Toon posts:

Draadloos Netwerk Aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.458 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik wil graag van mijn bekabelde netwerk een draadloos netwerk maken. (zodat ik op de laptop ook verbinding kan maken, hier zit een ingebouwde netwerkkaart in. ) en gewoon voor de handigheid van het geen draden enzovoort.

Ik heb hier en daar een beetje gezocht op internet maar ik kom er niet uit, ik zie zoveel afkortingen, snelheden waar ik geen bal van begrijp. Van computers in het algemeen en andere hardware dat gaat nog wel, maar verbindingen is niet mijn sterkste punt.

ok. Ik heb nu een speedtouch modem, met een router/hub erbovenop (ingeplugd in de laatste ethernet slot ). vanuit deze router/hub gaan de draden naar de 2 computers die in het huis staan. de ene computer draait op windows xp, en de ander draait op vista.

Provider is Planet Internet..

Hier wil ik dus een draadloos netwerk van maken. er zitten nog geen draadloze netwerk pci kaarten in de computers, die moet ik dus ook hebben ( eventueel usb adapters. geen idee wat beter is.)

Mijn vraag aan jullie is dus wat ik moet aanschaffen, en hoe ik het precies moet aanleggen zodat alles naar behoren zal werken (denk hierbij aan de xp en vista computers op 1 netwerk (laptop loopt ook op xp)). Ik zou graag een snel en sterk signaal willen hebben, die uiteraard beveiligd is.

hopelijk kunnen jullie me helpen! :)
Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag. :*)

Alvast bedankt! _/-\o_

Jasper

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is vrij simpel. Wat je nodig hebt is een modem of router met wifimogelijkheid of een accesspoint. Vervolgens in ieder systeem een draadloos kaartje (PCI, USB) en je bent klaar.
Dat kun je verder uitbreiden mocht je dat willen, maar in principe heb je niet meer dan dat nodig om je bekabelde signaal over te gooien naar draadloos. Overigens zou ik als je al kabels hebt liggen die lekker laten liggen, werkt imho toch beter dan wireless.

[ Voor 42% gewijzigd door TERW_DAN op 12-09-2008 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm,

zal je wat verdere uitleg kunnen geven? of wat router opties die online te bestellen zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

FAQ - Netwerken
dit is sowieso een mooi punt om te beginnen.

Voor wat betreft routers: http://tweakers.net/pricewatch/cat/662
Staan er genoeg tussen :) Zet je eisen op een rijtje en dan kom je vanzelf op een klein aantal routers uit waaruit je een keuze kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk.

"Zet je eisen op een rijtje en dan kom je vanzelf op een klein aantal routers uit waaruit je een keuze kunt maken"

Ik weet dus niet wat mijn eisen zijn. Ik snap niet erg veel van.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 23:48:
Kijk.

"Zet je eisen op een rijtje en dan kom je vanzelf op een klein aantal routers uit waaruit je een keuze kunt maken"

Ik weet dus niet wat mijn eisen zijn. Ik snap niet erg veel van.
Zorg dan dat je eisen duidelijk worden. Een beetje inlezen op de materie kan geen kwaad. Zoek de termen waarvan je niet weet wat het is op en kijk of die wel of niet relevant zijn voor jou. Als je zelf je netwerk wilt aanleggen en configureren moet je sowieso weten wat je aan het doen bent, anders ga je het nooit werkend krijgen (dus is het wel makkelijk om bijvoorbeeld te weten wat voor beveiliging te gebruiken etc).

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, Ik zal eens de fao doorlezen

Verwijderd

Topicstarter
zo,

Ik heb even het een en ander gelezen.

Ik ben tot de concusie gekomen dat ik een acces point nodig heb. Ik heb immers al een modem en een router.

maakt het verder uit wat voor acces point het wordt dan? ik zat zelf te denken aan: http://www.routershop.nl/...raadloos-access-point.htm

is dit wat? zo ja, hoe krijg ik dit werkend?

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ja, dat is wat. Geen idee of het wat is voor jouw eisen, aangezien je je eisen nog steeds niet weet. :)

Hoe je het werkend krijgt staat in de handleiding.

Misschien wat vragen waar je eens over na moet denken om je "eisen" op te stellen:
- Hoeveel mensen moeten er tegelijk gebruik van kunnen maken;
- Hoe groot is de ruimte waarin het netwerk beschikbaar moet zijn?;
- Wat voor internet gaat erachter hangen (snelheid);
- Wordt hij alleen voor internetten gebruikt of ook voor het uitwisselen van (grote) bestanden?

Enz, enz. Denk gewoon eens na over wat je ermee gaat doen en formuleer het dan nog een keertje. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

bedankt voor je duidelijke antwoord :)

Nou, er staan in huis twee computers, een ps3, en een laptop. de twee computers en de ps3 staan dicht bij elkaar, de laptop is overal en nergens :P

Hoe snel het internet is dat ik in huis heb weet ik niet precies. een standaard planet internet verbinding.

Het wordt alleen voor internetten en gamen(ps3 online) gebruikt. ( en downloaden zo nu en dan, maar geen grote bestanden tussen de twee computers onderling)

ik schaf het eigenlijk aan voor de laptop. en ik dacht, als ik dan toch een draadloos dingetje koop doe ik de 2 computers ook gelijk.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 01:51 ]

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Voor gamen is een draadje zowiezo beter, soms is draadloos ietwat laggie, en in shooters ben je dan dood zonder dat je er iets aan kunt doen.
Tegenwoordig is er geen verschil meer tussen routers met wifi en accespoints, de routers kunnen het allemaal en zijn ook niet duurder.
Ik zou een linksys nemen, WRT54GL met linux firmware, is beter in te stellen en aan te passen.

Cititzen of Ladonia

• Blorgg
  • Niet online
Als de PCs nu bedraad zijn en de kabels zitten niet in de weg, dan zou ik deze lekker bedraad houden. Een kabel is altijd sneller en stabieler dan een draadloze verbinding. Een laptop draadloos aansluiten is juist wel prettig omdat je dan, zoals je al aangeeft, overal en nergens kan zijn.

Je kan een access point nemen, dan krijg je er dus een 3e 'kastje' bij, maar je kan ook de huidige hub vervangen door een draadloze router. Over het algemeen is voor iemand die nog weinig verstand heeft van netwerken, een router makkelijker in te stellen dan een access point. Bij een router hoef je alleen maar de naam van je draadloos netwerk en de sleutel hiervoor in te stellen, terwijl je bij een access point ook nog met verschillende IP adressen aan de slag moet.

De nieuwe Linksys routers zijn relatief eenvoudig in te stellen met de configuratie software die erbij geleverd wordt. Uiteraard kan je alles ook doen via de web-interface van de router als je iets meer controle wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de info.

Ik zal dus de draden laten zitten, ik heb hier erder geen last van. ik wil dus alleen draadloos mogelijk maken voor de laptop.

Ik zal dus de router moten vervangen voor een router met een antenne erop. (dus deze router kan gebruikt worden als normale router maar zend ook signalen uit?)

welke router raden jullie mij aan in mijn geval? en hoe moet ik het aansluiten..(moet ik gewoon alle stekkertjes die nu in de router zitten, in de dezelfde slots duwen bij de draadloze router? en wat daarna, moet ik de drivers instaleren enzo? hoe zit dit :)

bedankt voor jullie snelle hulp! :)

• MrAcid
  • Niet online
Ondanks dat je nu wel een beetje "helpdesk vragen" aan het stellen bent wil ik je nog wel een keertje op weg helpen..

Je kunt inderdaad je huidige router vervangen voor een draadloze variant, bij 99 van de 100 draadloze routers heb je ook gewoon 4 ethernet (kabel) poorten waar je computers mee kunt aansluiten. Een suggestie voor een router die wordt aangeraden staat al twee posts boven die van jou, een Linksys WRT54. Daar wordt de suggestie gedaan om er een Linux firmware op te installeren maar dat zou ik jou geval nog even laten zitten, volgens mij is dat een stapje te ver. :) Standaard is het echter ook een prima ding en routers zijn nauwelijks duurder dan accespoints.

Voor het aansluiten doe je hetzelfde als je nu bij je router doet, alleen komt er (meestal automatisch, soms moet je het instellen) een draadloos signaal bij. Hoe je dat kan instellen staat echt allemaal in de handleiding en is betrekkelijk eenvoudig. Drivers heb je niet nodig voor een router.

Ik zou zeggen: koop en router en ga de handleiding eens lezen, waarschijnlijk kom je er best uit! Als het niet lukt ga je hier weer vragen stellen. Het aansluiten van de computers die nu toegang hebben via de kabels gaat sowieso in 1 keer werken dus je gaat er niet op achteruit doordat je ervaring te kort schiet.

pricewatch: Linksys WRT54GS (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 13-09-2008 11:17 ]

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-01 15:42
Welke speedtouch heb je?
Planet heeft de laatste jaren nogal wat omruilacties gedaan met de modems.
Misschien heeft jouw speedtouch al wireless ingebouwd.

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Bedankt voor de informatie!

Alleen heb ik nog een vraagje.

Hoe werkt het beveiligen van zo'n signaal? ik heb dingen gelezen over wap wpa maar ik snap er de ballen niet van.

alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:23:
Hoe werkt het beveiligen van zo'n signaal? ik heb dingen gelezen over wap wpa maar ik snap er de ballen niet van.
FAQ - Netwerken
Daar staat ook eea over beveiliging. Er staat welke beveiliging je kunt gebruiken etc. Verder is het een kwestie van gewoon even de manual erbij pakken en lezen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:23:

Je kiest in de router de soort encryptie (wpa2 is het veiligst) en een wachtwoord. (stel wel je router in dmv een draadje.. dat is makkelijker als je met beveiliging bezig gaat).
De pc's die je draadloos wilt beveiligen laat je verbinden en je tikt het door jouw gekozen wachtwoord in. That's it.

Verwijderd

Topicstarter
hey.

"De beveiliging op macadres-niveau is het meest rudimentair, relatief makkelijk te kraken en het beschermt de gegevens die door de lucht verzonden worden verder niet."

dit staat in de fao onder WEP, als ik het goed begrijp is dit één van de eerste beveiligingen, die inmidels makkelijk te kraken is.

de router die jullie me hadden aangeraden heeft WEP. als deze geen goede beveiliging heeft heb ik er liever één met wpa (als ik het goed begrijp is dit beter)

ik had dus even gezocht welke routers wpa encryptie hebben.

http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers zal zoiets bijvoorbeeld ook werken? is deze vergelijkbaar met degene die jullie hadden aangeraden? of heb ik het helemaal verkeerd?

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 16:32
Die WRT160N is een prima keuze, bovendien geschikt voor N variant en backwards compatible.
Dit betekent dus dat die ook B/G ondersteund. Voordeel is dat als je laptop N ondersteund, je een snellere verbinding hebt dan B of G.

Houdt er rekening mee dat als je deze hebt geconfigureerd, je daarna ook je modem in moet stellen.
Dit is eenmaling, en tijdens dit proces moet je wel je laptop met draad aansluiten om het betreffende apparaat te configureren. Als je alles met succes hebt afgerond, kan je je kabel eruit halen, en zal je laptop voortaan mits in het bereik het signaal vanzelf oppakken, en zal je er verder geen omkijken meer naar hebben.

Maar kan je antwoord geven op een eerdere vraag, welke type modem van Planet heb je nu ?
Grote kans dat dit al wordt ondersteund door je modem ( alles in 1 apparaat, modem, accespoint, router ).

• MrAcid
  • Niet online

Verwijderd

Topicstarter
hey,

op http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers staat dat ie t niet heeft, dit is ook op bol.com en azerty.nl het geval.

Hoe zit het met die andere die ik gepost had? is deze verder een beetje hetzelfde? qua installatie gemak enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 12:19 ]

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:13:
[...]

hey,

op http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers staat dat ie t niet heeft, dit is ook op bol.com en azerty.nl het geval.
Ga er maar vanuit dat de site van de fabrikant de juiste gegevens heeft. Elke moderne router heeft wpa(2). wep is zo ontzettend outdated.

En wat installatiegemak betreft. Ik zou dat niet meenemen als beslissing om een router te kopen.
ten eerste zijn bijna alle routers in een paar minuten in te stellen. Ten tweede, hoe vaak installeer je nou een router? 1 maal in het begin en dan blijft het ding jaren in de meterkast hangen.
Buiten dat is de moeilijkheid van de installatie bijna geheel afhankelijk van de kennis van de persoon die hem installeert. Heb je er weinig kaas van gegeten. Lees je in van te voren. Weet wat encryptie is. Weet wat een ssid is. Weet wat WAN is en wat LAN is. Lees de handleiding.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 13-09-2008 12:26 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Denk er ook aan dat je mogelijk niet overal in huis bereik hebt. Het hangt (van de samenstelling) van het huis af. Ik heb mijn accespoint onder de trap staan echter geen/te weinig bereik op de 2de verdieping (betonnen vloeren)

Al eerder is aangegeven dat bedraad beter is, dus als het niet in de weg ligt laat het dan liggen.

Je router kan je er uit halen als je alles op wifi aansluit. Kijk ook even naar of je ene wifi a/b/g of ook n wil hebben.

Een andere mogelijkheid is via het stroom net een netwerk aanleggen. Let hierbij op dat getoonde snelheden nooit worden gehaald (ik zit bij 200mb/s hardware op 40 mb/s omdat ik over twee verschillende ga)

Everything is better with Bluetooth

• Blorgg
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:13:
[...]
Overige specificaties:
- Wireless security: TKIP, AES, WEP, WireLess MAC Filtering
- Alle LAN poorten ondersteunen Auto-crossover (MDI/MDI-X)
- De router is te gebruiken als DHCP server
- SPI Firewall
- Ondersteuning van diverse VPN functies
Er staat nergens dat hij het niet heeft. TKIP en AES worden gebruik in combinatie met WPA en WPA2. Zoals reeds vermeld hebben alle moderne routers ondersteuning voor WPA(2).

Verwijderd

Topicstarter
hey,

bedankt voor jullie hulp.
Welke van de twee routers is nou beter? ze zijn allebei dezelfde prijs. misschein is het voordeel van de een dat ie interne antennes heeft.

maar wat zijn de verschillen tussen deze twee en welke is voor mij het beste?

http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers

http://www.alternate.nl/h...2=Wireless+LAN&l3=Routers

• job

job

De 160n router ondersteund het wireless-n protocol, de 54gs het g protocol.
Waarmee je bij de 160n dus een theoretische snelheid van 160megabit/sec hebt.
De 54gs heeft een theoretische snelheid van 54megabit/sec.

Let er wel op dat die snelheiden dus theoretisch zijn, en dat 160n alleen zinvol is als je ook netwerkkaartje koopt die wireless-n ondersteunen.
De wireless-n router heeft welliswaar interne antennes (zorgt voor een lager signaal) maar wireless-n netwerken schijnen een groter bereik te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
oke,

de 160n werkt toch ook op kaartjes die geen wireless n ondersteunen? alleen heb je dan do standaard 54 mb snelheid. of zie ik dit verkeerd?

• job

job

correct :)

Verwijderd

Topicstarter
dan lijkt het mij verstandiger om de 160n te nemen. de draadloze verbinding is nu alleen voor de laptop. maar misschein in de toekomst ook voor de computers in huis. en als het even duur is kan je denk ik beter de router kiezen die het snelst is. of zie ik dit verkeerd? :P

• Blorgg
  • Niet online
De router is misschien wel even duur, de kaartjes zijn dat niet. Bovendien is het overzetten van grote hoeveelheden data over draadloze netwerken geen pretje. Draadloos internet is prima, maar draadloos met bittorrent of via netwerk films kopieren gaat helaas minder goed. Bovendien is de 802.11g standaard volwassen, wat betekend dat zo'n beetje alle apparaten goed werken met een 54G router.

Verwijderd

Topicstarter
Blorgg schreef op zondag 14 september 2008 @ 12:47:
De router is misschien wel even duur, de kaartjes zijn dat niet. Bovendien is het overzetten van grote hoeveelheden data over draadloze netwerken geen pretje. Draadloos internet is prima, maar draadloos met bittorrent of via netwerk films kopieren gaat helaas minder goed. Bovendien is de 802.11g standaard volwassen, wat betekend dat zo'n beetje alle apparaten goed werken met een 54G router.
ok, dus dan toch beter de eerder genoemde. bedankt voor alle hulp! :)

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ik heb de linksys aangeschaft ;) alles werkt perfect, en heb het via internet beveiligd met wpa2 personal :)

bedankt voor alles.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, fijn dat het nu uiteindelijk wel werkt, maar met een beetje lezen op Internet was je hier best uit gekomen. GoT is dus geen helpdesk waar je even een vraag kan dumpen..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.