Ubuntu ziet externe schijf niet goed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Iets wat een beetje aan mijzelf te wijten valt, maar vooral aan Ubuntu zelf. Ik dacht dat ik een ISO naar mijn usb stick aan het schrijven was via het dd commando (dd if=ubuntuserver.iso of=/dev/sdc1), maar ging eigenlijk naar mijn schijf toe. Omdat mijn externe schijf als eerste was ingeplugd en daarna pas mijn stick, dacht ik dat /dev/sdb1 mijn schijf zou zijn en /dev/sdc1 de stick. Bleek dus andersom.
Nu heb ik het probleem dat Ubuntu mijn externe harde schijf telkens automatisch mount als de naam van de ISO met dat filesystem. Dit klopt niet, want ik heb de schijf opnieuw geformatteerd (snel en volledig). Via sudo fdisk -l zie ik netjes dat /dev/sdb1 het filesystem NTFS heeft, maar toch blijft hij met ISO9660 mounten en negeert zelfs mijn fstab entry (met het UUID van de partitie).

Een vlugge search met google met zoektermen "Ubuntu wrong identify external drive" geeft alleen maar hits over het installeren op een externe drive.

Iemand een oplossing hiervoor? Het maakt mij niet uit wat ik met de schijf moet doen, hijs net nieuw dus nog leeg. Dit is zeer frustrerend om mee te werken. Een handmatige mount werkt overigens wel gewoon, de automount doet alleen niet wat het moet doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je hier wat mee? Als dat niet is wat je wil zou je i.i.g. wel kunnen uitzoeken waar het wel zit ;) Het heeft i.i.g. met automount te maken, en dat ding heeft onder Ubuntu vast wel iets van een config-file oid (helemaal als je de GUI gebruikt....)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wis de disk volledig en maak je partitie opnieuw? NTFS maak je neem ik aan niet onder Ubuntu, maar de partitietabel mollen is vrij eenvoudig: `cat file.mp3 > /dev/sdX1` o.i.d., kan je daarna `fdisk /dev/sdX1` doen en nieuwe partities maken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 08:38:
Wis de disk volledig en maak je partitie opnieuw? NTFS maak je neem ik aan niet onder Ubuntu, maar de partitietabel mollen is vrij eenvoudig: `cat file.mp3 > /dev/sdX1` o.i.d., kan je daarna `fdisk /dev/sdX1` doen en nieuwe partities maken.
Partitie heb ik al verwijdert en opnieuw aangemaakt, heeft niet geholpen (dat was ook het eerste wat ik deed).
Zwerver schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 08:19:
Kun je hier wat mee? Als dat niet is wat je wil zou je i.i.g. wel kunnen uitzoeken waar het wel zit ;) Het heeft i.i.g. met automount te maken, en dat ding heeft onder Ubuntu vast wel iets van een config-file oid (helemaal als je de GUI gebruikt....)
Daar hebben ze het over het uitschakelen van automount. Iets dat ik wel handig vind, als hij maar goed kijkt. De schijf heeft niet eens het label van de ISO meer, hoe kan Ubuntu het dan zien als die ISO? En nee, die verwijzing in /dev/disk/by-xxx is weg zodra ik hem afkoppel, dus daar zit het hem ook niet in. Het is gewoon puur dat hij de schijf niet goed identificeert. In /etc/fstab heb ik al een entry met het UUID van de partitie zodat hij die automatisch mount, maar die symlink wordt niet aangemaakt, waardoor het mounten niet gaat. Ik had eerst (nu in commentaar met #) een entry voor alle usb sticks enzo om /dev/sdb1 te mounten in /media/usb. Dat ging altijd goed. En de automount van de schijf ging na het uitschakelen daarvan en toevoegen van de UUID mount ook goed, tot het punt van dd.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 20:06
De schijf inpluggen, openen met gparted, een nieuwe partitietabel schrijven (msdos), nieuwe partitie aanmaken, en es testen? Re-connect de drive wel na het proces, voor je hem opnieuw mount (want soms blijven bepaalde karakteristieken bewaard die dan mogelijk opnieuw naar de drive weggeschreven worden).

[ Voor 42% gewijzigd door maleadt op 13-09-2008 13:45 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Dat ga ik zo es ff doen. Misschien dat GParted (of Parted wat dat betreft) het wel goed maakt. Vreemd dat het bij Windows geen probleem geeft, die ziet direct de juiste naam en file system.

Edit:
Parted zit het wel al goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
GNU Parted 1.7.1
Using /dev/sdb
Welcome to GNU Parted! Type 'help' to view a list of commands.
(parted) print

Disk /dev/sdb: 320GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: msdos

Number  Start   End    Size   Type     File system  Flags
 1      32.3kB  320GB  320GB  primary  ntfs

(parted)

Dit is voordat ik iets gewijzigd heb. Dus de partitie is in orde. Kreeg nu ook een error bij het inpluggen:[quote]Failed to mount "Ubuntu-Server 8.04.1 i386".
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdc1, missing codepage or helper program, or other error. In some case useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so.[quote]
In dmesg staat niets hierover.

Edit2:
Ok, met Parted nu een nieuwe partitie aangemaakt. Vanaf het volle begin, en dat is niet op 32.3 kB, maar hij begint bij 0.51kB. Hij herkent hem nu goed _/-\o_. Alleen krijg ik de melding dat ik niet de machtegingen heb om hem te mounten. Apart, want USB sticks mag ik wel mounten, automatisch.
Failed to mount "Extern".
You are not privileged to mount the volume "Extern".
Met als antwoord als ik intyp mount /extern (het directe mount point in fstab, met UUID geregeld):
code:
1
2
3
4
5
Error opening '/dev/sdb1': Permission denied
Faild to mount '/dev/sdb1': Permission denied
Please check '/dev/sdb1' and the ntfs-3g binary permissions,
and the mounting user ID. More explanation is provided at
http://ntfs-3g.org/support.html#unprivileged

Wat daar staat heb ik uitgevoerd (beide opties) maar dat wil ook al niet. Is er nou echt geen eenvoudige (en toch veilige) methode om als normale user een NTFS schijf via zijn UUID te mounten? Ik kan wel met Sudo gaan werken, maar daar schiet ik niet echt veel mee op, wil graag inpluggen en werken.

[ Voor 102% gewijzigd door Hero of Time op 13-09-2008 21:18 ]

Pagina: 1