Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Zwaar verouderde pc boot sneller dan moderne pc*

Pagina: 1
Acties:

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben zo langzamerhand met de meeste pc's van me aan 't overschakelen op Vista.
Steevast installeer ik Vista Business x86.

Eerdere pc's waarop ik vista heb geïnstaleerd hebben de volgen de basis specs:

PC 1
Intel C2D 6600 @ 3 GHz
2 GB Ram
WD raptor 74 gb
7900 GTO

pc2
AMD X2 4200+ @ 2,6 GHz
4 GB Ram
Maxtor 120 GB Sata1 7200 rpm
7800 GS oc

pc3
AMD Athlon xp-m 2500 @ 2,7GHz
2 GB Ram
Maxtor 120 GB PATA 7200 rpm

Bij de dualcore's heb ik al de opstart instellingen aangepast zodat beide cores gebruikt worden tijdens het booten.

Dan zijn er nog m'n "grote liefdes", m'n oude Athlon mp'tjes.

Gisteren begonnen met de langzaamste een nieuw besturingssysteem te doneren. :)

Nu is dit de sloomste van het stel....specs.

2x geode gemod naar MP @ 1,33GHz
MSI k7d master-L
2 GB unregistered DDR1 @266MHz CL 2-2-2-5
ATI 9600xt 256 MB AGP
Maxtor 40 GB PATA 7200 rpm

Ik had verwacht dat de installatie een eeuwigheid zou duren maar dat viel wel mee, wel ff wat gedonder gehad om de chipset lekker aan 't werk te krijgen maar zelfs de agp controller doet z'n werk nu op 4x na het installeren van de XP drivers.

Wat mij opeens erg opviel was het velen malen sneller booten van deze pc vergeleken met de ander Vista pc's die ik heb.
Dacht eerst dat het er aan lag dat dit nog een kaal besturingssyteem is zonder extra software dus maar begonnen met de hele gebruikelijke software bundel toe te voegen.

De C2D pc heb ik vorige week voorzien van een nieuw besturingssysteem en deze doet over 't booten toch maar liefst even 40 seconden langer, de ander doen er maar iets langer over.

Het booten nadat het bios doorlopen is duurt op m'n MP bak maar zo'n 32 seconden.
Ik snap hier dus geen z*k van, kan iemand mij opheldering verschaffen.....

Zijn de ander pc's nu zo verschrikkelijk langzaam of maak ik ergens een cruciale denk fout?

De Windows experience index voor de Athlon MP laat 't volgende zien:

processor :4,2
Memory :2,4
Graphics :1
Gaming :1
Harddisk :5,2

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 18:13
40 seconden langer dan je MP bak? Dat is 72 seconden, dus meer dan een hele minuut... Daar klopt idd iets niet.

Maar ik denk dat ik wel weet waar de fout zit; de hardeschijf staat waarschijnlijk niet op UltraDMA mode. Dit kun je checken in apparaatbeheer:

http://www.erodov.com/community/showthread.php?t=7912

Althans, dat is als het laden van Windows zo lang duurt... Als hij de hele tijd in de POST blijft hangen is er wat anders aan de hand.

[ Voor 17% gewijzigd door Avalaxy op 13-09-2008 00:10 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Alle pc's heb ik gechekt op de juiste DMA mode.....alles was in orde.
De post verloopt bij alle pc's snel, waar het grootste verschil ligt is 't moment dat de oplichtende orb verschijnt tot het Welcome screen.

Dan is het nog steeds erg vreemd dat een pc die theoretisch zeker vier keer zo langzaam is op een aantal belangrijke onderdelen zoveel sneller boot

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het wordt minder vreemd als je ergens een driver hebt hangen die met conflicterende adres ranges zit ten opzichte van andere onboard devices.
Ik heb zelf een paar keer zwaar ruzie gehad met een SCSI driver die overlappende I/O ranges gebruikte met de tweede COM poort op het moederbord (P4P-800)

Uitschakelen van deze legacy interfaces in je BIOS als je ze toch niet gebruikt betekent gelijk dat je regeserveerde hoeveelheid geheugen ( zie ook PMG FAQ - RAM - 4GB en desktop PC's ) kleiner is en soms ook net die I/O range vrij maakt die die driver eveneens gebruikt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Klunssmurf
  • Niet online
Thanks, bij de Athlon x2 (pc 2) zal er idd een conflict zijn geweest met overlappende I/O ranges.
Nadat ik een ad-on raid controller eruit getrokken had liep deze bij 't booten als een zonnetje.
Nog steeds iets langzamer als de MP bak, maar 't scheelt weinig.

Op de C2D hebben we nog niks kunnen ontdekken over conflicten, ook hier zit een ad-on raid controller op maar na het eruit halen maakte dit geen verschil. De zoektocht gaat verder...misschien ergens een bug in een driver, moederbord is overigens Asus p5w DH deluxe.
Misschien dat het aan de ICH7 chip ligt. Heb eerder al eens problemen gehad toen we op een andere pc de raid functie gebruikt hadden en de chip zichzelf naar het hiernamaals hielp.