(HD) Sata /bios vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Beste Mensen,

Ben in het bezit van:

Maxtor 6Y160M0 (160gb, 7200 rpm sata)
Samsung SP1213c (120gb, 7200 rpm sata)

Mijn moederbord:

Asus p4p800-e Deluxe edition. Met Intel 865PE + Ich5r chipset. En de Promise PDC30378 controller voor multi raid.

Heb gelezen dat als je een raid opstelling wilt maken , je tijdens de xp instalatie de raid driver in moet laden. Ben me aan het voorbereiden op een clean install, maar wil juist geen raid draaien.

Hoef ik die driver dan niet te laden of is het beter van wel? En wat zijn dan de beste instellingen in de bios? Enhanced mode / compatible? En dan [P-Ata+S-ATA] / [S-ATA] OF [P-ATA]? Hier las ik dat ik sata uit moet zetten , en dus gewoon ide http://www.techarp.com/showFreeBOG.aspx?lang=0&bogno=313

Heb het nooit echt zo gesnapt , weet wel ongeveer het vesrchil tussen ide en sata. Maar met 2 sata schijven moet ik de boel gewoon op ide zetten? Wie kan mij de technische kant daarvan een beetje in jip en janneke taal uitleggen.....

[ Voor 3% gewijzigd door Twanjo op 12-09-2008 18:30 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:21
De vraag is of je schijven aan de Intel controller of aan de Promise hangen. Voor beiden moet je als het goed is een driver laden voor de XP setup, en er zijn verschillende versies voor RAID en non-RAID. Normaal gesproken kun je in het BIOS de opties het beste zo laten staan. Het werkt nu immers toch?

• Twanjo
Ja maar wil dus graag weten waarom het werkt, en of we het nog kunnen optimaliseren. En of ik nu dus wel of niet zelf een driver moet inladen bij de install.

Als ik de onboard promise fastrak controller uitschakel , werkt alles normaal. Dus ga ik ervanuit dat het aan de intel hangt? Kan ik dan nog ergens ander checken?

Bij apparaatbeheer en everest zie ik de intel 8201EB Ultra ATA storage Controllers terugkomen. Is het bedoeling dat ik daarvan de nieuwste opzoek en die op de diskette zet. Ook al wil ik helemaal geen raid.

Edit:

Okay hier wat nuttige info gevonden http://www.techsupportfor...ies-promise-ide-mode.html

Maar wat is nu het beste : promise / of intel controller gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door Twanjo op 12-09-2008 19:09 ]

• Twanjo
Sorry voor de kick maar heeft niemand een suggestie? Wat is beter om te gebruiken promise of intel controller (anders sluit ik de diks even anders aan ) Wat zijn dan de beste bios settings?.

Nogmaals sorry voor de kick, maar wil graag beginnen aan mijn clean install.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
De Promise controller hangt waarschijnlijk aan de PCI bus, de Intel zit in de Southbridge en heeft dus meer bandbreedte beschikbaar. Dacht dat de ICH5R heen AHCI ondersteunt, dat zou het snelste zijn geweest, nu dus gewoon in IDE mode (zonder extra driver) draaien.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Twanjo, zo te zien ben je in een ander subforum verder gegaan met hetzelfde probleem of liever gezegd je hebt een crospost geplaatst. Als de FAQ's van GoT had doorgelezen dan had je geweten dat dit niet op prijs wordt gesteld, daarnaast kick je het topic ook nog eens binnen 24 uur wat eveneens tegen de huisregels is. Aangezien het andere topic de meest recente reply bevat sluit ik bij deze dit topic. Mogelijk dat het andere topic vanuit PMG wordt verhuisd naar hier (OM), want IO controller en hardeschijven horen nu eenmaal hier thuis, dat laat ik aan mijn collega mod's over.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 14-09-2008 01:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.