>1 FPS in GRID met 3870X2

Pagina: 1
Acties:

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Dag tweakers,

Ik heb deze week een nieuwe videokaart gekocht, de HD 3870X2. Prima kaart, haalt met een overklokte e4300 (3.0GHz) 12500 punten in 3dmark 06 wat een redelijke score is voor deze kaart dacht ik? Overal in Windows en onder de CCC opties worden er ook twee kaarten aangegeven, netjes zoals het hoort dus.
Wanneer ik een spelletje Grid wil spelen gaat het echter mis. Alle voorfilmpjes verlopen vlot, de eerste beelden ook nog maar zodra het menu op het beeld komt gaat alles haperen en heb ik nog welgeteld 1 fps :( De game opnieuw geïnstalleerd, 1.2 patch erover, nieuwe drivers noem maar op, niets heeft tot nu toe resultaat gegeven. Wat Grid betreft ben ik dus redelijk ten einde raad.
Een ander spel die ik heb om te testen is Assassins Creed. Alles op de hoogste settings (AA enzo volledig aan) met een resolutie van 1280*1024 haal ik op de daken slechts 20-30 fps. Dit zou ook wel wat hoger moeten voor deze kaart toch :?
Het enige waar ik de schuld bij kan leggen is mijn voeding. Een OCZ 420W. Het systeem zou ergens om en rond de 300W moeten gebruiken onder full load dus dacht ik dat een voeding van een degelijk merk en kwaliteit dit wel nog moest trekken. Ook heeft hij 30A op de 12v lijn wat dus best nog veel is. Echter krijg ik geen spontane reboots, BSOD's, ofzo wat dus niet wijst naar de voeding?

Hopelijk is er hier iemand die een oplossing heeft voor dit probleem. Vanamiddag ga ik nog ergens een 500W voeding halen en kijken of dat verschil geeft.

Specs:
C2D e4300 3.0GHz
Gigabyte GA-P965-DS3
2GB Kingston PC5300 Ram
Samsung Spinpoint 500GB
Ati Radeon HD 3870X2

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
Zet je AA eens op 2x of 4x en een keer uit.

De AA performance op de 38xx series is niet geweldig, dus misschien dat dit je verder kan helpen.

• Renegade!
Suicyder schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:09:
Zet je AA eens op 2x of 4x en een keer uit.

De AA performance op de 38xx series is niet geweldig, dus misschien dat dit je verder kan helpen.
Hmm, als ik AA forceer op 2X via CCC gaat het menu inderdaad wel vlot (het ziet ook er ook wel niet uit). Is hier dan geen hotfix voor ofzo? Zo'n impact op de performance kan toch niet?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik roep zomaar eens iets: rename de GRID.exe eens naar 3dmark.exe of iets anders? Dat is echt het eerste wat me te binnen schiet, maar GRID is dan wel weer een game waarbij (interne) Crossfire goed zou moeten werken.

En anders zou ik het toch eens zoeken bij je voeding.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
Nja... het is een vrij bekend euvel van de 38xx serie. Voor mij is het ook reden geweest van een 3870 door te stappen naar een 4870.

En het bevalt goed, nu heb ik AA weer altijd maximaal staan bij een resolutie 1680x1050

• Renegade!
Jejking schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 13:21:
Ik roep zomaar eens iets: rename de GRID.exe eens naar 3dmark.exe of iets anders? Dat is echt het eerste wat me te binnen schiet, maar GRID is dan wel weer een game waarbij (interne) Crossfire goed zou moeten werken.

En anders zou ik het toch eens zoeken bij je voeding.
GRID.exe is al gerenamed naar Oblivion.exe :P Dan zou Crossfire inderdaad wel goed moeten werken. Maar zelfs zonder Crossfire zou ik wat meer fps willen met AA volledig open ;)

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
Staat toevallig edge detect niet aan? gauw uitzetten.
Catalyst A.I. op advance zetten(hiermee zet je de interne crossfire aan)

[ Voor 41% gewijzigd door Bullus op 12-09-2008 14:25 ]

|2600k|Asus 290|

• Renegade!
Bullus schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:20:
Staat toevallig edge detect niet aan? gauw uitzetten.
Catalyst A.I. op advance zetten(hiermee zet je de interne crossfire aan)
Catalyst AI staat op Advanced en edge detect vind ik niet in CCC of Grid dus neem ik aan dat het uit staat?

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
Je kan met Gridlauncher proberen je beste instellingen te vinden!

zie ook Topic op Codemasters

[ Voor 25% gewijzigd door hpt870 op 12-09-2008 15:50 ]

• Renegade!
Heb 'Edge Detect' nu toch gevonden in CCC maar stond op 'Box' dus hieraan kan het niet liggen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Als ik het goed begrijp heb je alleen je videokaart vervangen? Wat voor videokaart had je hiervoor? Als dat een nVidia kaart was is het misschien verstandig om windows opnieuw te installeren.

specs

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Kijk eens naar je cpu belasting wanneer je Assins Creed speelt. Ik denk dat die flink hoog is, anders haal je met een 3870x2 echt geen 20-30 fps. Je gamed ook op een redelijk lage resolutie. Op 1280x1024 wordt de cpu véél meer belast dan op bijvoorbeeld 1680x1050 - 1920x1200, waarbij de Gpu weer echt belast wordt.

Ook uit je 3Dmark06 score kun je opmaken dat je cpu je graka flink bottleneckt. Als voorbeeld, een vriend van mij met een stock 8800GT en een intel E6750 op stock haalt ook ~12500 punten ;)

één is geen, twee is één

• Renegade!
Depep schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:48:
Als ik het goed begrijp heb je alleen je videokaart vervangen? Wat voor videokaart had je hiervoor? Als dat een nVidia kaart was is het misschien verstandig om windows opnieuw te installeren.
Heb inderdaad een Nvidia kaart hiervoor gehad, wel Driver Cleaner enzo gedraaid vooraleer andere drivers te hebben geïnstalleerd. Als de nieuwe voeding niets uithaalt zal ik wel eens een clean Windows install proberen.

• Renegade!
Wackoz schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:01:
Kijk eens naar je cpu belasting wanneer je Assins Creed speelt. Ik denk dat die flink hoog is, anders haal je met een 3870x2 echt geen 20-30 fps. Je gamed ook op een redelijk lage resolutie. Op 1280x1024 wordt de cpu véél meer belast dan op bijvoorbeeld 1680x1050 - 1920x1200, waarbij de Gpu weer echt belast wordt.

Ook uit je 3Dmark06 score kun je opmaken dat je cpu je graka flink bottleneckt. Als voorbeeld, een vriend van mij met een stock 8800GT en een intel E6750 op stock haalt ook ~12500 punten ;)
CPU gebruik is inderdaad redelijk hoog, maar zit toch niet volledig op zijn max. Wat wel op zijn max zit is mijn ram geheugen, weet niet of dat een grote bottleneck kan zijn voor mijn fps? Als ik met Rivatuner het GPU gebruik dan ook monitor schommelt dit voor beide cores rond de 35% wat er dus inderdaad wel op duidt dat hij ver van volledig benut wordt.

• Wackoz
Jup, als je ram vol zit gaat je hardeschijf swappen, wil zeggen hij gaat stukjes ruimte (1gb ofzo) van je harde schijf gebruiken en dat is echt dodelijk traag. Als je de kans hebt zou je een latje van een 1gb of misschien 2 erbij kunnen steken om te kijken of je er nu geen last van hebt.

één is geen, twee is één

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 22:27

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ja deze klinkt bekend alleen bij mij was het een beetje andersom.
Ik had een 8800GT en daar had ik dus dit probleem ook mee.
Ik heb toen een 3870X2 gekocht omdat ik dacht dat de videokaart het
probleem was. Helaas na slechts 3 minuten spel begon het weer.
Ik heb vanalles geprobeerd, ook renamen, andere drivers, hadrware loskoppelen
services uitzetten etc etc... Niks hielp totdat...
Mijn oplossing was nogal bot, ik draaide Vista en ben terug gegaan naar
XP Pro. Vanaf die tijd 0 problems... Lopen als een speer en veel spel plezier.

Atari 4 ff'r 😊

• Renegade!
Zal dan maandag ofzo toch eens Vista opnieuw installeren (een downgrade naar XP hoef ik niet :P ). Ook eens kijken voor een latje ram en misschien ook wel een snellere cpu als mijn fps zo laag blijft.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:31

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

ik had ook iets vergelijkbaars met mijn 9800GTX ik had ook opeens een heel lage framerate en bij mij kwam het doordat alswel in het spel alswel in mijn driver instellingen de AA aan stond.. AA staat nu uit en heb 50-60 fps ..

Signature

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

dit had ik ook met quad sli :) ik heb wat zitten kloten met de hardware settings in documents en settings en toen draaide het als een zonnetje

Speedydown.nl !!!

• BGB4rn

BGB4rn

hehe , is idd niet geloofwaardig dat je dan een te trage kaart hebt :P

Signature

• Renegade!
Ik heb nu geprobeerd om de AA in Grid zelf uit te zetten door alle waarden in het config bestand te veranderen naar 'off' maar in het spel staat alles steeds weer op 4XMSAA. Als ik in het spel zelf AA uitzet vraagt hij om het spel te herstarten en saved hij mijn hardwaresettings maar telkens hij herstart staat AA weer op 4X. Gelijk wat ik dus doe ik kan AA niet afzetten in het spel :?

• BGB4rn

BGB4rn

als je alles uit forceert zou `t spel niet nog de AA kunnen gebruiken ookal staat in t spel van wel .
maar heb je nu ook een betere framerate als je m uit forceert ??

Signature

• Renegade!
BGB4rn schreef op maandag 15 september 2008 @ 11:28:
als je alles uit forceert zou `t spel niet nog de AA kunnen gebruiken ookal staat in t spel van wel .
maar heb je nu ook een betere framerate als je m uit forceert ??
Als alles uitgeforceerd staat via CCC kan ik normaal werken in het menu maar het ziet er gewoon niet uit. Dus wil ik alles uitzetten in het spel en dan aanzetten in CCC.

• BGB4rn

BGB4rn

is ccc dat drivergebeuren catalyst ?? :P

Signature

• Renegade!
BGB4rn schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:30:
is ccc dat drivergebeuren catalyst ?? :P
Ja ;)

• BGB4rn

BGB4rn

hehe :p k weet wel wat xD

Signature

• BGB4rn

BGB4rn

maareeh loopt ie ondertussen al wat beter ? ?

Signature

• Renegade!
BGB4rn schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 07:56:
maareeh loopt ie ondertussen al wat beter ? ?
Ik wacht op een Windows dvd, ligt bij een vriend, vriend op reis... Als alles opnieuw geïnstalleerd is enzo zal ik hier wel de resultaten posten.

• BGB4rn

BGB4rn

succes iig ;)

Signature

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

offtopic:
Kap is met de one-line post BGB4rn

@TS: Al geprobeerd door het bestand "hardware_settings_config" op "read only" te zetten? Bij mij werkt AA forceren vanuit CCC helaas niet(overigens het enige spel waarbij ik dat heb). Maar 4XAA instellen vanuit het spel werkt wel, en loopt gewoon vloeiend.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

• Wackoz
Knal dat hele catalyst control center is uit, wat krijg je dan? Kan heel goed zijn dat catalyst vind dat je 3870x2 (en terecht) meer dan genoeg power heeft om aa aan te zetten. Ook kan het zijn dat ergens in een verre uithoek van het control center nog een adaptive aa aanstaat ofzo. Je videokaart driver is al geïnstaleerd dus catalyst is meer voor het instellen van je zaakjes en een beetje tweaken.

Overigens kan ik Furmark aanraden (even googelen) om even te testen wat je systeem doet tijdens full load van je grafische kaart ;) Furmark stresst je grafische kaart volledig (op een manier waarmee een game hem nooit zou kunnen belasten, dus extra zwaar) en bij mij pakt hij ook een enkele core van mn cpu mee op stress routine. Laat dat voor de gein is pak em beet een half uur draaien (en als het kan met stroommeter zoals een Voltcraft Energy check 3000 eraan).

Alt-tab voor de gein is tijdens Grid naar je Task manager om te kijken hoeveel geheugen er gebruikt wordt. Meer dan 2048 mb in gebruik duidt aan dat hij aan het swappen is en dat mijn eerdere post dus correct is (optie: ram bijkopen, 2gb is erug krap voor vista).

één is geen, twee is één

• Renegade!
Even een update in dit topic:
Er staat nu tijdelijk weer XP pro op mijn pc, tot nog ergens eind volgende week wanneer ik mijn nieuwe cpu en geheugen heb. Zoals ik wel dacht zijn al mijn problemen met XP volledig verdwenen, 3DMark score kreeg een boost van 1000 punten (13350) en Grid draait als een zonnetje met alle AA maxed out. Wanneer Vista erweer opstaat icm de nieuwe hardware zal ik mijn bevindingen hier nogmaals posten :)

Wil trouwens ook van de gelegenheid gebruik maken om mijn ouwe gouwe OCZ Powerstream 420watter te eren, blijkt dat hij het nog steeds flink trekt allemaal :)

[ Voor 16% gewijzigd door Renegade! op 20-09-2008 23:20 ]

Pagina: 1