• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 20:07
Hallo, ik post niet zo vaak, ik volg wel alle nieuwe ontwikkelingen op tweakers altijd en dit keer heb ik een vraagje:
ik heb een week geleden een Geforce 9800 GX2 gekocht. Ik heb een core2duo systeem E6600, daarbij had ik een voeding van 300 watt van Bestec. Om dat ik wist dat een high end videokaart veel stroom vergt, heb ik er een 650 watt voeding bij gekocht. Die werkte niet. Ik heb daarna dus maar een 750 Watt voeding gekocht. eerst deed deze het ook niet, na enig uitproberen kreeg ik deze wel aan de gang. Ik heb vervolgens een weekje goed kunnen computeren en gamen. geen problemen. vandaag zet ik mijn computer aan, en na een 10 minuten, waarbij ik alleen Vuze en google heb geopend, valt mijn pc uit. Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd, maar mijn computer gaat niet meer aan. Ik heb geprobeerd mijn oude Geforce 7600 GS aan te sluiten ipv mijn 9800 GX2, dit maal startte ook bij deze kaart, dus met voedingseisen onder de 300 Watt niet meer op. Ik heb in de hardware.info gelezen dat de 9800GX2 maximaal iets van 190 Watt aan stroom trekt, hoe kan het nu dan dus dat ik een voeding van 750 Watt heb, waarmee ik nu ook een oude videokaart niet mee aan de gang kan krijgen? kan het zijn dat de voeding overbelast is, en dat de voeding doorgebrand is? Als ik de pc aanzet, kan ik zien dat de lampjes aan de binnenkant even aanspringen, ook de ventilator op de processor draait drie rondjes, maar verder komt hij niet. Weet iemand uit ervaring wat ik nu kan doen? Ik heb in principe nog 5 jaar garantie op de voeding, maar dat zou wel weer een hele hoop gesjouw en gesleep met zich meebrengen. iedere hulp is welkom.

mvg,

Adriaan

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Eerst en vooral je oude voeding terugplaatsen samen met je oude videokaart. Als dit werkt ben je tenminste 100% zeker dat je nieuwe voeding kapot is en kun je hem RMA zenden. Van welk merk is je voeding trouwens? Vele goedkope voedingen beloven veel Watt maar leveren er erg weinig...

• amx
ik heb een Corsair voeding, bedankt ik ga zometeen direct kijken of de oude voeding het nog doet, maar dan nog, een 750 watt voeding die doorbrandt, dat betekent dat alleen de videokaart (750-300=400 watt aan stroom trekt, en nog meer, wil de voeding doorbranden :X

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Een Corsair voeding van 750W zou zeker voldoende moeten zijn voor jouw systeem. Misschien heb je gewoon pech gehad.

• amx
ok, in ieder geval bedankt voor je reactie tot zover. Ik heb mijn oude voeding aangesloten, en inderdaad, ik had een werkende pc, maar toen heb ik iets anders geprobeerd, namelijk een 6-polige stekker van de oude voeding op de 4-polige aansluiting op het moederbord aangesloten. Ik heb namelijk naast de 24-polige stroomaansluiting op mijn moederbord ook een 4-polige aansluiting genaamd "power conn" Toen deed de pc het niet. Waarom ik dit deed, was omdat bij mijn 750 Watt voeding alleen maar 6- en 8-polige stekkers heeft, waar op staat pci-e. Kan het misschien zo zijn dat ik een 4-polige verloopstekker moet kopen? of een ander verloop ertussen zetten dat het voltage wijzigt?

Verwijderd

Als je goed kijkt moet die 8-polige stekker te splitsen zijn in 2x4. Die moet je zeker op je moederbord aansluiten ;) (en dan niet de 2 met PCI-E erop)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 20:57 ]

Verwijderd

amx schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:02:
ok, in ieder geval bedankt voor je reactie tot zover. Ik heb mijn oude voeding aangesloten, en inderdaad, ik had een werkende pc, maar toen heb ik iets anders geprobeerd, namelijk een 6-polige stekker van de oude voeding op de 4-polige aansluiting op het moederbord aangesloten. Ik heb namelijk naast de 24-polige stroomaansluiting op mijn moederbord ook een 4-polige aansluiting genaamd "power conn" Toen deed de pc het niet. Waarom ik dit deed, was omdat bij mijn 750 Watt voeding alleen maar 6- en 8-polige stekkers heeft, waar op staat pci-e. Kan het misschien zo zijn dat ik een 4-polige verloopstekker moet kopen? of een ander verloop ertussen zetten dat het voltage wijzigt?
6 pins in het moederbord? Dat betekend kortsluiting. Een PCI-e en 4 pins CPU power connector hebben namelijk een hele andere pinout. Je mag blij zijn als je moederbord dat overleeft.
Maar zoals hierboven al gezegd wordt je hebt waarschijnlijk een 8 pins CPU power connector die uit 2 keer 4 Pins bestaat die moet je gebruiken. Niet een 8 pins PCI-e connector die zijn er namelijk ook nog. Maar die zijn meestal 6+2 pins of 8 pins aan elkaar vast. ;)

• amx
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:53:
Als je goed kijkt moet die 8-polige stekker te splitsen zijn in 2x4. Die moet je zeker op je moederbord aansluiten ;) (en dan niet de 2 met PCI-E erop)
bedankt voor de reacties, ik ben nu niet thuis, maar ik weet vrij zeker dat alle 6- en 8-polige stroomstekkers die erbij zitten pci-e erbij hebben staan. Als ik dan toch een 8-polige stekker heb zonder daarop pci-e, hoe splits ik die op in 2x4? ik heb 6-polige pci-e stekkers die hebben er een 2-polige stekker aan vast, zodat je er 8-polig van kunt maken. Bij mijn 650 Watt voeding zat ook een 4-polige stekker die ik op mijn moederbord kon aansluiten. Maar ik denk dat de 750 watt voeding een soort speciale SLI voeding is.Daarbij zitten in totaal 4 stekkers, waarop volgens mij op allemaal pci-e staat. Als ik de 8-polige stekker niet in tweeen kan splitsen, is er dan een verloop waarmee ik de kabel wel kan omzetten en 4-polig?

Verwijderd

amx schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 07:55:
[...]

bedankt voor de reacties, ik ben nu niet thuis, maar ik weet vrij zeker dat alle 6- en 8-polige stroomstekkers die erbij zitten pci-e erbij hebben staan. Als ik dan toch een 8-polige stekker heb zonder daarop pci-e, hoe splits ik die op in 2x4? ik heb 6-polige pci-e stekkers die hebben er een 2-polige stekker aan vast, zodat je er 8-polig van kunt maken. Bij mijn 650 Watt voeding zat ook een 4-polige stekker die ik op mijn moederbord kon aansluiten. Maar ik denk dat de 750 watt voeding een soort speciale SLI voeding is.Daarbij zitten in totaal 4 stekkers, waarop volgens mij op allemaal pci-e staat. Als ik de 8-polige stekker niet in tweeen kan splitsen, is er dan een verloop waarmee ik de kabel wel kan omzetten en 4-polig?
Als het goed is heeft jouw voeding deze aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: http://img530.imageshack.us/img530/1269/naamloosbi1.th.jpg
En zoals je kunt zien druk je de bovenste 24 pins in je moederbord en die eronder de 8 pins, die waarschijnlijk uit 2x4 bestaat ook in je moederbord.
Die daar weer onder zijn voor de videokaart(en) De 6+2 pins dus. :)

• amx
bedankt ik ga het vanmiddag proberen

ik weet alleen niet of die 8-polige dus 2x4 op mijn moederbord past (vanwege ruimtegebrek), je kunt zo'n stekkertje misschien ook opdelen?

in ieder geval bedankt voor de hulp tot zover

[ Voor 72% gewijzigd door amx op 13-09-2008 12:12 ]

• amx
_/-\o_ _/-\o_ Allemaal bedankt! Ik heb weer een werkende pc. Inderdaad, de 8-polige stekker, die ik had aangesloten op mijn videokaart, was op te splitsen in twee delen, Superbedankt allemaal!

Verwijderd

amx schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 16:38:
_/-\o_ _/-\o_ Allemaal bedankt! Ik heb weer een werkende pc. Inderdaad, de 8-polige stekker, die ik had aangesloten op mijn videokaart, was op te splitsen in twee delen, Superbedankt allemaal!
Volgende keer wel wat beter opletten he. ;) Je kon de PC hier heel gemakkelijk mee slopen. Aangezien de pinout van die aansluitingen heel anders zijn, dus spanning op ground en anders om.
Pagina: 1