• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:33

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Waarom doet een Full-HD tv het inkomende 1080p signaal inzoomen. Voorbeeld bij mijn HD-Ready scherm. Een 720p of een 1080p input word ingezoomed weergegeven. Goed te zien als Media Center op de xbox360 aanstaat. Ik zie duidelijk dat er wat weg is. Zet ik de xbox op een 1360x768 heb ik meer beeld. Het beeld is nu gewoon volledig in beeld. Niet ingezoomed dus.

Ander voorbeeld: Heb zelf wat AVCHD's gemaakt met de ondertiteling op 30 pixels van de bodem. Stop het schijfje bij de BCC in de blu-ray speler die aangesloten is op een Full HD scherm. Gevolg: Ondertiteling staat net wel buiten beeld.

Nog een voorbeeld: Videokaart zet ik op 1080p output. Waarom moet ik dan de overscan underscan gebruiken van de videokaart. Het scherm is 1920x1080.

Snelle conclusie: Full HD schermen zijn niet in staat om 1920x1080 pixels te weergeven. Het word wat ingezoomed.

Is dit een juiste conclusie (Kan noppes vinden op google)? Zo ja waarom kan een scherm dan niet 1080p weergeven?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je post is vrij onleesbaar... Bedoel je dat jouw scherm overscan toepast op bepaalde bronnen? Dat is inderdaad irritant.

Er zijn zat schermen die dat niet doen. Dat 1 scherm iets doet, betekent niet dat alle het doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Probleem is wat moeilijk te beschrijven. Er word zegmaar gewoon een stuk van je inkomende beeld afgesneden. Aan alle kanten. Dus soort inzoomen.

Heb natuurlijk maar een paar tv's geprobeerd. Maar van een tv van 2000-3000 euro mag je toch wel verwachten dat die het 1080p signaal niet afknipt.

Dan koop je eigenlijk een tv die niet eens de volle 1080p weergeeft terwijl het een 1080p scherm is.

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 19:12
Twazerty schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:07:
Probleem is wat moeilijk te beschrijven. Er word zegmaar gewoon een stuk van je inkomende beeld afgesneden. Aan alle kanten. Dus soort inzoomen.

Heb natuurlijk maar een paar tv's geprobeerd. Maar van een tv van 2000-3000 euro mag je toch wel verwachten dat die het 1080p signaal niet afknipt.

Dan koop je eigenlijk een tv die niet eens de volle 1080p weergeeft terwijl het een 1080p scherm is.
Kwestie van instellingen bij 99% van de toestellen. Lees de handleiding en zet de TV in de door jou gewenste stand.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bij de mijne is het niet in te stellen. Ik denk ook niet dat er veel tv's zijn waar dat in te stellen valt.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Jij hebt een HDReady scherm schrijf je, daarbij is het *nooit* mogelijk overscan helemaal uit te zetten. Alleen FullHD-schermen kunnen dat. En zo goed als elke FullHD, zeker in de prijsklasse die jij noemt, heeft een mogelijkheid de tv op "volledig" 1920x1080 te zetten, al zat dat bij elk merk anders heten.

Nickname does not reflect reality

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-02 14:15
Welke tv heb je eigenlijk? dat praat wat makkelijker

Star Citizen Referral Code

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 00:31
Twazerty schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:37:
Waarom doet een Full-HD tv het inkomende 1080p signaal inzoomen. Voorbeeld bij mijn HD-Ready scherm. Een 720p of een 1080p input word ingezoomed weergegeven. Goed te zien als Media Center op de xbox360 aanstaat. Ik zie duidelijk dat er wat weg is. Zet ik de xbox op een 1360x768 heb ik meer beeld. Het beeld is nu gewoon volledig in beeld. Niet ingezoomed dus.

Ander voorbeeld: Heb zelf wat AVCHD's gemaakt met de ondertiteling op 30 pixels van de bodem. Stop het schijfje bij de BCC in de blu-ray speler die aangesloten is op een Full HD scherm. Gevolg: Ondertiteling staat net wel buiten beeld.

Nog een voorbeeld: Videokaart zet ik op 1080p output. Waarom moet ik dan de overscan underscan gebruiken van de videokaart. Het scherm is 1920x1080.

Snelle conclusie: Full HD schermen zijn niet in staat om 1920x1080 pixels te weergeven. Het word wat ingezoomed.

Is dit een juiste conclusie (Kan noppes vinden op google)? Zo ja waarom kan een scherm dan niet 1080p weergeven?
Tegenwoordig moet iedere full hdtv (hdready 1080p) verplicht een 1920x1080 beeld zonder enige overscan kunnen weergeven, anders mogen ze geen hdready 1080p (in de volksmond full hd, al is dit niet hetzelfde) worden genoemd.
Alleen de eerste full hdtv's konden de overscan niet uitzetten.

Tegenwoordig hebben alle full hdtv's een optie waarbij er geen overscan wordt gedaan, meestal heet die functie just scan /alleen scannen / beeldscan uit of zoiets.

Je hebt zelf een 1366x768 scherm (net als ik) en dan heb je die optie niet.
Wat je dan moet doen is de overscan die je hebt bij het gebruik van je pc compenseren in de instellingen van je videokaart. Als je een Nvidia kaart hebt dan doe je het volgende:

- klik met rechter muisknop op t bureaublad en klik op Nvidia control
- bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
- bij Televisie klik je op het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen

Nu verschijnt er n venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk. Hiermee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld naar het juiste formaat.
Zorg dat de pijlen en de rand mooi de rand van het beeld raken.
Daarna druk je op ok en kijk je of alles nu wel mooi in het beeld valt. Eventueel stel je het nog n keertje bij.

Bij ATI kaarten kan dit ook, maar gaat het net iets anders.

Zelf heb ik bij mijn tv (plasma) de overscan er voor een groot gedeelte uit kunnen halen via het servicemenu. Daarna dus via de instellingen van de videokaart de overgebleven overscan eruit gehaald en alles past precies.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ok het valt dus te veranderen in het menu bij de moderne type. Ik heb een LG 32LC51. Nog niet zo lang heb ik hem. In het service menu zit wel een overscan optie die op 7% staat. Als ik die verander naar het minimum van 1% zie ik geen verschil. Exact hetzelfde. Wel dus eerst weer uit het menu gegaan, input x veranderd. Moet ik dan misschien nog meer handelingen verrichten of is het gewoon echt niet mogelijk bij mijn tv. Iig mooi om te horen dat het bij moderne tv's verplicht ingebouwd is.

Heb er een blu-ray speler er een xbox360 aanhangen. De 360 zet ik wel ip 1360*768 maar de blu-ray speler word wat lastiger.

[ Voor 11% gewijzigd door Twazerty op 12-09-2008 22:12 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 00:31
Ik heb bij mijn hdready plasma de overscan er wel voor het grootste gedeelte uit kunnen krijgen via het servicemenu.
De veranderingen die ik deed waren meteen zichtbaar (het beeld werd compacter), maar ik moest de settings nog wel bevestigen.
Daarna was het duidelijk aangezien het bureaublad van mn pc kleiner was geworden en ik dit dus moest aanpassen.

Pas wel op in het servicemenu als je niet precies weet wat je moet doen, dit kan gevaarlijk zijn omdat je iets kunt wijzigen wat je misschien niet meer terug kan draaien.
Nogmaals: de overscan van je pc kan je net zo gemakkelijk in de videokaartinstellingen wijzigen.

Bij de xbox heb je de resolutie ingesteld icm vga, heb je geen hdmi aansluiting op je xbox?
De blu-rayspeler zal zich wel automatisch aanpassen denk ik, mijn ps3 kon ik wel op 1080p instellen overigens. Dat geeft bij mijn tv een nog mooier beeld dan op 720p
Pagina: 1