Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
Ik heb gemerkt dat de SB-600 illuminator van deze flitser niet samen werkt met een net nieuwe Nikon AF-S DX 16-85mm F3.5-5.6G ED VR lens. Weten jullie hier meer van? Lijkt me vrij onlogisch dat deze niet functioneerd met zo'n workarround lens. De illuminator doet het wel gelijk als ik er direct erna een tokina 12-24 er op schroef. Ga ik weer terug naar de 16-85 dan doet hij het weer niet. De 16-85 stelt wel scherp en ook de stabilisatie werkt. Ik vind het erg vreemd, vooral omdat ik nogal eens wat foto's in het donker maak. Ik heb hier al een tijdje last van.
Hiervoor had ik een 18-70 en daarmee deed hij het ook gewoon. Ik weet dat de het scherpstelteken in het midden moet staan etc. etc. Maar bij precies dezelfde omstandigheden, alleen een andere lens erop schroeven krijg ik dit al.

Graag wat reacties van jullie.

Admin verander de titel even. naar SB-600 illuminator werkt niet met Nikon AF-S DX 16-85mm F3.5-5.6G ED VR lens.

[ Voor 8% gewijzigd door m.theloosen op 12-09-2008 23:32 ]

• janha
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
@ m.theloosen

Zet de scherstelstand eens op "S Enkelvoudige AF"
Waarschijnlijk staat die nu op "C Continue AF" en dan werkt het instellicht op de SB 600 niet!

Succes,
Jan

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik weet uit het boek van Thom Hogan over de D50 dat de af-assist niet werkt met een hoop VR objectieven. Als het met de tokina wel werkt dan is hier misschien hetzelfde aan de hand.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

hmmm vreemd, heb alleen problemen ermee als ik af en toe op ai servo sta of mijn focuspunt niet in het midden heb :?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 09:30 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Durf te wedden dat dat ook "this behaviours is by design" is

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

if it's by design, the design is flawed...

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Het ís by design... je focus-assist werkt niet op AF-C mode, en op de zij-focuspunten ook niet als je voorbij een bepaalde brandpuntafstand richting UWA komt. Om de doodsimpele reden dat hetgeen wat dan op dat focus-punt ligt, buiten het bereik van je assist valt :)

Verwijderd

Waarom werkt 't bij z'n 12-24 dan wel?
Bij mijn weten stel je continuous/single AF in op je camera, niet op de lens. En bij het wisselen van lens verandert die instelling niet vanzelf.

't IR lampje van m'n Metz 45 CL-4 werkt gewoon altijd, onafhankelijk van de lens die ik gebruik (ik gebruik nooit continuous AF), en als ik een focuspunt kies waar 't lampje niet bij kan? Tja, dan heb ik pech... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 17:17 ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En als je VR uitzet?

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:56:
Waarom werkt 't bij z'n 12-24 dan wel?
Bij mijn weten stel je continuous/single AF in op je camera, niet op de lens. En bij het wisselen van lens verandert die instelling niet vanzelf.
Hmmm, das waar. Maar van wat ik me nog van mijn D50 kan herinneren, wilde die ook niet AF-assisten met een SB-800 op de zij-punten onder een bepaald aantal mm's...

Verwijderd

Oftewel: the design is flawed.

• Henk
Tja, wellicht. Opzich vind ik de keuze:"de AF-assist kan het toch niet belichten, dus laten we de batterijen maar sparen" geen slechte. Alleen waarom je dan niet gewoon een wijdere AF-assist bouwt... :P

Opzich zijn er dingen om je drukker over te maken in flitssystemen trouwens... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 13-09-2008 17:34 ]

Verwijderd

Ja en nee.
Dat 't bij een zij-focuspunt bij een UWA niet werkt lijkt me logisch, en bij AF-C zou je continu een lampje aan hebben en dan is de accu van je flitser rap leeg.

Maar afgaand op een normale instelling (focuspunt in het centrum) is 't vreemd dat de focus assist wel werkt op een vreemdmerk 12-24 en niet op een eigen merk 16-85.

Enne... waar moet je je drukker over maken in flitssystemen? Die dingen doen 't toch?

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:30:
Ja en nee.
Dat 't bij een zij-focuspunt bij een UWA niet werkt lijkt me logisch, en bij AF-C zou je continu een lampje aan hebben en dan is de accu van je flitser rap leeg.

Maar afgaand op een normale instelling (focuspunt in het centrum) is 't vreemd dat de focus assist wel werkt op een vreemdmerk 12-24 en niet op een eigen merk 16-85.

Enne... waar moet je je drukker over maken in flitssystemen? Die dingen doen 't toch?
Bwah... iets met consistentie. Dat heeft Nikon inmiddels aardig voor elkaar, terwijl ik toch echt modellen en merken ken die dat een stuk beroerder doen. Dan liever zo'n bug op een bepaalde focal length met een bepaalde lens dan dat je flash in general het kut doet.

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 17:31:
[...]

Tja, wellicht. Opzich vind ik de keuze:"de AF-assist kan het toch niet belichten, dus laten we de batterijen maar sparen" geen slechte. Alleen waarom je dan niet gewoon een wijdere AF-assist bouwt... :P

Opzich zijn er dingen om je drukker over te maken in flitssystemen trouwens... :)
oh ja ?? als mijn af assist het niet meer doet dan houdt het voor mij praktisch op om te kunnen fotograferen. dan wordt het hoogstens nog fisheye erop schroeven en op manual instellen maar met mijn normale lensen zou ik geen zinnige foto er denk ik meer uitkrijgen in het donker.
:N :N :N

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:45:
[...]

oh ja ?? als mijn af assist het niet meer doet dan houdt het voor mij praktisch op om te kunnen fotograferen. dan wordt het hoogstens nog fisheye erop schroeven en op manual instellen maar met mijn normale lensen zou ik geen zinnige foto er denk ik meer uitkrijgen in het donker.
:N :N :N
Ik suggereerde een 'of-situatie' waarin je een keuze hebt ;) Het hangt ook van je cam af, de focus-unit van een fuji S5 is beter in staat om zonder AF-unit te focussen dan die van een D50 of D60 bijvoorbeeld :)

Vraag me trouwens af: focust jouw fuji wel met assist bij bijvoorbeeld 12mm?

Verwijderd

ja hoor zolang die op center focus staat doet die het gewoon, alleen met mijn fisheye merk ik dat het handiger is om hem gewoon vast te zetten op een stukje voor oneindig wat al snel komt na 0,4 m. hoef ik ook niet meer te wachten op de focus ;)

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:02:
ja hoor zolang die op center focus staat doet die het gewoon, alleen met mijn fisheye merk ik dat het handiger is om hem gewoon vast te zetten op een stukje voor oneindig wat al snel komt na 0,4 m. hoef ik ook niet meer te wachten op de focus ;)
Het gaat me dus juist om de buitenste focuspunten :P

Verwijderd

nee dan werkt af assist niet, ook beetje onzinnig natuurlijk aangezien de assist alleen maar recht naar voren gaat ;)

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:37:
Dan liever zo'n bug op een bepaalde focal length met een bepaalde lens dan dat je flash in general het kut doet.
Eh... Lees de topic start nog eens? TS heeft een Nikon camera, een prijzige maar niet exotische Nikon lens en een Nikon flitser die focus assist heeft. Dan moet je er toch vanuit kunnen gaan dat die 3 elementen met elkaar samen kunnen werken?
Nog geen reactie van TS gehoord, maar wanneer de focus assist 't helemaal niet doet op die 16-85, dan doet (in jouw woorden) die flash het in general doodgewoon kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Sorry voor het late reactie, Ik was een weekendje weg waarbij ik bij de voorbereiding het huidige probleem ontdekte c.q. al wist maar nu weet dat het aan de combinantie ligt.

Zoals ik al zei: Mijn tokina 12-24 doet het wel dus dan moet onder dezelfde omstandigheden de nieuwe 16-85 aangeprezen als zijnde ALLROUND OBJECTIEF.

VR uit of aan maakt niet uit.
Lijkt me logisch dat AF-S aan staat en niet AF-C omdat de tokina het ook doet ;)
Ik weet dat het scherpstelpunt in het centrum moet zitten.

Ik heb de D300 gebruiksaanwijzing gelezen.
P, A, S stand doen het allemaal niet.

Ik heb Nikon gemailt. Ik hoop daar morgen een reactie van te hebben. Ik mag er van uit gaan dat deze dure combinatie werkt anders eis ik een nieuwe flitser of lens die wel fatsoenlijk zijn werk doet.
Ik denk dat het gewoon een D300 firmware update is die de combinatie SB-600 en 16-85 wel ziet.

Ik blijf het vreemd vinden, vooral omdat het een dure lens is ALLROUND waarbij veel mensen een niet te grote flitser gebruiken. Het mag gewoon niet als Nikon zulke goede spullen ontwikkeld.

Als ik de illuminator uitzet van de flitser dan doet die van de D300 het wel. Maar dat is natuurlijk niet wat ik wil.

[ Voor 12% gewijzigd door m.theloosen op 14-09-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janha
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05-03-2024
Heb e.a. uitgeprobeerd op mijn D300 + SB600 en 16-85, instellicht werkt pas vanaf 18 mm.
Op mijn Sigma 10-20 begint het instellicht pas vanaf 17 mm.
Het lijkt erop dat het instellicht pas gaat werken vanaf zo'n 17 à 18 mm. brandpuntsafstand.

Hopelijk heb je hier iets aan, groet,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

m.theloosen schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:26:
Ik blijf het vreemd vinden, vooral omdat het een dure lens is ALLROUND waarbij veel mensen een niet te grote flitser gebruiken. Het mag gewoon niet als Nikon zulke goede spullen ontwikkeld.
Los van je probleem vind ik het wel grappig dat je op basis van termen "Allround en duur" baseerd dat iets zou moeten werken. Dus je zou het wel accepteren als het met een 18-55 kitlensje was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.theloosen schreef op zondag 14 september 2008 @ 21:26:

Ik heb de D300 gebruiksaanwijzing gelezen.
P, A, S stand doen het allemaal niet.
en de M stand dan ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt ook niet op zijn camera :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Ik dacht dat iets speciaals was in de M stand daarom niet genoemd.
Bij een goedkope dvdspeler mag ik er niet vanuit gaan dat het ding alles doet zoals ik zou willen. (foto's die langzaam inladen bijv.) Bij een dure mag ik toch verwachten dat hij snel foto's laat zien. Anders is het naar mijn mening een product wat zichzelf niet waarmaakt.
littlejoannes schreef op maandag 15 september 2008 @ 10:00:
[...]

Los van je probleem vind ik het wel grappig dat je op basis van termen "Allround en duur" baseerd dat iets zou moeten werken. Dus je zou het wel accepteren als het met een 18-55 kitlensje was?
In verhouding duur en allround zegt inderdaad dat ik er veel van mag verwachten op fotografisch gebied. Dit is een mening die iedereen heeft over zijn of haar producten. Ik ga hier verder niet over in discussie.

Bedankt voor je oplossing, ik zal hier voortaan rekening mee houden.

[ Voor 38% gewijzigd door m.theloosen op 15-09-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

@ TS;

ik lees dit topic, en je bedankt voor het leveren van de oplossing, maar die haal ik er -persoonlijk- niet zo uit. Verder ben ik erg benieuwd wat je van Nikon uiteindelijk te horen kreeg!

Ik ben zelf ook eventueel van plan om de 16-85 te halen, icm met de D80 en SB600 die ik al heb. Vandaar de interesse.
Pagina: 1