• mr.wjca
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-04 16:14
Hoi,

Ik ben van plan om mijn huidige moederboord vervangen door een andere.
Natuurlijk is deze gelijk soortig. Geheugen pas, processor past noem het maar op.
Van een :
Asus M2NPV-VM, AM2,NF430 GF6150,4xDDR2,FW, mATX
Naar een:
Asus M3A78-EMH HDMI | 90-MIB3P0-G0EAY00Z

Nu kwam ik met de vreemde vraag opeens te zitten:
Hellas heeft zoek werk deze vraag niet beantwoord, dus

Nu hoor/lees ik regelmatig dat het verstandig is om windows na het vervangen van het moederboord geheel opnieuw te instaleren.
Maar ik zie nooit echt een argument waarom.
(ben het zelf wel van plan te doen hoor) maar wat zou het eventueele gevolg kunnen zijn als ik het niet doe?

Mvg,

Mr.WJCA

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Het argument wat ik vaker hier heb gelezen ;) is dat het opnieuw installeren van je OS altijd aan te raden is wanneer je van chipset veranderd. Met het verschil wat jij tussen die 2 borden hebt is het dus zeer aan te raden om je OS opnieuw te installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Herby op 12-09-2008 15:07 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dit ligt aan de gebruikte chipsets/controllers op de moederborden. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd (van een VIA chipset naar een Nforce volgens mij), en windows wilde best booten, maar ik kreeg me toch net iets teveel foutmeldingen. Heb dus uiteindelijk wel een herinstallatie gedaan.
Mocht je het toch willen proberen, maak dan in ieder geval een goede backup van je bestanden ;)

Hier staat tekst

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:23

Wish

ingwell

Ander moederbord, andere chipset misschien, andere drivers... allemaal dingen die Windows niet zo fijn vindt en dan in de knoop komt met de aansturing (o.a. via HAL). Dus als je windows niet opnieuw installeert is de kans dat het werkt redelijk klein.

No drama

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
mr.wjca schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:04:
Hoi,

Ik ben van plan om mijn huidige moederboord vervangen door een andere.
Natuurlijk is deze gelijk soortig. Geheugen pas, processor past noem het maar op.
Van een :
Asus M2NPV-VM, AM2,NF430 GF6150,4xDDR2,FW, mATX
Naar een:
Asus M3A78-EMH HDMI | 90-MIB3P0-G0EAY00Z

Nu kwam ik met de vreemde vraag opeens te zitten:
Hellas heeft zoek werk deze vraag niet beantwoord, dus

Nu hoor/lees ik regelmatig dat het verstandig is om windows na het vervangen van het moederboord geheel opnieuw te instaleren.
Maar ik zie nooit echt een argument waarom.
(ben het zelf wel van plan te doen hoor) maar wat zou het eventueele gevolg kunnen zijn als ik het niet doe?

Mvg,

Mr.WJCA
Onverklaarbare reboots, BSOD's, vastlopers. (eigenlijk verklaarbaar)
Dubbele hardware geinstalleerd, register die opeens bepaalde verwijzingen niet meer vind, je windows log waar allemaal rare errors in staan and the list goes on.

Al moet ik zeggen dat ik t zelf ooit ook een keer heb gedaan met een type hoger moederbord, opzich werkte alles wel goed, alleen voelde de performance niet helemaal lekker, en had ik volgens windows opeens een laptop doordat ik een batterijtje in me taskbar te zien kreeg hoe vol de accu nog was 8)7 (die ik uiteraard niet had)

Niet veel later toch windows opnieuw geinstalleerd, toen ik er de tijd voor had.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• mr.wjca
Goeie Argumenten zou ik zeggen ;)

Geen zorgen was het niet van plan, maar ik verwacht de vraag eigenlijk vanavond als ik thuis kom en tegen me vrouw zeg dat ik enge dingen ga doen :P moet me dus een beetje voor bereiden :9

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Er zou een manier zijn om niet te moeten herinstalleren (zie link hieronder)
Of het werkt weet ik niet maar ik zou ook zowieso voor herinstall gaan...

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909774/m/1400925745/p/1

Simke

• mr.wjca
Turismo schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:10:
[...]

Onverklaarbare reboots, BSOD's, vastlopers. (eigenlijk verklaarbaar)
Dubbele hardware geinstalleerd, register die opeens bepaalde verwijzingen niet meer vind, je windows log waar allemaal rare errors in staan and the list goes on.
Hmm dit soort dingen heb ik al als ik niet eens een moederboord vervang. Vooral met Vista 8)7

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
Simke schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:12:
Er zou een manier zijn om niet te moeten herinstalleren (zie link hieronder)
Of het werkt weet ik niet maar ik zou ook zowieso voor herinstall gaan...

http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/77909774/m/1400925745/p/1
Pfff tegen de tijd dat ik en dat heb gelezen en uitvoer, dan is me unattended install allang klaar :P , voor de rest de programma;s die ik echt nodig heb zijn zo geinstalleerd

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• mr.wjca
Turismo schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:14:
[...]

Pfff tegen de tijd dat ik en dat heb gelezen en uitvoer, dan is me unattended install allang klaar :P , voor de rest de programma;s die ik echt nodig heb zijn zo geinstalleerd
Zoiets wou ik ook net zeggen

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Als je een half uurtje over hebt, raad ik je aan om je hardware te vervangen en je oude bestaande windows-installatie eens te booten.
Dan hoef je (jezelf en anderen) die vraag voor de rest van je leven niet meer te stellen.
Als windows de zaak al omgeplugd krijgt, blijven er loze verwijzingen naar de oude H/W en drivers achter en is je register een puinhoop, met een hoop loze entries.
Kans is groot dat je netjes ervaart waarom het verstandig is om lekker een verse install te doen.
Er zal niks stuk gaan, maar dan kun je vanuit eigen ervaring mensen aanraden om het in het vervolg wél te doen.

Welke windows trouwens?
98 kreeg de zaak na 86 keer opnieuw opstarten en ompluggen meestal nog wel aan de gang.
XP is een stuk meer star als het op H/W aankomt en komt waarschijnlijk met het ene blauwe scherm na het andere.
Hoe Vista zich gedraagt in dit geval kan ik je uit eigen ervaring niet vertellen.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• mr.wjca
CaPtAiNCaRnAgE schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 15:17:
Als je een half uurtje over hebt, raad ik je aan om je hardware te vervangen en je oude bestaande windows-installatie eens te booten.
Dan hoef je (jezelf en anderen) die vraag voor de rest van je leven niet meer te stellen.

Welke windows trouwens?
98 kreeg de zaak na 86 keer opnieuw opstarten en ompluggen meestal nog wel aan de gang.
XP is een stuk meer star als het op H/W aankomt en komt waarschijnlijk met het ene blauwe scherm na het andere.
Hoe Vista zich gedraagt in dit geval kan ik je uit eigen ervaring niet vertellen.
Half uurtje heb ik eigenlij niet :| ik had er wel over na gedacht maar ga gewoon lekker opnieuw instaleren, ruimt ook weer eens een beetje op :P

De windows die draai nu is WinXP, Me vista ligt nu achter een kast nadat ik hem door de kamer had gesmeten na de zoveelste BSOD (en dan had ik nog niet eens HW verandert) |:(
Pagina: 1