Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Na het booten zwart scherm?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een probleem met mijn muziek pc..
Ik krijg namelijk na het bios/booten geen windows XP opstart scherm.. Het blijft gewoon zwart.

Heb al geprobeerd vanaf de XP cd-rom te booten. Daar geeft ie nu ook zwart beeld.

Als hij de CD al niet meer pakt, hoe moet ik dan verder?

Alvast bedankt voor je hulp!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Start het ding wel door of dat niet? (dus is er na d epost nog activiteit)?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is ook wel handig om door te nemen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

Dat komt door het zwarte gat in Genève. :+

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. :)

Edit: je was me voor. :P

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 12-09-2008 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij start helemaal niet meer door. En heb de troubleshooter al doorgenomen. Alles werkt gewoon zoals het moet.
Tis gewoon PC start op... Krijg die Bios toestand. Daarna hoor je de XP opstart scherm te krijgen. Maar dat blijft dus zwart. En verder gaat ie ook niet meer.

Lijkt wel of XP er gewoon geen zin meer in heeft :')

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2008 14:28 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53

mace

Sapere Aude

Weet je zeker dat hij wel van de CD af boot en niet gewoon vanaf de harde schijf?
Soms staat de bios ingesteld dat hij de CD overslaat tijdens het booten.

Sowieso moet je op een knop drukken om de bootcd op te starten.
Dan zegt 'ie "druk op een toets om vanaf CD op te starten" o.i.d.
Als je dat niet ziet denk ik dat de CD gewoon niet opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Hij geeft aan: Searching from boot CD-Rom...
En daarna is het weer zwart.

Als ik de CD in deze pc doe, dan start die cd gewoon op.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar kom je nu nog wel helemaal door de post heen of niet? Dat is me niet geheel duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom gewoon door de Bios heen zeg maar. Waar elke pc mee begint met die witte letters en toestand. Daarna hoor je de scherm te krijgen dat XP aan het laden is. Die krijg ik dus niet, die is zwart.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Worden je schijven nog herkent in het BIOS?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Heb het je alleen maar met een Windows cd geprobeerd of ook met bijvoorbeeld Ubuntu? Misschien is je geheugen kapot, controleer dat even met memtest86 (staat ook op een Ubuntu cd).

Verwijderd

Topicstarter
Hij boot nu vanaf de CD-Rom. Alleen zegt ie nu dat ie NTLDR ontbreekt. (XP)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:32

ByteDelight

Retro computing is alive!

Heb je misschien een instelling in de bios gewijzigd?

Een veel voorkomend provleem is dat sommigen de instellingen van de harde schijf poorten wijzigen naar bijvoorbeeld 'Enhanced' of 'RAID' voor prestatieverbetering, maar beseffen zich dan niet dat een bestaande Windows installatie dan niet meer werkt.

Als je niets gewijzigd hebt, zou je de harde schijf er eens uit kunnen halen en aan een andere computer kunnen aansluiten; misschien is er een defect aan de harde schijf of corruptie van data.

Mocht de harde schijf op een andere computer prima leesbaar zijn, dan zou het nog kunnen dat de bootsector corrupt is.
Een dos-diskette of een bootable cdrom met dos en fdisk zou dan uitkomst kunnen bieden door het volgende uit te voeren:
FDISK /MBR
Hiermee wordt het Master Boot Record opnieuw aangemaakt.
Bij Vista zal dit niet werken!

Succes!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:50:
Hij boot nu vanaf de CD-Rom. Alleen zegt ie nu dat ie NTLDR ontbreekt. (XP)
Dan heb je waarschijnlijk een heel gaar cdtje te pakken waarvan de bootsector niet goed is (als het ding daadwerkelijk van de cd opstart). Anders missen er gewoon wat bestandjes op je hdd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had toevallig nog een Ubuntu CD-ROM liggen. Vanuit daar geselecteerd dat hij moet booten vanaf de eerste harde schijf. Krijg dan gelijk weer een fout melding: NTLDR ontbreekt.

Kortom de hardeschijf is aan de klote?

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 18:13
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:57:
Ik had toevallig nog een Ubuntu CD-ROM liggen. Vanuit daar geselecteerd dat hij moet booten vanaf de eerste harde schijf. Krijg dan gelijk weer een fout melding: NTLDR ontbreekt.

Misschien niet de harde schijf, maar naar alle waarschijnlijkheid wel de installatie..

Verwijderd

Voer de dingen die bij 'Faulty RAM' en 'Failing Disk' staan op https://help.ubuntu.com/community/FaultyHardware eens uit. (Disk is op dit moment belangrijker dan RAM, want als je RAM slecht zou zijn dan zou de Ubuntu-cd waarschijnlijk niet goed booten).

Aan booten vanaf eerste harde schijf vanaf de Ubuntu cd heb je niets, er wordt geen aparte bootloader gebruikt.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:57:

Of je boot van de verkeerde HD. Ga dat zeker eens na. Als ntlodr ("NT Loader") effectief ontbreekt betekent inderdaad dat er iets mis is met je HD. Dat is niet per se dat ze stuk is. Het kan zijn dat enkel de bestanden ntldr en ntdetect.com stuk zijn. Iets erger is dat je MBR foetsjie is.

Boot Ubuntu in live mode en kijk of je via de interne file manager aan de gegevens kan op de HD. Zo ja dien je via de command line ntldr en ntdetect.com te vervangen. Zo nee kan je /fixmbr proberen vanop de command line. Als dat niet werkt wordt het herinstalleren. Zolang de HD niet fysiek stuk is kan je mits de juiste tools (bv. GetDataBack) je gegevens alsnog recupereren.

Maar nogmaals: check eerst de BIOS. Wordt de HD daar herkent? Wordt ze wel automatisch geconfigureerd (en niet manueel)? Is de HD met je windows op wel degelijk de eerste in de boot order?
bverstee schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:51:

Mocht de harde schijf op een andere computer prima leesbaar zijn, dan zou het nog kunnen dat de bootsector corrupt is.
Een dos-diskette of een bootable cdrom met dos en fdisk zou dan uitkomst kunnen bieden door het volgende uit te voeren:
FDISK /MBR
Hiermee wordt het Master Boot Record opnieuw aangemaakt.
Bij Vista zal dit niet werken!

Succes!
Niet dat ik het geprobeerd heb (nog niet nodig gehad) maar volgens de MSKB gaat dat wel hoor: How to use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows Vista.

[ Voor 20% gewijzigd door YellowOnline op 12-09-2008 15:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb een andere XP Cd gepakt. Die erin gedaan, booten vanaf CD-Rom. En hij pakte hem meteen.
Heb toen repair gedaan, en een vriend van me heeft wat dingen verteld wat ik erin moest typen. Even rebooten, en windows starte weer normaal op!

Allemaal bedankt hier voor je hulp!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Dit was eigenlijk een topic wat niet in Overige Hardware moest staan ;). Het ging hier immers over de software kant van de PC en niet over de hardware kant. Windows Clients zou een betere plek zijn dus ik ga het even daarheen verplaatsen.

Gezien er in Windows Clients een beleid geldt met betrekking tot topic titels ga ik ook even de topic titel aanpassen ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1