk ik ook altijd Snel, Stabiel en Compatible, bij zo'n wazig third party pci controllertje niet echt.

[ Voor 15% gewijzigd door Nielson op 14-09-2008 10:40 ]

• Twanjo
Nielson schreef op zondag 14 september 2008 @ 10:17:

Dat is een hele goede, want in de manual staat gewoon in dat ie bij 2k/XP Native mode kan gebruiken, snap niet dat de TS daar twee topics voor moet openen
Misschien inderdaad , eerst zelf nog wat meer uit moeten zoeken. Maar ben er nu wel ongeveer uit.

Beste kan ik gewoon de ICH5R gebruiken.
Daarvoor hoeven geen extra drivers voor te worden geladen.

For non-RAID Intel, there isn't any other driver. Your mobo's Intel ICH5R Southbridge chip makes the SATA look (to software) exactly like regular UDMA Controller hardware, so Windows XP (or 2K) thinks it has another IDE controller

Bios settings:

Onboard IDE Operate Mode= Enhanced
Enhanced Mode Support On= S-ATA
Configure S-ATA as RAID= No
IDE Detect Time Out= 35

In iedergvela bedankt allemaal.
Pagina: 1