Overclock ineens niet meer mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
ik draai nu ongeveer een halfjaar lang mijn E6300 @ 2660 Mhz

Nu start ik gister mijn pc op en tijdens het booten ging het meteen mis. Pc sloeg eventjes uit en starte weer op, sloeg vervolgens weer uit en starte weer op. Nadat dit een aantal keer was gebeurd starte de pc vervolgens wel goed op maar met de standaard instellingen van het Bios ( de CPU was weer netjes teruggeklokt naar de default settings)

opzich vreemd natuurlijk maar het bios ken ik uit mijn duimpje dus het terugzetten van de overclock settings was binnen een minuutje gebeurd. Maar nadat ik de instellingen weer terug had gezet kreeg ik direct weer last van bovenstaande problemen.
Nu heb ik ook wat lagere FSB snelheden geprobeerd maar het probleem blijft. Sterker nog, een FSB verhoging van 10Mhz geeft al problemen! Het lijkt er dus op dat het overclocken niet meer mogelijk is
terwijl het wel een 1/2 jaar lang heeft gewerkt. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen of waar dit aan ligt?

Hardware:
Mobo: GA-p35-DS3
Mem: 4x 512 Kingston Valueram pc2-6400

Overclock settings:
CPU: 7* 380 FSB
memtimings: auto
voltages:auto

Wat heb ik zelf gedaan:
temps gemeten - waren ok
Bios update & ook oude bios weer teruggezet
Gegoogled en hier op GOT wat topics doorgelezen - zonder resultaat :(

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien is het wat kort door de bocht, maar het klinkt echt als een 'doorgebrande' CPU, als dat tenminste het enige onderdeel is dat je hebt overclocked.

Heb je tijdens het overklokken de afgelopen maanden ook de temperatuur in de gaten gehouden?

Let wel: van een core processor kun je de temperatuur op verschillende manieren meten:
1. De uitwendige temperatuur: dat is de temperatuur van de metalen behuizing of:
2. Intern in de die middels de digitale thermometers.

CoreTemp en Intel TAT kun je uitstekend gebruiken om de interne temperatuur te meten.
De uitwendige temperatuur is misleidend, aangezien de interne digitale thermometer wel eens veel hogere waarden aan kan geven dan de (goed gekoelde) buitenkant van de processor.

Ondanks dat de temperatuur dan misschien binnen perken is gebleven, zou het toch kunnen dat er hier en daar een transistortje gesneuveld is, als er op een bepaald punt een grote warmte ontstaan is.
Dat is dan einde verhaal, en eigenlijk ook geen garantie, al zal Intel niet kunnen nagaan of je hebt overgeklokt vermoed ik.

Een E6300 is gelukkig ook niet al te duur ;)
Misschien kun je nu lekker een E8x00 ofzo op de kop tikken ;)

Succes!

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• ChojinZ
Het vermoeden dat de CPU niet helemaal meer goed is heb ik zelf ook. Maar dat zou dus betekenen dat de cpu zeg maar half kapot is (hij doet het immers nog wel op default snelheden). Nu weet ik niet of dat wel mogelijk is. Het lijkt mij dat een CPU het of wel doet of niet. Maargoed, zeker weten doe ik het niet.

De temps hou ik eigenlijk continu in de gaten. Tat en Speedfan worden automatisch geladen en zijn zichtbaar om mijn 2e monitor (kheb een dualmonitor setup). De temps zijn tijdens het gamen (want dat is eigenlijk het enige 'zware' werk wat de cpu verricht) nog niet boven de 50 graden uitgekomen. Tijdens het benchen met Orthos en Sisoft komt de temp net iets boven de 50 graden uit.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

bverstee schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:41:
Misschien is het wat kort door de bocht, maar het klinkt echt als een 'doorgebrande' CPU, als dat tenminste het enige onderdeel is dat je hebt overclocked.
Met stom... als je je CPU overclockt en de verhouding tussen CPU en mem 1:1 wil houden dan gaat je geheugen automatisch mee omhoog. Misschien zit de oorzaak daar, dat één van je latjes de gewenste snelheid niet meer wil draaien? Even de verhouding aanpassen en je geheugen op standaard snelheid houden dus en je CPU @ 2660.

Wat is de maximale snelheid die je nu nog kan halen met je E6300? En sowieso, op welk voltage liep het ding voor 2660MHz?

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 12-09-2008 12:45 ]

• ChojinZ
Jejking schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:45:
[...]

Met stom... als je je CPU overclockt en de verhouding tussen CPU en mem 1:1 wil houden dan gaat je geheugen automatisch mee omhoog. Misschien zit de oorzaak daar, dat één van je latjes de gewenste snelheid niet meer wil draaien? Even de verhouding aanpassen en je geheugen op standaard snelheid houden dus en je CPU @ 2660.

Wat is de maximale snelheid die je nu nog kan halen met je E6300? En sowieso, op welk voltage liep het ding voor 2660MHz?
Is ook een oorzaak waar ik zelf aan heb zitten denken. Maar het is pc6400 mem wat dus 400Mhz moet kunnen halen. Nu draaide de cpu op 380FSB dus dat zou moeten lukken. Ik heb voor de zekerheid ook andere dividers geprobeerd zodat het geheugen nog lager liep (lager dan de opgegeven specs) maar dat mocht helaas niet baten.

De maximale snelheid die ik nu haal is 266FSB (default dus) Gister nog 269FSB geprobeerd maar ook dan krijg ik de bootloop.

De voltage's waren altijd default. Dit omdat ik geen supergoeie koeler heb en de temps binnen de perken wilde houden.
Na bovenstaande problemen ben ik wel gaan spelen met voltages maar ook dat verhielp het probleem niet

Maar wat ik dus nog niet heb geprobeerd is de latjes 1 voor 1 testen. Dat moet ik vanavond maar eens proberen...

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 12-09-2008 13:39 ]