Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onbekend PC Probleem.. Hardware ??

Pagina: 1
Acties:
  • 587 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers.
Sorry voor de vage titel ik weet het zelf ook niet beter te omschrijven.

Een dag of vier geleden begon mijn pc (xp pro sp3) opeens vast te lopen, veel bluescreens. Ik heb er toen niet al te veel waarde aan gehecht en dacht dat het iets was in windows, dus schijf formatteren en een schone xp (sp2) er op gezet... Leek even goed te gaan.

3 zaken geinstalleerd :

Netwerk kaart drivers
Nvidia Drivers
Steam

Dit is nog steeds het enige dat op mijn pc geinstalleerd staat.
Toen begon het weer, crashes met bluescreens. Soms gelijk bij het opstarten de andere keer na een minuut oid maar vrij snel.

Het eerste wat ik toen gedaan heb is mijn RAM geheugen getest, na een nacht draaien 163 passes en geen fouten.

Na het opstarten weer gelijk een crash en mijn pc in safe mode geprobeerd te draaien (hier zit ik nu op dit moment deze post in te schrijven) tot mijn verbazing werkte dit wel perfect!

Mijn redenatie was toen, het is niet mijn RAM en niet mijn Processor of iets dat oververhit want dan zou die dat in safe mode ook doen. Toen dacht ik aan mijn video kaart... Safe mode laad geen display drivers.. Zou mijn relatief nieuwe videokaart dan kapot zijn gegaan?

Vervolgens heb ik via safe mode mijn nvidia drivers geheel verwijdert uit het systeem en windows 'normaal' opgestart... Weer een bluescreen...

Wat ik ook nog heb geprobeerd is om steam in safemode te laten draaien, dit geeft ook geen crashes...

Ik heb geen hardware aangepast in de laatste maanden en mijn pc heeft het hiervoor altijd prima gedaan.

Ik heb van de bluescreens minidumps uitgelezen met windbg en zal de logs (!analyze -v) meesturen, misschien dat iemand die hier meer verstand van heeft dan ik en denkt dat er nuttige informatie uit te halen valt even naar kan kijken..

Beste tweakers die de tijd hebben genomen dit boekwerk te lezen hebben jullie suggesties voor mij, wat ik kan proberen of wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Ik heb namelijk geen idee meer op het moment.

Alvast bedankt!

Dump logs:
http://paste-it.net/public/ne61c20/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 18:00 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoek voor een verwijder software voor je videokaart, deze haalt alle drivers echt weg, www.guru3d.com of de maker van je videokaart.
Indien je nu nog problemen hebt dan is het iets anders.

Hoe heb je alles geinstalleerd, en volgorde, geupdate?
Doe dit allemaal 1 voor 1 en dan steeds testen, dan steeds software installeren etc.
Dan hardware gaan verwisselen of verwijderen etc.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:23

CDAAbeltje

Cool Down !

Beste rAsk,

Kheb net even een snel oog over jou dump logs laten vallen en ik kan er het volgende uithalen:

BugCheck 4E -> Probably caused by : memory_corruption -> Google Een mogelijke oplossing heb ik niet kunnen vinden en ik kan er zelf ook niet zoveel mee.
Het enige wat ik hierover kan vinden zowel op internet als in jou dumpfile is als volgt:
PFN_LIST_CORRUPT (4e)
Typically caused by drivers passing bad memory descriptor lists (ie: calling
MmUnlockPages twice with the same list, etc). If a kernel debugger is
available get the stack trace.
Even een Google momentje en via de microsoft site heb ik een Kernel Debugger gevonden.

BugCheck 1000000A -> Probably caused by : Unknown_Image -> Google Een echte oplossing voor jou melding bestaat er niet maar valt mede onder een andere catogorie: "MEMORY_MANAGEMENT" of "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Bij de laatste is het zeer waarschijnlijk dat het een driver issue is. Zoals ik lees heb je vlak na de verse install 3 pakketjes geinstalleerd waaronder 2 echte driver pakketen. Vergeet deze eens en kijk eens of het systeem zonder deze drivers wel stabiel is ! In bovenstaande link zijn een aantal oplossing te vinden van microsoft zelf. Misschien heb je daar wat aan.

BugCheck 1000008E -> Probably caused by : ntoskrnl.exe -> Google Op de error code krijg ik niet veel info. Op de file naam ntoskrnl.exe krijg ik een verwijzing dat het samen komt met 1 van de bovenstaande error's.

Graag zou ik ook nog wat meer van jou systeem willen weten. Mocht dit hierboven geen oplossing bieden dan kan ik eens verder kijken.
Probeer ander zijds een een nieuwe XP install zonder enige drivers ! Helemaal niks dus.
Welke drivers gebruik je ? Van een bijgeleverd driver cd'tje of haal je ze van internet ?

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
CDAAbeltje whow wat een reactie bedankt!
Diezelfde kernel debugger heb ik overigens gebruikt om die log files mee te genereren vanaf mijn minidumps.

Voor mijn videokaart gebruik ik de standaard display drivers van de nvidia website, deze hebben altijd gewerkt en heb ze niet recent geupdate.

Voor mijn netwerk kaart gebruik ik de
Marvell Yukon Gigabit Ethernet Controller Driver, deze heb ik ooit van de cd van mijn moederbord gehaald, deze driver gebruik ik al 3 jaar zonder problemen.

Ik zal nu een nieuwe xp downloaden en die schoon installeren, updates uitzetten. Al heb ik zo wel de ethernet controller nodig maar die heeft het nogmaals altijd goed gedaan (nu ook in safe mode).

Snel gezegt heb ik een p4 3.0 GhZ, Asus p5gd1 Mobo, 1.25 GB RAM (nacht getest), 8800 GTS 320MB Geforce Club3d.
Als er meer specifieke informatie nodig is zal ik dat zo posten ik ga nu eerst alleen XP en mn netwerk kaart installeren dan post ik terug, bedankt voor de moeite jongens!

Aan dit hele verhaal wil ik nog wel toevoegen dat ik deze pc al 3 jaar gebruik met vrijwel dezelfde instellingen, ik formatteerde mijn HD regelmatig en heb tot nu toe elke keer de exact zelfde drivers gebruikt zonder enige problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 20:18 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Anders de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter maar eens lezen en volgen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan voordat ik poste, zat alleen klem bij videokaart ten einde raad, ik heb hier geen ander systeem/andere kaart waar die in zou kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Net een schone installatie gedaan van winxp SP3 (nieuw gedownloade cd om de vorige installatie cd uit te sluiten) en windows geinstalleerd.
Wel weer mijn meegeleverde netwerkkaart driver geinstalleerd (die ik nu ook onder safe mode weer gebruik).

Na enkele minuten kreeg ik weer het bluescreen

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"

Installatie was nogmaals helemaal schoon zonder enige andere drivers op die netwerk kaart na (geen nvidia etc)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Reset het BIOS volledig zodat de IRQ's opnieuw worden ingedeeld.

Blokkeer die netwerkdriver eens, dan sluit je uit dat dat de oorzaak is.

Haal het geheugen er eens uit, maak de slots goed schoon en plaats ze opnieuw.

Is het probleem er nog steeds zou ik eens een nachtje Memtest draaien.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest een nacht laten draaien, na meer dan 150 passes nog geen problemen gevonden..
Hoe kan ik mijn bios resetten?

Ik ga overigens nu zo een andere videokaart lenen om te testen.
Alvast bedankt voor de reacties

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 22:02 ]

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Probeer het eens met een andere videokaart. Wellicht ligt het aan de videokaart of misschien een issue met de voeding. Bekijk ook even het moederbord en de condensatoren. Dat laatste lijkt me niet direct oorzaak, maar je weet het maar nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door matel op 12-09-2008 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een andere videokaart geprobeerd en om eerlijk te zijn ben ik nog nooit zo blij geweest (lees opgelucht) om een bluescreen te krijgen.

Ik ga nu proberen mijn netwerk kaart driver te uninstallen.

Update : Video kaart drivers uninstalled en in windows -> hardware mijn ethernet controller uitgeschakeld, nog steeds een bluescreen. Ben nu windbg weer aan het installeren om te kijken of daar nog iets nieuws in voorkomt.

Update 2:

Na het vergelijken van mijn inmiddels 9 nieuwe crashdump bestanden merk ik op dat hij elke keer een andere bug aangeeft in totaal verschillende processen zoals onder andere FAT, svchost, common_system_fault, ntoskrnl etc, er zit geen logica in. Het enige wat ik niet bevat is waarom er niks mis gaat in safe mode

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 23:27 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Het zijn een tal van problemen bij jou. Het enige waar ik momenteel even aan kan denken (met het oog op een geheugen fout en jou MemTest runs) is het voltage / timings van jou geheugen.

Zoals hierboven al werd genoemd is een Bios reset niet verkeerd :)
Als de computer opnieuw word opgestart komt er een POST screen (zwart scherm / witte letters) druk bij het zien van dit scherm meerdere keren op de DEL toets.
Nu zul je zien dat je in het Bios komt. Achteraan in de menu's kom je een functie tegen: Reset Bios To Defaults. "o.i.d."
Mocht dit niet helpen dan is een specificatie van het geheugen niet mis :)

Uiteraard om alles uit te sluiten is het verstandig op zo kaal mogelijk te booten. Puur alleen de Windows HDD en verder helemaal niks. Probeer dit nog eens met 1 latje geheugen in verschillende banken.

Ik weet uit ervaring van mijn Corsair (waar ik overigens regelmatig een BSOD mee heb gehad) dat dit verhaal te wijden wat aan timings :)
Let's Give It A Try ;)

Mocht dit allemaal geen effect hebben (niet op de zaken vooruit lopend) dan is misschien een Bios Update op z'n plaats :)

Succes :)

[ Voor 5% gewijzigd door CDAAbeltje op 12-09-2008 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ik zal het geheugen per latje testen, ik heb de meeste recente bios versie en naar default values heb ik hem al meerdere malen reset, dit haalde niks uit. Ik post weer als ik wat verder ben bedankt!

Update:

Net getest met 1 ram module meest rechter slot, bluescreen
daarna getest met een andere ram module in een ander slot, bluescreen...

Update 2:

mn cd-roms en 2e hd er uit getrokken met weer een andere ram module in weer een ander slot, nog steeds bluescreens

Als het aan de timing van het geheugen licht, hoe kan het dan dat safemode wel perfect wertk???? Ik neem aan dat het geheugen hier op dezelfde manier wordt gebruikt.

Ik weet het niet meer mannen

Ik heb voor de zekerheid mijn videokaart in een andere pc gestopt, gaf geen enkel probleem, een uur aanlaten staan met de kaart er in en zelfs heel 3dmark06 af laten draaien.
Iemand zei me de bios via een jumper te resetten misschien dat dit wat uithaalt..

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 03:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uit wanhoop geprobeerd een andere monitor/toetsenbord en muis aan te sluiten ook dit helpt niks.
Zou het dan de processor of het moederbord kunnen zijn? Ik kan er nog steeds niet bij komen waarom safe mode geen problemen geeft... Dan zou je toch denken aan software niet?
Ben nu voor de zekerheid CPU Stability Test 6.0 aan het draaien (onder safe mode)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 16:52 ]

• matel
Tja, probeer het dan maar eens om Windows XP te installeren zonder drivers voor de videokaart en steam. Installeer ook niet SP3, installeer beter gewoon eerst SP2.

Verwijderd

Topicstarter
Matel ik heb dat geprobeerd, een schone XP SP2 zonder enige drivers.

Ik heb net een vasltoper gekregen in safe mode met CPU Stability Test 6.0, het is jammer dat je niet ziet waar het fout gaat, of het de processor is of het moederbord.
Het was geen bluescreen, heb er ook geen minidump van en de test draait nu weer succesvol voor een langere tijd dan daarvoor.

Ik laat hem voor de zekerheid nog een x lopen om te kijken of hij weer vastloopt. Als iemand een betere suggestie heeft qua tool hoor ik dat graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2008 17:07 ]

• matel
De processor komt het minst vaak voor. Heb je ook al met compleet ander geheugen getest in dat moederbord? De problemen lijken toch erg uit die hoek te komen.

[ Voor 19% gewijzigd door matel op 13-09-2008 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo een andere ram module er in stoppen, maar het kan dus zijn dat alle 4 modules tegerlijkertijd kapot zijn gegaan.. Want 1 voor 1 heb ik ze wel al meerdere malen getest op verschillende posities

Update : CPU stability test is weer vastgelopen.... Na 10 minuten.
Ben voor de zekerheid memtest86+ aan het draaien, hiervoor had ik de windows ram test gebruikt.

Update 2 :
Memtest86+ heeft geen fouten gevonden na 9 passes (paar uur laten draaien).

Ik heb nu mijn moederbord + alle IDE / SATA kabels vervangen en een nieuwe HD er in gezet..
Windows installeert nu schoon xp sp2.

Update 3:
De PC lijkt nu goed te werken, het kunnen achteraf dus het mobo, de kabels of de HD geweest kunnen zijn. Ik draai nu al 3 uur stabiel maar je weet het nooit...
Het lijkt in ieder geval goed te gaan.

Iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2008 01:27 ]

• CDAAbeltje

CDAAbeltje

Cool Down !

Let's Hope For The Best :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om je titel er maar eens bij te pakken:
Onbekend PC Probleem.. Hardware ??
Vervolgens post je een topicstart zonder ook maar één stuk hardware bij naam te noemen :X

Daarna zeg je...
Guardian Angel schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:13:
Anders de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter maar eens lezen en volgen.

Gedaan voordat ik poste, zat alleen klem bij videokaart ten einde raad, ik heb hier geen ander systeem/andere kaart waar die in zou kunnen.
...maar blijkt vervolgens dat je moederbord nog niet uitgesloten had, DIMMs niet een voor een getest had etc. Oftewel je hebt de troubleshooter van geen kanten "gedaan" :/

Nog los van een ontoereikende topicstart waar geen specs in stonden en niet in stond wat je allemaal gedaan had (incl mbv de troubleshooter), is het beweren van dingen die simpelweg niet waar zijn erg kansloos. In ieder geval verspeel je zo het bestaansrecht van je topic :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.