[FreeBSD] Daemon als andere user starten

Pagina: 1
Acties:

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:43

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Ik wil op mijn FreeBSD-server graag transmission-daemon draaien, zodat mijn werkbak niet constant aan hoeft te blijven om te downloaden.
Nou is mijn idee van een daemon, dat die door een rc-script gestart wordt na het booten, met een username die alleen voor die daemon gebruikt wordt. Helaas lijkt de maker van transmission-daemon daar anders over te denken, er wordt namelijk geen rc-script meegeleverd en ook is het niet mogelijk om in de config een andere username op te geven.
Het bouwen van een rc-script lukt me op zich wel en een chroot gebruiken ook, maar ik zou het het liefst als 'beperkte' user in mijn normale omgeving draaien. Is het mogelijk om dit te doen? Ik zat te denken aan sudo, maar is dat geschikt om op deze manier vanuit een script te gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sudo lijkt me prima geschikt, als je begint als root (omdat de rc-scripts door root worden uitgevoerd) kun je eventueel ook su gebruiken. Eventueel zou je ook wat kunnen doen met setuid.