[HD4870 CF] Geheugenverbruik

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Luxeprobleempje:

Ik heb op het moment de volgende setup:
Asus P5K
Q6600 op 3,6GHz
MSI HD4870 OC 512MB
2x2GB Corsair XMS2
600Watt Topower voeding (trekt met gemak bovenstaande setup en 2x8800GTS512)

Ik wil binnenkort een tweede HD4870 erbij zetten, vooral om op 1920x1200 de AA en AF nog hoger te kunnen zetten dan nu, maar zeker ook omdat ik spellen als Farcry 2 gewoon maximaal en met veel AA en AF wil kunnen spelen straks.
Het probleem waar ik tegen aanloop is het geheugenverbruik. Ik heb er talloze artikels en posts over gelezen en ben zelf van mening dat de 'problemen' op echt hoge AA en AF nu niet door beperkt geheugen komen, maar gewoon omdat de kaart op z'n max loopt.
Maar nu twijfel ik dus wel aan het geheugenverbruik als ik daar een tweede kaart bij zet en dus wel de GPU kracht heb om alles nog hoger te kunnen instellen.
Ik zou dus ook een HD4870X2 kunnen kopen. De twee situaties:

HD4870 512MB erbij.
Voordelen:
- Snel !!!
- Geen nieuwe voeding met 8-pins connector hoeven aanschaffen
Nadelen:
- De grote vraag: ga ik niet door mijn videogeheugen raken ?
- Rekening houden met beperkte CF performance op de P5K vanwege het tweede PCI-E x4 slot en in het minst gunstige geval dus een nieuw moederbord

HD4870X2
Voordelen:
- Snel !!!
- Geen nieuw moederbord
- 1GB geheugen
- Tri-Crossfire 3DMarken !!!
Nadelen:
- Als er geen verloopje van 6 naar 8 pins bij de kaart zit dan wordt het waarschijnlijk een nieuwe voeding (als ik zo hier en daar lees hoeveel moeite mensen moeten doen om aan zo'n verloopje te komen)
- Een stuk duurder, zeker als daar ook nog een voeding bij komt

Het gaat me dus vooral om het geheugenverbruik. Ik geef liever meer geld uit aan een X2 en eventueel nieuwe voeding dan dat ik een stuk minder kwijt ben en ondanks veel meer GPU power vrijwel niet op hogere instellingen kan spelen omdat ik door het geheugen heen zit.
En nee, ik ga geen GTX280 in SLI zetten omdat dat sneller is en nee, ik wacht niet op een nieuwere generatie kaarten, ik wil ze nu ;)

Is er op het moment een betrouwbare manier om te kunnen inschatten of ik op hoge AA en AF instellingen door het geheugen beperkt wordt ?
Kan iemand iets zinnigs zeggen over bovenstaand verhaal ?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je krijgt pas last van te weinig geheugen op je grafische kaarten als je de draw distance op z'n hoogst zet met full AA, de draw distance iets terugschroeven of je geheugen op je grafische kaarten iets overklokken zal het probleem verhelpen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Het geheugen loopt op de huidige kaart op 1150MHz. Ik wil dan in ieder geval, als ik voor een extra kaart kies, nog een MSI OC nemen om met een beetje geluk twee keer 1100+ te halen.

Draw distance voluit en full AA was wel een van de plannen, maar als je zegt dat ik op 6x wide tent wel perfecte performance ga halen en op 8x wide tent niet, tsja, dan is mijn keus natuurlijk snel gemaakt. Da's gewoon geld weggeven als ik dan een X2 koop.

Een voorbeeldje is FlatOut Ultimate Carnage. Op 4xAA ingame helemaal niets aan de hand, op 8xAA ingame is het menu al niet meer handelbaar, zo erg dat ik niet eens geprobeerd heb een race te starten, maar dat zou ook aan UC kunnen liggen. In Crysis weet ik dat het geheugen niet de beperking is maar gewoon het spel zelf, al zou 4xAA wel leuk zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door KneoK op 12-09-2008 18:45 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Far Cry 2 is velen malen beter geschreven dan Crysis en zal met dezelfde hardware die crysis net niet soepel draaide fc2 op ongeveer dezelfde instellingen (voor zover dat mogelijk is) wel soepel moeten kunnen draaien.

AA is puur alleen eyecandy en een 'langepenisspecificatie' als jij zegt dat je hem op 16xQXGFMSAA kan zetten en nog soepel kunt draaien maar het beeld er niet beter uitziet dan op 4xMSAA.

Ik zou gewoon eerst proberen met een single 4870 en als je een 24" of 30" scherm hebt pas een 2e gaan overwegen.

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk, ik heb een 4870, ik heb een 24"; ik draai op 1920x1200 en ik wil gewoon eyecandy en dus hogere AA instellingen draaien. Heeft niets met mijn penis te maken, niets met het verschil tussen 4xMSAA en 16xQXGFMSAA, maar gewoon met FlatOut op 8xMSAA kunnen spelen, zeker weten dat ik Far Cry 2 op 4 of 8xMSAA kan draaien, met een beetje geluk Crysis kunnen draaien op 4xMSAA.
Het is gewoon de moeite waard om van 2xAA naar 4xAA te gaan, hetzelfde met van 4x naar 8x. Ik ben het helemaal met je eens dat het onzin is om op 8xEdge-Detect 24 samples te willen spelen, maar met ietsje meer dan nu zou ik het best kunnen stellen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

KneoK schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:27:
maar met ietsje meer dan nu zou ik het best kunnen stellen.
In dat geval:
1. veel geld over: haal een tweede 4870 voor CrossFire
2. iets minder geld over: haal een 4850 voor CrossFireX

In geval 2 kan je toch nog de extra keer AA aanzetten en behoudt je toch je framerate, met de 4870 kan je evt nog een extra keer (dus 2x) je AA verhogen of een extra detail toevoegen.

En het 'langepenisspecificatie' is puur: kijk mij eens wat ik heb :P
* Wiethoofd geeft toe dat hij het ook heeft met z'n 2x 22" en z'n eigen systeem en nog een EEE PC die iedereen te schattig vind :+

• KneoK

KneoK

Topicstarter
He, daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Da's wel een goeie tip, van die 4850.

Ach, misschien probeer ik wel een dealtje met de verkoper te maken. Ik kan over het algemeen goed praten met die mensen, misschien zijn ze bereid me een 4850 of 4870 te verkopen met garantie dat ik 'm voor een X2 kan ruilen als het stiekem toch gaat tegenvallen :P

* KneoK wil ook een EEE :D

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Imho wachten op goede reviews van graka's die getest worden met Far Cry 2.
Op het moment heb je zat aan een 4870. Mensen zijn vaak iets te gehaast, waarbij ze achteraf achterkomen dat het net niet is wat ze verwacht hadden.
Dit was het zelfde verhaal met Crysis. Veel mensen gingen hun PC upgraden voor dat saaie spel en achteraf van een koude kermis thuis komen

>PC specs<

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 15:03
Bij de HD 4870 X2 1 GB editie heb je per 4870 chip nog steeds maar 512MB geheugen, dus ik denk niet dat je op geheugengebied veel winst maakt door een X2 te kopen ;)

Het blijft natuurlijk wel leuk om gewoon te doen en kijken hoe ver je komt :P

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Volgens mij is de X2 er alleen in 1GB versie, 1GB per kaart welteverstaan, dus fysiek 2GB aan boord.

Maar de tweede HD4870 512MB is gisteren eindelijk bijgeplaatst. Ik zag wel wat procentjes winst met de 1GB versies, maar bij lange na niet genoeg om de prijs van twee nieuwe of een X2 te rechtvaardigen.

1e indruk: wauw !!!
2e indruk: shit zeg, zonde.

Wauw in de zin dat het allemaal al ruim boven verwachting draait, shit omdat het bij lange na nog niet optimaal draait vanwege het moederbord. Maar daar gaan we morgen wat aan doen, dan komen wat benchmarks op 2x PCI-E 2.0 x16.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou zowieso geen Crossfire gebruiken op een P35. Leuk dat het technisch mogelijk is, maar de prestaties zijn er niet echt naar. De tweede kaart werkt met een kwart van de bandbreedte waardoor de andere kaart steeds moet wachten. Dit geeft veel vertraging en zal het gewenste rendement halen.

Wat je zou kunnen doen is je moederbord upgrade naat X38, daar ga je nooit spijt van krijgen met 2x PCI-E 16x 2.0. Als je je moederbord wilt houden is een HD4870X2 een goede keus, al heb je dan ook eigenlijk niet genoeg bandbreedte van een PCI-E 16x 1.1 slot (4GB/s ipv 8GB/s bij 2.0). Zowieso is een HD4870 X2 te prefereren boven twee losse kaarten omdat je standaard al 1GB effectief kunt gebruiken voor VRAM en omdat je dan nog upgrademogelijkheden houdt voor een 3e of 4e GPU in de toekomst.

En als je een HD4870 X2 van Sapphire koopt krijg je er een 2x molex naar 8-pins PCI-E plug bij. Deze moet voldoen als je de molexen over verschillende kabelbomen verdeelt.

Goud is geen geld

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Gisteren geen X38/X48 bord kunnen vinden, stad en land afgeweest. Uiteindelijk "genoegen genomen" met een P45 bord (Asus P5Q Pro) en eindelijk zijn alle remmen eraf. 3DMark06 blijft wat tegenvallen, maar in alle games die ik nu draai zijn de prestaties op 1920x1200 vrijwel gelijk aan resultaten van diverse benchmarks en reviews op een X48 bord.

STALKER schokte met Crossfire als een gek met instellingen op de P5K op, mwoah, medium-high DX10, maar nu met alles maximaal draait het spel gewoon nog goed.

Over het geheugenverbruik heb ik gelukkig niets te klagen, met hoge AA en AF instellingen blijft de performance geweldig, zeker op 1920x1200.
Standaard 3DMark06 levert bijna 21k punten op, maar op 1920x1200 max instellingen blijven er daar nog bijna 17k punten van over !!!
Vantage doet het met bijna 15k punten ook heerlijk. De Crysis Warhead benchmarktool geeft op de drie standaardlevels gemiddeld alledrie meer dan 35FPS (met op Avalanche zelfs 47 gemiddeld) op Enthousiast DX9.

Nu toch alleen nog de voeding vervangen, mijn 12V lijn zakt richting de 11,7V. Binnen marge (en 3,3V en 5V zijn hartstikke stabiel), maar wel een mooi excuus om de huidige voeding te vervangen (prachtige voeding, alleen de kabels zijn heel dik en stug waardoor mijn kast bijna uitpuilt nu ik alle kabels aangesloten heb). Heb een mooie Coolermaster Real Power M700 gekocht, morgen inbouwen.

Al met al zeker een aanrader als je het geld er voor over hebt !
Pagina: 1