Toon posts:

Raid0 Recoveren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wellicht dat jullie uitkomst kunnen bieden in een probleem wat bij mij speelt.
Ik heb al een aantal jaar een Lacie D2 Bigger Disk (1TB). echter bleef de schijf sinds afgelopen maand problemen geven. Helaas al buiten garantie, ik de behuizing opengeschroeft.
Zitten er 2 Seagate Barracuda IDE schijven in. Het blijkt dat Lacie ook gebruik maakt van RAID 0 (striping). De schijven zijn aan te spreken en je voelt hem al aankomen ik moet de raid setup na bootsen om nog bij mn data te kunnen komen.

Lacie kan me geen andere casing leveren , en dus ook geen raid controller.

Hebben jullie wellicht enig idee hoe ik dit zonder zo'n duur data recovery bedrijf voor me kan krijgen?
De data is namelijk vooral van emotionele waarde,

Hoop dat jullie iets weten wa ik zou kunnen doen.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Wat is er dan stuk? De behuizing? Dan zou ik zeggen: tweedehands kopen.

Anders lijkt me dat je niet veel kans hebt. RAID0 is op elke controller anders geïmplementeerd.

(Absoluut dodelijk ook, RAID0 in een externe schijf, domme zet van LaCie, ze vallen bij bosjes. Maar dat wist je inmiddels al. LaCie, leuk design, maar dit is gewoon niet verstandig.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Zoek voor een 2e hands Lacie D2 ?
Is zo snel de enige optie die ik zie. Andere is Enlightment (user) een PM te sturen, misschien heeft zij een idee (ze weet nog al veel van raid ed af)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals hierboven reeds wordt gezegd, RAID0 is op elke type/merk controller weer anders. RAID0 is ook absoluut niet aan te raden om te gebruiken wanneer er belangrijke data wordt opgeslagen. Vaak kunnen nieuwere controllers van dezelfde fabrikant wel RAID sets lezen van een oudere controller.

Het makkelijkst lijkt mij, mits de hardeschijven nog in orde zijn, een tweede hands LaCie behuizing van hetzelfde type op te zoeken om de hardeschijven daar in te hangen. Overigens zal een datarecovery bedrijf dat in eerste instantie ook gaan proberen. Wanneer dat niet werkt zal recovery niet makkelijk gaan of mogelijk niet mogelijk zijn.

Om er zeker van te zijn dat de hardeschijven in orde zijn kun je natuurlijk seatools downloaden en de hardeschijven testen.

Overigens heb je de RAID FAQ al eens doorgenomen?

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 12-09-2008 16:06 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
volgens onderstaande link kun je er met de juiste tools nog wel bijkomen:
http://forum.hddguru.com/...-big-disk-raid-t9271.html

Here is how I did it :
  • 1. open the case [it void the warranty]
  • 2. remove the 2 disks
  • 3. connect them both in a PC (desktop with 2 free 3.5 IDE connectors), on IDE cable (with jumpers properly configured)
  • 4. boot the pc [IF windows asks to initialise newly connected disks DO NOT D O IT]
  • 5. find the following 2 softwares : http://www.runtime.org/raid.htm AND http://www.runtime.org/captain-nemo.htm
  • 6. watch this : http://www.youtube.com/watch?v=DWNq5rAhZ9Y (or search for "raid reconstructor tutorial" on youtube. This video explained me exactly how to get it back to life, as the soft is not completely trivial.
  • 7. open raid reconstructor
  • 8. select both hard drives
  • 9. "open disks"
  • 10. analyse
  • 11. put 5000000 in sector to analyse (instead of 100000 wich is not enough)
  • 12. if there is a clear suggestion, select proper settings
  • 13. back to main screen
  • 14. create a VIM virtual image, and save it somewhere on your PC (ex : in my documents)
  • 15. open "captain nemo"
  • 16. click on "image", sleect the .vim file just created before
  • 17. Voilà ! you have access to your data !

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Niet zogauw aangedacht, maar je zou inderdaad RAID constructor kunnen proberen, niets gegarandeerd. Overigens zorg er in iedergeval voor dat er niets naar de beide hardeschijven wordt geschreven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Mensen alvast bedankt voor de reacties :)

Ik denk dat de de controller stuk is ... hij lijkt namelijk niet door te booten en andere power supply maakt niet uit. Begrijp dat Raid0 per controller verschilt ... namelijk met de rotation en block size als ik me niet vergis. Verder tja ik wist bij aankoop niet dat ze Raid0 gebruikte. Seatools heb ik er al op los gelaten maar de drives zelf zijn gewoon goed. SMART TEST LONG TEST etc.

Ben al beetje in de weer geweest met Raid Reconstructor, maar blijf daar de melding mee krijgen :
this result is not significant

Iemand misschien ergens nog een D2 Behuizing kunnen vinden?
Ebay en marktplaats heb ik niks op kunnen vinden.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:09

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Mail Lacie zelf eens?
Ook de pricewatch al geprobeerd?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Op eBay vind je vrij veel D2's, maar van verschillend pluimage. Het is denk ik wel zaak om op zijn minst hetzelfde type te vinden. Denk ook eens aan eBay Duitsland. Er moet toch zeker wel aan te komen zijn.
Succes ermee!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Wat je ook kan proberen is de schijven gewoon bitje voor bitje dumpen naar een image file, met dd of dd_rescue onder *NIX, en vervolgens tooltjes als sleuthkit en autopsy er op loslaten.. zie http://www.sleuthkit.org/ voor meer info.
Op die manier kan je in ieder geval bepaalde files terughalen.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Waarschijnlijk zit er een standaard promise of highpoint chip in die de raid 0 verzorgt, een pci-ide-raid kaart kan het probleem ook verhelpen :?

• Hubert Hamelink
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 15:00
heeft er iemand nog een update? Ik heb nl hetzelfde probleem.. RAID Constructor kon ij ook niet vertellen wat de precieze configuratie is.. Misschien dat het iemand wel gelukt is?
thnx

• Hubert Hamelink
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-01 15:00
Hubert Hamelink schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 19:38:
heeft er iemand nog een update? Ik heb nl hetzelfde probleem.. RAID Constructor kon ij ook niet vertellen wat de precieze configuratie is.. Misschien dat het iemand wel gelukt is?
thnx
Ik heb zelf een update. Ik ben aan het kijken geweest met testdisk. Ik kreeg maar geen goede resultaten.. Ik ben even verder gaan zoeken, en ik vond 4 regels tekst in een ander forum. Daar zei iemand, dat het geen RAID was, maar gewoon spanned. Ik heb de raid aangepast naar spanned en ben nog een keer met testdisk gaan kijken. En ja hoor, daar waren alle partities. Zoals ik die in meerdere forums ben tegen gekomen.

Doe er je voordeel mee...
;)
Pagina: 1