Vervangen fan PSU en aansluiten op fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Om mijn pc stiller te maken wil ik de fan van de voeding vervangen, dit is op het moment de grootste geluidsproducent in mijn systeem. De voeding is een Huntkey 420W van ongeveer 3 jaar oud en doet het verder nog prima.

Kan ik simpelweg de draadjes van de huidige fan doorknippen en een nieuwe fan installeren en die vervolgens op een fancontroller aansluiten (dus niet op de huidige stroomvoorziening direct van de voeding) of zit er ergens een soort beveiliging op dat de voeding niet opstart o.i.d. als er geen fan is aangesloten.

Ik zat te denken aan deze fan en deze controller.

Hoe verstandig is het verder om te "spelen" met de koeling van de voeding d.m.v. aansluiten op zo'n fancontroller? Op dit moment is de temperatuur van de lucht die uit de voeding komt het beste te omschrijven als lauw, maar toch wel duidelijk warmer dan de lucht uit mn systemfan die net eronder hangt. Ik hoor van huntkey verschillende verhalen, sommige zweren erbij en sommige verafschuwen het en op zich was ik niet van plan binnenkort een compleet nieuwe voeding aan te hoeven schaffen.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 19:35
De PSU kan het beste zelf beoordelen of meer/minder koeling nodig is, dat kun jij niet doen. Geheid dat de PSU te warm wordt.

Lauwe lucht, kan heel goed betekenen dat je al een paar hete onderdelen hebt.

3kwp pvoutput

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Het verschilt sterk per PSU wat voor connector er op zit.

Soms met een standaard 3 pin connector, soms met een custom plug. Soms zit de fan direct gesoldeerd op de printplaat van de PSU. Zelf heb ik laatst eventjes moeten solderen.

Als je hem aan een fancontroller wilt hangen is het makkelijker, alleen een klein gaatje boren of een opening maken zodat je de fan op je controller kan aansluiten. Dan staat de fan los van de PSU en diens fanaansluiting.

De oude fan kan je simpelweg "losknippen", let wel op dat je kabeltjes netjes wegwerkt en niet open en bloot laat rondslingeren zodat ze kortsluiting kunnen veroorzaken.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Als de PSU een temperatuurgeregelde fan heeft (meestal zit er dan een stickertje met "with noise controller" o.i.d. op) zou ik daar vanaf blijven. De fan loopt dan al de laagst mogelijke snelheid die de fabrikant nog als veilig beschouwt. De fan zal harder gaan draaien al naar gelang de belasting toeneemt en/of de omgevingstemp. stijgt. Lauwe lucht uit de voeding geeft m.i. ook al aan dat langzamer niet aan te bevelen is.

Beter lijkt het me om te investeren in een ultra silent PSU.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jitter schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:11:
Als de PSU een temperatuurgeregelde fan heeft (meestal zit er dan een stickertje met "with noise controller" o.i.d. op) zou ik daar vanaf blijven. De fan loopt dan al de laagst mogelijke snelheid die de fabrikant nog als veilig beschouwt. De fan zal harder gaan draaien al naar gelang de belasting toeneemt en/of de omgevingstemp. stijgt. Lauwe lucht uit de voeding geeft m.i. ook al aan dat langzamer niet aan te bevelen is.

Beter lijkt het me om te investeren in een ultra silent PSU.
Klopt wat je zegt maar die laatste zin is pure onzin als je het met 5 euri kunt oplossen.
En dat je nu lauwe lucht hebt betekent niet dat je met een stillere fan ineens warmere lucht hebt. Vaak hebben stille fans ook nog eens een betere airflow dan de standaard rommel die erin zit!

Het slimste is natuurlijk om de nieuwe fan aan te sluiten op de oude kabels (vaak rood+ zwart)
Als je van plan bent de fan op het mobo/fancontroller aan t sluiten (met een 3 pins ding) dan doe je dat gewoon lekker. Naar mijn ervaring gaat dat nooit mis, aansluitingen op het mobo hebben ook een standaard voltage om de fan op gang te houden dus zolang de fan niet uitstaat heb jij geen probleem.
Mijn psu's hebben ook andere fans derin steken en die zijn gelijk geschakeld met de rest van mn casefans & cpu fans. dus alles draait op hetzelfde rpm. (minimum 800)

Get Airflow, save the world.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
diedazz schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:14:
[...]

Klopt wat je zegt maar die laatste zin is pure onzin als je het met 5 euri kunt oplossen.
En dat je nu lauwe lucht hebt betekent niet dat je met een stillere fan ineens warmere lucht hebt. Vaak hebben stille fans ook nog eens een betere airflow dan de standaard rommel die erin zit!
Ik kan niet zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben. Een stille fan die ook nog eens een goede airflow heeft is volgens mij beduidend duurder dan 5 euro. Komt nog eens bij dat niet iedereen graag zijn voeding open maakt en aan de gang gaat met de soldeerbout indien nodig (en de kans daarop is best groot).
Het slimste is natuurlijk om de nieuwe fan aan te sluiten op de oude kabels (vaak rood+ zwart)
Mee eens, want dan blijf je de regeling van de PSU gebruiken.
Als je van plan bent de fan op het mobo/fancontroller aan t sluiten (met een 3 pins ding) dan doe je dat gewoon lekker. Naar mijn ervaring gaat dat nooit mis, aansluitingen op het mobo hebben ook een standaard voltage om de fan op gang te houden dus zolang de fan niet uitstaat heb jij geen probleem.Mijn psu's hebben ook andere fans derin steken en die zijn gelijk geschakeld met de rest van mn casefans & cpu fans. dus alles draait op hetzelfde rpm. (minimum 800)
Ook hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als de PSU warmer wordt door bijv. zwaardere belasting moet de fan meegaan. Als dat niet gebeurt wil dat nog niet zeggen dat de PSU direct kapot gaat, maar een verkorting van de levensduur is m.i. wel te verwachten. Over het algemeen zit de temp-voeler van een geregelde PSU-fan op het koellichaam dat het heetst wordt. Ga je nu van buitenaf een toerental opleggen aan de fan, dan kan hij dus niet meer reageren op een evt. temp-verhoging van het heetste deel in de PSU.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 08:17
of je vervangt de fan door eentje met de zelfde luchtverplaatsing, maar die stiller is.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06-2025
Speeddragon schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:13:
of je vervangt de fan door eentje met de zelfde luchtverplaatsing, maar die stiller is.
Dat is inderdaar de bedoeling. Die standaard fan van Huntkey zal geen bijzonder exemplaar zijn denk ik, er staat ook geen merk o.i.d. op.

Ik heb die Nexus fan besteld, die zal binnenkort binnen komen. Verder is m'n voeding niet temperatuurgestuurd dus de fan draait nu op constante snelheid. Dan moet het denk ik nog wel een haalbare oplossing zijn om het geluidsniveau te verminderen.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
elbandito schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:32:
[...]

Dat is inderdaar de bedoeling. Die standaard fan van Huntkey zal geen bijzonder exemplaar zijn denk ik, er staat ook geen merk o.i.d. op.

Ik heb die Nexus fan besteld, die zal binnenkort binnen komen. Verder is m'n voeding niet temperatuurgestuurd dus de fan draait nu op constante snelheid. Dan moet het denk ik nog wel een haalbare oplossing zijn om het geluidsniveau te verminderen.
als hij niet temp gestuurd is >gewoon vervangen door die nexus,ik zou hem alleen niet laten regelen door het mobo maar een fancontroler erop zetten ,of hem 5 of 7 volt geven ipv. 12.
evt. kun je nu de lucht temepratuur meten onder load,en als je hem dan vervangen hebt. voor je nexus,de fan zo snel/langzaam laten draaien dat ie niet (veel)warmer wordt dan dat ie voorheen was :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1